Fotografen toelaten in werkgebied snelweg

Auteur Topic: Fotografen toelaten in werkgebied snelweg  (gelezen 111068 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Gepost op: 4 mei 2013, 22:46:45
Zijn er bij jullie in de regio hulpverleners die bezwaar hebben tegen het toelaten van fotografen binnen een werkruimte op snelweg of dergelijke? Ik bedoel dan dat de fotograaf aansluit in een rijd hulpverleningsvoertuigen of eventueel de vluchtstrook/berm?

Hier gebeurt het met enige regelmaat, maar wat schrijft de wet voor. Wie is er verantwoordelijk voor de fotograaf in de werkruimte?


Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


scorpionadvies

  • beveiliger - verkeersregelaar - adviseur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #1 Gepost op: 4 mei 2013, 22:50:44
Zijn er bij jullie in de regio hulpverleners die bezwaar hebben tegen het toelaten van fotografen binnen een werkruimte op snelweg of dergelijke? Ik bedoel dan dat de fotograaf aansluit in een rijd hulpverleningsvoertuigen of eventueel de vluchtstrook/berm?

Hier gebeurt het met enige regelmaat, maar wat schrijft de wet voor. Wie is er verantwoordelijk voor de fotograaf in de werkruimte?

Ongewenst stilstaan nabij een plaats ongeval of erger op de snelweg is volgens mij wettelijk niet toegestaan.
Kan verstrekkende gevolgen hebben.
Een perskaart is geen vrijbrief voor toegang.

Volgens mij is de officier van dienst verantwoordelijk voor de hulpverleners maar beslist NIET voor de fotografen.
In erg veel gevallen zijn ze niet aangemeld / hebben ze geen bevoegdheden op ongevalslocatie.

Voor wat de weg voorschrijft:   zoek contact met de persofficier en vraag het.

Elke situatie is anders / uniek


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #2 Gepost op: 4 mei 2013, 22:54:41
Zijn er bij jullie in de regio hulpverleners die bezwaar hebben tegen het toelaten van fotografen binnen een werkruimte op snelweg of dergelijke? Ik bedoel dan dat de fotograaf aansluit in een rijd hulpverleningsvoertuigen of eventueel de vluchtstrook/berm?

Hier gebeurt het met enige regelmaat, maar wat schrijft de wet voor. Wie is er verantwoordelijk voor de fotograaf in de werkruimte?
De snelweg is niet iets waar een journalist kan 'claimen' te werken. Als je van buiten de snelweg (dwz via een parallelweg) bij de berm kan komen: Leuk. Hesje aan en achter de vangrail blijven. Zéker is een incident op de snelweg niet bedoeld voor de papa's en de mama's om kindjelief af te zetten voorbij het incident om hem foto's te laten maken.

Ongewenst stilstaan nabij een plaats ongeval of erger op de snelweg is volgens mij wettelijk niet toegestaan.
Kan verstrekkende gevolgen hebben.
Een perskaart is geen vrijbrief voor toegang.
Verstrekkende gevolgen? Parkeren op de snelweg = €220
Voor wat de weg voorschrijft:   zoek contact met de persofficier en vraag het.
Contact opzoeken met de persofficier om op de vluchtstrook te mogen stilstaan ivm een incident om daar een reportage over te maken?  98uiye
Elke situatie is anders / uniek
Klopt. Verschilt per situatie waar het incident is. Enige wat overeen komt is dat je er in eerste instantie als fotograaf niet zomaar wat te zoeken hebt.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 4 mei 2013, 22:55:22
Wie is er verantwoordelijk voor de fotograaf in de werkruimte?
Jij bent daar zelf verantwoordelijk voor, niet wij. ::)


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #4 Gepost op: 4 mei 2013, 22:57:47
Jij bent daar zelf verantwoordelijk voor, niet wij. ::)
Politie zou ook redelijk logisch klinken...immers zei laten de persfotograaf binnen hun werkruimte.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #5 Gepost op: 4 mei 2013, 23:00:15
Politie zou ook redelijk logisch klinken...immers zei laten de persfotograaf binnen hun werkruimte.

Dat is niet alleen de politie. Ook de WIS bepaald dat grotendeels. Wij doen ons werk en de WIS regelt de rest op het plaats incident.

De WISsen in mijn regio kennende wordt je snel weggestuurd van de snelweg.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 4 mei 2013, 23:04:52
Politie zou ook redelijk logisch klinken...immers zei laten de persfotograaf binnen hun werkruimte.
Nee, dat zie je fout. Wij als hulpverleners worden terplaatse gevraagt bij een ongeval, bij die hulpvraag wordt er niet om pers gevraagt. Die pers komt vanzelf, en beginnen dan te wapperen met hun perskaart. Maar, snelwegen zijn nog steeds een apart werkterrein en ik meen dat er een aantal spelregeltjes in die perskaart staan dat die perskaart geen absolute verplichting aan hulpdiensten is om fotografen in een werkgebied te laten. Dus kan het zo zijn dat als een plaats ongeval op een snelweg te gevaarlijk is, jij als fotograaf verzocht wordt om weg te gaan, of via een andere manier aan je foto,s te komen.

Dat zijn ook momenten waar je niet vrijwillig in moet willen begeven. Ook wij als hulpverleners proberen dan zo snel mogelijk weg te zijn


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #7 Gepost op: 4 mei 2013, 23:06:33
Politie zou ook redelijk logisch klinken...immers zei laten de persfotograaf binnen hun werkruimte.
Niemand laat een persfotograaf binnen hun werkruimte, fotografen staan niet in de rij te wachten tot een agent het lintje optilt?


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #8 Gepost op: 4 mei 2013, 23:32:20
En dit zijn dan ook weer logische antwoorden.  :P
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #9 Gepost op: 4 mei 2013, 23:35:38


Foto's 112groningen

Zwarte wagen is van de pers. Ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen? overigens vond de wis/politie dit ter plaatse ook niet erg.
In het kader van elke situatie is anders: deze situatie zo prima toch?
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge