Fotografen toelaten in werkgebied snelweg

Auteur Topic: Fotografen toelaten in werkgebied snelweg  (gelezen 111846 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #60 Gepost op: 11 mei 2013, 09:25:22
Het gaat er niet om dat fotografen geweerd moeten worden van ongevalslocaties op snelwegen. Het gaat erom dat ook een fotograaf op een veilige en verantwoorde wijze zijn werk kan doen. En dat dan er wel eens keuze moeten worden gemaakt tussen wel een foto of geen foto.
Ik vindt het dan jammer dat er meteen geschreeuwt wordt over persvrijheid, inkomsten mislopen enz enz.

Het houdt in dat fotografen hun eigen belangen (inkomsten, persvrijheid) boven  hun eigen veiligheid stellen. Wat schiet je op met persvrijheid en inkomsten als je als fotograaf harstikke dood wordt gereden op een snelweg, of voor de rest van je leven in een rolstoel zit? wat is dan een perskaart nog waard? Helemaal niets!!
Waar wij als hulpverleners op wijzen is dat overleg met RWS met de hulpdiensten op dat soort momenten een hoop problemen kan voorkomen.
Er zijn voorbeelden te over dat ook bij hulpverleners zo ongeveer de vouwen uit de broek worden gereden. En wij zitten bij een ongeval echt niet te wachten om als tweede klus de resten van een fotograaf van een wegdek te moeten schrapen.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #61 Gepost op: 11 mei 2013, 09:44:44
Ik vind het heel vervelend om te lezen dat alles om persvrijheid gaat. Net als Peter71 al zegt, het gaat om jullie veiligheid.
Daarnaast is het bij een aanrijding met letsel of een dodelijke aanrijding gewoon een PD.

Een PD mogen wij als politie afzetten om sporen veilig te stellen. Op dat moment mag je als pers met een PPK ook de PD niet op!! Wel moet er een gelegenheid zijn dat de pers een persvak krijgt. Als we dit gaan richten op de snelweg en de goed bedoelde journalist blijkbaar vanuit financieel belang de situatie bekijkt. Dus niet uit het belang van veiligheid. En natuurlijk het vernietigen van sporen (wat ik ze niet kan kwalijk nemen). Dan moet de politie maar bij zo'n ongeval een persvak creëren. Dit vak achter de vangrail in de berm, dan is het probleem direct opgelost.

De pers heeft zijn persvrijheid om vanaf daar plaatjes te schieten en de hulpverleners kunnen gewoon hun werk doen, waarvoor ze daar ter plaatse zijn. Zonder dat ze voor oppas hoeven spelen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #62 Gepost op: 11 mei 2013, 10:28:58
Waarom zou zo'n persvak op een snelweg niet voorbij het ongeval kunnen zijn, met uiteraard de daarbij geldende veiligheidsregels in acht genomen? Vooral bij het ontbreken van een vangrail zou het logischer zijn als je de pers niet direct naast het ongeval wilt hebben staan.

Overigens, het aantal personen van officiële media dat op de snelweg mag komen is dermate klein hier in de omgeving dat ik mij afvraag waarom je als politie überhaupt een persvak wilt maken op een snelweg. Bij aankomst of tijdens het incident even 10 seconde om te zeggen tot waar je mag lopen en probleem opgelost toch? Dan hoef je toch niet specifiek lintjes en / of pionnen op de weg te zetten?
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #63 Gepost op: 11 mei 2013, 10:45:53
Waarom zou zo'n persvak op een snelweg niet voorbij het ongeval kunnen zijn, met uiteraard de daarbij geldende veiligheidsregels in acht genomen? Vooral bij het ontbreken van een vangrail zou het logischer zijn als je de pers niet direct naast het ongeval wilt hebben staan.

Overigens, het aantal personen van officiële media dat op de snelweg mag komen is dermate klein hier in de omgeving dat ik mij afvraag waarom je als politie überhaupt een persvak wilt maken op een snelweg. Bij aankomst of tijdens het incident even 10 seconde om te zeggen tot waar je mag lopen en probleem opgelost toch? Dan hoef je toch niet specifiek lintjes en / of pionnen op de weg te zetten?

Dit is eigenlijk meer, omdat er een aantal personen van de pers hier zijn die de indruk wekken daar zich niet aan te willen houden.
Die wekken de indruk om toch weer even 2 meter dichterbij te komen staan. Vandaar het persvak.

En voor de fotgraaf die denkt dat de politie jou niet mag wegsturen... Dat kan en mag wel. Alleen zal de agent jou een andere locatie moeten toewijzen waar jij je werk mag doen. Voldoe je hier niet aan, dan is het een aanhouding.

Ik heb laatst bij een ernstig ongeval gestaan en was daar ter ondersteuning. Er zijn toen ook een klein aantal fotografen ter plaatse gekomen. Over deze mensen wil ik dan ook meer dan lof spreken. Het was een gewone weg binnen de bebouwde kom en het een en ander was al afgezet door politievoertuigen.

De fotografen hebben de voertuigen netjes aan de kant geparkeerd. De enige overtreding die 1 van de fotografen maakte, was dat hij zijn auto in de groenstrook had geparkeerd. Verder hadden ze heel netjes of een zichtbaarheidsjas of een zichtbaarheidshesje aan. Ze bleven netjes op gepaste afstand wel binnen de afzetting. Maar op een zodanige plek dat ze geen sporen konden vernietigen.
Het kan dus wel, zonder dat ze zich meldden. Alleen toen ik omkeek, lieten ze de camera zien en zeiden dat ze kwamen om even een paar plaatjes te schieten. Natuurlijk heb ik gezegd dat ze konden maken vanaf de plek waar ze stonden.

Er bestaan dus wel nette en goed gemanierde fotografen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #64 Gepost op: 11 mei 2013, 11:11:36
Er bestaan dus wel nette en goed gemanierde fotografen.
Ik ben in mijn werk nog niet anders tegengekomen. Het is dus maar net hoe je erin steekt...

Zij hebben hun werk, ik het mijne. Zolang het goed gaat, en dat gaat het, hebben ze met mij niks te maken en andersom. (Ja, misschien mail ik nog even voor een foto waar ik op sta, altijd leuk :) )


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #65 Gepost op: 11 mei 2013, 11:13:39
Citaat
Wellicht dat je op een latere leeftijd daar nog anders over denkt

Och, ik denk dat ik een leeftijd heb bereikt waarbij enige zelfreflectie mogelijk is. Ik heb namelijk al meer dan 20 jaar ervaring in de acute hulpverlening.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #66 Gepost op: 11 mei 2013, 11:23:04
Is 11 jaar ook voldoende om te kunnen zeggen, dat ik voldoende ervaring heb.  98uiye
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #67 Gepost op: 11 mei 2013, 12:02:36

Er bestaan dus wel nette en goed gemanierde fotografen.
Dit klopt ook zeer zeker, wij hebben in deze omgeving eentje rond lopen die zich erg keurig op stelt. Zowel tegen ons als hulpverleners, maar die ook oog heeft voor veiligheid en privacy.
En als je tegen hem zegt dat hij eventjes moet wachten zal hij daar ook altijd gehoor aan geven. Ook omdat hij weet dat er daarna voor hem alle ruimte is om te kunnen fotograferen. Het is toch weer het samenspel tussen hulpdiensten en fotografen, als daar een goede balans tussen is gevonden is er heel erg veel mogelijk zeker ook voor de fotograaf. O0


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #68 Gepost op: 11 mei 2013, 18:46:47
Dit is eigenlijk meer, omdat er een aantal personen van de pers hier zijn die de indruk wekken daar zich niet aan te willen houden.
Die wekken de indruk om toch weer even 2 meter dichterbij te komen staan. Vandaar het persvak.

Waar lees jij dat er een fotograaf is die ondanks afspraak met politie toch dichterbij komt? Ik heb die post hier namelijk niet gezien.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #69 Gepost op: 12 mei 2013, 11:20:52
Ik heb het meer gezegd: als je niet wilt dat de pers over de schouder van de overheid (of: de burger) meekijkt: prima. Maar dan moet je dus niet in een democratische rechtsstaat gaan wonen.
Hier gaat het niet om. Als je mijn reactie leest dan zul je merken dat het mij om veiligheid gaat. Al controleer je alles. Alleen vind ik dat de controlerende taak teveel als dekmantel wordt gebruikt.

En nee, ik wil geen gevaar lopen. Daarom zorg ik er altijd voor dat het gevaar wat ik loop in verhouding staat met wat het oplevert.

Gevaar lopen doe je sowieso, de vraag is alleen of het gevaar reëel is of dat het verwaarloosbaar is. Als ik met de auto op de weg rijd loop ik ook al gevaar. Omdat het te verwaarlozen is blijven we toch niet allemaal binnen zitten.

Achter de vangrail van de snelweg loop ik ook gevaar. Het gevaar is echter te verwaarlozen.
Je geeft aan dat je gevaar wilt lopen dat in verhouding staat tot wat het oplevert, dus als het veel oplevert veel gevaar lopen?
Natuurlijk loop je gevaar op de weg als je zelf rijdt, en heel misschien zelfs achter de vangrail. Maar dat staat niet in verhouding tot het gevaar wat je loopt als rondom een ongeval bijzondere manoeuvres gaat maken en je je als voetganger op de weg begeeft.

Een journalist is nieuwsgierig. En houdt er niet van als iemand zegt 'dit mag jij niet weten' of 'hier mag jij niets over zeggen'. Sterker nog: jullie zitten er hier met zijn allen ook over te discussiëren, dus jullie delen blijkbaar die nieuwsgierigheid. En ja hoor; voor die plaatjes en het verhaal ben ik best bereid om een beheersbaar gevaar te lopen. Ik ben een volwassen vent, dus ik heb jullie goedbedoelde adviezen niet nodig om die afweging te maken - dat kan ik prima zelf.
Er is hier niemand die zegt dat je dingen niet mag weten. En we discussiëren hier volgens mij niet uit nieuwsgierigheid maar uit enthousiasme. Het kan mij geen biet schelen wat er wel of niet op de A10 is gebeurd.
En als je geen goedbedoelde adviezen nodig hebt, waarom discussieer je hier dan mee???  

Ik vindt het dan jammer dat er meteen geschreeuwt wordt over persvrijheid, inkomsten mislopen enz enz.

Het houdt in dat fotografen hun eigen belangen (inkomsten, persvrijheid) boven  hun eigen veiligheid stellen. Wat schiet je op met persvrijheid en inkomsten als je als fotograaf harstikke dood wordt gereden op een snelweg, of voor de rest van je leven in een rolstoel zit? wat is dan een perskaart nog waard? Helemaal niets!!
Waar wij als hulpverleners op wijzen is dat overleg met RWS met de hulpdiensten op dat soort momenten een hoop problemen kan voorkomen.
Er zijn voorbeelden te over dat ook bij hulpverleners zo ongeveer de vouwen uit de broek worden gereden. En wij zitten bij een ongeval echt niet te wachten om als tweede klus de resten van een fotograaf van een wegdek te moeten schrapen.
Mee eens!!!  O0

Wellicht dat je op een latere leeftijd daar nog anders over gaat denken.
Tsja, wat zal ik hier eens over zeggen.... Hebben we hier te maken met een oudje wat het allemaal wel beter denkt te weten dan de "jeugd van tegenwoordig" ??
Ik zie niet in wat leeftijd hier mee heeft te maken, wat er wel mee van doen heeft is een stukje ervaring, opleiding en training. En zolang bij hulpverleners de vouwen uit de broek worden gereden op de snelweg ben ik altijd nog erg blij dat ik mijn huidige leeftijd bereikt heb, en zal ik er alles aan doen om net zo oud als jij te worden!  >:D (en misschien ben ik dat al wel, maar ja, je profiel geeft daar geen uitsluitsel over...)
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.