Fotografen toelaten in werkgebied snelweg

Auteur Topic: Fotografen toelaten in werkgebied snelweg  (gelezen 111066 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #90 Gepost op: 13 mei 2013, 00:32:13
Als leek en burger zeg ik:
Een wettelijke beperking van het optreden van de pers op de snelweg is niet wenselijk. Het is wel wenselijk dat de pers zich houdt aan de veiligheidsregels voor het optreden op de snelweg, zolang die functioneel zijn....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #91 Gepost op: 13 mei 2013, 06:43:22
Als leek en burger zeg ik:
Een wettelijke beperking van het optreden van de pers op de snelweg is niet wenselijk. Het is wel wenselijk dat de pers zich houdt aan de veiligheidsregels voor het optreden op de snelweg, zolang die functioneel zijn....
En dat is dus ook precies wat ik een pagina of 3 geleden ook al zei. We zijn het dus eens  ;D

En over het kritisch zijn op het functioneren van hulpdiensten: kijk naar de recente commotie rond de ontspoorde trein in Wetteren en het uitbrengen van het Amber Alert voor de twee vermiste jongetjes. Geen snelweg incidenten, maar wel voorbeelden dat de pers vragen stelt t.a.v. de aanpak die de hulpdiensten gekozen hebben.

En dat is goed; dat houdt iedereen scherp.

Peen
Redacteur van


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #92 Gepost op: 13 mei 2013, 07:27:13
Puur voor mijn interesse om te kijken of ik de controlerende taak van de media goed zie:

Afsplitsing naar:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=74722.new#new
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #93 Gepost op: 13 mei 2013, 10:41:13
Ik wil ook niet dat de pers geweerd wordt van de snelwegen. Maar ik vind ook zeker niet dat iedereen die een PPK heeft of voor het plaatselijke krantje plaatjes wil komen schieten, zomaar binnen het werkvak komt.

Daarom lijkt het mij een goed idee om de pers die op de snelweg wilt werken, zich moet houden aan het IM gebeuren. Hiervoor zullen ze een opleiding moeten volgen en een certificaat moeten halen, welke ieder jaar verlengd moet worden door een herhalingsdag.
Bij dit certificaat komt meteen een pasje welke je zichtbaar moet dragen bij een incident samen met de PPK.
Een agent mag dan naar deze documenten vragen, heb je ze niet dan moet je weg.
Heb je ze wel, dan weet je tenminste hoe je op zo'n veilig mogelijke manier te werk kan gaan.

Het zijn wel weer extra kosten voor de pers, maar het schept ook een stukje veiligheid.
Bij 2 waarschuwingen is het intrekken van de IM kaart voor een maand en mag je een maand geen foto's maken bij IM incidenten.
Daarna bij nog overtreding een intrekking van 3 maanden.
Daarna nog een overtreding voorgoed intrekken.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #94 Gepost op: 13 mei 2013, 10:55:04
Ik wil ook niet dat de pers geweerd wordt van de snelwegen. Maar ik vind ook zeker niet dat iedereen die een PPK heeft of voor het plaatselijke krantje plaatjes wil komen schieten, zomaar binnen het werkvak komt.

Daarom lijkt het mij een goed idee om de pers die op de snelweg wilt werken, zich moet houden aan het IM gebeuren. Hiervoor zullen ze een opleiding moeten volgen en een certificaat moeten halen, welke ieder jaar verlengd moet worden door een herhalingsdag.
Bij dit certificaat komt meteen een pasje welke je zichtbaar moet dragen bij een incident samen met de PPK.
Een agent mag dan naar deze documenten vragen, heb je ze niet dan moet je weg.
Heb je ze wel, dan weet je tenminste hoe je op zo'n veilig mogelijke manier te werk kan gaan.

Het zijn wel weer extra kosten voor de pers, maar het schept ook een stukje veiligheid.
Bij 2 waarschuwingen is het intrekken van de IM kaart voor een maand en mag je een maand geen foto's maken bij IM incidenten.
Daarna bij nog overtreding een intrekking van 3 maanden.
Daarna nog een overtreding voorgoed intrekken.

De kosten van zo'n cursus zijn hoog. Daarnaast zit er voor de persmensen veel onzin in de cursus. Zwaailicht gebeuren, communicatie, etc.

De kosten zijn erg hoog voor de gewone ZZP'er. Het is dan beter om een speciale cursus te ontwerpen voor media mensen. Daar zou je en compactere versie van kunnen maken. Je zou deze dan wel voor weinig of gratis aan moeten bieden. Anders gaat het niet werken. Verder vraag ik me af wie de kaart in mag trekken en met welke redenen dan?

Misschien is het wel beter om dan eerst iedereen die op de snelweg aan het werk is in de hulpverlening van een IM Cursus te voorzien. Zij lopen al meer gevaar en hebben het vaker nodig.


Daarnaast vind ik het vreemd dat jij van mening bent dat fotografen van de plaatselijke krant geen toegang zouden moeten krijgen. Dat soort media is vaak erg betrokken met de lokale omgeving, en erg belangrijk. Zij lossen meer zaken op dan de landelijke media.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #95 Gepost op: 13 mei 2013, 11:10:19
De kosten van zo'n cursus zijn hoog. Daarnaast zit er voor de persmensen veel onzin in de cursus. Zwaailicht gebeuren, communicatie, etc.

De kosten zijn erg hoog voor de gewone ZZP'er. Het is dan beter om een speciale cursus te ontwerpen voor media mensen. Daar zou je en compactere versie van kunnen maken. Je zou deze dan wel voor weinig of gratis aan moeten bieden. Anders gaat het niet werken. Verder vraag ik me af wie de kaart in mag trekken en met welke redenen dan?

Dat de kosten hoog zijn, dat is dan maar zo. Als jij iets wilt, dan zal je er ook iets voor moeten doen. Dat er een aangepaste cursus gericht op de pers moet komen.. Dat is zeker een optie. Gratis aanbieden vind ik onzin. Waarom moet de maatschappij betalen voor iets wat iemand van de pers wilt?? De fotograaf wilt daar werken, dan moet je er ook maar voor betalen. Wil je dat niet? Dan kan je vanaf achter de vangrail je werk doen. Wie dat mag intrekken? Je kan er een bestuursrechtelijke dwang van maken. Het is dan even uitzoeken wie dat kan. Misschien de organisatie die de kaarten verstrekt?

Citaat
Misschien is het wel beter om dan eerst iedereen die op de snelweg aan het werk is in de hulpverlening van een IM Cursus te voorzien. Zij lopen al meer gevaar en hebben het vaker nodig.

Het jammer dat je meteen gaat wijzen. Als ik het moet, dan moeten zij het ook. Daarnaast zit als het goed is in de huidige politie opleiding. Ik weet wel dat in Amsterdam, alleen de verkeersdienst (DCIV) mag werken op de snelwegen, omdat zij IM opgeleid zijn. Een diender van een wijkteam mag dat dus niet. Voor de andere diensten kan ik het niet zeggen, omdat ik daar niet van weet hoe het geregeld is. Maar dacht dat zij ook gewoon IM opgeleid zijn.

Citaat
Daarnaast vind ik het vreemd dat jij van mening bent dat fotografen van de plaatselijke krant geen toegang zouden moeten krijgen. Dat soort media is vaak erg betrokken met de lokale omgeving, en erg belangrijk. Zij lossen meer zaken op dan de landelijke media.
Dan denk ik, dat je het verkeerd begrepen hebt. Want ik heb het niet zo bedoeld. Wat ik meer bedoelde te zeggen is dat het vaak mensen zijn zonder PPK die naar incidenten gaan. Vervolgens voor het plaatselijke krantje foto's maken. Dus de hobbyfotografen. Daar is opzich niets mis mee, maar zij moeten wel heel goed beseffen dat zij geen pers zijn. En dat zij ook niet dezelfde rechten hebben als mensen met een PPK.

Verder moeten ook zij gewoon de IM opleiding volgen voordat zij op de snelweg mogen werken.

Zijn ze in het bezit van de juiste papieren, dan zijn ze gewoon welkom.
Dit was gewoon een brianstorm, niet om de pers te pesten. Maar wel om het een stukje gestuctureerder en veiliger te krijgen voor iedereen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #96 Gepost op: 13 mei 2013, 11:21:00
Dat de kosten hoog zijn, dat is dan maar zo. Als jij iets wilt, dan zal je er ook iets voor moeten doen. Dat er een aangepaste cursus gericht op de pers moet komen.. Dat is zeker een optie. Gratis aanbieden vind ik onzin. Waarom moet de maatschappij betalen voor iets wat iemand van de pers wilt?? De fotograaf wilt daar werken, dan moet je er ook maar voor betalen. Wil je dat niet? Dan kan je vanaf achter de vangrail je werk doen. Wie dat mag intrekken? Je kan er een bestuursrechtelijke dwang van maken. Het is dan even uitzoeken wie dat kan. Misschien de organisatie die de kaarten verstrekt?

Ik denk dat in dit geval de pers het niet wilt. Ik denk dat de overheid het dan wilt. Dat maakt het verhaal ineens weer anders. Ik vind je idee niet raar hoor. Ik zie er zelfs wel leven in. Ik zou het alleen andersom mooier vinden. Dus om het uit te leggen:
Het foto's maken word toegestaan langs de snelweg. De fotograaf gebruikt zijn gezonde boeren verstand. Hij weet wat kan, maar ook wat niet kan. Slechts voor de bijzondere gevallen waarbij het Boerenverstand mist zou je de cursus kunnen aanbieden.

Het jammer dat je meteen gaat wijzen. Als ik het moet, dan moeten zij het ook. Daarnaast zit als het goed is in de huidige politie opleiding. Ik weet wel dat in Amsterdam, alleen de verkeersdienst (DCIV) mag werken op de snelwegen, omdat zij IM opgeleid zijn. Een diender van een wijkteam mag dat dus niet. Voor de andere diensten kan ik het niet zeggen, omdat ik daar niet van weet hoe het geregeld is. Maar dacht dat zij ook gewoon IM opgeleid zijn.

Ik denk dat Rijkswaterstaat en politie de 2 sectoren zijn waarbij IM het beste geregeld is. Ik heb het gevoel dat het bij brandweer al minder word. Het gaat mij voornamelijk om de mensen die op contract staan om op de snelweg te werken, maar geen IM cursus gehad hebben. Dat vind ik vreemd.  :)

Dan denk ik, dat je het verkeerd begrepen hebt. Want ik heb het niet zo bedoeld. Wat ik meer bedoelde te zeggen is dat het vaak mensen zijn zonder PPK die naar incidenten gaan. Vervolgens voor het plaatselijke krantje foto's maken. Dus de hobbyfotografen. Daar is opzich niets mis mee, maar zij moeten wel heel goed beseffen dat zij geen pers zijn. En dat zij ook niet dezelfde rechten hebben als mensen met een PPK.

Verder moeten ook zij gewoon de IM opleiding volgen voordat zij op de snelweg mogen werken.

Zijn ze in het bezit van de juiste papieren, dan zijn ze gewoon welkom.

Oke! Vergeet mijn opmerking. Als je deze verwoording gebruikt volg ik je wel.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #97 Gepost op: 13 mei 2013, 11:30:02
Ik wil ook niet dat de pers geweerd wordt van de snelwegen. Maar ik vind ook zeker niet dat iedereen die een PPK heeft of voor het plaatselijke krantje plaatjes wil komen schieten, zomaar binnen het werkvak komt.
Het is niet aan de overheid om schifting te maken tussen de verschillende soorten pers. Dat er een regeling PPK bestaat is op zich al bijzonder, maar de plaatselijke pers is soms belangrijker dan de landelijke pers.

Daarom lijkt het mij een goed idee om de pers die op de snelweg wilt werken, zich moet houden aan het IM gebeuren. Hiervoor zullen ze een opleiding moeten volgen en een certificaat moeten halen, welke ieder jaar verlengd moet worden door een herhalingsdag.
Bij dit certificaat komt meteen een pasje welke je zichtbaar moet dragen bij een incident samen met de PPK.
Een agent mag dan naar deze documenten vragen, heb je ze niet dan moet je weg.
Heb je ze wel, dan weet je tenminste hoe je op zo'n veilig mogelijke manier te werk kan gaan.
Zonder cursus kan het ook, mits de fotograaf zich even verdiept in de materie. Bovendien, welke agent gaat dat controleren? Ik lees hier op het forum nog genoeg over agenten die geen kennis hebben van IM. Hebben alle agenten in Nederland cursus gedaan? En doen zij ieder jaar een herhaling?


Bij 2 waarschuwingen is het intrekken van de IM kaart voor een maand en mag je een maand geen foto's maken bij IM incidenten.
Daarna bij nog overtreding een intrekking van 3 maanden.
Daarna nog een overtreding voorgoed intrekken.
Toe maar, je hebt het al helemaal geregeld. Heb je ook gedacht aan een beroepsprocedure en onafhankelijk toezicht?


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #98 Gepost op: 13 mei 2013, 11:34:37
Het jammer dat je meteen gaat wijzen. Als ik het moet, dan moeten zij het ook. Daarnaast zit als het goed is in de huidige politie opleiding. Ik weet wel dat in Amsterdam, alleen de verkeersdienst (DCIV) mag werken op de snelwegen, omdat zij IM opgeleid zijn. Een diender van een wijkteam mag dat dus niet. Voor de andere diensten kan ik het niet zeggen, omdat ik daar niet van weet hoe het geregeld is. Maar dacht dat zij ook gewoon IM opgeleid zijn.
Grapjas ;-) Dit hele topic gaat over wijzen. Als je naar de media wijst moet je niet raar staan te kijken als er terug gewezen wordt ;-)

Maar op zich is er niets mis mee om de mediakennis over IM te structureren. Maar om nu maar meteen politieagent te spelen met regeltjes en intrekkingen gaat mij te ver. Zeker zolang je niet zeker weet of al je collega's in den lande aan soortgelijke regels voldoen.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #99 Gepost op: 13 mei 2013, 12:49:52
Natuurlijk is het niet een tot in de puntjes uitgewerkt plan.
Maar zie het als een opzet. Ik denk, weet zelfs bijna zeker, dat het een positieve stimulans kan brengen voor de pers.
Je haalt op deze manier de rotte appels eruit. Degene die er niet aan mee willen doen, is niet de echte pers. Dat zijn de sensatiezoekers die onder de noemer pers veel voor elkaar willen krijgen.
Want waarom zou je als echte pers erop tegen zijn. Oke, je moet een opleiding doen. Dan gaat het tarief maar iets omhoog. Wil het persbureau naar een ander overstappen, dan moeten ze het doen met minder kwaliteit. Want die goedkopere mag niet op de snelweg staan, vanwege het gebrek aan certificering.

Maar nu even een andere vraag. Juist een aan vraag aan jullie aan fotograaf. Zijn jullie allemaal in het bezit van een PPK? Zoja waarom? Zonee, waarom niet?

Want daar ben ik nu weleens benieuwd naar.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.