Fotografen toelaten in werkgebied snelweg

Auteur Topic: Fotografen toelaten in werkgebied snelweg  (gelezen 111045 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #100 Gepost op: 13 mei 2013, 13:01:55
Citaat
Maar nu even een andere vraag. Juist een aan vraag aan jullie aan fotograaf. Zijn jullie allemaal in het bezit van een PPK? Zoja waarom? Zonee, waarom niet?

Nee, ik ben niet in het bezit van een PPK. Dat heeft twee redenen: mijn beelden worden voornamelijk gebruikt door lokale of regionale media, en de regels om in aanmerking te komen voor een PPK komen (als ik het zo mag zeggen) uit het analoge tijdperk. De eis dat journalistiek je hoofdberoep moet zijn is voor fotograferende mensen lastig te voldoen, en bijna iedereen die ik ken die in het bezit is van een PPK voldoet daar ook niet aan. Ik ben student, dus daarmee kom ik direct al niet in aanmerking.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #101 Gepost op: 13 mei 2013, 13:13:09
Nee, ik ben niet in het bezit van een PPK. Dat heeft twee redenen: mijn beelden worden voornamelijk gebruikt door lokale of regionale media, en de regels om in aanmerking te komen voor een PPK komen (als ik het zo mag zeggen) uit het analoge tijdperk. De eis dat journalistiek je hoofdberoep moet zijn is voor fotograferende mensen lastig te voldoen, en bijna iedereen die ik ken die in het bezit is van een PPK voldoet daar ook niet aan. Ik ben student, dus daarmee kom ik direct al niet in aanmerking.

Maar hoe kan jij je dan herkenbaar maken alszijnde pers? misschien te veel off-topic. Want anders kan iedereen met een spiegelreflexcamera aan komen lopen en zeggen dat hij pers is. Niet zo bot bedoeld als dat het over kan komen. En zeker niet als persoonlijke aanval bedoeld. Probeer het alleen duidelijker te krijgen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #102 Gepost op: 13 mei 2013, 14:29:13
Maar hoe kan jij je dan herkenbaar maken als zijnde pers? misschien te veel off-topic. Want anders kan iedereen met een spiegelreflexcamera aan komen lopen en zeggen dat hij pers is. Niet zo bot bedoeld als dat het over kan komen. En zeker niet als persoonlijke aanval bedoeld. Probeer het alleen duidelijker te krijgen.

Ik ben in het bezit van de kaart voor lokale media die ca. 2 jaar geleden door Politie Haaglanden is verstrekt, de zgn. lokale mediaregelingskaart. Dus tijdens incidenten hangt die om mijn nek.
De kaart is een tussenoplossing voor hen die wel werkzaam zijn voor media, maar niet in aanmerking komen voor een PPK. In de praktijk werkt e.e.a. niet altijd vlekkeloos.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #103 Gepost op: 13 mei 2013, 15:45:03
Dat zijn de sensatiezoekers die onder de noemer pers veel voor elkaar willen krijgen.
Want waarom zou je als echte pers erop tegen zijn. Oke, je moet een opleiding doen. Dan gaat het tarief maar iets omhoog. Wil het persbureau naar een ander overstappen, dan moeten ze het doen met minder kwaliteit. Want die goedkopere mag niet op de snelweg staan, vanwege het gebrek aan certificering.
Nu kom ik best veel op snelwegen, maar daar zie nu juist nooit fotografen van het type 'puistige puber'. Meestal alleen de beroepscollega's die je bij elk incident weer tegenkomt.

Het past ook niet in de drang naar deregulering die de overheid voor ogen staat. Kosten naar beneden brengen, minder regels, minder overheidsinstanties etc.

Maar nu even een andere vraag. Juist een aan vraag aan jullie aan fotograaf. Zijn jullie allemaal in het bezit van een PPK? Zoja waarom? Zonee, waarom niet?
Yup, en die draag ook altijd zichtbaar om de nek, zodat er niet eens naar gevraagd hoeft te worden.

Maar eerlijkheidshalve: zo'n 80 tot 90% van de politieagenten die ik tegenkom, heeft geen idee wat die kaart is en hoe ze hem kunnen herkennen. De laatste tijd kom ik nog wel eens op politiebureau's in de regio, om 's ochtends bij het ochtendappel een verhaal over 'de pers' te vertellen aan de groep. Dan laat ik ook altijd een aantal PPK's rond gaan.

En dan ? Ook een aparte kaart voor gecertificeerde brand-journalisten ? En een 'rellen verslaggevers bewijs' ?

Begin eerst eens goed de PPK bekend te maken binnen de politie gelederen en laat ze die eens controleren, voordat de zaken verder gecompliceerd worden door allerlei extra pasjes.... Denk ook aan http://www.nvj.nl/nieuws/bericht/persfotograaf-ten-onrechte-opgepakt-op-a12/

Maak landelijk eerst eens goede en duidelijke afspraken t.a.v. 'stilstaan', 'hesjes', 'waar wel en waar niet lopen' op de snelwegen en draag die dan uit. Als blijkt dat dat goed werkt: mooi. Als dat niet werkt kan je altijd nog certificeren en/of sancties opleggen. Een pasje ergens voor verzinnen is vaak een cosmetische oplossing. Die worden dan uitgegeven, de kennis en de controle ervan gaat al direct na de invoering verwateren, de instantie die het moet gaan controleren krijgt bezuinigingen opgelegd.... en weg is het effect weer.

Peen
Redacteur van


Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Reactie #104 Gepost op: 13 mei 2013, 15:53:14
Maar nu even een andere vraag. Juist een aan vraag aan jullie aan fotograaf. Zijn jullie allemaal in het bezit van een PPK? Zoja waarom? Zonee, waarom niet?

Want daar ben ik nu weleens benieuwd naar.

Nee. Voldoe niet aan de eisen voor een PPK. Ik begeef mij dus ook niet op de snelweg, omdat ik zelf vind dat ik daar niets te zoeken heb zonder PPK. Snelweg is hier goed te bereiken via een parallelweg. Maar heb nog geen problemen gehad dat ik ergens niet kon komen omdat er om een PPK werd gevraagd. Met een beetje beleefdheid kom je al een heel eind.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #105 Gepost op: 13 mei 2013, 16:12:54
Ik denk, weet zelfs bijna zeker, dat het een positieve stimulans kan brengen voor de pers.
De wijze waarop is dan nog ter discussie, maar een kwaliteitsverbetering van de pers kan geen kwaad. Daar zijn we het dan over eens.

Je haalt op deze manier de rotte appels eruit. Degene die er niet aan mee willen doen, is niet de echte pers. Dat zijn de sensatiezoekers die onder de noemer pers veel voor elkaar willen krijgen.
Rotte appels en sensatiezoekers zie ik niet zo veel.

Want waarom zou je als echte pers erop tegen zijn. Oke, je moet een opleiding doen. Dan gaat het tarief maar iets omhoog. Wil het persbureau naar een ander overstappen, dan moeten ze het doen met minder kwaliteit. Want die goedkopere mag niet op de snelweg staan, vanwege het gebrek aan certificering.
Dan heb je weinig kaas gegeten van de media. Natuurlijk verdienen wij door het leveren van kwaliteit, maar de prijs verhogen is geen issue. Als ik dat doe dan stappen de media direct naar een ander.

Maar nu even een andere vraag. Juist een aan vraag aan jullie aan fotograaf. Zijn jullie allemaal in het bezit van een PPK? Zoja waarom? Zonee, waarom niet?
Ja, want ik werk voor diverse media waar ik hem voor nodig heb. Overigens heb ik hem vrijwel nooit om m'n nek hangen. Een zichtbaarheidsjas is meer waard ;-)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #106 Gepost op: 13 mei 2013, 16:23:56
Is er ook niet. Maar was sarcastisch bedoelt richting de opmerking om de VD aan de vangrail te boeien. Omdat in mijn ogen de VD dan nog veiliger zit in een voertuig van een burger...

Het was ook niet serieus bedoelt. Zal de volgende keer wel deze:  >:D erbij zetten.

Want op de snelweg heb je gewoon simpel geen veilige plek voor een VD. Ja, 1 dat is direct achterin een voertuig zetten en direct afvoeren. En als dat niet kan, dan moet je toch iets.
1 van de oplossingen is dan toch achterin het buffervoertuig.
Aha op die manier ;D :D


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #107 Gepost op: 13 mei 2013, 19:12:23
Ik denk dat je niet verder aan de pasjes en hesjes en weet ik het wat moet willen.
Wat dat betreft ben ik er voorstander van dat er minder regels komen en de agent ter plaatse gewoon mag beoordelen of iemand zich juist gedraagt of niet. Maar ik vrees dat dit een utopie is, want in een land als Nederland willen we alles vastleggen en mag oom agent niet meer zelf nadenken cq beoordelen.

IM cursussen: leuk idee, maar denk ik niet haalbaar voor de pers. Inderdaad zijn het vaak zzp-ers, en de aanbieders van dit soort cursussen zijn altijd erg goed in het bedenken van mooie tarieven.

De opleiding tot ambulancechauffeur bevat een behoorlijke hap IM.

Maar wat ik duidelijk wil hebben: Waarom wil je als fotograaf perse op de snelweg komen? Ik heb al eerder wat geprobeerd te prikkelen door te stellen dat een goed fotograaf met goed materiaal niet eens in de buurt hoeft te komen. Of ga ik nu te kort door de bocht?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #108 Gepost op: 13 mei 2013, 19:18:59
Hoefhaan, je gaat zeker te kort door de bocht. Misschien dat de stukken snelweg bij jou in de buurt goed bereikbaar zijn, maar zoals ik al eerder in dit topic aangaf; hier op de Veluwe zijn hele stukken snelweg niet vanaf het onderliggende wegennet te bereiken. Dat houdt in dat het óf op de snelweg is, of geen foto's. Kortom, het is te makkelijk om te zeggen dat goede apparatuur het probleem wel oplost. Want dat doet het dus niet.

Vergeet trouwens ook niet er op steeds meer plaatsen geluidsschermen komen. Die zorgen er ook aardig goed voor dat je er niet bij kunt komen.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #109 Gepost op: 13 mei 2013, 19:20:55
Omdat een foto via de berm niet altijd alles zegt?

Foto1:


Foto2:


Welke foto geeft een beter beeld van de impact van het ongeval? Foto 1 of foto 2? Voor foto 2 moest er toch echt een stukje over de snelweg worden gelopen, terwijl foto 1 uit de berm is genomen... Overigens is dit over de snelweg lopen in uitstekend overleg met  en onder begeleiding van de politie gebeurd.  ;)
Student Technische Bedrijfskunde TU/e