Fotografen toelaten in werkgebied snelweg

Auteur Topic: Fotografen toelaten in werkgebied snelweg  (gelezen 112120 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #110 Gepost op: 13 mei 2013, 19:29:25
Mooi voorbeeld! maakt het wel duidelijker.
Kijk, en daarom stel ik hier ook e.e.a. ter discussie, niet alleen ter vermaak maar zeker ook ter lering!
Zo levert kort door de bocht gaan hier weer mooie verduidelijking op!  0098

Wat is trouwens de rol van brandweerfotografen? Ik weet dat ze bestaan maar weet niet precies hoe ze ingezet worden.
Leveren die ook aan de media? Of is dat puur voor intern gebruik?
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #111 Gepost op: 13 mei 2013, 19:36:43
Omdat een foto via de berm niet altijd alles zegt?

Foto1:


Foto2:


Welke foto geeft een beter beeld van de impact van het ongeval? Foto 1 of foto 2? Voor foto 2 moest er toch echt een stukje over de snelweg worden gelopen, terwijl foto 1 uit de berm is genomen... Overigens is dit over de snelweg lopen in uitstekend overleg met  en onder begeleiding van de politie gebeurd.  ;)
Klopt; probeer eens normaal een reportage te maken van achter de vangrail.... als het incident aan de andere kant van de rijbaan is.  En, niet overal is een vangrail danwel een andere route dan via de snelweg om ergens te komen ::)


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #112 Gepost op: 13 mei 2013, 23:02:00
En hoe kom je aan een PPK? Want is het niet een idee om daar een 1 dag IM in te verwerken? Of iets wat er op lijkt.

Ik wil ook niet dat de pers op bijzonder hoge kosten wordt gejaagd, maar stel dat de cursus van een dag 150 euro zou kosten of minder. Dan lijkt het me toch goed te doen?

Bedankt voor de reactie's overigens.

Tomyboy: bedankt voor de foto's, dat maakt het wel een stuk duidelijker voor mij.

Ik probeer het alleen maar veiliger te maken, niet om extra kosten/regeltjes te verzinnen. Daarnaast natuurlijk probeer ik ook de rotte appels te weren. Want die bezorgen voor de welwillende fotograaf alleen maar problemen. Waardoor jullie minder snel toegelaten worden bij incidenten omdat een wannabee collega het verpest heeft.

Zoals ik het hier hoor, hebben jullie de zaken wel op orde.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #113 Gepost op: 13 mei 2013, 23:21:22
En hoe kom je aan een PPK? Want is het niet een idee om daar een 1 dag IM in te verwerken? Of iets wat er op lijkt.
De regeling PPK gaat veel breder dan alleen ongevallen e.d. Hij is in eerste instantie ontworpen voor rellen en later voor meer algemene zaken gebruikt. En er lopen veel meer PPK-houders rond dan de kleine groep die zich met incidenten bezig houd. Iedereen die in loondienst is bij een redactie kan hem aanvragen. Idem voor leden van de NVJ e.d. Freelancers zoals wij moeten aan bepaalde eisen voldoen: inkomsten eis (hoofdberoep) en een lijst van opdrachtgevers.

Bij de uitgifte van de PPK wordt niet meer informatie verstrekt als dat je geen hinder mag veroorzaken. Grofweg kan je zeggen dat de freelancers veel vaker op de snelweg staan dan de loondiensters (schrijvende pers). En als ze komen dan weten ze van toeters noch blazen.  Daar heb ik  een goede remedie voor gevonden: Schrijvende pers dient achter de beeldmakende pers te blijven. Het argument dat ze anders op de foto staan komt meestal wel aan, maar belangrijker is eigenlijk dat de fotografen dagelijks bij incidenten staan en beter weten tot hoever ze kunnen gaan.

Ik wil ook niet dat de pers op bijzonder hoge kosten wordt gejaagd, maar stel dat de cursus van een dag 150 euro zou kosten of minder. Dan lijkt het me toch goed te doen?
Is op zich goed te doen, maar dan niet alleen voor IM, maar graag wat breder (branden e.d.).


Zoals ik het hier hoor, hebben jullie de zaken wel op orde.
Daarom begrijpen wij ook niet waarom je zo van leer trekt ;-)
Ik denk dat de groep waar je nu tegen praat juist wel in zekere mate IM-besef heeft. Dat is bijna inherent aan het volgen van dit forum ;-)


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #114 Gepost op: 14 mei 2013, 00:00:46
De regeling PPK gaat veel breder dan alleen ongevallen e.d. Hij is in eerste instantie ontworpen voor rellen en later voor meer algemene zaken gebruikt. En er lopen veel meer PPK-houders rond dan de kleine groep die zich met incidenten bezig houd. Iedereen die in loondienst is bij een redactie kan hem aanvragen. Idem voor leden van de NVJ e.d. Freelancers zoals wij moeten aan bepaalde eisen voldoen: inkomsten eis (hoofdberoep) en een lijst van opdrachtgevers.

Bij de uitgifte van de PPK wordt niet meer informatie verstrekt als dat je geen hinder mag veroorzaken. Grofweg kan je zeggen dat de freelancers veel vaker op de snelweg staan dan de loondiensters (schrijvende pers). En als ze komen dan weten ze van toeters noch blazen.  Daar heb ik  een goede remedie voor gevonden: Schrijvende pers dient achter de beeldmakende pers te blijven. Het argument dat ze anders op de foto staan komt meestal wel aan, maar belangrijker is eigenlijk dat de fotografen dagelijks bij incidenten staan en beter weten tot hoever ze kunnen gaan.
Is op zich goed te doen, maar dan niet alleen voor IM, maar graag wat breder (branden e.d.).

Daarom begrijpen wij ook niet waarom je zo van leer trekt ;-)
Ik denk dat de groep waar je nu tegen praat juist wel in zekere mate IM-besef heeft. Dat is bijna inherent aan het volgen van dit forum ;-)

Bedankt voor je uitleg. Gelukkig dat we na een discussie toch tot elkaar hebben weten te komen. De kracht van het forum?  ;)

Maar het dikgedrukte denk ik dat je daar een heel goed punt hebt. Ik had eigenlijk ingezet op IM, omdat het hier in dit topic over gaat. Dat neemt natuurlijk niet weg, dat er ook bij andere incidenten bepaalde gevaren zijn, waar de pers zich wel degelijk van bewust moet zijn. Denk aan giftige gassen en de windrichtingen. Het is toch best vervelend dat je goed bedoeld een mooi shot wilt maken, maar vol in de wind staat. Waardoor je vol de gassen inademt. Om maar een voorbeeld te noemen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #115 Gepost op: 14 mei 2013, 00:10:04
Bedankt voor je uitleg. Gelukkig dat we na een discussie toch tot elkaar hebben weten te komen. De kracht van het forum?  ;)

Maar het dikgedrukte denk ik dat je daar een heel goed punt hebt. Ik had eigenlijk ingezet op IM, omdat het hier in dit topic over gaat. Dat neemt natuurlijk niet weg, dat er ook bij andere incidenten bepaalde gevaren zijn, waar de pers zich wel degelijk van bewust moet zijn. Denk aan giftige gassen en de windrichtingen. Het is toch best vervelend dat je goed bedoeld een mooi shot wilt maken, maar vol in de wind staat. Waardoor je vol de gassen inademt. Om maar een voorbeeld te noemen.
Ach, zolang de brandweer nog benedenwinds komt aanrijden terwijl de gevelplaten over straat waaien....
Terwijl de blauwe testbuisjes wel bewust bovenwinds kwamen ;-)


Als IJmuidenaar ben ik gewend om op de wind te letten, maar ik denk dat dit een goed punt kan zijn.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #116 Gepost op: 14 mei 2013, 00:14:50
Ach, zolang de brandweer nog benedenwinds komt aanrijden terwijl de gevelplaten over straat waaien....
Terwijl de blauwe testbuisjes wel bewust bovenwinds kwamen ;-)


Als IJmuidenaar ben ik gewend om op de wind te letten, maar ik denk dat dit een goed punt kan zijn.
O0
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #117 Gepost op: 14 mei 2013, 06:27:14
Bij de uitgifte van de PPK wordt niet meer informatie verstrekt als dat je geen hinder mag veroorzaken.
......
Ik denk dat de groep waar je nu tegen praat juist wel in zekere mate IM-besef heeft. Dat is bijna inherent aan het volgen van dit forum ;-)
Dus eigenlijk is een PPK een rijbewijs waarbij je zelf maar moet uitzoeken waar het stuur en de rem zitten?  e050


Inderdaad zitten hier op het forum veel mensen die wel weten waarmee ze bezig zijn, al zullen er altijd meningsverschillen blijven tussen (sorry dat ik er dan toch zelf ook even zo over praat) de verschillende kolommen. De reden dat er toch wel eens fel wordt gereageerd door hulpverleners komt echter niet uit de lucht vallen. Volgens mij heeft vrijwel elke hulpverlener wel ervaringen met pers die hij/zij liever niet had gehad. Er blijven nu eenmaal rotte appels tussen zitten en dat is lastig. Lastig omdat hulpverleners gedreven zijn en vaak streven naar perfectie, niet alleen binnen hun werkgebied, maar ook daar omheen.
En een stukje zal ongetwijfeld ook gevoed worden door onbegrip over en weer.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #118 Gepost op: 14 mei 2013, 08:01:44
Het is ook niet zo simpel. Er is zeker niet zoiets als 'Mensen met een PPK werken allemaal met verstand van zaken, weten feilloos de risico's en de do's en don'ts in te schatten en werken prima samen met de hulpdiensten' versus 'Mensen zonder PPK kan je in principe niet vertrouwen op hun professionaliteit'.

Met andere woorden: je hebt lieden met een PPK die er de ballen van snappen en je hebt lieden zonder PPK op wie je blind kan varen. Net zoals je 'officiële' media hebt die er niets van brouwen versus goed georganiseerde 'amateursites' op wie je immer kan bouwen.

Kan mij voorstellen dat het voor de hulpverleners al helemaal duister is.  ::)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Reactie #119 Gepost op: 14 mei 2013, 11:24:02
En dan heb je er nog genoeg die een PPK hebben maar er geen recht op hebben. Dus nooit blind varen op de PPK.