Fotografen toelaten in werkgebied snelweg

Auteur Topic: Fotografen toelaten in werkgebied snelweg  (gelezen 111062 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #160 Gepost op: 21 mei 2013, 19:58:20
Deze zag ik vanmorgen in het journaal....

http://nos.nl/artikel/509032-opening-waalbrug-verloopt-soepel.html en dan de video.

In dit stukje video op de website zie je het niet, maar vanmorgen in het journaal zag ik dus cameramensen 'los' achter in de bak staan bij die WIS wagens die voorop rijden.

Ik zou het zo zelf niet doen. Gut; plak een GoPro op die zwaailichtbalk en laat die meerijden. Maar zelf zo in de achterbak gaan staan ? Ikke niet.

En dat vindt RWS veilig werken ?

Peen

Staan? Ohja?

Het ging ook niet met een gangetje van 30 km/u. Behoorlijk gevaarlijk op een snelweg waar het verkeerd gewoon rijdt.

- Het ging met een vaartje van 60 km/u.
- Het verkeer reed achter ons, kon er niet langs, dus niet 'waar het verkeer gewoon rijdt'. Het was niet 'gewoon'.
[Edit] Snelheid inschatten blijft natuurlijk een vak apart. Met zo'n groothoek shot lijkt 60 al snel 100!


Komt mijn verhaal:

Nadat het verkeer rond 05:15 volledig was stilgelegd door de drie WIS-wagens, is er overlegd door de OvD-RWS en de drie weginspecteurs. De vraag van mij, RTL en een lokale cameraman was namelijk: Mogen wij achterin de bak. Dit omdat het simpelweg het beste plaatje van én de brug én de situatie qua verkeer oplevert. Dat gaat niet door een klein raampje. (Nee, echt niet!)

In goed overleg met de OvD is er besloten dat we in de bak mochten. De brug over, gelijk erna eraf en weer in de auto's instappen. De grootste overweging was (volgens mij) dat achterin de bak zitten het beste overzicht zou leveren van de ochtend.

Ik had een GoPro meegenomen en vastgemaakt aan de meest rechtste wagen. Maar bewolkt weer + nog lichte schemer levert niet het mooiste plaatje op. Zo zit een GoPro nou eenmaal in elkaar. Kan ik beter met mijn eigen camera het beeld draaien.

Was het onveilig? Verre van! Goed gaan zitten, camera vasthouden, en gaan. De situatie was volledig gecontroleerd.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #161 Gepost op: 21 mei 2013, 20:02:49
Staan? Ohja?

- Het ging met een vaartje van 60 km/u.
- Het verkeer reed achter ons, kon er niet langs, dus niet 'waar het verkeer gewoon rijdt'. Het was niet 'gewoon'.
[Edit] Snelheid inschatten blijft natuurlijk een vak apart. Met zo'n groothoek shot lijkt 60 al snel 100!


Komt mijn verhaal:

Nadat het verkeer rond 05:15 volledig was stilgelegd door de drie WIS-wagens, is er overlegd door de OvD-RWS en de drie weginspecteurs. De vraag van mij, RTL en een lokale cameraman was namelijk: Mogen wij achterin de bak. Dit omdat het simpelweg het beste plaatje van én de brug én de situatie qua verkeer oplevert. Dat gaat niet door een klein raampje. (Nee, echt niet!)

In goed overleg met de OvD is er besloten dat we in de bak mochten. De brug over, gelijk erna eraf en weer in de auto's instappen. De grootste overweging was (volgens mij) dat achterin de bak zitten het beste overzicht zou leveren van de ochtend.

Ik had een GoPro meegenomen en vastgemaakt aan de meest rechtste wagen. Maar bewolkt weer + nog lichte schemer levert niet het mooiste plaatje op. Zo zit een GoPro nou eenmaal in elkaar. Kan ik beter met mijn eigen camera het beeld draaien.

Was het onveilig? Verre van! Goed gaan zitten, camera vasthouden, en gaan. De situatie was volledig gecontroleerd.

Tot dat de weginspecteur een klein foutje maakt en je rijdt 60 km/u met achter je verkeer = dus onveilig.


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #162 Gepost op: 21 mei 2013, 20:04:33
Tot dat de weginspecteur een klein foutje maakt en je rijdt 60 km/u met achter je verkeer = dus onveilig.

Nadeel van 't vak. Het zij zo. Alles voor het shot. enz.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #163 Gepost op: 21 mei 2013, 22:45:03
Nadeel van 't vak. Het zij zo. Alles voor het shot. enz.

Leuke afsluiter voor dit topic! Pers mag dus gewoon op de snelweg, het is een risico van het vak.

 :P


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #164 Gepost op: 21 mei 2013, 22:51:41
Deze discussie draait inmiddels in een leuk kringetje rond, een kringetje waar we niet uit gaan komen. Ik denk dat we als hulpverleners genoeg punten hebben aangedragen waarom snelwegen een apart werkgebied op zich betreft. De reacties vanuit de pers en fotografen kennen we ook. Ik denk dat het beste is dat we gewoon gaan afwachten tot het een keer helemaal fout gaat. Ik ben benieuwt hoe de reacties dan zijn...


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #165 Gepost op: 21 mei 2013, 22:59:13
Een vraag richting de pers/fotografen, wanneer je besluit naar een incident op de snelweg te gaan, ga je dan met je auto over de snelweg naar het incident en sluit je aan in het rijtje met de hulpverleningsauto's na het incident of rijd je via een binnen zo richt mogelijk richting de snelweg en ga je dan te voet langs de vangrail oid.

Daarnaast ook benieuwd wat de hulpverleners (voorn. Politie en RWS) hier over te zeggen hebben.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #166 Gepost op: 21 mei 2013, 23:03:43
Een vraag richting de pers/fotografen, wanneer je besluit naar een incident op de snelweg te gaan, ga je dan met je auto over de snelweg naar het incident en sluit je aan in het rijtje met de hulpverleningsauto's na het incident of rijd je via een binnen zo richt mogelijk richting de snelweg en ga je dan te voet langs de vangrail oid.
Wat is mogelijk, wat is snel. Staat er 10 km file en je kan via de berm, ga je via de berm. Is het onbereikbaar per berm, maar je bent t.t.v. de melding op 1 minuut rijden, via de snelweg. Geen lokatie, situatie en tijdstip is hetzelfde. Indien via de snelweg altijd VOORBIJ het incident, hesje aan, knippers aan, melden bij een (verkeers)agent of de WIS. Meestal geen probleem.

Daarnaast ook benieuwd wat de hulpverleners (voorn. Politie en RWS) hier over te zeggen hebben.
Als je zomaar foto's gaat maken zijn ze niet blij. Tenzij je je eerst netjes meldt, identificeert als fotograaf etc etc. Zie boven.


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #167 Gepost op: 21 mei 2013, 23:08:10
Wat is mogelijk, wat is snel. Staat er 10 km file en je kan via de berm, ga je via de berm. Is het onbereikbaar per berm, maar je bent t.t.v. de melding op 1 minuut rijden, via de snelweg. Geen lokatie, situatie en tijdstip is hetzelfde. Indien via de snelweg altijd VOORBIJ het incident, hesje aan, knippers aan, melden bij een (verkeers)agent of de WIS. Meestal geen probleem.
Als je zomaar foto's gaat maken zijn ze niet blij. Tenzij je je eerst netjes meldt, identificeert als fotograaf etc etc. Zie boven.

Ik zou me goed kunnen voorstellen dat sommige HV'ers er vel op tegen zijn dat een de pers/fotograaf op de snelweg bij het incident gaat stoppen. bijv. wanneer de berging gaat beginnen of rijstroken vrijgegeven gaan worden.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #168 Gepost op: 21 mei 2013, 23:10:36
Ik zou me goed kunnen voorstellen dat sommige HV'ers er vel op tegen zijn dat een de pers/fotograaf op de snelweg bij het incident gaat stoppen. bijv. wanneer de berging gaat beginnen of rijstroken vrijgegeven gaan worden.
Als de berging gaat beginnen? Da's dom, dan ben je aardig laat!!!!  98uiye

Meeste HV'ers hebben niet eens door dat je er bent, en zijn er zeker niet fel op tegen. Alleen agenten die niet direct bij de hulpverlening betrokken zijn (afzetting enzo), agenten van verkeer en de WIS'sen merken je meestal op en dat zijn de personen die je wel/niet accepteren en dus wel/niet wegsturen.


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #169 Gepost op: 21 mei 2013, 23:12:49
Als de berging gaat beginnen? Da's dom, dan ben je aardig laat!!!!  98uiye

Meeste HV'ers hebben niet eens door dat je er bent, en zijn er zeker niet fel op tegen. Alleen agenten die niet direct bij de hulpverlening betrokken zijn (afzetting enzo), agenten van verkeer en de WIS'sen merken je meestal op en dat zijn de personen die je wel/niet accepteren en dus wel/niet wegsturen.

Nee, dat is niet wat ik bedoel, maar dat je op een gevaarlijke plek kan staan met je auto doordat later tijdens een incident rijstroken worden vrijgegeven oid