Fotografen toelaten in werkgebied snelweg

Auteur Topic: Fotografen toelaten in werkgebied snelweg  (gelezen 111034 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #240 Gepost op: 16 januari 2018, 09:03:00
Allereerst is het handiger om voorbij het incident te parkeren in plaats van voor het incident. Voor het incident is de obstakelvrije zone.

Er is nergens vast gelegd wie de baas is tijdens een incident. Wel is het zo dat de politie ook bevoegd is om strafrechtelijk op te treden indien je de aanwijzing (artikel 12 WVW) niet opvolgt. De WIS is ook verkeersregelaar en mag je eveneens een aanwijzing geven (artikel 82 RVV) om  door te rijden. Bij het niet opvolgen kan hij een burgerarrest plaatsen aangezien hij in zijn akte niet bevoegd is voor dit feit en je overdragen aan de politie.

In dit geval krijg je eerst toestemming maar komt er later politie ter plaatse om je weg te sturen. Je kan nog uitleggen dat je eerst toestemming hebt gekregen maar als ze voet bij stuk houden kan je beter gewoon weg gaan. Anders loop je een reëel risico op aanhouding en/of een proces-verbaal.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #241 Gepost op: 16 januari 2018, 18:18:31
Wettelijk gezien kun je er een bekeuring voor krijgen, maar gelukkig laten de meeste agenten in deze regio mij en mijn collega's gewoon ons werk doen op de snelweg mits wij aan de eisen van Rijkswaterstaat voldoen (goedgekeurd hesje/jas, veiligheidsschoenen, voorbij het incident parkeren etc.) En - ik preek even voor eigen parochie - vind ik dat ook meer dan logisch, in deze tijden van toenemende filedruk door ongevallen is het belangrijk dat dit soort incidenten goed verslagen worden, al is het maar om de politiek de ogen te doen laten openen.

Recent ben ik nog bij een ongeval geweest waar een van de agenten vroeg of ik voortaan niet meer via de snelweg wilde aanrijden, maar via de omliggende wegen. Nu lag dit stuk snelweg achter een geluidsscherm waar je met veel pijn en moeite nog net overheen zou kunnen klimmen. Toen heb ik hem uitgelegd dat Rijkswaterstaat liever niet heeft dat er én hulpverleners op de linkerrijstrook staan én persfotografen in de berm, omdat dit voor het verkeer een extra afleidende factor kan zijn. Dat begreep hij gelukkig ook wel weer. ;-)

Punt is: een snelweg is in mijn ogen niets anders dan een normale openbare weg, behalve dat er natuurlijk veel meer op veiligheid gelet moet worden. Maar als de politie fotografen de ruimte geeft om zich veilig te begeven in het gebied voorbij het incident, dan lost alles zichzelf vaak erg goed op. Bovendien zijn er nog genoeg agenten die volgens mij zelf niet eens meer exact weten wat Incident Management zelf inhoud...  0098 juridisch maakt dat geen drol uit natuurlijk, maar in de praktijk zie je soms wel verschil in kennis tussen politie en pers.  e050

Verder: een collega cameraman heeft enkele jaren geleden bezwaar aangetekend tegen een boete die hij had gekregen voor het parkeren bij een ongeval in de berm, zodat hij beelden kon maken van een ernstig ongeval. Zijn auto stond voorbij het incident geparkeerd, netjes in de berm, zoals het ook zou moeten volgens de regels van IM. Hij heeft zijn boete aangevochten en is in het gelijk gesteld door de rechter.

Daarnaast is er een uitspraak van een (oud-)politiechef van Noord- en Oost Gelderland in een rapport van de Nationale Ombudsman, waarbij gezegd wordt dat de pers in principe altijd het plaats incident op een snelweg moet kunnen bereiken en indien dat niet mogelijk is op een normale wijze, dat de politie de pers hierin moet faciliteren. Hier op de Veluwe zijn genoeg stukken snelweg waar je op normale 'legale' wijze niet bij een ongeval zou kunnen komen, bijvoorbeeld door de aanwezigheid van het schietterrein van Defensie en een spoorlijn en aan de andere bossen afgesloten met hekwerken. Ik heb bij dit soort ongevallen simpelweg géén andere keuze dan bij het incident zelf stoppen en de auto zover mogelijk in de berm parkeren. Ik ben (tot dusver) in al die jaren nog nooit bekeurd, dat zal grotendeels ook wel te maken hebben met de 'ons-kent-ons mentaliteit' en het voldoen aan de gestelde eisen. Maar mocht ik ooit wel een boete krijgen, dan zal ik het zeker aanvechten op basis van jurisprudentie en de hierboven genoemde uitspraak.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #242 Gepost op: 16 januari 2018, 18:46:04
Verder: een collega cameraman heeft enkele jaren geleden bezwaar aangetekend tegen een boete die hij had gekregen voor het parkeren bij een ongeval in de berm, zodat hij beelden kon maken van een ernstig ongeval. Zijn auto stond voorbij het incident geparkeerd, netjes in de berm, zoals het ook zou moeten volgens de regels van IM. Hij heeft zijn boete aangevochten en is in het gelijk gesteld door de rechter.


Bedoel je deze: http://www.rtvoost.nl/nieuws/210123/verslaggever-rtv-oost-aangehouden-bij-ernstige-aanrijding-op-a1-bij-holten?


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #243 Gepost op: 16 januari 2018, 20:05:18
Nee de casus waar ik het over heb gaat over een incident enkele jaren geleden op de A50 bij Apeldoorn. Daarover is verder niets in de media te vinden overigens, deze collega heeft er (toen) geen aandacht aan geschonken.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #244 Gepost op: 16 januari 2018, 22:20:47
Nee de casus waar ik het over heb gaat over een incident enkele jaren geleden op de A50 bij Apeldoorn. Daarover is verder niets in de media te vinden overigens, deze collega heeft er (toen) geen aandacht aan geschonken.

Niet dezelfde als deze? https://www.villamedia.nl/artikel/apeldoorn-politie-arresteert-cameraman

"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #245 Gepost op: 17 januari 2018, 11:18:59
Haha nee, zelfs niet dat incident. Daarom zei ik al: het is niet in de media geweest.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #246 Gepost op: 17 januari 2018, 14:55:32
En nog een boete voor een snelwegfotograaf (van regio15) die is aangevochten, en die in het gelijk is gesteld.

Zaak is een paar weken geleden voor de rechter geweest; ik kan hem (nog) niet terugvinden op rechtspraak.nl.

Redacteur van


MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Reactie #247 Gepost op: 17 januari 2018, 22:48:05
Daarnaast is er een uitspraak van een (oud-)politiechef van Noord- en Oost Gelderland in een rapport van de Nationale Ombudsman, waarbij gezegd wordt dat de pers in principe altijd het plaats incident op een snelweg moet kunnen bereiken en indien dat niet mogelijk is op een normale wijze, dat de politie de pers hierin moet faciliteren.

Is dit ergens terug te vinden?
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #248 Gepost op: 20 januari 2018, 20:36:41
Zeker, zie: https://www.nationaleombudsman.nl/uploads/20130122_r_2012.07763.pdf

Citaat
Reactie politiechef op het onderzoek van de Nationale ombudsman

Als uitgangspunt kan worden gesteld dat van de politie mag worden verwacht, dat een journalist de plaats van een incident moet kunnen bereiken om zijn werk te kunnen doen, en dat de politie daaraan zo nodig medewerking verleent. Er kan zich echter altijd een uitzonderlijke situatie voordoen, waarbij een verzoek tot toegang, op een bepaalde plaats, wordt geweigerd.

En die laatste zin gaat dan over het feit dat de situatie waarover de klacht is ingediend gaat over een groot ongeval tijdens hevige sneeuwval waarbij de toerit werd gebruikt als afrit voor het verkeer dat ingesloten was. Maar de reactie van de politiechef lijkt mij duidelijk zat voor wat betreft normale omstandigheden.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #249 Gepost op: 10 april 2018, 20:58:31
En nog een boete voor een snelwegfotograaf (van regio15) die is aangevochten, en die in het gelijk is gesteld.
Zaak is een paar weken geleden voor de rechter geweest; ik kan hem (nog) niet terugvinden op rechtspraak.nl.
Heb je inmiddels al een linkje naar Rechtspraak.nl? Ik ben erg benieuwd naar deze uitspraak omdat ik de afgelopen dagen ook tot twee keer toe bij incidenten op de autoweg N50 ben weggestuurd.

Afgelopen zaterdag parkeerde ik mijn auto in de berm bij een ongeval waarbij een auto over de kop geslagen was op de N50 bij Kampen. De auto stond netjes in de berm geparkeerd voorbij het incident, geheel volgens de geldende regels van IM. Kort na aankomst kwam er agent die mij verzocht de auto niet in de berm te parkeren 'in verband met de veiligheid'.


Screenshot dashcam voor aankomst zodat jullie een beeld hebben van de snelheid + 'gevaarsetting'.





Screenshot dashcam (cam voor + achter) hoe mijn auto geparkeerd stond in de berm, voorbij het laatste hulpverleningsvoertuig en nog wat voertuigen van getuigen die eerste hulp hadden verleend.

Vanmiddag bij wederom een ongeval op de N50 wederom weggestuurd, dit maal door een andere agent. Ook deze agent wilde geen voertuigen anders dan de betrokken voertuigen in de berm geparkeerd hebben en maande mij uit veiligheidsoverwegingen weg te hebben van de autoweg.

Ook hier stond ik weer voorbij het laatste hulpverleningsvoertuig. Toen ik aankwam stond er ±50 meter verderop nog een klein vrachtwagentje, die hoorde kennelijk ook nog bij het ongeval, die kwam op een gegeven moment nog een stukje naar achteren gereden over de rechterrijstrook onder begeleiding van een politieagent.

In dit geval stond mijn auto zelf nog verder in de berm.




Gelukkig zijn dit (vooralsnog) slechts twee incidenten in een hele lange reeks van incidenten zonder commentaar over de aanwezigheid op de auto(snel)weg. Desondanks blijkt maar weer dat je als pers overgeleverd bent aan de grillen van oom agent, want alhoewel 99 op de 100 agenten er geen punt van maakt dat je (mits in bezit van een politieperskaart en voldoet aan alle IM regels) bij een incident op de auto(snel)weg parkeert, gaven beide agenten van de hierboven genoemde incidenten aan dat zij dit keer besloten mij weg te sturen, maar ik de volgende keer met andere agenten wel geluk kon hebben als zij mij wel zouden toelaten. Met andere woorden: er is sprake van een willekeur, je moet maar geluk hebben of je je werk mag doen.

Ik heb naar aanleiding van deze twee incidenten op de autoweg bij Kampen vanmiddag voorlichting maar eens gebeld en ze enkele vragen voorgelegd. Uiteraard gaat het aardig wat uitzoekwerk opleveren en werd mij gevraagd om het op de mail te zetten, dat vind ik op zich wel prettig want dan is het antwoord straks ook zwart op wit. Ik ben benieuwd naar wat het antwoord gaat zijn, waarschijnlijk zal het ergens uitkomen op 'dat het in sommige gevallen gedoogd wordt' en dat 'een en ander ter beoordeling is van de politie ter plaatse'. In dat geval zal ik mij toch eens moeten laten bekeuren voor parkeren in de berm bij een incident op de auto(snel)weg. UITERAARD, laat het even duidelijk zijn, blijf ik mijn voertuig gewoon volgens de geldende IM regels parkeren bij incidenten, maar mocht de gelegenheid zich voordoen dat ik zonder andere hulpverleners of weggebruikers in gevaar te brengen een PV kan 'scoren', dan zou dat mooi zijn want dan kunnen we het voorleggen aan een rechter.

Want laten we eerlijk wezen, ik heb de afgelopen jaren bij vele honderden incidenten op de auto(snel)weg mijn werk gedaan en op een gegeven moment ga je natuurlijk wel uit dat zo'n eventueel gedoogbeleid door alle korpsen worden toegepast, maar daar is dus ook nog wel wat willekeur in per agent per korps per eenheid per... was het nou landelijke politie tegenwoordig? ;-)

Hier in ieder geval een overzichtje van alle incidenten waar ik de afgelopen jaren op de snelweg ben geweest, ik gok dat zo'n 95% daarvan benaderd is door over de snelweg te rijden en mijn auto voorbij het incident te parkeren.


(https://www.stefanverkerk.nl/kaart/)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon