Oefeningen in de media

Auteur Topic: Oefeningen in de media  (gelezen 295799 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #190 Gepost op: 2 september 2016, 10:37:58
Citaat van: oma link=msg=1445382 date=1472798071
https://www.veiligheidsregiomwb.nl/nl-NL/Nieuws/2016/09/01/Grote-rampenoefening-in-West-Brabant

Op papier zal de oefening vast slagen.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #191 Gepost op: 2 september 2016, 10:52:29
Citaat van: RemRoof link=msg=1445416 date=1472805478
Op papier zal de oefening vast slagen.

Dat verwacht ik niet, de oefening zal in grote lijnen uitstekend verlopen echter met een aantal leer- en verbeterpunten. Je hebt niets aan dit soort oefeningen als je niet een jaar lang kan evalueren, task forcen, horizontaal- en verticaal multidisciplinair verandermanagen tot de volgende papieren systeemoefening van je betrouwbare, professionele rampenbestrijdingsorganisatie.


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #192 Gepost op: 3 september 2016, 09:28:59
Citaat van: oma link=msg=1445424 date=1472806349
Dat verwacht ik niet, de oefening zal in grote lijnen uitstekend verlopen echter met een aantal leer- en verbeterpunten. Je hebt niets aan dit soort oefeningen als je niet een jaar lang kan evalueren, task forcen, horizontaal- en verticaal multidisciplinair verandermanagen tot de volgende papieren systeemoefening van je betrouwbare, professionele rampenbestrijdingsorganisatie.
Nee die zijn erg nuttig dergelijke papieren oefeningen. gelukkig hoeft de regio alleen maar te oefenen en gaat een andere instantie beoordelen volgens voor iedereen onduidelijke criteria, die hebben ook het meeste na werk. dan  komen ze met een concept beoordeling en dan gaat de regio beginnen aan het vergaderrondje, dan komt de definitieve met aanbevelingen en dan start het werkgroepenbal...

Wel jammer dat  dit zo aangekondigd is, een ramp komt meestal onverwacht maar ja, we kunnen natuurlijk niet hebben dat de oorlog verloren wordt doordat iemand niet weet dat ie in die week op zijn plaats moet zijn. (Ik heb in dienst meegemaakt dat er een  grote alarm oefening kwam, op papier. Onze zijde verloor omdat mijn afdeling net die dag personeelsuitje had en mijn afdeling redelijk essentieel was in de beginfase van het conflict).


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #193 Gepost op: 3 september 2016, 09:39:58
Citaat van: PBees link=msg=1445609 date=1472887739
gelukkig hoeft de regio alleen maar te oefenen en gaat een andere instantie beoordelen volgens voor iedereen onduidelijke criteria, die hebben ook het meeste na werk.

Bij deze oefening komt de Inspectie zelf beoordelen. Het is niet vanzelfsprekend aangezien de Inspectie jarenlange ervaring met het evalueren van veiligheidsoefeningen heeft. Die ervaring deelt de Inspectie met de veiligheidsregio’s, onder meer door ze een zelfevaluatie-instrument aan te bieden. Dit instrument is een hulpmiddel voor de regio’s om hun jaarlijkse oefening te evalueren.

Daarnaast staan in het zelfevaluatie-instrument de vereisten waaraan de evaluatie door de regio’s moet voldoen om in de Staat van de rampenbestrijding opgenomen te worden. Voor de regio’s is het voordelig om aan die vereisten te voldoen, zodat ze niet naast hun eigen oefening ook nog toezicht van de Inspectie nodig hebben.

https://www.ivenj.nl/onderwerpen/nationale_veiligheid/rampenbestrijding_en_crisisbeheersing/zelfevaluatie-instrument/zelfevaluatie-instrument.aspx


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #194 Gepost op: 10 september 2016, 07:56:58
Veiligheidsregio MWB
@VRMWB
Grote rampenoefening in volle gang



Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #195 Gepost op: 10 september 2016, 08:05:21


(Ik heb in dienst meegemaakt dat er een grote alarm oefening kwam, op papier. Onze zijde verloor omdat mijn afdeling net die dag personeelsuitje had en mijn afdeling redelijk essentieel was in de beginfase van het conflict).

En hoe zou dat voor t eggie worden opgelost dan? T mooie van onverwachte oefeningen, op papier of met eenheden, is dat je kan zien of de boel goed is ingeregeld. Blijkbaar was dat bij jullie toen niet het geval, want de afdeling was er niet gereed voor.

Bijdragen op persoonlijke titel.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #196 Gepost op: 22 september 2016, 10:40:10
Citaat
DEN HELDER - Diverse hulpdiensten zijn woensdagochtend in de weer bij het gasbehandelingsstation van de NAM in Den Helder.

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/denhelder/article28534155.ece/Hulpdiensten-oefenen-bij-NAM-Den-Helder


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #197 Gepost op: 3 oktober 2016, 10:54:58
USAR.NL @USARNL
TAST.NL nonex onderweg naar Faultland voor Exercise Mincemeat
10:01am · 3 Oct 2016 ·
USAR.NL op stand by voor Exercise Mincemeat, vooralarm volgt spoedig
10:02am · 3 Oct 2016
Vooralarm betreft oefening Mincemeat
10:48am · 3 Oct 2016


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #198 Gepost op: 3 oktober 2016, 12:04:05
Wie/wat is TAST.NL?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #199 Gepost op: 4 oktober 2016, 20:01:11
TAST.NL staat voor het Nederlandse Technical Assistence Service Team  Europese landen hebben dergelijke teams.