Oefeningen in de media

Auteur Topic: Oefeningen in de media  (gelezen 298121 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

JWR

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 46
Reactie #90 Gepost op: 4 december 2013, 21:05:10
23 november 2013

Alarmeringsoefening Sophiapolder: https://www.youtube.com/watch?v=FglxOlo8S-U

Systeemtest tbv hulpverleningsconcept voor het zoetwatergetijdegebied Sophiapolder. Betreft een eiland van circa 80 ha in rivier de Noord in de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #91 Gepost op: 4 december 2013, 22:22:09
Systeemoefening hulpdiensten Wijk bij Duurstede
Systeemoefening hulpdiensten Wijk bij Duurstede
redactie ditiswijk
Gepubliceerd op 4 dec 2013
Citaat
Op de Markt werd vanmiddag een incident , in theater Calypso, nagespeeld om de verplichte jaarlijkse systeemoefening, die voortkomt uit de Wet Veiligheidsregio's in de praktijk te oefenen.

Doel
Het doel van een systeemoefening is het toetsen of de, officieren van dienst(hoofdstructuur) van de crisisorganisatie(ambulance, brandweer, politie enz.) tijdens een praktijkoptreden voldoen aan de wettelijke normen. Er werd gekeken naar de alarmering, het opkomen én het uitvoeren van de crisis- en rampbestrijdingstaken. Bij de oefening kwamen de brandweerauto's, politieauto's en ambulances niet naar de plaats van het incident.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #92 Gepost op: 9 december 2013, 00:21:48
Brandweer Wieringen - Realistisch oefenen brandweer Den Oever De kleefse waard 30-11-13
Brandweer Wieringen - Realistisch oefenen brandweer Den Oever De kleefse waard 30-11-13
Gepubliceerd op 7 dec 2013
Citaat
Realistisch oefenen brandweer Den Oever bij training centrum De kleefse waard.

www.brandweerwieringen.nl
Samen sterk in de hulpverlening!


Annelinde

  • Beveiliging, BHV, EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 286
  • Beveiliging
Reactie #93 Gepost op: 10 december 2013, 17:45:57
"De regio houdt deze avond een grote systeemoefening genaamd "Lucifer." Hierbij oefenen de meldkamer, het CoPI en de beleidsteams (ROT, GBT, RBT) een natuurbrandscenario. Zij zullen hierbij opschalen tot GRIP 3 of 4. "

Bron: https://www.facebook.com/112Gldzuid.nl


sylvester1986

  • Gast
Reactie #94 Gepost op: 10 december 2013, 18:41:27
Ondertussen dus GRIP 4.
p2kflex
18:37:13 10-12-13GROUP-1PRIO 1 GROESBEEKSEBOS LUCIFER GROESBEEK BR Natuur (ops bos: compagnie natuurbr.) (Meetploegen: zeer groot) (GRIP: 4) ROEPNAAM
GRIP 40903241BRW Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (HOvD - ROGS West)
GRIP 40903226BRW Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (HOvD Oost Groepsoproep)
GRIP 40904999BRW Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Monitorcode GRIP)
GRIP 40903151BRW Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (RCvD Persoonlijke code)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #95 Gepost op: 13 december 2013, 23:11:53
Geslaagde Systeemoefening 2013

http://www.vnog.nl/index.php/actueel/nieuws/1642-geslaagde-systeemoefening-2013.html
Gepubliceerd op vrijdag 13 december 2013 12:19

Op 11 december 2013 bij ontvangt de Meldkamer Oost Nederland rond 8.30 uur een brandmelding van het productiebedrijf Corle, van Vitens, aan de Meenkmolenweg in de gemeente Winterswijk. Het betreft een gebouw waarin gewerkt wordt aan de winning, zuivering en levering van drinkwater aan de consumenten van de gemeente Winterswijk, Aalten en Oost Gelre. Zou er echt brand zijn of is er meer aan de hand?

Zo startte afgelopen woensdag de jaarlijkse systeemoefening in Noord- en Oost-Gelderland. Een ogenschijnlijk simpele brandmelding die uiteindelijk uitloopt op een GRIP4, waarin alle geledingen van onze crisisorganisatie kort maar krachtig worden getest op zaken als alarmering, onderlinge communicatie, daadkracht en samenwerking. Maar liefst 90 collega’s waren actief betrokken bij deze test.

Besmet drinkwater
Op basis van de melding werden brandweer en de politie direct gealarmeerd. Al vrij snel volgde opschaling naar GRIP 2, want behalve brand in het pompstation, bleek dat ook gevaarlijke stoffen in het drinkwater terecht waren gekomen. Omdat uit het contact met Vitens en omgevings-analyse (o.a. sociale media) bleek dat het effectgebied zich over meerdere gemeenten ging verspreiden, werd niet veel later al opgeschaald naar GRIP 4. En zo waren ongeveer twee uur na de eerste melding de meldkamer, een CoPI, het ROT, het GBT én het RBT actief.

Observatoren
Bij de systeemtoets werden 16 observatoren vanuit het land ingeschakeld, die allen voorzien waren van tablets met daarop de observatievragen die zij moesten beoordelen op de verschillende locaties waar de crisisteams waren ingezet. Door dit systeem kwam nog diezelfde avond al een eerste resultaat van de gehouden systeemtoets beschikbaar. De eerste resultaten laten in ieder geval een hoog percentage positieve scores zien (boven de 70%), maar uiteraard komen er ook zaken naar voren waarop verbeterd moet worden. Daarvoor wordt in de komende tijd een verbeterplan opgesteld, waarna met de implementatie, onder meer bij oefeningen, aan de slag kunnen.

Al met al was het een succesvolle en leerzame oefening. De totale oefentijd was 4 uur en we kijken daar positief op terug. Hartelijk dan aan alle collega’s die op welke manier dan ook hebben meegeholpen!
Samen sterk in de hulpverlening!


112NOG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
    • 112NOG
Facebook: /112nog Twitter: @112_NOG


Annelinde

  • Beveiliging, BHV, EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 286
  • Beveiliging
Reactie #97 Gepost op: 23 januari 2014, 19:18:19
ME'ers uit hele land oefenen in Ede

EDE - Als u tientallen politiebusjes ziet rijden in Ede hoeft u zich niet direct zorgen te maken. Langs de Hessenweg wordt de komende weken geoefend door de Mobiele Eenheid (ME). Zo'n 1000 ME'ers van de politie en de Koninklijke Marechaussee trainen op charges en speciale tactieken.

In totaal gaat het om 22 pelotons van de politie en 6 van de marechaussee. Het is de eerste keer dat alle pelotons van Nederland op dezelfde plek samen oefenen. Lid zijn van de ME is een functie die politieagenten uitvoeren naast hun gewone werk. Vooral de samenwerking tussen de verschillende eenheden wordt in Ede geoefend. Zo zijn er verschillende formaties met paarden en honden. Ook rijden er busjes rond met waterkanonnen en zijn er versperringen opgeworpen.
De ME wordt regelmatig ingezet bij voetbalrellen en opstootjes. Daarnaast zal de ME stand-by staan tijdens de nucleaire top in Den Haag. In maart komen daarvoor tientallen wereldleiders naar Nederland.

Bron: http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2048774/meers-uit-hele-land-oefenen-in-ede.htm#.UuFcPhDb-M8


Annelinde

  • Beveiliging, BHV, EHBO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 286
  • Beveiliging
Reactie #98 Gepost op: 13 februari 2014, 00:09:25
Citaat van: Annelinde link=msg=1238970 date=1390501099
ME'ers uit hele land oefenen in Ede

EDE - Als u tientallen politiebusjes ziet rijden in Ede hoeft u zich niet direct zorgen te maken. Langs de Hessenweg wordt de komende weken geoefend door de Mobiele Eenheid (ME). Zo'n 1000 ME'ers van de politie en de Koninklijke Marechaussee trainen op charges en speciale tactieken.

In totaal gaat het om 22 pelotons van de politie en 6 van de marechaussee. Het is de eerste keer dat alle pelotons van Nederland op dezelfde plek samen oefenen. Lid zijn van de ME is een functie die politieagenten uitvoeren naast hun gewone werk. Vooral de samenwerking tussen de verschillende eenheden wordt in Ede geoefend. Zo zijn er verschillende formaties met paarden en honden. Ook rijden er busjes rond met waterkanonnen en zijn er versperringen opgeworpen.
De ME wordt regelmatig ingezet bij voetbalrellen en opstootjes. Daarnaast zal de ME stand-by staan tijdens de nucleaire top in Den Haag. In maart komen daarvoor tientallen wereldleiders naar Nederland.

Bron: http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2048774/meers-uit-hele-land-oefenen-in-ede.htm#.UuFcPhDb-M8

Mogen ME-Busjes tijdens zo'n oefening ook optische en geluidssignalen voeren? Ik was vandaag in Ede en hoorde heel dichtbij een sirene, waardoor ik gelijk naar buiten keek. Ik zag toen zo'n 3 ME-busjes met optische signalen en 1 ME-busje met optische en heel even geluidssignalen. Ik neem aan dat dit bij de oefening hoorde. Ik kan verder ook niks vinden van dat ze ergens anders voor zijn ingezet. Ze kwamen ook niet hard voorbij rijden. Ze stopte zelfs voor het rode verkeerslicht.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #99 Gepost op: 19 februari 2014, 14:16:39
Hulpdiensten oefenen zwaar ongeval in Capelle aan den IJssel [VIDEO]

Capelle aan den IJssel - De hulpdiensten hebben dinsdagavond in samenwerking met Handhaving Capelle een grote oefening gehouden op de Kerklaan. Voor de oefening hebben de hulpdiensten een casus bedacht waarbij meerdere voertuigen betrokken waren, dit met onder andere groot materieel.

Bij het ongeval wat dinsdagavond werd geoefend waren twee voertuigen en een kraan betrokken, lotusslachtoffers werden ingezet om de oefening zo realistisch mogelijk te maken voor de hulpdiensten. Tijdens de oefening werden ook twee reanimatie’s geoefend, dit van een baby en een volwassen iemand.

In totaal zullen er vier oefeningen plaatsvinden met wekelijks een andere opzet, dit om te oefenen voor de brandweer, politie, ambulance en Handhaving Capelle. Ten tijde van de oefening is de rotonde op de Kerklaan gedeeltelijk omgeleid.

Video : Wendy van Viegen

Gezamelijke oefening hulpdiensten

Gezamelijke oefening hulpdiensten
nieuwsopbeeld
Gepubliceerd op 18 feb 2014

Foto’s : Joëy Heijstek meer foto's op nieuwsopbeeld.nl





Foto('s) geplaatst met toestemming van rechthebbende
Samen sterk in de hulpverlening!