Aantreffen explosieven door Reddingsbrigade

Auteur Topic: Aantreffen explosieven door Reddingsbrigade  (gelezen 5250 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Gepost op: 8 mei 2013, 12:22:01
Ik was laatst op zoek naar een protocol wat de EODD naar buiten communiceert m.b.t. tot vinding van explosieven. Ik kon echter niks concreets vinden op het net. We hebben bij ons intern bij de reddingsbrigade het protocol afblijven en afsluiten op afstand van (zo even snel uit m'n hoofd) 50 meter. Ik kon alleen nergens vinden waar dit nou precies op was gebasseerd. Heeft iemand enig idee wat de EOD adviseert aan mensen die een explosief vinden?




Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2013, 12:28:18
De algemene stelregel bij Defensie is:

Blijf er af.
Markeer de vindplaats.
Waarschuw uw commandant.

Dit is een prima aanpak voor iedereen, waarbij "uw commandant" dan uiteraard de politie is. Onder "markeer de vindplaats" valt zo nodig ook het afzetten van het gebied.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Danny V

  • Reddingsbrigade instructeur OW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #2 Gepost op: 8 mei 2013, 12:29:29
Hebben jullie ook nog een bepaalde afstand die je daarbij aan moet houden of is het onder het mom van "een geruime afstand"?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 8 mei 2013, 12:36:17
Hebben jullie ook nog een bepaalde afstand die je daarbij aan moet houden of is het onder het mom van "een geruime afstand"?

Dat ligt ook aan het soort explosief... Vind je iets groots (500 ponder) of vind je een brisantgranaat....
In het algemeen wordt de ruimte gekozen in overleg met een Explosievenverkenner van de politie.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #4 Gepost op: 8 mei 2013, 12:47:12
Hebben jullie ook nog een bepaalde afstand die je daarbij aan moet houden of is het onder het mom van "een geruime afstand"?
Anders dan "maken dat je wegkomt!" ?  0098

Nee, er is geen "vaste" afstand, omdat dit zoals Jerommeke al zegt afhankelijk is van het type object (de herkenning daarvan zal ik je niet mee vermoeien) en de omgeving. Vind je bijvoorbeeld iets in het open veld, dan zul je een grotere afstand willen houden dan als je iets in een beschutte plaats vindt (zeg tussen bebouwing). Dit i.v.m. de drukgolf, scherven, etc.

Wat belangrijk is, is dat je zodanig veel afstand neemt dat je zelf veilig bent, en dat je redelijkerwijs in staat bent om het voor anderen ook veilig te houden ("markeer de vindplaats"). Wij houden als richtlijn 100 meter aan, maar dit zou afhankelijk van de situatie evengoed 75 of 125 meter (of nog meer) kunnen zijn.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #5 Gepost op: 8 mei 2013, 17:40:26
Dat ligt ook aan het soort explosief... Vind je iets groots (500 ponder) of vind je een brisantgranaat....
In het algemeen wordt de ruimte gekozen in overleg met een Explosievenverkenner van de politie.

Tja het punt is dat wij vaak geen explosievenverkenners krijgen bij een melding, hooguit de noodhulp. Vaak is het toch aan de RB om van een aangetroffen/aangespoeld voorwerp "iets" te vinden en aan de hand daarvan op te schalen. Dat kan uiteenlopen van de EOD, preventief ontruimen, tot het opstarten van een OGS procedure. Wat meer richtlijnen zouden daarbij wel van pas kunnen komen...

(Oja.. Wij hebben niet de luxe van een strandteam politie ;))


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #7 Gepost op: 8 mei 2013, 19:29:23
Goed, ik was er in mijn reacties vanuit gegaan dat we te maken hebben met burgers. Op het moment dat we te maken hebben met hulpdiensten, waar ik de Reddingsbrigade en KNRM etc. ook onder laat vallen, dan kan het geen kwaad om een telefoonnummer van de EODD in het bestand te hebben, zeker als je in een risicogebied zit (bijvoorbeeld in de buurt van oude verdedigingswerken, bruggen, etc.). De EODD'er kan aan de hand van de beschrijving die je telefonisch doorgeeft over afmetingen, kleur, vorm, plaats van aantreffen, enzovoort, al een redelijk betrouwbare inschatting maken van het soort object en je adviseren over te nemen maatregelen.

Op stranden loop je overigens wel een risico. Je zit op een relatief open terrein en de kans dat kinderhandjes met een mogelijk explosief aan de haal kunnen gaan is reëel. Ik denk dat je dan al redelijk snel moet kiezen voor afzetten en (deels) ontruimen. Waarbij opgemerkt dat dit ook voor onrust en paniek kan zorgen. Dus tja, je zal ter plaatse moeten bepalen wat je kunt of moet doen.

Daarvoor heeft Defensie dus de W van "Waarschuw uw commandant". Lekker overlaten aan iemand die er wat van mag vinden. ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #8 Gepost op: 9 mei 2013, 09:57:41
Je kan het nummer van de eod in je lijstje zetten, maar via de alarmcentrale regelen en de politie laten zorgdragen voor de afzetting werkt ook goed. Mijn ervaring is dat het even kan duren voordat de eod ter plaatse is, hou rekening met hoog en laag water. Ik heb meegemaakt dat een strandbezoeker een explosief op een strandpaal had gelegd, tegen de tijd dat de eod zich melde was het hoog water en moest iemand van de eod in onderbroek te water om het explosief op te halen. Die middag hebben twee agenten deze paal bewaakt en de mensen op afstand gehouden.

9910001
9910001


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #9 Gepost op: 10 mei 2013, 00:06:57
Je kan het nummer van de eod in je lijstje zetten, maar via de alarmcentrale regelen en de politie laten zorgdragen voor de afzetting werkt ook goed. Mijn ervaring is dat het even kan duren voordat de eod ter plaatse is, hou rekening met hoog en laag water. Ik heb meegemaakt dat een strandbezoeker een explosief op een strandpaal had gelegd, tegen de tijd dat de eod zich melde was het hoog water en moest iemand van de eod in onderbroek te water om het explosief op te halen. Die middag hebben twee agenten deze paal bewaakt en de mensen op afstand gehouden.

9910001

De opmerking van Lt. Col. lijkt me vooral een goede optie om buiten de reguliere hiërarchie/procedures om te gebruiken. De leidinggevende ter plaatse kan zo in een vroeg stadium informatie inwinnen t.b.v. de te nemen stappen. Hij kan deze informatie eventueel meenemen in een motorkap overleg met andere diensten.  

Even een veiligheidszone creëren op een rustig stuk strand is niet zo'n probleem, maar een x-aantal keer per week (Ja, dat komt soms voor) een drukke opgang/zone leegtrekken wordt ook niet in dank afgenomen. Veiligheid voor alles, maar je moet wel weten waarom je iets doet en of het proportioneel is t.o.v. het risico.

(@Danny: Neem jij dit mee in het overleg?)