Aantreffen explosieven door Reddingsbrigade

Auteur Topic: Aantreffen explosieven door Reddingsbrigade  (gelezen 5254 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #10 Gepost op: 10 mei 2013, 10:59:06
De opmerking van Lt. Col. lijkt me vooral een goede optie om buiten de reguliere hiërarchie/procedures om te gebruiken. De leidinggevende ter plaatse kan zo in een vroeg stadium informatie inwinnen t.b.v. de te nemen stappen. Hij kan deze informatie eventueel meenemen in een motorkap overleg met andere diensten.
Uiteindelijk verschilt de procedure niet zo heel veel van de "normale" procedure. Je zit op locatie altijd met de aanrijdtijd van de EODD of een explosievenverkenner van de politie. Een burger belt de politie, en als het goed is vraagt de meldkamer dan om zoveel mogelijk details over het object. Vervolgens belt de meldkamer de EODD of de eigen afdeling, en geeft door wat de burger heeft gezien. Op basis daarvan maakt de EODD/verkenner een eerste inschatting, waarna ze ook zullen bepalen of ze als de brandweer ter plaatse moeten komen (en dus of het gebied ontruimd moet worden).

Voor een Reddingsbrigade kan het zinvol zijn om rechtstreeks te bellen met de EODD, zodat de EODD'er gericht vragen kan stellen aan de persoon die daadwerkelijk waarneming op het object heeft. Ziet u ...? Wat voor vorm ....? Enzovoort. Je slaat in dit geval de extra schakel "politiemeldkamer" over, waardoor informatie beter en effectiever overgedragen kan worden.

Even een veiligheidszone creëren op een rustig stuk strand is niet zo'n probleem, maar een x-aantal keer per week (Ja, dat komt soms voor) een drukke opgang/zone leegtrekken wordt ook niet in dank afgenomen. Veiligheid voor alles, maar je moet wel weten waarom je iets doet en of het proportioneel is t.o.v. het risico.
Uiteraard. In dit geval wil je volgens mij zo snel mogelijk een betrouwbare inschatting van het risico. En dat betekent dus dat iedereen eraf blijft, de vindplaats wordt gemarkeerd en de melding wordt gedaan. Aan de hand van de terugkoppeling van de melding besluit je dan (zo nodig) vervolgmaatregelen te nemen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #11 Gepost op: 11 mei 2013, 18:40:35
Ik was laatst op zoek naar een protocol wat de EODD naar buiten communiceert m.b.t. tot vinding van explosieven. Ik kon echter niks concreets vinden op het net. We hebben bij ons intern bij de reddingsbrigade het protocol afblijven en afsluiten op afstand van (zo even snel uit m'n hoofd) 50 meter. Ik kon alleen nergens vinden waar dit nou precies op was gebasseerd. Heeft iemand enig idee wat de EOD adviseert aan mensen die een explosief vinden?

Tussen de hulpverleningsdiensten en de EODD is er wel een protocol, namelijk het Protocol Verdachte Objecten (PVO). Dit protocol is niet openbaar, maar de veiligheidsregio en politie zouden er wel over moeten beschikken. Anders dan de naam misschien doet vermoeden, is dat niet alleen voor poederbrieven, IED's etc., maar ook voor conventionele explosieven.

Je zou eens contact kunnen leggen met politie of veiligheidsregio voor wat praktische tips, in lijn met dat protocol. Maar veel anders dan wat jullie al doen (ik ken het als 3xA: afblijven, afstand houden, afwachten) zal het niet zijn. Neem bij dat 'afstand houden' de omstanders mee, dan heb je ook gelijk ontruimd ;)

En natuurlijk alarmeren. De procedure bij verdachte objecten is dat de Teamleider Explosievenverkenning (TEV) van de politie wordt gealarmeerd. Deze zal de situatie in ogenschouw nemen en verdere actie ondernemen. Qua alarmering zou ik zeggen: houd die lijn vooral vast, dat is niet voor niets procedureel zo bepaald. Lijkt me niet dat je daar als reddingsbrigade/KNRM eigen lijntjes op moet nahouden. Verder sluit ik me aan bij de Lt. dat een direct lijntje met de EODD voor herkenning en praktische tips geen kwaad kan. Met de techniek van tegenwoordig kun je ook makkelijk even een fotootje sturen (al botst dat wel met het 'afstand houden').
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #12 Gepost op: 11 mei 2013, 22:30:35
Zijn er overzichten van wat er zoal aan explosieven op de stranden wordt aangetroffen en hoe de verdeling is over de verschillende gevarenklassen ?
Zijn er aan de hand van wat men op de stranden is tegengekomen fotos/beschrijvingen van die diverse explosieven beschikbaar bij de strandreddingsbrigades.
Is het bij de strandreddingsbrigades bekend waardoor deze explosieven worden "ontstoken" en welke de impact is van de ontploffing.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #13 Gepost op: 12 mei 2013, 10:47:55
Toeristen geven granaat af bij gemeentehuis
Woensdag 28 maart 2012

Het gemeentehuis in Den Burg is woensdagmiddag ontruimd, nadat Duitse toeristen er een brisantgranaat hadden afgeleverd.

De twee hadden het projectiel gevonden langs het strand en hadden het naar eigen zeggen meegenomen, zodat er geen kinderen mee zouden gaan spelen. Ze besloten het projectiel bij het gemeentehuis af te leveren, maar dat was niet zo verstandig.
 De brandweer werd gealarmeerd, waarna een tasje met het projectiel erin buiten werd neergelegd, al het personeel het pand moest verlaten en de directe omgeving van het gemeentehuis werd afgezet. Foto’s die de toeristen van het explosief hadden gemaakt, werden ter herkenning naar de EOD gestuurd.
Zij herkenden in het explosief een verroeste brisantgranaat uit vermoedelijk de Tweede Wereldoorlog. Het explosief was nog volledig intact, maar volgens de EOD was de kans op een explosie klein. De granaat ging in een kist met zand mee naar het politiebureau alwaar hij is opgeborgen tot de EOD hem komt ophalen.


http://www.texelsecourant.nl/texelsecourant/nl/archief/146/3,0,78686

Ja zo gaat dat soms langs het strand


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #15 Gepost op: 12 mei 2013, 11:57:51
Hier een aardig overzicht wat je zoal tegen kunt komen:

1.http://www.kustwacht.nl/sites/default/files/explosievenkaart%201%203e%20concept%20okt09.pdf

2.http://www.kustwacht.nl/sites/default/files/explosievenkaart%202%20concept%20okt09.pdf

3.www.kustwacht.nl


Bedankt, zeker 2 is een interessant overzicht. Met representatieve fotos en gevarenklasse er bij een "must" voor iedere reddingspost die er mee te maken kan krijgen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #16 Gepost op: 12 mei 2013, 17:00:27
En natuurlijk alarmeren. De procedure bij verdachte objecten is dat de Teamleider Explosievenverkenning (TEV) van de politie wordt gealarmeerd. Deze zal de situatie in ogenschouw nemen en verdere actie ondernemen. Qua alarmering zou ik zeggen: houd die lijn vooral vast, dat is niet voor niets procedureel zo bepaald. Lijkt me niet dat je daar als reddingsbrigade/KNRM eigen lijntjes op moet nahouden. Verder sluit ik me aan bij de Lt. dat een direct lijntje met de EODD voor herkenning en praktische tips geen kwaad kan. Met de techniek van tegenwoordig kun je ook makkelijk even een fotootje sturen (al botst dat wel met het 'afstand houden').

De "procedure" is wat dat betreft ook niet al te spannend. Wij bellen de PMK dat we een explosief hebben en die bellen vervolgens de EODD, die komen kijken c.q. opruimen. Een TEV heb ik, buiten een incident in Haaglanden om, nog nooit gezien op het strand. Deze "lijn" blijft uiteraard intact en als we het echt niet vertrouwen treden we ook direct op. Het gaat meer om de eerste inschatting en het grijze gebied van de te nemen maatregelen, een veiligheidszone van 25 of 250 meter is nogal een verschil.

Maar in de meeste gevallen is dit geen 'toeters en bellen' werk en is het voor ons om er in eerste instantie "wat" van te vinden en in afwachting van de EODD, in samenwerking met de politie, maatregelen te nemen. Dan kan je natuurlijk zomaar iets doen, of je zorgt dat er voldoende mogelijkheden (en kennis) in huis zijn/is om een goede inschatting te maken.

Om even een vergelijking te maken met gevaarlijke stoffen, als ik voor ieder aangespoeld vat een OGS procedure laat opstarten krijgen ze het bij  de BRW nog druk. Dan wordt er eerst een klein onderzoekje gedaan en is het aan de collega's om al dan niet op te schalen. Er spoelt soms best smerig spul aan, maar het komt ook voor dat we daar van te voren over gebrieft zijn en een heel circus dan niet nodig is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een lading ampullen met gevaarlijke medicatie, waar in overleg met het RIVM op wordt geacteerd.


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #17 Gepost op: 16 mei 2013, 18:07:05
Ik heb dit zelf een keer meegemaakt

****:


Indien word aangegeven;
Beeldvorming van het gevaar;
Afstand houden;
Een oordeel vormen over het gevaren risico;
Laten afzetten door rood lint en met rooie vlag stokken (Improviseren)
Wijs mensen op de gevaren en laat zo veel mogelijk op afstand, ook je strandwachters enz.
creëer een grote werkcirkel voor de professionals.

Opschaling via RAC: de politie, brandweer en EOD.
Evt. AMBU inlichten op risico situatie

Na opruiming:
Evaluatie met de betrokkenen
Rapport in de computer zetten.
****


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #18 Gepost op: 16 mei 2013, 20:01:45
Opschaling via RAC: de politie, brandweer en EOD.
Evt. AMBU inlichten op risico situatie

Is dit niet een beetje een overkill?

Ja, bij zware explosieven in een drukke zone. Maar voor een granaat o.i.d. heb ik (hopelijk ;)) geen ambu of brandweer nodig. Wat komen die dan doen? Kijken, hetzelfde constateren als ons en wachten op de EODD. In twijfelachtige situaties komt op dat moment alleen een exploverkenner van pas, voor de rest is het bevriezen, ontruimen en wachten.