Gebruik ANPR door particulieren

Auteur Topic: Gebruik ANPR door particulieren  (gelezen 13714 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #10 Gepost op: 9 mei 2013, 23:35:34
Ik begrijp dat er voordelen aan het gebruik van een ANPR-camera bij particuliere instanties kunnen zijn.
Maar dat betekent dan ook dat er een informatiebron moet zijn om een hit te kunnen krijgen. zoals b.v. een gestolen voertuig.

Hoe kan het dat een particuliere instantie informatie krijgt van officiële instanties?
Is hier een verklaring voor want het lijkt mij een schending van de privacy, of heb ik het mis?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #11 Gepost op: 9 mei 2013, 23:38:49
Ik begrijp dat er voordelen aan het gebruik van een ANPR-camera bij particuliere instanties kunnen zijn.
Maar dat betekent dan ook dat er een informatiebron moet zijn om een hit te kunnen krijgen. zoals b.v. een gestolen voertuig.

Hoe kan het dat een particuliere instantie informatie krijgt van officiële instanties?
Is hier een verklaring voor want het lijkt mij een schending van de privacy, of heb ik het mis?
Of is het systeem gelinkt aan de database van de RDW? Hierin kan een particulier ook een kenteken 'natrekken', en er wordt zelfs vermeldt of het voertuig als 'gestolen' staat geregistreerd.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #12 Gepost op: 9 mei 2013, 23:44:30
ANPR staat voor Automatische Number Plate Recognition. Of je na die herkenning het kenteken nog door een database heen haalt, heeft dus eigenlijk niks met ANPR te maken. Het kan op verschillende manieren gebruikt worden, zoals het tellen van verkeersbewegingen, het automatisch in- en uitrijden van parkeergarages zonder kaartje, toegangscontrole, etc.

Er zijn ook convenanten tussen de overheid en bewakingsbedrijven over (beperkte) informatie-uitwisseling. ik weet van beveiligingsbedrijven die een convenant hebben gesloten om info te krijgen over bekende inbrekers in een bepaald gebied. Ik kan me zo maar voorstellen dat een convenant inhoud dat bepaalde kentekens uitgewisseld worden.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #13 Gepost op: 10 mei 2013, 07:53:22
Duidelijk verhaal, waarvoor dank.

Op zich vind ik het niet verkeerd hoor, maar hoe zit het dan met de wet op de privacy?
Moet er dan b.v. ook een geheimhoudingsverklaring getekend worden?
En waar trek je de lijn m.b.t. het verstrekken van gegevens naar bedrijven?

Als het al gaat om beveiligingsbedrijven, toegangscontrole parkeergarages enz. dan is er dus al een groot bereik.
Hoe zit het dan met de betrouwbaarheid dat de gegevens niet in verkeerde handen komt?

Is er b.v. een landelijk netwerk met ANPR-camera's waar bepaalde bedrijven (beveiligingsbedrijven) toegang toe hebben?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #14 Gepost op: 10 mei 2013, 11:05:43
Het verzamelen van kentekens valt net als het verzamelen van andere privacy-gevoelige informatie onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Dat houdt dus onder meer in dat je de opslag en verwerking adequaat moet organiseren. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat je het kenteken na X uur weer uit je database moet verwijderen. Ik durf overigens niet helemaal zeker te stellen of er voor het gebruik van kentekencamera's toestemming moet worden verkregen.

Dit probleem speelt bijvoorbeeld ook bij reistijdmetingen op basis van kentekens. Je verzamelt doelbewust kentekens (zonder autogegevens) om deze op een later tijdstip met een nieuwe verzameling te vergelijken. Je dient dus gevoelige informatie op te slaan en te verwerken. Ik weet dat dit bij Rijkswaterstaat regelmatig tot discussies leidt over of dat acceptabel en realiseerbaar is.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #15 Gepost op: 10 mei 2013, 11:34:25
Er zijn ook parkeergarages die ANPR gebruiken voor het in en uitloggen van voertuigen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #16 Gepost op: 10 mei 2013, 13:11:22
Er zijn ook convenanten tussen de overheid en bewakingsbedrijven over (beperkte) informatie-uitwisseling.

In Rijnmond is dit, geloof ik, ooit begonnen als project "Oog en Oor". .
Een ander voorbeeld van zo'n samenwerking in Oost Nederland: Stichting I-Watch. In de regionale media geven ze deze uitleg.

(Ik ben geen jurist, dus al het volgende is op persoonlijke titel, gebaseerd op mijn interesse in het gebied van privacy en persoonsgegevens. Ik laat me graag verbeteren door experts op dit gebied. )

ik weet van beveiligingsbedrijven die een convenant hebben gesloten om info te krijgen over bekende inbrekers in een bepaald gebied. Ik kan me zo maar voorstellen dat een convenant inhoud dat bepaalde kentekens uitgewisseld worden.

In theorie mag men geen gegevens uitwisselen over bekende inbrekers, alleen signalementen en kentekens die verdacht worden van betrokkenheid bij een inbraak.
Als iemand strafrechtelijk vervolgd, is voor een "inbraak", dan vallen die gegevens onder persoonsgegevens. Die mogen dan niet verstrekt worden zonder toestemming van het CBP. Volgens mij staan er in de registers van het CBP geen meldingen van een uitzondering voor het mogen verstrekken van die gegevens aan beveiligingsbedrijf X of Y.

(Voor de duidelijkheid: natuurlijk zegt dit niks over wat er in systemen staan die alleen voor Politie en/of Justitie toegankelijk zijn. Ik heb het puur over het verstrekken van gegevens door de Politie aan derden.)

Het verzamelen van kentekens valt net als het verzamelen van andere privacy-gevoelige informatie onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Dat is volgens mij niet per definitie zo.
Het College Bescherming Persoonsgegevens heeft in het verleden gesteld dat kentekens op zich persoonsgegeven kunnen zijn. In 2000 heeft het CBP gekeken naar het verwerken en verstrekken van kentekengegevens door het RDW. In het verslag (PDF) besteed het CBP ook aandacht aan de vraag of kentekens op zich persoonsgegevens zijn. (Bijlage 1).

In grote lijnen ligt het vooral aan wat er verzameld wordt, door wie, waarvoor het verwerkt wordt, door wie, en wie er toegang tot de gegevens hebben.
De 2 uitersten:

- Als men toegang heeft tot registratie gegevens zoals naam, adres, etc, dan vallen kentekens onder persoons gegevens en mag men ze niet zo maar verzamelen en verwerken. Er moet dan toestemming worden gegeven door het CBP. Dit wordt geregistreerd door het CBP, en is inzichtelijk voor iedereen.
- Als men alleen kentekens verzamelt, en de verzamelaars + verwerkers geen toegang hebben tot het opvragen van verdere registratie gegevens, dan valt een kenteken niet onder persoonsgegevens. Het hoeft dan niet aangemeld te worden bij het CBP, en er is ook geen toestemming nodig.

Tussen deze uitersten is van alles mogelijk. (Geen melding---melding/geen toestemming nodig---melding+toestemming---totaal verboden)
Rijkswaterstaat is een "complex" geval omdat men afdelingen heeft die puur werken met kentekens, zonder verdere gegevens. Maar er zijn ook afdelingen waar men wel toegang heeft tot persoonsgegevens die gekoppeld zijn aan kentekens. (Dit hoeven niet de RDW gegevens te zijn. Kan ook eigen registratie op kenteken zijn.)
In vergelijkbare gevallen stelt het CBP dan als voorwaarde dat er een strikte scheiding wordt ingevoerd, qua personeel, systemen, toezicht, etc.

Omdat ANPR relatief nieuw is, is de particuliere toepassing juridisch nog een open gebied. Er zijn wel grenzen, maar tussen die grenzen is nog veel mogelijk. Het gaat dan niet alleen om gebruik, maar ook om opslag van gegevens. Op het gebied van privacy is dit ook een veel besproken onderwerp. Uiteindelijk maak je grote kans dat er verdere wetgeving komt die dit gaat regulieren.
Dit is weer actueel geworden door het voornemen om de Politie toe te staan, door ANPR systemen verzamelde gegevens 4 weken te laten opslaan.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #17 Gepost op: 24 juli 2013, 11:42:35
Citaat van: skippy02 link=msg=1159292 date=1368121490
Off-topic

Een ANPR-voertuig van een particulier bedrijf?
Wat wordt hiermee bedoeld en wat heb je eraan? Je kunt dan toch geen HIT's krijgen?

Een beetje mosterd na de maaltijd, maar hier nog een voorbeeld van het gebruik van ANPR, zonder dat er sprake is van verbinding met "de Politie"
Namelijk bij het controleren van parkeerrecht in Amsterdam. Sinds dit jaar moet je je kenteken invullen op de automaat en hoef je geen kaartje meer neer te leggen.

De gescande nummerborden worden daarna via GPS door een database heen gehaald om te kijken of er parkeerrecht is betaald. Is er geen match, dan wordt een controleur op een scooter naar het desbetreffende voertuig gestuurd. Hij of zij kijkt of er geen ticket op het dashboard ligt en scant de auto nog een keer handmatig. Blijkt dat er nog steeds niet is betaald, dan volgt een naheffing.  

Het alziende oog heeft trouwens geen groot geheugen. Scans van kentekenplaten worden elke nacht gewist, behalve als er niet betaald is.

De bron bevat meer informatie, en een filmpje van het gebruikte voertuig.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #18 Gepost op: 24 juli 2013, 17:56:29
Citaat van: zwelgje link=msg=1185664 date=1374658955
Sinds dit jaar moet je je kenteken invullen op de automaat en hoef je geen kaartje meer neer te leggen.

Staat achterop het kaartje bedrukt - toen ik er ooit per ongeluk was - dat het kaartje alsnog zichtbaar achter de voorruit geplaatst moet worden. Ook je kenteken (of datgeen wat je ingetypt hebt :D) staat er dan op.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #19 Gepost op: 24 juli 2013, 19:54:37
vanaf 1 juli krijg je niet eens meer een kaartje, tenzij je er speciaal om vraagt
CN NRK