Aanhouding door bedrijfsrechercheur / beveiliger in burger

Auteur Topic: Aanhouding door bedrijfsrechercheur / beveiliger in burger  (gelezen 17104 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Berichten afgesplitst uit "De politie op Youtube" naar aanleiding van een filmpje over een aanhouding door een "bedrijfsrechercheur". Originele filmpje door PWB geplaatst hieronder zichtbaar gemaakt. Gaarne hier verder discussiëren over bevoegdheden van beveiligers in burger.

Groet,
Lt. Col. Me.

Origineel bericht:

Aanhouding door "Bedrijfsrechercheur"
Aanhouding door Bedrijfsrechercheur.wmv
RSDAITO

Hij had zo te zien behoorlijk veel onder z'n jas verstopt

Filmpje:
Aanhouding door Bedrijfsrechercheur.wmv

Belachelijk hoe die "bedrijfsrechercheur" die man aanhoudt. Deze meneer zou toch echt wel een standje van mij krijgen na het uitkijken van de beelden.

Iemand vastpakken, naar de grond duwen. Daarna bij de keel pakken. In eerste instantie lijkt het op de beelden dat die jongen niks doet. Logisch dat die jongen verzet pleegt. Als je wordt aangevallen door een burger, dan zou ik mij ook verdedigen.

Nu hoor ik ook steeds vaker dat er beveiliging in burger loopt in winkels. Ik vraag me alleen af hoe dat juridisch is afgeregeld.


het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2013, 10:23:59
Is een beveiliger in uniform, juridisch ook niet gewoon een burger? Hij heeft geen extra rechten, anders dan evt geregeld door een reglement voor bezoekers/klanten.

Dus ik zie niet echt verschil.
Het is alleen onduidelijker voor de klanten en evt politie....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2013, 10:36:34
Is een beveiliger in uniform, juridisch ook niet gewoon een burger? Hij heeft geen extra rechten, anders dan evt geregeld door een reglement voor bezoekers/klanten.

Dus ik zie niet echt verschil.
Het is alleen onduidelijker voor de klanten en evt politie....

Klopt een beveiligingsbeambte is ook gewoon een burger. Maar nu weet ik niet zeker, dat zou ik moeten uitzoeken, of een beveiliger in burger dienst mag doen. Daarnaast zou ik me ook moeten verdiepen in de bevoegdheden van een bedrijfsrechercheur.
Nu is het natuurlijk maar een filmpje en zie je daar niet alles op. Maar in dit filmpje is niet te zien dat de man zich legitimeert als beveiliger of iets.
Dat zie ik al als eerste fout, want ik zou als verdachte zijnde aangegeven dat ik werd aangevallen door een burger. Dat ik mij bedreigd voelde en toen hij mij bij mijn keel pakte, ik vreesde voor mijn leven. Dan ben ik benieuwd in combinatie met de beelden, wat de beslissing van het OM danwel rechter zal zijn.

Verder is er natuurlijk ook nog achtergrond informatie die wij niet hebben.

Maar in basis vind ik dit buiten proportioneel geweld en door het niet bekend maken met wie de verdachte te maken heeft, erg slechte aanhouding. Mogelijk dat door dit de aanhouding zelfs als onterecht aangemerkt kan worden.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


HAPRPAA

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2013, 10:52:33
Belachelijk hoe die "bedrijfsrechercheur" die man aanhoudt. Deze meneer zou toch echt wel een standje van mij krijgen na het uitkijken van de beelden.

Iemand vastpakken, naar de grond duwen. Daarna bij de keel pakken. In eerste instantie lijkt het op de beelden dat die jongen niks doet. Logisch dat die jongen verzet pleegt. Als je wordt aangevallen door een burger, dan zou ik mij ook verdedigen.

Nu hoor ik ook steeds vaker dat er beveiliging in burger loopt in winkels. Ik vraag me alleen af hoe dat juridisch is afgeregeld.

Ik had gezegd: Lekker gewerkt, mooie aanhouding. Let alleen op hoe je iemand aanhoudt voordat je gezeik krijgt. Uiteindelijk hebben we allemaal dezelfde belangen.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2013, 10:56:31
Ik had gezegd: Lekker gewerkt, mooie aanhouding. Let alleen op hoe je iemand aanhoudt voordat je gezeik krijgt. Uiteindelijk hebben we allemaal dezelfde belangen.

Laten we wel eerlijk zijn dat dit buiten proportioneel is. Zeker omdat de verdachte in eerste aanleg geen verzet pleegt. Het is een winkeldief, niet iemand die zojuist een geweldsmisdrijf heeft gepleegd. Daarom zou hij van mij een standje krijgen.

Deze verdachte zoals het lijkt op de beelden is bijvoorbeeld ook een verdachte die volgens de AI niet geboeid mag worden.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2013, 11:16:22
Pully, gebaseerd op het filmpje agree. Maar goed je weet ook dat de manier waarop je iemand aanhoudt gebaseerd is op eerdere ervaringen en voorkennis. We weten niet wat die man al vaker heeft gedaan, wat er al gesignaleerd is etc. Het enige wat je kan zeggen is, het is een aanhouding van een winkeldief waarbij geweld wordt aangewend. Punt.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #6 Gepost op: 11 mei 2013, 11:29:27
Pully, gebaseerd op het filmpje agree. Maar goed je weet ook dat de manier waarop je iemand aanhoudt gebaseerd is op eerdere ervaringen en voorkennis. We weten niet wat die man al vaker heeft gedaan, wat er al gesignaleerd is etc. Het enige wat je kan zeggen is, het is een aanhouding van een winkeldief waarbij geweld wordt aangewend. Punt.

Daar hebben we het wel vaker over gehad, idd.

Ik basseer mijn mening idd op basis van dit filmpje. Daarnaast is de politie de enige die geweld mag gebruiken, dus daar gaat de beveiliger al de fout in. Ook al is het misschien in het verleden weleens fout gegaan. Maar je kan je nu niet beroepen op een strafuitsluitingsgrond.
Ik denk alleen dat justitie het niet zo makkelijk zal overnemen bij het zien van de beelden. En wij als politie zijn verplicht om dit wel te vermelden in het pv bevindingen tijdens het uitkijken van de beelden. Tenminste dat vind ik.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2013, 11:43:24
Daar hebben we het wel vaker over gehad, idd.

Ik basseer mijn mening idd op basis van dit filmpje. Daarnaast is de politie de enige die geweld mag gebruiken, dus daar gaat de beveiliger al de fout in. Ook al is het misschien in het verleden weleens fout gegaan. Maar je kan je nu niet beroepen op een strafuitsluitingsgrond.
Ik denk alleen dat justitie het niet zo makkelijk zal overnemen bij het zien van de beelden. En wij als politie zijn verplicht om dit wel te vermelden in het pv bevindingen tijdens het uitkijken van de beelden. Tenminste dat vind ik.
Sowieso is het geen Nederlands filmpje en dus weten we ook niet voldoende over de achtergrond van deze personen...
Hobby Bobby eenheid Den Haag


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Reactie #8 Gepost op: 11 mei 2013, 11:56:23
Sowieso is het geen Nederlands filmpje en dus weten we ook niet voldoende over de achtergrond van deze personen...

Ik zie toch echt de Jumbo :P.

Een beetje achtergrondinfo in de beschrijving van het filmpje: "Aanhouding door een NL bedrijfsrechercheur van criminele Oost Europese winkeldief. Actie naar aanleiding van wekenlange diefstallen van heren - verzorgingsproducten met gebruikmaking van voor diefstal geprepareerde kleding en dagelijks wisselingen van kleding om herkenning te voorkomen. Kleding is voorzien van A-folie en kippengaas. Schatting waarde gestolen producten per dag, per bezoek, per persoon (2 personen actief): € 350,00."


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #9 Gepost op: 11 mei 2013, 12:15:44
Ik zie toch echt de Jumbo :P.

Een beetje achtergrondinfo in de beschrijving van het filmpje: "Aanhouding door een NL bedrijfsrechercheur van criminele Oost Europese winkeldief. Actie naar aanleiding van wekenlange diefstallen van heren - verzorgingsproducten met gebruikmaking van voor diefstal geprepareerde kleding en dagelijks wisselingen van kleding om herkenning te voorkomen. Kleding is voorzien van A-folie en kippengaas. Schatting waarde gestolen producten per dag, per bezoek, per persoon (2 personen actief): € 350,00."
I rest my case!
Hobby Bobby eenheid Den Haag