Aanhouding door bedrijfsrechercheur / beveiliger in burger

Auteur Topic: Aanhouding door bedrijfsrechercheur / beveiliger in burger  (gelezen 17110 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #10 Gepost op: 11 mei 2013, 15:22:19
Is een beveiliger in uniform, juridisch ook niet gewoon een burger? Hij heeft geen extra rechten, anders dan evt geregeld door een reglement voor bezoekers/klanten.

Dus ik zie niet echt verschil.
Het is alleen onduidelijker voor de klanten en evt politie....

Als een beveiliger in burger wil/gaat werken moet hij voor zover ik weet toestemming hebben van de (korpschef van de betreffende) politieregio én moet hij bijgestaan kunnen worden door een geüniformeerde beveiliger (die dan natuurlijk wél uit het zicht blijft).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #11 Gepost op: 11 mei 2013, 16:01:33
Ik zie toch echt de Jumbo :P.

Een beetje achtergrondinfo in de beschrijving van het filmpje: "Aanhouding door een NL bedrijfsrechercheur van criminele Oost Europese winkeldief. Actie naar aanleiding van wekenlange diefstallen van heren - verzorgingsproducten met gebruikmaking van voor diefstal geprepareerde kleding en dagelijks wisselingen van kleding om herkenning te voorkomen. Kleding is voorzien van A-folie en kippengaas. Schatting waarde gestolen producten per dag, per bezoek, per persoon (2 personen actief): € 350,00."

Ik zie hiet geen informatie wat op welke manier dan ook zich rechtvaardigd om zo hardhandig op te treden. Daarbij als zij het al weken lang willen door laten gaan, dan is dat de keuze van de winkel.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #12 Gepost op: 11 mei 2013, 17:06:50
Als een beveiliger in burger wil/gaat werken moet hij voor zover ik weet toestemming hebben van de (korpschef van de betreffende) politieregio

Klopt, de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus schrijft voor dat beveiligers in uniform werken (art 9). De minister kan daarvoor ontheffing verlenen, wat is gedelegeerd aan de korpschef.
Senior GGP / Oost-Brabant


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #13 Gepost op: 11 mei 2013, 17:10:48
Klopt, de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus schrijft voor dat beveiligers in uniform werken (art 9). De minister kan daarvoor ontheffing verlenen, wat is gedelegeerd aan de korpschef.

Helder, want ik zie het steeds meer in regio gebeuren. Maar nu kan ik dus naar de ontheffing vragen. Anders is het direct al een onrechtmatige aanhouding.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #14 Gepost op: 11 mei 2013, 17:18:35
Helder, want ik zie het steeds meer in regio gebeuren. Maar nu kan ik dus naar de ontheffing vragen. Anders is het direct al een onrechtmatige aanhouding.

Een onrechtmatige aanhouding? Ik citeer even het WvSV: "Een ieder", oftewel ook de beveiliger die de regels overtreedt?


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #15 Gepost op: 11 mei 2013, 17:20:08
Klopt, de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus schrijft voor dat beveiligers in uniform werken (art 9). De minister kan daarvoor ontheffing verlenen, wat is gedelegeerd aan de korpschef.

Ik denk niet dat het werken in burger ook een onrechtmatige aanhouding oplevert, want in beginsel is een ieder bevoegd om aan te houden.
Het kan wel leiden tot een bestuurlijke boete of intrekking van de vergunning. Als je zoiets vaker tegenkomt kun je het dus eens voorleggen bij Bijzondere wetten/korpscheftaken.
Senior GGP / Oost-Brabant


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #16 Gepost op: 11 mei 2013, 17:43:28
Ik denk niet dat het werken in burger ook een onrechtmatige aanhouding oplevert, want in beginsel is een ieder bevoegd om aan te houden.
Het kan wel leiden tot een bestuurlijke boete of intrekking van de vergunning. Als je zoiets vaker tegenkomt kun je het dus eens voorleggen bij Bijzondere wetten/korpscheftaken.

Dat sowieso. Maar zit nog steeds met de aanhouding opzich. Ik denk dat het zelfs zou kunnen gaan richting mishandeling. Tenslotte mag een burger geen geweld gebruiken bij een aanhouding. Er wordt weleens gesproken over gepast geweld, maar uit het filmpje blijkt nergens dat het gepast is. Want de verdachte is op geen enkel moment agressief.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #17 Gepost op: 11 mei 2013, 17:59:40
Ook beveiligers zijn burgers en dienen in principe in uniform op te treden. Burger mag hierbij geweld (lees kracht van meer dan geringe betekenis gericht op............) gebruiken, mits proportioneel en uiterst noodzakelijk. Dat zie ik in het filmpje niet terug, then again... ik weet de achtergrond ook niet.

Vind de vraag van Joost wel interessant; leidt dit tot een onrechtmatige aanhouding? Ik denk zelf van niet, al denk ik wel dat een rechter gevoelig is voor het aanpassen van de strafmaat na het zien van deze beelden. Wellicht dat het nog gevolgen voor de beveiliger krijgt, maar in principe mag een ieder aanhouden.

Om weer even de knuppel in het hoenderhok te gooien; ik ken de achtergronden niet, maar ik zit er persoonlijk niet op te wachten om zulke cowboys als beveiligers op te laten treden. Geweld ligt niet bij hun, maar bij de overheid.

Zo, ontopic maar weer?  ;D
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #18 Gepost op: 11 mei 2013, 20:02:13
Dat sowieso. Maar zit nog steeds met de aanhouding opzich. Ik denk dat het zelfs zou kunnen gaan richting mishandeling. Tenslotte mag een burger geen geweld gebruiken bij een aanhouding. Er wordt weleens gesproken over gepast geweld, maar uit het filmpje blijkt nergens dat het gepast is. Want de verdachte is op geen enkel moment agressief.

Ben ik het mee eens. Zoals Silque het treffend omschrijft:

k zit er persoonlijk niet op te wachten om zulke cowboys als beveiligers op te laten treden.
Senior GGP / Oost-Brabant


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #19 Gepost op: 11 mei 2013, 23:45:41
Dat sowieso. Maar zit nog steeds met de aanhouding opzich. Ik denk dat het zelfs zou kunnen gaan richting mishandeling. Tenslotte mag een burger geen geweld gebruiken bij een aanhouding. Er wordt weleens gesproken over gepast geweld, maar uit het filmpje blijkt nergens dat het gepast is. Want de verdachte is op geen enkel moment agressief.
Aangezien we niet weten wat er vooraf gebeurd is en we ook nog eens niet horen wat er gezegd wordt kan je nooit een goed oordeel vormen. Dit (heel kort durende) filmpje vind ik veel te weinig om een goede mening te kunnen vormen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.