Controlerende taak van media / pers op de overheid

Auteur Topic: Controlerende taak van media / pers op de overheid  (gelezen 23491 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Gepost op: 13 mei 2013, 07:26:19
Afgesplitst uit topic: Fotografen toelaten in werkgebied snelweg
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=74445.0

En over het controleren van de overheid: Ja die taak heeft de media. Ze zijn daarin onafhankelijk (anders is het geen onafhankelijke controle) en mogen dus ze zelf uitmaken wat en hoe ze controleren. Nu moet je dat niet bij elk ongeval zo principieel zien, maar op het moment dat de overheid fouten maakt dan kan dat gerapporteerd worden door de media. Maar dan moet er wel sprake zijn van ernstige fouten, niet van een lullig foutje van een ambtenaar. En ik denk dat de meeste fotografen met kennis daar ook zo over denken.

Ik ben benieuwd hoe de controlerende taak wordt gezien en wat dit in de praktijk oplevert. Dus dit topic vooral bedoeld om voorbeelden te verzamelen waarin de media de overheid heeft kunnen corrigeren. Niet alleen een incident vermelden maar juist ook wat het effect is geweest van de controlerende taak van de media.


Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2013, 08:56:54
Ik trap af met een vrij lokaal probleem. Een nieuwe rondweg langs een dorp alhier kent een tweetal kruisingen waar al diverse aanrijdingen zijn geweest. Gevolg: de gemeente heeft de kruispunten 'verbeterd' met nog meer borden etc. Uiteindelijk gebeuren er nog steeds veel ongelukken, maar toch.

Ongeval 1, 2, 3, 4, 5, 6 en nog 3 ongevallen waar ik niet bij was.

En onder andere een brand op de provinciegrens wat voor problemen zorgde bij het alarmeren van de juiste hulpdiensten. Foto item en de media aandacht + vragen aan college etc..
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2013, 08:57:41
Ik denk dat je dan twee zaken moet veranderen aan je vraag stelling....

1. Beperk het tot '112 incidenten', want anders kan ik de discussie rond (bijvoorbeeld) de steunaanvragen van de Bulgaren erbij betrekken. Denk niet dat je dat bedoelt.
2. Verruim het tot 'waar heeft het beschikbaar zijn van beeldmateriaal een positief effect gehad' of 'een (al-dan-niet politieke) discussie losgemaakt' ? Waar hebben we lering uit de beelden kunnen trekken ?

Bij 2 denk ik bijvoorbeeld aan mijn beelden van de explosie op de Westvlietweg een jaar of wat geleden; die sterk hebben bijgedragen aan het ontrafelen van 'wat is daar gebeurd' door de brandonderzoekers. Dat is een voorbeeld van 'een fout in de bouwwijze c.q. van degenen die het pand hebben gebouwd' wat door de beelden duidelijk in beeld gebracht wordt. Of (noem maar wat) de steekvlam uit de gasbus in Wassenaar.

Anders gezegd: beelden van '112 incidenten' brengen zaken aan het licht. Dat kan het functioneren van hulpdiensten zijn, maar ook constructiefouten in gebouwen en voertuigen, slechte bewegwijzering en indeling van de wegen, misdragingen van zogenaamde slachtoffers etc.

Peen
Redacteur van


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2013, 09:28:17
Onze items over diverse aardgasbus incidenten maken een discussie los over de veiligheid van aardgas als brandstof in een dichtbevolkte stad:

1 2 3 4 5 en discussie 1 2 en internationaal 3 4 5

Ik denk ook aan de (amateur)beelden van de motorrijder politie die wordt aangereden op de A7, heftige beelden waar lessen uit te leren zijn.

Peen
Redacteur van


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2013, 10:29:10
Ik denk trouwens dat het ook goed is om te vermelden dat 'beelden' dus in een aantal gevallen ook aantonen dat (bijvoorbeeld) een verdachte over de schreef gaat en de politie dan correct reageert door zo iemand met wat geweld onder controle te brengen. Of: dat de brandweer zich de poten uit het lijf heeft gelopen, maar dat het pand al reddeloos verloren was bij aankomst van de eerste TS.

Zoals gezegd: het gaat mij om 'wat is er gebeurd'. Beelden kunnen dus juist ook in het voordeel van de hulpdiensten werken, bedoel ik.

Peen
Redacteur van


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2013, 11:51:49
Beelden kunnen dus juist ook in het voordeel van de hulpdiensten werken, bedoel ik.
Ik denk dat wij als fotografen veel bijdragen aan de beeldvorming over hulpdiensten en dat mag best wel eens een keer gezegd worden ;-)


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2013, 11:55:57
Voor het kruispunt Orionweg/Pleiadenplantsoen/Raafstraat in IJmuiden heb ik zelfs een apart keyword aangemaakt: VKOPOR. Een stroom aan ongevallen leidde tot een niet aflatende stroom berichten in de media die wel degelijk invloeg hebben gehad op de besluitvorming van de gemeente. En niet alleen dat, ik kan het niet bewijzen, maar ik vermoed dat ook veel gebruikers van dit kruispunt wat meer alert zijn.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #7 Gepost op: 13 mei 2013, 12:06:10
In het verleden heb ik het enkele malen meegemaakt dat een ladderwagen of hoogwerker domweg dienst weigerde. Altijd in situaties waarbij de storing geen gevolgen had. En omdat je als fotograaf 'hulpverlingsvriendelijk' bent blijft dat buiten de berichtgeving. Achteraf gezien is dit typisch een voorbeeld is waarin de media in het belang van de burgers wél melding moet maken. Immers, als dit zich later nogmaals voordoet in een levensbedreigende situatie van een burger of brandweerman dan heb je de poppen aan het dansen.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #8 Gepost op: 13 mei 2013, 12:08:34
Zonder in detail te treden heb ik al enkele malen meegemaakt dat op verzoek van hulpverleners bepaalde zaken aandacht hebben gekregen. Niet dat ik me makkelijk voor het karretje van een individuele hulpverlener laat spannen, maar soms komen zaken vanaf de werkvloer niet door de logge organisatie heen. Dan is media-aandacht soms een oplossing.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #9 Gepost op: 13 mei 2013, 12:14:50
Een aantal jaren geleden zaten we in de ombouw van analoog naar digitaal. Onderdeel hiervan was GMS. In Boesigheliede ontstond brand in een woning aan de IJweg. Nu is de IJweg +/- 25 kilometer lang en wordt vlakbij het brandadres onderbroken door de Polderbaan. GMS kende toen nog geen huisnummers en bij een melding van de IJweg werd gewoon het midden van die 25 kilometer genomen. En dus werd brandweer Nieuw Vennep gealarmeerd in plaats van Zwanenburg. Nu werd dit gelukkig binnen enkele minuten gecorrigeerd, maar het kwam wel in de krant te staan.

Het was op dat moment een bekend probleem dat GMS sterk achter liep. In zeker twee gevallen heb ik met het Cito-boekje voor m'n neus de politie de weg moeten wijzen naar een reanimatie-adres omdat de nieuwbouwwijken niet in het systeem zaten.

Verheugend was om te zien dat zes weken na de brand in Boesigheliede GMS werd aangepast om bovenstaand probleem te voorkomen.