Controlerende taak van media / pers op de overheid

Auteur Topic: Controlerende taak van media / pers op de overheid  (gelezen 23315 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #20 Gepost op: 14 mei 2013, 06:18:26
Ja ja..... Eerst houd je ons dagen bezig met gedoe over de snelweg en nu wil je een korte samenvatting. Nee vriend hoefhaan, je hebt er om gevraagd en nu zul je het allemaal lezen ;-) ;-)

:D
Haha, tsja, ik heb er om gevraagd he!
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #21 Gepost op: 14 mei 2013, 08:23:20
De reden dat ik altijd wat sceptisch ben tegenover deze controlerende houding is dat ik in de praktijk vaak zie dat media de verkeerde conclusies trekken uit hun beelden.

Nou..........  ::)

Heel toevallig gisteren iets meegemaakt waar ik mij achteraf de haren uit het hoofd heb getrokken (en ik heb er al zo weinig) van spijt dat ik niet wat meer op de controlerende stoel was gaan zitten.

Zware aanrijding op een provinciale weg tussen een vrachtwagen en een personenauto. Ik ben 'Thuisbasis' voor mijn website en krijg door van fotografen ter plaatse dat men een slachtoffer aan het reanimeren is. Tegelijkertijd zie ik iemand van een officieel nieuwsmedium twitteren dat 'de politie bevestigd heeft dat er een dode is gevallen bij het ongeval'. Uiteraard ga ik dan niet napapegaaien en bel de politievoorlichter. Deze verklaart dat er inderdaad een dodelijk slachtoffer was te betreuren. Op dat moment ga ik dus uit van 1 dodelijk slachtoffer en een slachtoffer dat op dat moment gereanimeerd wordt. Op mijn vraag of het inderdaad klopt dat er naast de dode ook nog gewonden zijn, kan de voorlichter nog geen antwoord geven. De fotografen zien zo gauw geen stoffelijk overschot, maar dat kan in die hectische situatie. Wellicht ligt die nog ergens in de auto of iets dergelijks.

Op dat moment dus getwitterd dat volgens de politie een slachtoffer was overleden. Ook andere media hebben kennelijk de voorlichter gebeld en melden het overlijden.

De gewonde werd daarna onder begeleiding naar het ziekenhuis vervoerd en ik krijg steeds meer signalen dat er geen dodelijk slachtoffer te bespeuren was. Toch maar weer de voorlichter gebeld en een collega-voorlichter meldt dat er inderdaad een misverstand aan de orde was: er was 1 slachtoffer en die is in kritieke toestand naar het ziekenhuis vervoerd. Hierop onze berichtgeving aangepast (artikel stond ook reeds online) en melding gemaakt van dit betreurenswaardige misverstand. Binnen een kwartier nadat wij een en ander hadden gecorrigeerd meldt de politie dat het zwaar gewonde slachtoffer bij aankomst in het ziekenhuis was overleden.

Verder waren er geen slachtoffers. Toen voor de tweede keer de berichtgeving moeten aanpassen en toen wisten onze nieuwsvolgers helemaal niet meer wat er nou waar was.

Belangrijke lessen hieruit: a. helemaal blind varen op wat de autoriteiten roepen kan dus niet en je moet als Pers zeker je controlerende taak niet onderschatten b. aan snelle berichtgeving kleven zeker risico's.

Ik heb belangrijke leermomenten gehaald uit dit hele verhaal en dat is een schrale troost.  ::)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #22 Gepost op: 14 mei 2013, 11:35:52
Nog wat voorbeelden:

Misstanden binnen Politie Gelderland Midden
Verscheidene onderzoeken (sinds 2000), waarbij er, door korpsleiding en anderen, over en weer met modder wordt gegooid. Een aantal (ex) rechercheurs beginnen een eigen onderzoek, omdat ze vermoeden dat er zaken worden achtergehouden in 1 van de rapportages. Ze leggen de hand op een concept versie, en daarin staan een aantal belangrijke bevindingen en conclusies die in het eindrapport niet meer voorkomen. Ze stappen ermee naar de Nationale Politiebond, die echter afziet van publicatie.

http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws-1/622581/Dossier-misstanden-politie-GelderlandMidden.htm#.UZH5CMrT2aJ]
Een paar rechercheurs benaderen bestuurskundige Michiel de Vries, hoogleraar aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij heeft de zaak vanaf het begin gevolgd. Hij schrikt van de resultaten die ze hem voorleggen. De Vries krijgt sterk de indruk dat er doelbewust is gemanipuleerd met het onderzoek van Cornielje. Als hij de bevindingen van het Ien Dales Team presenteert op een congres, duikt de landelijke pers weer in het dossier Gelderland-Midden. Cornielje is boos over de aantijging. Volgens hem is het onderzoek gedaan door integere mensen. "Mensen die hun naam niet te grabbel willen gooien om iemand de hand boven het hoofd te houden." Volgens hem heeft de politiebond geen nieuwe feiten boven tafel gebracht.

Statenlid Toine van Bergen dringt er bij de minister van Binnenlandse Zaken, toen nog Guusje ter Horst, op aan om een nieuw onderzoek in te stellen. Hij krijgt bijval van fracties in de Tweede Kamer.
Ook in een eerder stadium zijn er onderzoekers onder druk gezet, en rapportages vernietigd. Door de aandacht van de Pers is dit boven water gekomen en verder onderzocht...

"Baby Jelmer" in Groningen (2011)
Baby loopt hersenbeschadiging op tijdens operatie in het UMCG. Ouders willen weten hoe/waarom. Zowel het UMCG, als de IGZ sturen de ouders met een kluitje het riet in.
Een radioprogramma besteed hier aandacht aan, en stapt naar de Ombudsman. Deze doet onderzoek en stelt dat UMCG en IGZ "gefaald" hebben.

Het radioprogramma Argos bracht dit verhaal in juli dit jaar onder de aandacht van de Nationale ombudsman. Het doel van het onderzoek van de ombudsman was het vaststellen van de feiten. Brenninkmeijer: 'Maar zelfs de informatie die ik kreeg was onder de maat.'
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #23 Gepost op: 14 mei 2013, 12:03:43
Dit is allemaal wel leuk om te lezen.... De  Pers die zich op de borst klopt.....

Maar wat van:

De ex-gedetineerde die voor moord heeft gezeten en weer terug mag in de maatschappij? Waar door de pers wordt geschreven waar menneer woont? Waar dan ineens de mensen last hebben van deze meneer terwijl het alweer een jaartje of drie geleden is dat meneer er is komen wonen?
Of een "veroordeelde" pedofiel, die in hoger beroep toch is vrijgesproken omdat is gebleken dat meneer niet eens in Nederland was tijdens het misbruik..... De media wil deze meneer niet met rust laten want het land heeft recht op nieuws.....

Deze mensen hebben hun straf uitgezeten of zijn vrijgesproken maar worden door de media toch weer bestraft. >:(

En dat er onderzoeken onder de tafel verdwijnen..... Dat gebeurt overal, ook bij de media zelf. En niet zo verwonderlijk, wie brengt er nieuws dat henzelf in verlegenheid kan brengen? ::)

Wat wel iets is waar de media heel goed in is, dingen buiten proportie blazen. Men weet toch dat het wel weer over waait als men er geen aandacht meer aan besteed. Een journalist die wordt veroordeeld komt 1 keer in het nieuws, een overheidsmedewerker wordt nagejaagd. :-X
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #24 Gepost op: 14 mei 2013, 12:09:48
Nou..........  ::)

Heel toevallig gisteren iets meegemaakt waar ik mij achteraf de haren uit het hoofd heb getrokken (en ik heb er al zo weinig) van spijt dat ik niet wat meer op de controlerende stoel was gaan zitten.

Zware aanrijding op een provinciale weg tussen een vrachtwagen en een personenauto. Ik ben 'Thuisbasis' voor mijn website en krijg door van fotografen ter plaatse dat men een slachtoffer aan het reanimeren is. Tegelijkertijd zie ik iemand van een officieel nieuwsmedium twitteren dat 'de politie bevestigd heeft dat er een dode is gevallen bij het ongeval'. Uiteraard ga ik dan niet napapegaaien en bel de politievoorlichter. Deze verklaart dat er inderdaad een dodelijk slachtoffer was te betreuren. Op dat moment ga ik dus uit van 1 dodelijk slachtoffer en een slachtoffer dat op dat moment gereanimeerd wordt. Op mijn vraag of het inderdaad klopt dat er naast de dode ook nog gewonden zijn, kan de voorlichter nog geen antwoord geven. De fotografen zien zo gauw geen stoffelijk overschot, maar dat kan in die hectische situatie. Wellicht ligt die nog ergens in de auto of iets dergelijks.

Op dat moment dus getwitterd dat volgens de politie een slachtoffer was overleden. Ook andere media hebben kennelijk de voorlichter gebeld en melden het overlijden.

De gewonde werd daarna onder begeleiding naar het ziekenhuis vervoerd en ik krijg steeds meer signalen dat er geen dodelijk slachtoffer te bespeuren was. Toch maar weer de voorlichter gebeld en een collega-voorlichter meldt dat er inderdaad een misverstand aan de orde was: er was 1 slachtoffer en die is in kritieke toestand naar het ziekenhuis vervoerd. Hierop onze berichtgeving aangepast (artikel stond ook reeds online) en melding gemaakt van dit betreurenswaardige misverstand. Binnen een kwartier nadat wij een en ander hadden gecorrigeerd meldt de politie dat het zwaar gewonde slachtoffer bij aankomst in het ziekenhuis was overleden.

Verder waren er geen slachtoffers. Toen voor de tweede keer de berichtgeving moeten aanpassen en toen wisten onze nieuwsvolgers helemaal niet meer wat er nou waar was.

Belangrijke lessen hieruit: a. helemaal blind varen op wat de autoriteiten roepen kan dus niet en je moet als Pers zeker je controlerende taak niet onderschatten b. aan snelle berichtgeving kleven zeker risico's.

Ik heb belangrijke leermomenten gehaald uit dit hele verhaal en dat is een schrale troost.  ::)

En dit is nu precies de reden dat ik echt walg van al dat directe getwitter en andere informatiestromen rondom een ongeval, terwijl de afhandeling (lees: hulpverlening) nog vollop loopt. Je weet verdorie als hulpverlener nog niet dat het slachtoffer onder je handen dood is en het staat bij wijze van spreke al op het wereld wijde web. Als een voorlichter, maar zeker ook de pers, nu eens even 15 minuten de tijd hadden genomen dan was e.e.a. niet zo raar verlopen.

Als reden wordt er dan gegeven dat politie wel snel MOET twitteren om "roddels en wilde verhalen" de kop in te drukken, maar waarom???
Wat maakt het uit als er wilde verhalen de wereld in gaan? Is het slachtoffer dan minder dood? En die wilde verhalen komen er toch wel, ook al twittert de politie zich een ongeluk. (...  :D ) Zolang e.e.a. nog afgehandeld wordt heeft niemand ene biet te maken met wat er precies aan de hand is, en wie er wel of niet dood is, en of er wel of niet ergens nog een dode verstopt ligt. Behalve als er een direct gevaar voor de omgeving is.

En controlerende taak van een fotograaf? Laat maar lekker aan de hulpverlening over of dat er nog een dode ergens opgevouwen ligt of niet. Of ga je zelf als fotograaf zoeken?

Voortaan zal ik regelmatig even bij een incident een Sitrap (situatierapport) rond brullen met een megafoon, dan is het allemaal duidelijk wat er gebeurd.  >:D

(zo. dat ben ik kwijt. lucht best wel op... Vat het niet persoonlijk op, het is meer mijn aversie tegen de enorme drang tot informatievoorziening en -vergaring en het feit dat iedereen daar maar aan mee schijnt te moeten werken
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #25 Gepost op: 14 mei 2013, 12:12:05
En dit is nu precies de reden dat ik echt walg van al dat directe getwitter en andere informatiestromen rondom een ongeval, terwijl de afhandeling (lees: hulpverlening) nog vollop loopt. Je weet verdorie als hulpverlener nog niet dat het slachtoffer onder je handen dood is en het staat bij wijze van spreke al op het wereld wijde web. Als een voorlichter, maar zeker ook de pers, nu eens even 15 minuten de tijd hadden genomen dan was e.e.a. niet zo raar verlopen.

Als reden wordt er dan gegeven dat politie wel snel MOET twitteren om "roddels en wilde verhalen" de kop in te drukken, maar waarom???
Wat maakt het uit als er wilde verhalen de wereld in gaan? Is het slachtoffer dan minder dood? En die wilde verhalen komen er toch wel, ook al twittert de politie zich een ongeluk. (...  :D ) Zolang e.e.a. nog afgehandeld wordt heeft niemand ene biet te maken met wat er precies aan de hand is, en wie er wel of niet dood is, en of er wel of niet ergens nog een dode verstopt ligt. Behalve als er een direct gevaar voor de omgeving is.

En controlerende taak van een fotograaf? Laat maar lekker aan de hulpverlening over of dat er nog een dode ergens opgevouwen ligt of niet. Of ga je zelf als fotograaf zoeken?

(zo. dat ben ik kwijt. lucht best wel op... Vat het niet persoonlijk op, het is meer mijn aversie tegen de enorme drang tot informatievoorziening en -vergaring en het feit dat iedereen daar maar aan mee moet werken

Chapeau!

Ik ben het volledig met je eens, behalve dat het mij helemaal niets kan schelen of iemand het persoonlijk opvat.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21408838/__Motorrijder_zwaargewond__.html (Onlangs in Nijmegens dankzij debielen op twitter en bij de politie)


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #26 Gepost op: 14 mei 2013, 12:15:37
Dit is allemaal wel leuk om te lezen.... De  Pers die zich op de borst klopt.....

Maar wat van:

De ex-gedetineerde die voor moord heeft gezeten en weer terug mag in de maatschappij? Waar door de pers wordt geschreven waar menneer woont? Waar dan ineens de mensen last hebben van deze meneer terwijl het alweer een jaartje of drie geleden is dat meneer er is komen wonen?
Of een "veroordeelde" pedofiel, die in hoger beroep toch is vrijgesproken omdat is gebleken dat meneer niet eens in Nederland was tijdens het misbruik..... De media wil deze meneer niet met rust laten want het land heeft recht op nieuws.....

Deze mensen hebben hun straf uitgezeten of zijn vrijgesproken maar worden door de media toch weer bestraft. >:(

En dat er onderzoeken onder de tafel verdwijnen..... Dat gebeurt overal, ook bij de media zelf. En niet zo verwonderlijk, wie brengt er nieuws dat henzelf in verlegenheid kan brengen? ::)

Wat wel iets is waar de media heel goed in is, dingen buiten proportie blazen. Men weet toch dat het wel weer over waait als men er geen aandacht meer aan besteed. Een journalist die wordt veroordeeld komt 1 keer in het nieuws, een overheidsmedewerker wordt nagejaagd. :-X
Zo. ben weer rustig hoor  098uo

Inderdaad treft de media zeker ook blaam, heb zelf in een ziekenhuis gewerkt wat nogal onder een vergrootglas lag door een fusie. De lokale krant was nogal anti-ziekenhuis en dat was te merken ook. Feiten werden verzonnen (hoe zeg ik dat?  :P ) en anders wel heel erg aangedikt...

En inderdaad werkt media vaak mee aan een tweede straf door omstanders. Van de week ook weer een foto van een auto die voor een huis wordt weggesleept omdat deze auto mogelijk bij een dodelijk ongeval betrokken was geweest. Nou, daar gaat je naam in de buurt. En de eigenaar bleek de bestuurder helemaal niet te zijn.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #27 Gepost op: 14 mei 2013, 13:19:01
De ex-gedetineerde die voor moord heeft gezeten en weer terug mag in de maatschappij? Waar door de pers wordt geschreven waar menneer woont? Waar dan ineens de mensen last hebben van deze meneer terwijl het alweer een jaartje of drie geleden is dat meneer er is komen wonen?
Of een "veroordeelde" pedofiel, die in hoger beroep toch is vrijgesproken omdat is gebleken dat meneer niet eens in Nederland was tijdens het misbruik..... De media wil deze meneer niet met rust laten want het land heeft recht op nieuws.....
Dat laatste klopt. Er zijn denk ik genoeg voorbeelden waarbij de media hebben aangetoond dat pedofielen op een verkeerde plaats worden gehuisvest. Maar het is niet altijd goede wat de media doen, dat ben ik ook met je eens.


Wat wel iets is waar de media heel goed in is, dingen buiten proportie blazen. Men weet toch dat het wel weer over waait als men er geen aandacht meer aan besteed. Een journalist die wordt veroordeeld komt 1 keer in het nieuws, een overheidsmedewerker wordt nagejaagd. :-X
Hoefhaan vraagt om concrete voorbeelden en jij gaat een beetje in het algemeen lopen blazen. Dan ben je net zo bezig met stemmingmakerij als wat je de media verwijt aangaande de gedetineerde en de pedofiel ;-)


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #28 Gepost op: 14 mei 2013, 14:13:48
Dit is allemaal wel leuk om te lezen.... De  Pers die zich op de borst klopt.....

Er wordt gevraagd 'wat is dan wel die controlerende taak van de Pers'.

Worden er n.a.v. dat verzoek wat voorbeelden gegeven, is het ineens weer 'borstklopperij van de Pers'.  ::)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #29 Gepost op: 14 mei 2013, 14:29:01
Hoefhaan vraagt om concrete voorbeelden en jij gaat een beetje in het algemeen lopen blazen. Dan ben je net zo bezig met stemmingmakerij als wat je de media verwijt aangaande de gedetineerde en de pedofiel ;-)

Tsja, zo was met name mijn betoog van vanochtend erop gericht om eigenlijk ook mijzelf een spiegel voor te houden c.q. voortaan wat kritischer te zijn als het gaat om 'snelle berichtgeving'. Zie ook mijn eindconclusie daar. Jammer. Ik hou mij voortaan wel op de vlakte dus zonder mijzelf kwetsbaar op te stellen.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)