Onbekende (gevouwen) slang op Tankautospuit

Auteur Topic: Onbekende (gevouwen) slang op Tankautospuit  (gelezen 34011 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Gepost op: 13 mei 2013, 22:25:38
Beste allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, maar lees al geruime tijd mee. Ik ben zeer geintresseerd in de brandweer in het algemeen, simpelweg van deurprocedures tot het materieel dat de brandweer gebruikt. Onlangs kwam ik op een foto van een oefenavond van brandweer Ouderkerk deze foto tegen:




De volgende foto is een close up foto waarop te zien is dat de slang wel degelijk dikker is dan de HD straal, maar fors dunner dan de 75mm slang die is aangesloten op de pomp. Wat mij aan deze foto opvalt is dat de slang uit een compartiment lijkt te komen wat er op zou duiden dat de slang gevouwen is. Tot voor kort heb ik dit compartiment op de tankautospuit volledig over het hoofd gezien en dacht ik dat er alleen 2x een haspel met 90m HD slang aanwezig was plus de natuurlijk los opgerolde LD slangen.



Mijn vraag betreft nu: Met wat voor slang hebben we hier te maken? Een gevouwen LD 32mm slang? en Wat is dan de capaciteit van de straalpijp die erop zit? Wordt deze slang veel ingezet?

Ik hoop dat jullie hier antwoord op weten:)!

Met vriendelijke groeten,
Sebas




Henkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #1 Gepost op: 14 mei 2013, 04:21:41
zo te zien is het maar 1 lengte, mogelijk een schuimstraal rechtstreeks vanaf de auto?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #2 Gepost op: 14 mei 2013, 07:43:18
Of middeldruk?

Wij hebben nog middeldrukslangen op de auto als aanvalsset voor flatbranden, maar het grote voordeel van de constructie van de brandweer Ouderkerk is me nog niet helemaal duidelijk. Tenzij het een directe schuimstraal is natuurlijk :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2013, 08:09:28
Tot nu toe ken ik dit principe van alle Amsterdamse tankautospuiten. Het is 38mm (of 52mm?) normale lagedruk aanvalsslang. De toepassing hiervan is zover ik weet om een snelle aanval te kunnen doen met lagedruk. In het vak zit de slang zigzag gevouwen inclusief een aangekoppelde straalpijp.

De slang ligt in vak 6 (achterste op de foto) achter de gele band.

Bron: www.kazerneosdorp.nl


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2013, 08:29:38
Wat is de lengte van deze straal dan?  :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #5 Gepost op: 14 mei 2013, 08:33:28
Dat zou ik uit m'n hoofd zo niet weten. Zou het wel even na kunnen vragen bij een collega die bij Amsterdam werkt, maar misschien zijn er nog wel echte ''kenners'' onder ons, haha.

Op de eerste foto in de 1e post is trouwens maar een beperkte lengte te zien...


Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2013, 10:07:06
Mij viel die slang ook inderdaad op bij een oefening vorige week.





Heb nog even tussen de verwijderde foto`s gekeken van deze oefening, en kwam deze foto`s nog tegen:


Hier wordt deze slang net uitgelopen


Hier ligt deze uitgevouwen.


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2013, 10:20:53
Bedankt voor de reacties, mij leek het dus ook een 38mm gevouwen aanvalsslang. De tankautospuit op de foto is niet de tankautospuit van Ouderkerk zelf, dit is een ander voertuig van Amsterdam, waarschijnlijk was dit voertuig tijdelijk in gebruik i.v.m. onderhoud. Maar alle voertuigen in Amsterdam zijn volgens dezelfde standaard ingepakt (niet biza geloof ik?). En voor zover ik weet hebben de voertuigen qua schuim alleen beschikking over een pro-pak schuimblussysteem die aan de HD gekoppeld kan worden.

Maar wie weet heeft er iemand nog specifiekere informatie over deze slang :), we wachten af. Nog een andere vraag trouwens, is de lengte van de slang (zie foto 1e post) lang genoeg om een binnenaanval in een woning uit te kunnen voeren? Of schiet hij daarbij bijvoorbeeld net tekort als je naar een zolder moet?


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2013, 10:23:29
Aan de grootte van de koppelingen te zien gok ik trouwens dat het om een 52mm slang gaat.


Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Reactie #9 Gepost op: 14 mei 2013, 11:56:27
Ik heb het even nagevraagd aan iemand van Brandweer Uitgeest. Het is gewoon een lage druk slang met straalpijp erop die alvast klaar ligt en zo uitgevouwen kan worden. Dus gewoon een aanvalsslang. Het is een slang met 2 of 3 lengtes (dus 40 of 60 meter) In Uitgeest zitten er 2 op elke tankautospuit.