Onbekende (gevouwen) slang op Tankautospuit

Auteur Topic: Onbekende (gevouwen) slang op Tankautospuit  (gelezen 34013 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 14 mei 2013, 17:10:50
Ik heb het even nagevraagd aan iemand van Brandweer Uitgeest. Het is gewoon een lage druk slang met straalpijp erop die alvast klaar ligt en zo uitgevouwen kan worden. Dus gewoon een aanvalsslang. Het is een slang met 2 of 3 lengtes (dus 40 of 60 meter) In Uitgeest zitten er 2 op elke tankautospuit.
Zou zomaar kunnen zijn dat deze straal speciaal ook voor de binnenstad is, voor het gebruik van branden met hoge vuurvbelasting. Met een lege LD-straal ben je makkelijker boven dan een volle straal. Kan echt wel zijn voordelen hebben.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Reactie #11 Gepost op: 14 mei 2013, 17:27:28
Als ik het me nog goed herrinder zijn het 38mm slangen, idd bedoelt voor een 1e aanval met LD.
Ze liggen iedergeval al wat jaren op de TS'en van Amsterdam.


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #12 Gepost op: 14 mei 2013, 18:21:26
Bedankt voor de reacties!:) zo wordt het elke keer weer wat duidelijker! Nu alleen nog de laatste vraag die ik hierover heb, wat is het debiet (capaciteit) van zo'n 38mm slang? 200 a 300L/min?


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #13 Gepost op: 14 mei 2013, 18:46:06
Zit ook op alle Amsterdamse "autospuiten". Werkt in principe super. Zijn twee opgerolde 38mm slangen. Ze liggen er zo uit en je hebt er ook zo water op. Is veel effectiever dan een HD straal bij o.a. ontwikkelde woningbranden. We gebruiken het eigenlijk nog veel te weinig...


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #14 Gepost op: 14 mei 2013, 19:01:39
Überhaupt is lage druk als eerste aanval voor binnenbranden in Nederland een ondergeschoven kindje. Er mag wat mij betreft veel sneller lage druk ingezet worden bij binnenbranden. Nu nog wachten hoelang het duurt voordat de PPV techniek in NL toegepast gaat worden, maar dat is een ander verhaal...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 14 mei 2013, 19:06:05
Zit ook op alle Amsterdamse "autospuiten". Werkt in principe super. Zijn twee opgerolde 38mm slangen. Ze liggen er zo uit en je hebt er ook zo water op. Is veel effectiever dan een HD straal bij o.a. ontwikkelde woningbranden. We gebruiken het eigenlijk nog veel te weinig...
Zitten die aanvalsslangen continu aangesloten op de TS?


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #16 Gepost op: 14 mei 2013, 19:14:43
Op onze kazerne niet ivm fouten pompbediende en kans dat de luiken eruit klappen ;D Maar wij gebruiken het helaas ook eigenlijk nooit.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Reactie #17 Gepost op: 14 mei 2013, 19:26:58
In dit filmpje uit 2003 (die waarschijnlijk de meeste al eens hebben gezien) word er aangevallen met 38mm slangen.

http://www.youtube.com/watch?v=LuJyXlL3S_M


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #18 Gepost op: 14 mei 2013, 19:29:57
Op onze kazerne niet ivm fouten pompbediende en kans dat de luiken eruit klappen ;D Maar wij gebruiken het helaas ook eigenlijk nooit.

Mag ik vragen waarom niet? Het lijkt mij het perfecte middel om snel een lage druk inzet te doen bij een (middel/grote) woningbrand. Is dit omdat er toch snel teruggegrepen wordt op de HD?

@Wouter, wat een toeval ik zat dat filmpje net terug te kijken omdat ik ook het vermoeden had dat er daar 38mm aanvalsslangen gebruikt werden.  Ze hebben een aardige bluskracht zo te zien, het is een flink ontwikkelde brand, jammer dat we alleen geen goed beeld hebben van het tijdsverloop.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #19 Gepost op: 14 mei 2013, 20:48:46
Aan de grootte van de koppelingen te zien gok ik trouwens dat het om een 52mm slang gaat.

Aan de grootte van de koppeling te zien in relatie tot de slang is het een 38 mm met een nok 81 storz koppeling.