Onbekende (gevouwen) slang op Tankautospuit

Auteur Topic: Onbekende (gevouwen) slang op Tankautospuit  (gelezen 34012 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #20 Gepost op: 14 mei 2013, 20:58:38
Is inderdaad een relatief lichte aanvalsslang. Wij gebruiken 'm bij de jeugdbrandweer ook, is een stuk fijner werken  O0


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #21 Gepost op: 15 mei 2013, 08:04:01
Bedankt voor de reacties!:) zo wordt het elke keer weer wat duidelijker! Nu alleen nog de laatste vraag die ik hierover heb, wat is het debiet (capaciteit) van zo'n 38mm slang? 200 a 300L/min?

Ik denk iets minder. Een normale aanvalsslang (52mm) heeft een debiet van ongeveer 250 l/minuut en ik vermoed dat deze straal rond de 150-175 l/minuut geeft.

Zou zomaar kunnen zijn dat deze straal speciaal ook voor de binnenstad is, voor het gebruik van branden met hoge vuurvbelasting. Met een lege LD-straal ben je makkelijker boven dan een volle straal. Kan echt wel zijn voordelen hebben.

Het risico van met een lege straal richting de brand gaan is dat het water er niet (goed) doorheen kan komen door knikken en dergelijke. Het vergt echt wel de nodige oefening om goed met zo'n systeem om te gaan. Toen in Zweden onze TS het loodje legde kregen wij een Zweedse TS met middeldruk en ook daarvan werd gezegd dat je het beste met een lege slang richting de deur kon gaan. Maar ja, als er dan water op komt staat je slang van links naar rechts en onder naar boven door de gangen heen ;D

Dat heeft dus wat oefening nodig, maar als je keurige lussen kan maken en die voor de deur kan 'neerzetten', is het vrij ideaal. Zeker omdat de slang door de waterdruk als het ware vooruit wordt geduwd...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #22 Gepost op: 15 mei 2013, 10:20:59
Ik snap wat je bedoeld! Er zal zeker wat oefening bij te pas komen. Misschien is het bundelsysteem daarvoor een oplossing, zoals dat in America en nu ook in Belgie gebruikt wordt? De capaciteit van lage druk vind ik dan wat aan de lage kant. Dit zou betekenen dat je een Akron 1720  straalpijp (475L/min) alleen bij 75mm op hoogste instelling kan gebruiken en dat je bij 52mm al veel lager moet gaan zitten qua instelling? Of doel jij erop dat de straalpijp die gebruikt wordt vooral de beperkende factor is? Nu moet ik zeggen dat er over de capaciteit van de slangen erg weinig op internet te vinden is, of ik zoek natuurlijk verkeerd  ;)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #23 Gepost op: 15 mei 2013, 10:34:12
Ik snap wat je bedoeld! Er zal zeker wat oefening bij te pas komen. Misschien is het bundelsysteem daarvoor een oplossing, zoals dat in America en nu ook in Belgie gebruikt wordt? De capaciteit van lage druk vind ik dan wat aan de lage kant. Dit zou betekenen dat je een Akron 1720  straalpijp (475L/min) alleen bij 75mm op hoogste instelling kan gebruiken en dat je bij 52mm al veel lager moet gaan zitten qua instelling? Of doel jij erop dat de straalpijp die gebruikt wordt vooral de beperkende factor is? Nu moet ik zeggen dat er over de capaciteit van de slangen erg weinig op internet te vinden is, of ik zoek natuurlijk verkeerd  ;)

De straalpijp is een grote beperkende factor inderdaad, maar ik weet echt niet wat er voor straalpijp op zit. Ik ga even uit van een combinatie tussen HD (125 l/min) en LD 52mm (250 l/min) maar wij hebben bijvoorbeeld ook weer een straalpijp die 450 l/minuut geeft voor LD. Alleen iemand die met dit materiaal heeft gewerkt of er wat meer kennis mee heeft kan dus een heel betrouwbaar antwoord geven :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #24 Gepost op: 15 mei 2013, 10:38:09
Dan begrijp ik je helemaal :). Iedereen bedankt voor alle info, en wie weet komt die informatie dan nog. Misschien dat ik binnenkort een avond mee ga kijken op een oefenavond, als ik daar het antwoord weet te achterhalen zal ik dat hier zeker posten :)!


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #25 Gepost op: 15 mei 2013, 21:58:19
In dit filmpje is de straal in actie te zien (0:26). Op 0:37 kun je zien dat de slang vanaf het voertuig komt. Verder denk ik toch te zien dat het om een 38mm lagedrukslang gaat...?

Aktie in de Nozzle Container op het BOCAS Brandweer Amsterdam

User: Sambal Entertainment


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #26 Gepost op: 15 mei 2013, 23:29:52
Een lage druk slang met bijv. een instelbaar debiet kan wel degelijk meer dan 250 l p-min geven. Behalve de wrijving in de slang(nauwelijks verschil tussen 52 en 38 mm slang) is de straalpijp juist het obstakel wat de hoeveelheid water bepaald wat een slang levert. De pomp kan minimaal 2400 lp-min geven, dus dat is niet het probleem. Grote voordeel is dat de moderne (Akron en andere merken) een instelbare waterlevering hebben. De uitstroomopning kan groter of kleiner gemaakt worden wat de hoeveelheid water uit de straalpijp bepaald. Dus je kunt afhankelijk van de situatie(zoals vuurbelasting, brandstadium, en vloeroppervlakte en plafondhoogte maar ook wel of geen waterwinnig al opgebouwd) een keuze maken in het aantal liters.
Bij testen zijn we met een 38 mm slang ver boven de 475 l p-min gekomen (> 500 L.) en op een 75 mm slang zelfs meer dan >600 L. uit een Akron LD straalpijp.
En zover ik weet heeft A`dam zowel op de HD als de LD Akron straalpijpen.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #27 Gepost op: 16 mei 2013, 01:26:36
Betreft een T&A fogfighter. Gekoppeld aan 2 x 38mm slangen. Op de Amsterdamse autospuiten worden sowieso alleen maar 38mm slangen als aanvalsslangen gebruikt. Veel handzamer als de 52mm slangen! Wij gebruiken het niet veel. Wij pakken meteen de tassen (voorheen een aanvalskrat) waar ook de 38mm slangen in zitten (en ook een verdeelstuk etc). Opbrengst is dacht ik een kleine 300 l/m.


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #28 Gepost op: 16 mei 2013, 10:00:01
Top allemaal super bedankt voor de informatie! Dat de capaciteit van 75mm zo groot was, dat kon ik  nog wel verzinnen aangezien er ook waterkanonnen gevoed worden van 1000-2000 liter per minuut, om dan nog maar niet te spreken over de capaciteit op de hoogwerkers en autoladders. Dus ik kon mij al nauwelijks voorstellen dat het debiet zo in zou storten bij een 52/38mm slang (onafhankelijk welk type straalpijp je zou gebruiken). En zo leren we steeds en steeds meer :)

Mooi filmpje trouwens! T is mooi spul wat ze bij BOCAS hebben aangeschaft, die nozzle en flashover containers.


vuurbal

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #29 Gepost op: 6 april 2016, 02:05:00
Wat ik me afvraag bij de slangen het volgende. Ik zie meestal dat de HD als eerste gepakt word. Dan zijn er diverse diameters slangen aanwezig. Als je kunt aanvallen met een 38 mm slang, waarom dan ook de andere maten? zijn de andere grotere maten alleen voor de voeding van het straatwaterkanon en of een hoogwerker? of is het gewoonte dat er dikkere slangen aanwezig zijn? Ik zie bij veel TAS voertuigen dat er vooral 76 mm slangen in liggen en dan vaak een apart vak met dunnere mogelijk 38 mm slangen. Maar die moeten nog worden aangesloten en liggen opgerold net als de dikkere slangen, dus niet zo voor het grijpen. Op Youtube zie ik meestal dat er dikkere slangen worden gebruikt bij de grotere branden. De dunne slangen zie je nauwelijks. Als ik logisch nadenk dan zeg ik, als je een hoeveelheid water in een slang pompt dan bepaald de diameter van de slang de druk die er op komt te staan. er zit een grens aan maar in princype zou je dan dus alles met 38 mm slangen kunnen doen, de druk word hoger maar de hoeveelheid water per minuut ook. het water gaat sneller door de slang. Dan zijn de straalpijpen bepalend en niet de slang diameter, waarom dan toch zoveel soorten slangen? 38,52,75, 110, en de dikke Grootwatertransport slang van 1500mm? die laatste snap ik er moet 4m3 pm doorheen komen, maar de andere slangen zouden dan toch terug gebracht moeten kunnen worden naar 1 slang. Dit is niet het geval dus vraag ik me af, wat zie ik over het hoofd?