GRIP 2 Zeer grote brand (ontmoetingskerk) Werf - Rijsenhout 15-05-2013

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (ontmoetingskerk) Werf - Rijsenhout 15-05-2013  (gelezen 19002 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Hij is van zichzelf vrijwillger bij Brandweer Kennermerland, even geen idee bij welke kazerne!

Bij Badhoevedorp. Klopt ook wel gezien deze alarmering:  O0

p2kflex
11:47:54 15-05-13GROUP-1PRIO 1 PROTESTANTSE GEMEENTE WERF 2 RIJSENHOUT BRAND BIJEENKOMST (ZEER GROTE BRAND) (GRIP 1) (WVD BADHOEVEDORP) [ ]
GRIP 10108781BRW Kennemerland (Badhoevedorp) (Lichtkrant)
GRIP 10108775BRW Kennemerland (Badhoevedorp) (WVD)
GRIP 10107070BRW Kennemerland (Haarlem) (Coördinator Logistiek Inzet)
GRIP 10106575BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Compagnie Commandant)
GRIP 10106542BRW Veiligheidsregio Kennemerland (LMPO - Leider Meetplan Organisatie)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
en een video op http://amstelveensnieuws.nl/2013/05/15/luchtalarm-bij-zeer-grote-brand-in-rijsenhout[/b]

REPORTAGE - Luchtalarm bij zeer grote brand in Rijsenhout
REPORTAGE - Luchtalarm bij zeer grote brand in Rijsenhout
 112nickelas·    
Gepubliceerd op 15 mei 2013
Citaat
RIJSENHOUT - Op woensdag 15 mei brak er in Rijsenhout rond elf uur brand uit in een ontmoetingskerk in Rijsenhout

Tijdens werkzaamheden aan het dak zou er brand ontstaan zijn.
Al snel werd duidelijk dat het ging om een zeer grote brand. Korpsen uit de omgeving werden opgeroepen om te assisteren bij deze brand.
De hulpdiensten lieten om 13.00 uur het luchtalarm afgaan om de bewoners erop te attenderen dat ze hun ramen en deuren moesten sluiten. Dit omdat rook altijd giftig is.
Wel liet de woordvoerster van de veiligheidsregio weten dat er geen specifieke gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen, dus de mensen inmiddels hun woning weer kunnen ventileren.

De brand was heftig, maar de brandweer kon wel voorkomen dat de brand zich uitbreidde naar een naastgelegen woonhuis.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Rijsenhout: Grote brand in de Ontmoetingskerk
Rijsenhout: Grote brand in de Ontmoetingskerk
 112meerlandennl·    
Gepubliceerd op 15 mei 2013
Citaat
Rijsenhout, 15 mei -- In de Ontmoetingskerk aan de Werf in Rijsenhout woedt woensdagmorgen een grote brand. De brand is "vermoedelijk" ontstaan door werkzaamheden aan het dak. In eerste instantie was er wat rookontwikkeling op het dak te zien en deed de brandweer van Rijsenhout een poging om bij de brandhaard te komen.

Langzaam maar zeker werd de rookontwikkeling heviger en werden er meerdere brandweervoertuigen opgeroepen.

Zelfs brandweer van het korps Hollands-Midden werden opgeroepen om de collega's van Kennemerland te assisteren. Zo op het oog kan het gebouw als verloren worden beschouwd.

Het luchtalarm is afgegaan in Rijsenhout en de brandweer roept omwonenden op om ramen en deuren gesloten te houden. Ook zijn er enkele woningen in de omgeving ontruimd.
Samen sterk in de hulpverlening!


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
ooppss...is priklocatie van mijn werk. Wij worden nu net geinformeerd.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Discussie omtrent NL-alert kan hier worden voortgezet :

Cell broadcast: 'NL Alert' via telefoon aanvulling op alarmsirenes


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Op zich is je vraag niet vreemd, de opstelplaats is niet echt de beste plek. Hij staat op de stoep. Anderzijds vermoed ik dat dit een bewuste keuze is geweest, en heeft dit te maken met een eventuele binnenaanval en diepte van het pand. Je hebt 90mtr op de haspels, met dit soort panden is elk metertje wat je kunt winnen mooi mee genomen.
Voor een eventuele muur die zou kunnen omvallen ben ik niet bang. Zo te zien is het een bakstenen muur, zou de muur gaan vallen dat soort muren vaak in grote bokken naar beneden.

Er zou wel een ander probleem kunnen ontstaan. En dat is dat als de brand naar beneden zou zijn gegaan, en daar uitslaand was geworden liep de TS wel direct gevaar ivm hittestralling van de vlammen. Weghalen is niet zo maar even gedaan ivm de vele slangen die er liggen en die je eerst af moet koppelen.
Geen echte deftige plek, maar ik kan me wel voorstellen dat ze hem daar neer hebben gezet. ;)

Hierop heb ik nog toe te voegen dat ik de plaats van de brandweerwagen ook wel snap. Het is voertuig 349, als eerste opgeroepen en vermoedelijk dus ook als eerste ter plaatse. Zo'n 20 minuten later wordt er opgeschaald naar MB, ik verwacht dat ze de wagen toen al hadden staan en redelijk wat slangen uitgerold/aangesloten en al bezig met blussen. Als er direct duidelijk werd dat deze brand zo groot zou worden hadden ze de wagen denk ik wel iets verder van het pand af gezet.

Zijn er vaste regels voor het plaatsen van een brandweerwagen mbt de doorvoer van het verkeer en de afstand tot de brand? Of wordt dit van incident tot incident bepaald zolang er maar een veilige werkplek is?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Hierop heb ik nog toe te voegen dat ik de plaats van de brandweerwagen ook wel snap. Het is voertuig 349, als eerste opgeroepen en vermoedelijk dus ook als eerste ter plaatse. Zo'n 20 minuten later wordt er opgeschaald naar MB, ik verwacht dat ze de wagen toen al hadden staan en redelijk wat slangen uitgerold/aangesloten en al bezig met blussen. Als er direct duidelijk werd dat deze brand zo groot zou worden hadden ze de wagen denk ik wel iets verder van het pand af gezet.

Zijn er vaste regels voor het plaatsen van een brandweerwagen mbt de doorvoer van het verkeer en de afstand tot de brand? Of wordt dit van incident tot incident bepaald zolang er maar een veilige werkplek is?

Dat wordt per incident bepaald, maar er dient wel rekening gehouden te worden met een 'worst-case scenario'. Op foto's is echter te zien dat bij aankomst van het eerste voertuig de brand beperkt lijkt: wat rookontwikkeling uit de muur en dat is het. Dat de brand in de isolatie zit en op die manier door de hele gevel van het pand aan het kruipen is, is dan nog niet direct te zien. Als het dak open gezaagd wordt is duidelijk dat de situatie een stuk erger is dan in eerste instantie leek. Ik heb een paar branden in de isolatie of spouwmuur gezien en daar is gewoon bijna niet tegenop te treden. Vergelijk het met een brand in de humuslaag tijdens of na een natuurbrand: er is ontzettend veel en zwaar werk voor nodig om de brand te stoppen. Als je niet gelijk met genoeg mensen bent loopt het vuur letterlijk onder je handen vandaan het pand (of het natuurgebied) door......
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Dat wordt per incident bepaald, maar er dient wel rekening gehouden te worden met een 'worst-case scenario'. Op foto's is echter te zien dat bij aankomst van het eerste voertuig de brand beperkt lijkt: wat rookontwikkeling uit de muur en dat is het. Dat de brand in de isolatie zit en op die manier door de hele gevel van het pand aan het kruipen is, is dan nog niet direct te zien. Als het dak open gezaagd wordt is duidelijk dat de situatie een stuk erger is dan in eerste instantie leek. Ik heb een paar branden in de isolatie of spouwmuur gezien en daar is gewoon bijna niet tegenop te treden. Vergelijk het met een brand in de humuslaag tijdens of na een natuurbrand: er is ontzettend veel en zwaar werk voor nodig om de brand te stoppen. Als je niet gelijk met genoeg mensen bent loopt het vuur letterlijk onder je handen vandaan het pand (of het natuurgebied) door......

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik heb bij een dakbrand wel eens gezien dat er (vanuit de AL) een lange, stalen staaf door het dak gestoken wordt en vervolgens via deze staaf geblust wordt. De staaf had een kop die door de waterkracht gaat roteren voor een grote spreiding van het water. Is dit ook geschikt voor het blussen van branden in isolatie / in een riet dak? Of is dit voor een brand die op zolder woedt en er via het dak op deze manier geblust wordt? (en hoe heet deze stalen staaf? :P)
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Overzichtsvideo Zeer grote brand Ontmoetingskerk aan de Werf in Rijsenhout: KjH4mobile
Overzichtsvideo Zeer grote brand Ontmoetingskerk aan de Werf in Rijsenhout: KjH4mobile
 kjh4mobile·    
Gepubliceerd op 16 mei 2013
Citaat
In de Ontmoetingskerk aan de Werf in Rijsenhout woede woensdagmorgen 15 mei een zeer grote brand. De brand is "vermoedelijk" ontstaan door werkzaamheden aan het dak. In eerste instantie was er wat rookontwikkeling op het dak te zien en deed de brandweer van Rijsenhout een poging om bij de brandhaard te komen. Langzaam maar zeker werd de rookontwikkeling heviger en werden er meerdere brandweervoertuigen opgeroepen. Zelfs brandweer van het korps Hollands-Midden werden opgeroepen om de collega's van Kennemerland te assisteren. Zo op het oog kan het gebouw als verloren worden beschouwd.Het luchtalarm is afgegaan in Rijsenhout en de brandweer roept omwonenden op om ramen en deuren gesloten te houden. Ook zijn er enkele woningen in de omgeving ontruimd.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Fotografie: Jeffrey Koper & George Bakker / brandweer Kennemerland © complete fotoreportage op: fotolink
foto('s) geplaatst met toestemming van rechthebbende



 




 






















Fotografie: Jeffrey Koper & George Bakker / brandweer Kennemerland © complete fotoreportage op: fotolink
foto('s) geplaatst met toestemming van rechthebbende
Samen sterk in de hulpverlening!