decompressie

Auteur Topic: decompressie  (gelezen 5474 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Gepost op: 3 mei 2005, 14:19:29
Hoi

Heeft iemand van jullie weleens te maken gehad met een (sport) duiker die in een decompressiekamer moest
- Hoe verliep dat?
- Waar zijn ze (dacht in Antwerpen en Den Helder) en hoe kom je in contact?

Vanwaar deze vragen?
Gisteren nl. een casus mee gemaakt dat de patiënt met spoed naar een decompressie kamer moest
(weet nog niet hoe het is afgelopen.....)

ik kwam op de gedachte van Caison o.a. n.a.v. zaken die ik alhier gelezen had!
zo zie je maar weer dat je van elkaar een hoop kan leren!

groetjes




Albert Dijkstra

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 3 mei 2005, 18:37:10
Ik kan je eventueel helpen aan het (pdf bestand) keten  opvang duikongevallen - decompressie zoals deze in Zeeland sedert 2004 gehanteerd wordt. (van waterkant tot decrompressietank)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 3 mei 2005, 21:01:32
Hoi , ik heb het als duikintructeur nog niet meegemaakt dat iemand naar een decokamer moest, maar het zou ook geen reclame zijn voor mezelf als dat wel zo was  ;D

Maar contact met de decocentra verloopt normaal via de CPA. In Zeeland is het de gewoonte dat een patient eerst in een normaal ziekenhuis bekeken wordt (Goes in ons geval) en dat pas daar beslist wordt of reco/deco nodig is. In zeer duidelijke gevallen kan daar van afgeweken worden maar dat is echt de uitzondering.

Deco ziektes zijn over het algemeen geen echte "bloed  spoed" gevallen alhoewel het eindresultaat altijd beter is als je eerder begint met behandelen.
Vaak duurt het uren voor dat de eerste symptomen optreden, 5 minuten korten of langer maken dan niet zo heel veel meer uit.

Dat is wat anders bij een luchtembolie, die  secundair kan optreden bij een longbarotrauma. Een serieuze luchtembolie patient (sportduiker) zal vrijwel nooit op tijd gerecomprimeerd kunnen worden. Je hebt hier een reco voorziening op de duiklocatie voor nodig.

Voor advies kun je wel 24 uur per dag contact opnemen met het Duik Medisch Centrum (DMC) in Den Helder en met het Belgische centrum in Oostende. (daar zijn dus  ook decotanks 24/24 beschikbar)
Of er in Antwerpen ook duikartsen piketdienst hebben weet ik niet.

Ze geven in Den Helder en Oostende ook wel rondleidingen, zelf ben ik 2x in Oostende geweest, misschien leuk om zoiets voor een aantal geinteresseerde collega's te regelen ?
Het is wel een eindje weg natuurlijk ...

groetjes

Jacques

PS Als je meer info wilt over hyperbare geneeskunde dan heb ik wel een paar boeken voor je.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #3 Gepost op: 4 mei 2005, 00:58:51
Hoi

Heeft iemand van jullie weleens te maken gehad met een (sport) duiker die in een decompressiekamer moest
- Hoe verliep dat?
- Waar zijn ze (dacht in Antwerpen en Den Helder) en hoe kom je in contact?

Vanwaar deze vragen?
Gisteren nl. een casus mee gemaakt dat de patiënt met spoed naar een decompressie kamer moest
(weet nog niet hoe het is afgelopen.....)

ik kwam op de gedachte van Caison o.a. n.a.v. zaken die ik alhier gelezen had!
zo zie je maar weer dat je van elkaar een hoop kan leren!

groetjes

Ik heb wel eens iemand met spoed naar de decompressietank gebracht, was alleen geen duiker, maar een geval van co intoxicatie.

Enne, in het AMC staat dus ook een tank. verder in Den Helder en Oostende.

Je brengt de patiënt in de kamer, personeel komt erbij. jij gaat er uit, deurtje dicht en de kamer wordt onder druk gebracht.


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #4 Gepost op: 4 mei 2005, 10:18:43
Ik heb geleerd gewoon het DMC te bellen(0223653076 tijdens kantooruren en 0223658220 na kantooruren) die kunnen je dan de dichtsbijzijnde decokamer vertellen...  Ik heb een keer een rondleiding gehad in het AMC. Leuk om mee te maken, zit alleen nog steeds met de vraag wat er gebeurt als je 100% O2 gaat ademen op diepte, want die wordt op 6 meter giftig...


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 4 mei 2005, 19:53:15
Zuurstof wordt inderdaad giftig bij hogere partiele drukken.

Boven de 0.5 bar partieel loop je de kans op een chronische zuurstofvergiftiging, deze zorgt voor een verslechterde werking van de longen.
Je moet hiervoor wel een behoorlijke tijd een hoge pO2 inhaleren. (zie eerste grafiek)

Boven de 1.7 bar heb je eveneens kans op een acute zuurstofvergiftiging die het zenuwstelsel beinvloed en ondermeer  plotselinge bewuteloosheid kan veroorzaken. (heel vervelend onder water)

Hyperbare zuurstof wordt bij duikongevallen over het algemeen toegediend bij 2.8 bar (komt overeen met 100% op 18 meter)
Om de kans op vergiftiging te verminderen worden de zuurstof periodes afgewisseld met het ademen van normale lucht. (Zie bijvoorbeeld de gemodificeerde US Navy tabel 6 weergegeven in de tweede grafiek hieronder)
Verder uiteraard rust en bewaking

Jacques

[verwijderd door de admin]
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #6 Gepost op: 4 mei 2005, 22:37:41
alvast bedankt voor de info
dat vind ik zo leuk van dit forum!
moest er ook gelijk aan denken ;)

hoe het met de patiënt gaat weet ik nog niet


LindaB

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 4 mei 2005, 22:45:51
Mijn moeder gaat nu iedere dag naar het AMC naar zo een tank toe. Om een andere reden die ik ergens anders al heb beschreven. Zij maakte het maandag nog mee dat er een duiker na een duikongeval met spoed de tank in moest. Het gaat hier echter weer net even anders Jacques Schenk verteld. Andere tijden en andere druk geloof ik.


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #8 Gepost op: 5 mei 2005, 00:15:52
Kijk hier heb je tenminste wat aan, bedankt voor de duidelijke uitleg Jacques..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 5 mei 2005, 10:09:48
Zij maakte het maandag nog mee dat er een duiker na een duikongeval met spoed de tank in moest. Het gaat hier echter weer net even anders Jacques Schenk verteld. Andere tijden en andere druk geloof ik.

Er zijn heel veel behandeltabellen, tabel 6 is maar een voorbeeld van velen. welke specifieke tabel gevolgd wordt is afhankelijk van de aandoening, de symptomen, de ernst, de organisatie en de behandelend arts.

Maar het is best een interessante tak van de medische wetenschap.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources