Drie brandweerlieden omgekomen brand Koningskerk - Haarlem 23-03-2003

Auteur Topic: Drie brandweerlieden omgekomen brand Koningskerk - Haarlem 23-03-2003  (gelezen 82079 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 25 maart 2003, 18:57:42
Toen bij de ramp in Enschede hingen bij veel brandweerkazerne's de vlag halfstok.
Nu mis ik dat een beetje!
Gelden voor het halfstok vlaggen van de brandweer vlag speciale regels? Het is zo indrukwekkend om een vlag (en zeker een brandweervlag) halfstok te zien hangen, als je de achterliggende gedacht kent.
Kan iemand hier iets meer over vertellen?

Christian

Hallo Christian,

Landelijk is door de NVBR (zeg maar de branche vereniging voor de brandweer in Nederland) verzocht aan alle brandweerkorpsen om het vlaggenprotocol te volgen. Dit betekent dus dat de vlag vanaf gisteren tot en met de dag van de (laatste) begrafenis halfstok dient te hangen.

Daarnaast is door de NVBR (via de regio's) voorgesteld om alle brandweervoertuigen te voorzien van een zwart rouwlint aan de antenne.

Zie hieronder voor het bericht van de NVBR-site.

Met vriendelijke groet,

René de Caluwé
Heerhugowaard




Het vlaggenprotocol

In verband met het overlijden van de drie brandweercollega’s in Haarlem verzoekt de NVBR alle brandweerkorpsen het vlaggenprotocol te hanteren zoals dit is vastgelegd in het draaiboek “begrafenis met korpseer” van (destijds) het CCRB.

Dit luidt als volgt:

Na het overlijden van een brandweerfunctionaris wordt de brandweervlag in top gehesen, waarna hij tot de helft wordt gestreken en wel vanaf de eerste werkdag nadat het overlijden heeft plaatsgevonden tot en met de dag van de begrafenis.
De vlag wordt na een uur na zonsopgang gehesen en een uur voor zonsondergang gestreken.

Bron : www.nvbr.nl


Gast

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 22 december 2003, 22:14:52
Documentaire Koningkerk

23 dec 2003 23:32 uur, Ned. 1

Verwoestend vuur
Op de avond van 23 maart brak er in de monumentale Koningskerk in Haarlem
een brand uit. Wat begon als een klein vuurtje ontwikkelde zich tot een
enorme vlammenzee. Op het hoogtepunt van de brand stortte plotseling een
hoge muur in. Drie brandweermensen werden verpletterd. Heel Haarlem was
geschokt.
In deze documentaire een verslag van deze ramp en de verwerking ervan. Dit
wordt verteld vanuit drie perspectieven; een weduwe van een omgekomen
brandweerman, de koster van de kerk en een brandweervrouw.

Deze uitzending wordt herhaald op:
Ned. 1, 27 december 2003 om 10:09 uur

http://www.eo.nl/portals/programs/episode.jsp?episode=4325604


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #22 Gepost op: 24 december 2003, 00:20:07
ik heb net de reportage gezien van de brand in de Koningskerk in Haarlem,waar 3 brandweercollega,s bij omgekomen zijn.
Het is een mooie reportage,waarin het hele gebeuren wordt verteld.Maar het heeft mij opnieuw aangegrepen,de dood van 3 collega,s en iedere brandweerman/vrouw weet dat het hem of haar ook kan overkomen dus mij ook.
Je moet meteen denken aan je gezin,familie en vrienden,en ik geef het toe de tranen stonden in mijn ogen.
Op dit soort momenten besef je pas dat de brandweer een grote familie is,of je nu in een korps zit in Limburg of in een korps in Friesland of waar dan ook.
Dit zijn mijn gevoelens hier over en ik wilde die toch met jullie delen


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #23 Gepost op: 24 december 2003, 10:41:11
Het heeft mij ook behoorlijk geraakt moet ik zegge, je gaat toch weer is nadenken hoe gevaarlijk je hobby/beroep is. Ik sliep pas om half 2 , ik heb dus een aardige tijd met al die gedachtes lopen stoeien.
Ik heb nooit zo'n last van emoties maar nu stond het water toch erg hoog.
Zelf hoop ik dat ik zo'n situatie niet mee hoef te maken!

Maar Brandweer, ut blijft een fantastisch maar zeer gevaarlijk beroep!


DDJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Reactie #24 Gepost op: 27 december 2003, 12:26:04
Ik heb net de herhaling gezien en ik vond het ook een aanrijpende docu

Dik


flashover

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 27 december 2003, 22:51:47
Ik heb vanavond de herhaling bekeken die ik had opgenomen. Ik vond het inderdaad een hele aangrijpende documentaire. Je weet dat je een gevaarlijke beroep hebt maar als je dit ziet dan word je toch wel weer even met je neus op de feiten gedrukt. Vooral het moment dat de muur omviel vond ik heel aangrijpend om te zien en te horen. Ik krijg er nu nog kippenvel van.

Eveline :'(


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 28 december 2003, 11:09:53
ik vond het  rot om te zien, hoe de collega,s aan het zoeken waren naar de 3 omgekomen collega,s :'(


firemanr

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 28 december 2003, 19:17:51
Ja, dat is het rottigste moment, dat je op zoek moet naar je eigen kameraden.... :-X :'(


112Today

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
    • 112Today Nederland
Reactie #28 Gepost op: 6 maart 2004, 12:50:28
Dinsdag 23 maart 2004: Is het alweer een jaar geleden dat bij een grote brand in de "Zuider Kapel"Koningkerk aan de Kloppersingel drie vrijwillige brandweermensen om het leven zijn gekomen. Zij werden bedolven onder een muur die instortte. De brand brak even na negen uur uit en in korte tijd stond de kerk in lichterlaaie. Op de website van de brandweer Velsen www.brandweervelsen.nl die er ook bij is geweest voor het blussen van de brand en het bergen van de slachtoffers is informatie te zien over die zwarte dag uit onze geschiedenis. Op die pagina van die dag staat ook een gastenboek wat u iets in kunt vullen en waarin jullie kunnen praten met elkaar over deze gebeurtenis. Ik zal op de herdenking waar ik ook bij zal zijn de mooie berichten die er evt in komen te staan meenemen naar de herdenking.


Pascal Weidijk
Brandweer Velsen
www.brandweervelsen.nl
112Today.nl Wij verzorgen door heel Nederland heen het 112nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #29 Gepost op: 6 maart 2004, 13:20:01
tja,alweer een jaar geleden :'(Blijft moeilijk te accepteren,dat de 3 collega,s omgekomen zijn,ik heb inmiddels een berichtje getekend in het gastenboek :-\ :'(