Hoe neem jij een patient onder dwang mee? (IBS en RM)

Auteur Topic: Hoe neem jij een patient onder dwang mee? (IBS en RM)  (gelezen 80128 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #30 Gepost op: 22 mei 2013, 17:08:40
https://www.google.nl/#q=naked+man+tasered&source=lnms&tbm=vid&sa=X&ei=Vd6cUbnhDKOo0wX4_4D4Dg&ved=0CAoQ_AUoBA&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv.46751780,d.d2k&fp=f48ef9430a63488d&biw=1518&bih=691


Wat is dat toch met al die naakte mannen die ''helemaal los'' gaan?  >:D

Maar on-topic: Ik ben het zeker met 024 en Joffry eens; veel casuistieken zijn geen werk voor de ambu-dienst. Een heleboel wel, maar veel ook niet. Justitie en politie zijn uitgerust om iemand onder controle te brengen. Ook te vervoeren.

Eigenlijk zou het verhaaltje andersom moeten zijn. Ambudienst hoeft niet te vragen; ''Wie gaat er met ons mee ter beveiliging?'' Nee, de politie zou moeten verzoeken: ''Kan er een VPK meerijden om erop toe te zien of alles wel goed gaat?''


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #31 Gepost op: 22 mei 2013, 17:26:16
Zeker is dat vervoer geen taak voor de politie. De eerste opvang, openbare orde is onze taak. Daarna gaat iemand mee naar een plaats waar hij/zij beoordeeld wordt door iemand die daar heel lang voor gestudeerd heeft. Zo nodig met een paar agenten er boven op. Maar dan houdt het op.

Als de arts/psychiater zegt dat zo iemand geestesziek is, is het een probleem voor de zorg. Niet voor de politie. De zorg heeft zijn eigen middelen om patienten mee te laten werken. Als het toedienen en door wie  van die middelen daarbij een probleem is, los dat op binnen de eigen kaders. Of dat door een ach, avp, arts of thoracaal chirurg is, maakt niet uit.

Overigens is de politie gebonden aan proportioneel en subsidiair. Achter in een gele bus is meer ruimte om proportioneel boven op een "patient" te zitten.
Digitaal onderzoek


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #32 Gepost op: 22 mei 2013, 17:33:01
Wat moeten wij met een volledig (abc)stabiele patiënt dan? Kerngezond, maar van lotje getikt en wenst van geen kant mee te werken. Dat hij of zij vervoerd moet worden zijn we het over eens. Maar welke, en hoeveel poppetjes zet je daarbij in? Waar is de patiënt bij gebaat? Dat is best interessant duscussievoer.

En ik ben iemand die plezier heeft in z'n werk, en soms wil ik best beetje worstelen en bakkeleien / babbelen indien nodig. Ik ben vrij fors, sterk, en ook nog jong. Maar iemand die 2x zo groot is en onhandelbaar; nee dank je. Ik wil na einde dienst weer gewoon thuis komen.  :)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #33 Gepost op: 22 mei 2013, 17:36:50
Zeker is dat vervoer geen taak voor de politie. De eerste opvang, openbare orde is onze taak. Daarna gaat iemand mee naar een plaats waar hij/zij beoordeeld wordt door iemand die daar heel lang voor gestudeerd heeft. Zo nodig met een paar agenten er boven op. Maar dan houdt het op.

Als de arts/psychiater zegt dat zo iemand geestesziek is, is het een probleem voor de zorg. Niet voor de politie. De zorg heeft zijn eigen middelen om patienten mee te laten werken. Als het toedienen en door wie  van die middelen daarbij een probleem is, los dat op binnen de eigen kaders. Of dat door een ach, avp, arts of thoracaal chirurg is, maakt niet uit.

Overigens is de politie gebonden aan proportioneel en subsidiair. Achter in een gele bus is meer ruimte om proportioneel boven op een "patient" te zitten.

Om hem wat zwart-witter te maken. Iemand die een IBS krijgt, ik heb het bewust niet over een RM, van de burgemeester is op dat moment een gevaar voor zichzelf en /of zijn omgeving. Anders wordt er geen IBS afgegeven. Op dat moment is het toch een openbare orde en veiligheidsprobleem, dus de verantwoordelijkhied van de politie en niet van een ambulancedienst.

Het is al anders, zoals ik heb meegemaakt binnen mijn toenmalige werk, dat er iemand met een RM binnen de instelling volledig uit zijn plaat gaat. Dan is het primair een zorgprobleem met eventueel ondersteuning van de politie.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #34 Gepost op: 22 mei 2013, 17:37:59
En ik ben iemand die plezier heeft in z'n werk, en soms wil ik best beetje worstelen en bakkeleien indien nodig. Ik ben vrij fors, sterk, en ook nog jong. Maar iemand die 2x zo groot is en onhandelbaar; nee dank je. Ik wil na einde dienst weer gewoon thuis komen.  :)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #35 Gepost op: 22 mei 2013, 17:56:21
Zeker is dat vervoer geen taak voor de politie. De eerste opvang, openbare orde is onze taak. Daarna gaat iemand mee naar een plaats waar hij/zij beoordeeld wordt door iemand die daar heel lang voor gestudeerd heeft. Zo nodig met een paar agenten er boven op. Maar dan houdt het op.

Als de arts/psychiater zegt dat zo iemand geestesziek is, is het een probleem voor de zorg. Niet voor de politie. De zorg heeft zijn eigen middelen om patienten mee te laten werken. Als het toedienen en door wie  van die middelen daarbij een probleem is, los dat op binnen de eigen kaders. Of dat door een ach, avp, arts of thoracaal chirurg is, maakt niet uit.

Overigens is de politie gebonden aan proportioneel en subsidiair. Achter in een gele bus is meer ruimte om proportioneel boven op een "patient" te zitten.

Zegt een politiesurveilant die achter de grote jongens aan mag hobbelen met bonnenboekje zonder pistool.

Als iemand met IBS begint met weigeren en agressief begint te worden hoort de politie het over te nemen en te zorgen dat de ambulanceverpleegkundige niet de klappen hoeft op te vangen.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #36 Gepost op: 22 mei 2013, 18:47:18
Om hem wat zwart-witter te maken. Iemand die een IBS krijgt, ik heb het bewust niet over een RM, van de burgemeester is op dat moment een gevaar voor zichzelf en /of zijn omgeving. Anders wordt er geen IBS afgegeven. Op dat moment is het toch een openbare orde en veiligheidsprobleem, dus de verantwoordelijkhied van de politie en niet van een ambulancedienst.

Het is al anders, zoals ik heb meegemaakt binnen mijn toenmalige werk, dat er iemand met een RM binnen de instelling volledig uit zijn plaat gaat. Dan is het primair een zorgprobleem met eventueel ondersteuning van de politie.

RemRoof

Volgens mij zijn wij het eens.  De politie neemt iemand mee naar een veilige ruimte, meestal een ophoudkamer, waar de zorg het overneemt. Voor de acute situatie is de politie beter uitgerust, zodra iemand gecontroleerd op een veilige locatie kan worden overgedragen is het de zorg die verantwoordelijk is.
Digitaal onderzoek


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #37 Gepost op: 22 mei 2013, 18:51:26
Zegt een politiesurveilant die achter de grote jongens aan mag hobbelen met bonnenboekje zonder pistool.

Als iemand met IBS begint met weigeren en agressief begint te worden hoort de politie het over te nemen en te zorgen dat de ambulanceverpleegkundige niet de klappen hoeft op te vangen.

Niemand heeft het over het opvangen van klappen door een avp. Als iemand met IBS vervelend wordt, dan komt de politie om de persoon onder controle te brengen. Maar het is en blijft de verantwoordelijkheid van de zorg om iemand te transporteren. Niet die van de politie.
Digitaal onderzoek


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #38 Gepost op: 22 mei 2013, 18:56:21
Maar het is en blijft de verantwoordelijkheid van de zorg om iemand te transporteren. Niet die van de politie.

En dat staat nu juist ter discussie..


2ling

  • Verpleegkundige I.O.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #39 Gepost op: 22 mei 2013, 19:07:23

Overigens is de politie gebonden aan proportioneel en subsidiair. Achter in een gele bus is meer ruimte om proportioneel boven op een "patient" te zitten.

inderdaad ga maar eens met iemand achter in een VW 5/6 agenten(soms nog wel meer!)
volgens mij willen ze geen kapot busje + in een ambu kan je iemand beter op de buik vast snoeren dan in de politiebus.
*** Als je jezelf het recht gunt om een eigen mening te vormen moet je dat een ander ook gunnen en respecteren dat de uitkomst verschilt. ***