Hoe neem jij een patient onder dwang mee? (IBS en RM)

Auteur Topic: Hoe neem jij een patient onder dwang mee? (IBS en RM)  (gelezen 80535 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #80 Gepost op: 23 mei 2013, 17:45:19
even toevoeging, word je op straat opgepikt (zonder IBS heb even  geen idee) door de politie met IBS en je bent normaal aanspreekbaar (geen noodmedicatie etc nodig) dan wordt het wel afgehandeld door de politie
Het klinkt een beetje vreemd maar je bedoeld waarschijnlijk:

Wordt je op straat aangetroffen en heb je een IBS en sta je gesignaleerd voor de kliniek waar je vandaan komt dan zorgen wij inderdaad voor vervoer terug naar de kliniek waar je thuis hoort.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


2ling

  • Verpleegkundige I.O.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #81 Gepost op: 23 mei 2013, 17:46:57
Het klinkt een beetje vreemd maar je bedoeld waarschijnlijk:

Wordt je op straat aangetroffen en heb je een IBS en sta je gesignaleerd voor de kliniek waar je vandaan komt dan zorgen wij inderdaad voor vervoer terug naar de kliniek waar je thuis hoort.

 Euhh Ja dat bedoelde ik sorry voor de verkeerde uitleg e050


Als dat voorkomt is dat weer een ander probleem wat men ook dient op te lossen. Goede werkafspraken maken of een opkomsttijd instellen voor de crisisarts.  Als een crisisarts na 5 uur komt aankakken mag je het woordje crisis wel doorstrepen.

Dit gaat wel lastig als de planning in het water loopt omdat er een crisis uitloopt of tussendoor komt.
op het politie bureau of ziekenhuis etc. zit je iig veilig..
*** Als je jezelf het recht gunt om een eigen mening te vormen moet je dat een ander ook gunnen en respecteren dat de uitkomst verschilt. ***


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #82 Gepost op: 23 mei 2013, 17:47:49
Nee maar het gebeurd vaak genoeg dat degene die moet beoordelen pas na 4 of 5 uur komt... geloof me... de meeste worden in die tijd in een ophoudkamer echt wel rustiger. Dat is ook de reden dat er vaker gevraagd wordt om ter plaatse te beoordelen...

Ik blijf bij mijn stelling. Het vervoer naar de zorginstelling is voor de gezondheidszorg. De crisisarts van de ggz heeft een beoordeling gemaakt en geeft het advies. Dat houdt ook in dat diegene van verdachte naar patient gaat. Patienten vervoer is geen hoofdtaak van de politie. Dat er in de ambulance een of twee agenten meegaan als sterke arm en zodoende dwang te kunnen uitoefenen, daar is de sterke arm voor...
En dan zit je een dag later achterin te lezen dat iemand gisteren 5 politieagenten afgetuigd heeft omdat de overdracht vanuit de kliniek  wat omissies heeft om het vervoer te bespoedigen :-X dan is castricum een eind weg :-\
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #83 Gepost op: 23 mei 2013, 18:10:21
En dan zit je een dag later achterin te lezen dat iemand gisteren 5 politieagenten afgetuigd heeft omdat de overdracht vanuit de kliniek  wat omissies heeft om het vervoer te bespoedigen :-X dan is castricum een eind weg :-\

Geef een agent een camera op de pet dan is dat probleem ook weer opgelost  ;)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #84 Gepost op: 23 mei 2013, 18:51:10
Het ten uitvoer brengen van de beschikking of te wel de IBS. Het houdt voor de politie niet op als deze de persoon heeft getransporteerd naar eeen dienstdoende psychiater van de crisisdienst. Dan begint het pas, want voor die tijd is er alleen maar sprake van een lastig persoon waarbij mogelijk psychische problematiek de oorzaak is. Dat de ambulance misschien vervoert dat kan, maar tot het moment van overdracht in de zorginstelling is de politie, naar mijn idee en  op basis van de BOPZ, verantwoordelijk.

RemRoof

In al die jaren dat ik een IBS ten uitvoer heb gebracht is e rnog nooit een politieagent geweest die mij heeft gevraagd of hij/zij de IBS even mag inzien om te zien of die, a. nog geldig is, b. het de juiste persoon betreft. Iets wat AVP-en welzeker moeten doen om zich er van te vergewissen dat alles op papier in ieder gevat klopt. Het staat immers wel slordig om de verkeerde persoon mbv politie naar een GGZ instelling te brengen en er daar achter te komen dat het de verkeerde persoon betreft...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #85 Gepost op: 23 mei 2013, 19:22:01
In al die jaren dat ik een IBS ten uitvoer heb gebracht is e rnog nooit een politieagent geweest die mij heeft gevraagd of hij/zij de IBS even mag inzien om te zien of die, a. nog geldig is, b. het de juiste persoon betreft. Iets wat AVP-en welzeker moeten doen om zich er van te vergewissen dat alles op papier in ieder gevat klopt. Het staat immers wel slordig om de verkeerde persoon mbv politie naar een GGZ instelling te brengen en er daar achter te komen dat het de verkeerde persoon betreft...

Dat is toch op zijn minst bijzonder te noemen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #86 Gepost op: 23 mei 2013, 20:17:47
En dan zit je een dag later achterin te lezen dat iemand gisteren 5 politieagenten afgetuigd heeft omdat de overdracht vanuit de kliniek  wat omissies heeft om het vervoer te bespoedigen :-X dan is castricum een eind weg :-\

Side note: Ik heb bij het huidige Dijk en Duin  het genoegen gehad een dagdeel door te brengen in een ouderwetse separeer (met bureau en bureaustoel ingericht als flexruimte) maar als die dikke deur dicht gaat dan doet dat echt wat met je. Zeker als je de "broekhoest" van 20 jaar geleden op 4,5meter hoogte aan de muren ziet. Kwam er gekker uit dan ik er in ging. :D

BOT
Er wordt veel gegooid met de term verantwoordelijkheid, maar volgens mij ligt tot het moment van (formele) overdracht aan de directeur van de instelling de verantwoordelijkheid bij de burgemeester.
Freude am Fahren


2ling

  • Verpleegkundige I.O.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #87 Gepost op: 24 mei 2013, 09:45:07
Side note: Ik heb bij het huidige Dijk en Duin  het genoegen gehad een dagdeel door te brengen in een ouderwetse separeer (met bureau en bureaustoel ingericht als flexruimte) maar als die dikke deur dicht gaat dan doet dat echt wat met je. Zeker als je de "broekhoest" van 20 jaar geleden op 4,5meter hoogte aan de muren ziet. Kwam er gekker uit dan ik er in ging. :D


Hahaha dat zal iedereen zeggen die psychisch gezond is,
het gekke is dat mensen in de psychiaterie er (heel) rustig van worden..   :)
*** Als je jezelf het recht gunt om een eigen mening te vormen moet je dat een ander ook gunnen en respecteren dat de uitkomst verschilt. ***


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #88 Gepost op: 24 mei 2013, 11:10:45
Hahaha dat zal iedereen zeggen die psychisch gezond is,
het gekke is dat mensen in de psychiaterie er (heel) rustig van worden..   :)

Ik kan je vertellen dat dit niet altijd zo is. Het is niet voor niets dat het aantal separaties verder teruggedrongen moet worden van IGZ en dat GGZ-instellingen een degelijk dwang en drang beleid moeten hebben. De impact van een separatie is voor mensen in zijn algemeenheid enorm.

Helaas ook meer dan 1x gezien dat een separeercel is afgebroken, voor zover er wat aan af te breken valt.

RemRoof

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #89 Gepost op: 24 mei 2013, 23:48:56
In de BOPZ wordt gesproken over het ten uitvoer leggen van de beschikking. En het vergezellen door personen met kennis van de zorg van personen die gestoord zijn in ... Er wordt niet gesproken over het vervoer van de client/patient/verdachte/betrokkene persoon. Dit laat ruimte voor onduidelijkheid.

Bij mijn weten neemt de politie de persoon mee naar een locatie waar veilig een beoordeling kan plaats vinden door een arts. Dit is het moment dat voor de politie de zorg begint en de persoon en verantwoording overgedragen wordt/is naar de zorg.

In zulk een geval is er dus nog geen IBS afgegeven, die wordt alleen afgegeven na onderzoek van een arts/psychiater ter paatse waar de patient is, in politiecel, psychiatrische spoedopname of op andere plek waar de patient zich ook maar bevinden kan.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod