Leerzame instructiefilmpjes EHBO

Auteur Topic: Leerzame instructiefilmpjes EHBO  (gelezen 8004 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 20 mei 2013, 20:41:43




tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #1 Gepost op: 1 juli 2013, 00:05:17
ook zijn er hele mooie filmpjes over longziektes die ongeveer het zelfde er uit zien als dit filmpje
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #2 Gepost op: 3 juli 2013, 23:25:03
Maar even "feedback filmpje" die wel eens gebruikt wordt.

Wat gaat er hier allemaal fout?

http://www.youtube.com/watch?v=LBaIajmJ3_w


helm

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 5 juli 2013, 09:22:33
Citaat van: -Joost- link=msg=1180673 date=1372886703
Maar even "feedback filmpje" die wel eens gebruikt wordt.

Wat gaat er hier allemaal fout?

Zeg het maar, ik ben benieuwd.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #4 Gepost op: 6 juli 2013, 16:36:10
Citaat van: -Joost- link=msg=1180673 date=1372886703
Maar even "feedback filmpje" die wel eens gebruikt wordt.

Wat gaat er hier allemaal fout?

http://www.youtube.com/watch?v=LBaIajmJ3_w
Het enige wat ik even snel kan bedenken is dat hij met een iets te hoge frequentie masseert.....
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Jarco_B

  • jeudbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #5 Gepost op: 6 juli 2013, 19:42:13
Citaat van: -Joost- link=msg=1180673 date=1372886703
Maar even "feedback filmpje" die wel eens gebruikt wordt.

Wat gaat er hier allemaal fout?

http://www.youtube.com/watch?v=LBaIajmJ3_w

Dit is wat ik zag
1. Hoge frequentie van de massage
2. Niet op twee knieën naast het so zitten
3. Er wordt niet gestopt voor beademing
4. Wordt met 1 hand geanimeerd.
5. Vaak (onnodig) stoppen
Verpleegkundige I.O. Aspirant jeugdbrandweer zwijndrechtsewaard Evenement verkeersregelaar EHVer/AED-bediener


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6 Gepost op: 7 juli 2013, 20:28:01
tijdens ballonbeademingen hoeven compressies niet meer onderbroken te worden.
Tempo is aan de hoge kant, 150 / min

de 2 knieen op de grond, het is wel een vrij fors slachtoffer, zou de hulpverlener dan wel hoog genoeg boven hem zitten om ook armen nog goed gestrekt te kunnen houden? en maar met 1 arm masseren op een bepaalt punt, tja als tempo en diepte goed zijn, is dat dan echt zo erg? Het idee er achter is dat met 2 armen je makkelijker de kracht kunt zetten en voldoende diep kunt gaan. Waarschijnlijk doen die strandwachten het vaak genoeg (oefenen en echt) om die diepte toch te halen.  We weten ook niet of er misschien een reden was om maar 1 arm te gebruiken. Misschien had de strandwacht wel een verstuikte pols (ik verzin maar even iets als voorbeeld). Het zelfde dat we de afweging niet weten om af en toe te stoppen, wat blijkt te zijn omdat ze zo snel mogelijk willen vervoeren. Hebben ze wellicht een heel goede reden voor.

maar wat er echt fout gaat:
Er ligt een man in badkleding op het strand en hij wordt gereanimeerd, waarschijnlijk is hij dus verdronken, dat ging fout.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #7 Gepost op: 7 juli 2013, 22:56:42
Citaat van: auditor link=msg=1181599 date=1373221681
tijdens ballonbeademingen hoeven compressies niet meer onderbroken te worden.
Tempo is aan de hoge kant, 150 / min

de 2 knieen op de grond, het is wel een vrij fors slachtoffer, zou de hulpverlener dan wel hoog genoeg boven hem zitten om ook armen nog goed gestrekt te kunnen houden? en maar met 1 arm masseren op een bepaalt punt, tja als tempo en diepte goed zijn, is dat dan echt zo erg? Het idee er achter is dat met 2 armen je makkelijker de kracht kunt zetten en voldoende diep kunt gaan. Waarschijnlijk doen die strandwachten het vaak genoeg (oefenen en echt) om die diepte toch te halen.  We weten ook niet of er misschien een reden was om maar 1 arm te gebruiken. Misschien had de strandwacht wel een verstuikte pols (ik verzin maar even iets als voorbeeld). Het zelfde dat we de afweging niet weten om af en toe te stoppen, wat blijkt te zijn omdat ze zo snel mogelijk willen vervoeren. Hebben ze wellicht een heel goede reden voor.

maar wat er echt fout gaat:
Er ligt een man in badkleding op het strand en hij wordt gereanimeerd, waarschijnlijk is hij dus verdronken, dat ging fout.

nou dat ging fout met die patient toen hij verdronk, wat er daarna met hem gebeurt is een andere zaak.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #8 Gepost op: 9 juli 2013, 16:32:51
De compressies verdienen niet de schoonheidsprijs, dat ben ik met jullie eens.

Ik doelde echter op andere zaken... Bijvoorbeeld het gekl**t met een saturatiemeter waar 3 man mee bezig is en wat geen enkele zin heeft. Reanimatie onderbreken om te planken en te spinnen?! Het allergrootste euvel wat ik hier zie is dat men tijdens de kapbeademingen de luchtpijp dicht duwt. Er wordt geen jawtrust uitgevoerd, in plaats daarvan wordt de kin naar beneden geduwd
Citaat van: auditor link=msg=1181599 date=1373221681
tijdens ballonbeademingen hoeven compressies niet meer onderbroken te worden.

In een reanimatiesetting wordt, tenzij geintubeerd, gewoon 30 om 2 beademd is mij aangeleerd. (?)

Citaat van: auditor link=msg=1181599 date=1373221681
de 2 knieen op de grond, het is wel een vrij fors slachtoffer, zou de hulpverlener dan wel hoog genoeg boven hem zitten om ook armen nog goed gestrekt te kunnen houden? en maar met 1 arm masseren op een bepaalt punt, tja als tempo en diepte goed zijn, is dat dan echt zo erg? Het idee er achter is dat met 2 armen je makkelijker de kracht kunt zetten en voldoende diep kunt gaan. Waarschijnlijk doen die strandwachten het vaak genoeg (oefenen en echt) om die diepte toch te halen.  We weten ook niet of er misschien een reden was om maar 1 arm te gebruiken. Misschien had de strandwacht wel een verstuikte pols (ik verzin maar even iets als voorbeeld). Het zelfde dat we de afweging niet weten om af en toe te stoppen, wat blijkt te zijn omdat ze zo snel mogelijk willen vervoeren. Hebben ze wellicht een heel goede reden voor.


Ik mag zeer regelmatig een oefenpop mishandelen voor m'n werk, dat klopt. Waarom is het "verkeerd" dat er met 1 hand gewerkt wordt? Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


helm

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 9 juli 2013, 16:51:02
Citaat van: -Joost- link=msg=1182104 date=1373380371
.... Het allergrootste euvel wat ik hier zie is dat men tijdens de kapbeademingen de luchtpijp dicht duwt....

Dat is de Sellick manoeuvre. Daarbij geef je cricoïddruk. Prima toegevoegde handeling bij ballon-masker-beademing.


Beademen jullie bij de reddingsbrigade ook met een ballon?