Leerzame instructiefilmpjes EHBO

Auteur Topic: Leerzame instructiefilmpjes EHBO  (gelezen 8005 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #10 Gepost op: 9 juli 2013, 16:58:57
Citaat van: René van der Helm link=msg=1182111 date=1373381462
Dat is de Sellick manoeuvre. Daarbij geef je cricoïddruk. Prima toegevoegde handeling bij ballon-masker-beademing.


Beademen jullie bij de reddingsbrigade ook met een ballon?

Kijk even op 2.08, daar doel ik op.

Wij hebben geen ballon bij ons. Trainingsmogelijkheden zijn er wel maar er is bewust voor gekozen om dit uit het  'pakket' te laten, er is immers (te) weinig tijd beschikbaar om de handeling bij te houden. Wil niet zeggen dat er geen mensen bij ons rondlopen die bekwaam zijn hierin.


helm

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 9 juli 2013, 17:10:54
Citaat van: -Joost- link=msg=1182113 date=1373381937
Wij hebben geen ballon bij ons. Trainingsmogelijkheden zijn er wel maar er is bewust voor gekozen om dit uit het  'pakket' te laten, er is immers (te) weinig tijd beschikbaar om de handeling bij te houden. Wil niet zeggen dat er geen mensen bij ons rondlopen die bekwaam zijn hierin.

Te weinig tijd?! Dan maak je maar tijd zou ik denken.

Wat moet je eigenlijk voor opleiding hebben om bij de reddingsbrigade te werken?
Wie houdt er toezicht op het medische deel?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #12 Gepost op: 9 juli 2013, 17:30:16
Citaat van: René van der Helm link=msg=1182116 date=1373382654
Te weinig tijd?! Dan maak je maar tijd zou ik denken.

Wat moet je eigenlijk voor opleiding hebben om bij de reddingsbrigade te werken?
Wie houdt er toezicht op het medische deel?

Dat zou ik ook denken, de praktijk is echter weerbarstiger. Vrijwel alle operationele mensen bij de Reddingsbrigade zijn vrijwilligers, de betaalde krachten veelal seizoensgebonden studenten. Twee avonden per week training/oefening, bovenop een werkweek van 40-48 uur vindt ik zelf ook wel even genoeg. Je moet je natuurlijk afvragen of de baten opwegen tegen de kosten en of je de handeling wil laten uitvoeren iemand die een paar keer per jaar op een pop oefent.

Er bestaat een landelijke opleiding tot "Lifeguard", die aan internationale eisen voldoet, waarbij een aantal aanvullende eisen worden gesteld zoals een EHBO diploma. Het e.e.a. is te vergelijken met MBO werk- en denk niveau. In de praktijk zijn vrijwel al mijn collega's  in opleiding tot medisch professional.

Op medisch gebied werken we enkel op BLS niveau, wat dus ook inhoudt dat we qua handelingen weinig meer doen dan EHBO-ers, uiteraard zijn er aanvullende trainingen voor zaken zoals het geven van zuurstof. Er zijn afspraken met de RAV over het stukje medische inzetten die wij doen, daarnaast is er een landelijk en internationaal adviesorgaan over medische zaken.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #13 Gepost op: 11 juli 2013, 11:11:13
Het gaat er wat anders aan toe dan hier, maar dat maakt het niet per se slecht. Ik heb overigens even door het filmpje heen gescrold.
Tempo ligt hoog, dat is waar. Ballonbeademing kan in theorie makkelijker worden door de luchtpijp naar beneden te duwen om de slokdarm open te maken. Overigens moet je dan nog een of andere vorm van kaaklift uitvoeren.
Bij 'bag-mask' moet je overigens wel de compressies stoppen, dat hoeft alleen niet na intubatie.

Tot slot de plank: Als je er in het veld niet uitkomt, en naar de ALS zorg toe moet, dan kun je maar beter 'scoop and runnen'. Overigens wel een leuk artikel over hoe waardeloos je compressies tijdens transport worden: http://www.scancrit.com/2013/01/21/gurney-trolley/#more-4857
(Conclusie: Je reanimeert ineffectief tijdens transport)
Arts  www.alphalog.nl


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #14 Gepost op: 12 juli 2013, 09:11:08
Citaat van: Delta link=msg=1182490 date=1373533873
Het gaat er wat anders aan toe dan hier, maar dat maakt het niet per se slecht. Ik heb overigens even door het filmpje heen gescrold.
Tempo ligt hoog, dat is waar. Ballonbeademing kan in theorie makkelijker worden door de luchtpijp naar beneden te duwen om de slokdarm open te maken. Overigens moet je dan nog een of andere vorm van kaaklift uitvoeren.
Bij 'bag-mask' moet je overigens wel de compressies stoppen, dat hoeft alleen niet na intubatie.

Tot slot de plank: Als je er in het veld niet uitkomt, en naar de ALS zorg toe moet, dan kun je maar beter 'scoop and runnen'. Overigens wel een leuk artikel over hoe waardeloos je compressies tijdens transport worden: http://www.scancrit.com/2013/01/21/gurney-trolley/#more-4857
(Conclusie: Je reanimeert ineffectief tijdens transport)

Excuus, ik zat ff niet op te letten: De slokdarm duw je dicht, waardoor er minder kans is de maag op te blazen. Voer je nog steeds geen goede jawthrust of kinlift uit, dan zal het overigens nog steeds niet lukken om lucht in de longen te krijgen. Heb je geen overdrukventiel op je ballon en je drukt het masker hard genoeg aan, dan blaas je uiteindelijk wel lucht in de maag.
Arts  www.alphalog.nl