Parkeren vrachtauto's op de vluchtstrook

Auteur Topic: Parkeren vrachtauto's op de vluchtstrook  (gelezen 8381 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Gepost op: 22 mei 2013, 12:08:38
Enige dagen geleden las ik het volgende:

Alarm om parkeren trucks op vluchtstroken

MAASTRICHT -
Rijkswaterstaat (RWS) slaat alarm om het toenemend aantal truckers dat 's nachts parkeert op vluchtstroken van snelwegen om zo de voorgeschreven rustperiodes te halen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/mijnbedrijf/21574153/__Alarm_om_trucks_op_vluchtstroken__.html

en: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3443022/2013/05/17/Alarm-om-parkeren-trucks-op-vluchtstroken.dhtml

Twee media, zelfde berichtgeving.

Normaal zou ik het hier niet melden maar vandaag lees ik:

Parkeerwacht voor de snelweg

ZOETERMEER/DEN HAAG - Minister Ivo Opstelten (VVD, Justitie) laat onderzoeken of er parkeerwachters langs de snelwegen ingezet kunnen worden.

Bron: http://www.destentor.nl/2.2545/binnenland/parkeerwacht-voor-de-snelweg-1.3826684

Nou kan ik beetje dom zijn, maar is het niet handiger om RWS een paar handjes extra te geven dmv meer WIS en die een bevoegdheid tot opsporing te geven? ???

Op deze manier krijgen we er straks nog een instantie bij die mag stoppen op de snelweg en dat lijkt mij niet de bedoeling ???


Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2013, 12:14:17
Allereerst, de Nederlandse vluchtstroken zijn er niet op ingericht op voor langere tijd stil te gaan staan. Dit in vergelijking met bijvoorbeeld Italië. Daar hebben ze naast de vluchtstrook nog weer speciale havens waar vrachtwagens kunnen pauzeren.

Ten tweede ben ik geen voorstander van parkeerwachters op een (auto)snelweg. Laat die paar vrachtwagens gewoon over aan de verkeerspolitie. Zoveel vrachtwagens zijn het nu ook weer niet dat men dat bij de verkeerspolitie niet zelf af kan handelen. Kunnen ze gelijk zijn papieren even controleren ivm de rij- en rusttijden.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2013, 12:22:29
Allereerst, de Nederlandse vluchtstroken zijn er niet op ingericht op voor langere tijd stil te gaan staan. Dit in vergelijking met bijvoorbeeld Italië. Daar hebben ze naast de vluchtstrook nog weer speciale havens waar vrachtwagens kunnen pauzeren.

Klopt, en ook daar is de politiek bezig met verandering aan te brengen. Het aantal slachtoffers is daar in vijf jaar tijd met 400% toegenomen door wegrijdende en geparkeerde vrachtauto's. :(

Ten tweede ben ik geen voorstander van parkeerwachters op een (auto)snelweg. Laat die paar vrachtwagens gewoon over aan de verkeerspolitie.
Ja ben ik het in hoofdzaak mee eens, alleen heeft de politie op dit moment zoveel werk dat het niet te doen is. En voorlopig zie ik ook geen toename van agenten.  :-X

Zoveel vrachtwagens zijn het nu ook weer niet dat men dat bij de verkeerspolitie niet zelf af kan handelen.

Ik kwam gisternacht terug uit Duitsland en vanaf ongeveer 23:30 tot 01:00 heb ik op de A1 alleen al er 15 geteld. Daarna ging ik de N302 op waar er totzelfs een paar gewoon half in de berm stonden, daar heb ik ook de politie voor gebeld.  >:(

Kunnen ze gelijk zijn papieren even controleren ivm de rij- en rusttijden.
Als de wet is veranderd kan dat, echter volgens mij mag jij mij wel doorsturen naar de eerste gelegenheid maar tot ik ga rijden en het moment dat ik weer ga stil staan is mijn rusttijd. Die mag jij als opsporingsambtenaar niet onderbreken door het controleren van mijn rij- en rusttijden. ???
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2013, 21:56:37
Hoorde inderdaad laatst van een WIS dat er vaker meldingen worden gedaan van stilstaande VW's op de vluchtstrook.
Ze rijden dan ineens weg als de politie komt aanrijden.....


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2013, 22:04:45

Ik kwam gisternacht terug uit Duitsland en vanaf ongeveer 23:30 tot 01:00 heb ik op de A1 alleen al er 15 geteld.
Op de A1 zie je het vrij vaak gebeuren. Zelfs vlak voor of vlak na een parkeerplaats. Regelmatig zie je het bij de parkeerplaats  De Haar. Parkeren ze er net voor, of er na. Je zou zeggen zet hem op de parkeerplaats, heb je meteen de gemakken van het benzinestation ;)


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2013, 22:26:17
Hoorde inderdaad laatst van een WIS dat er vaker meldingen worden gedaan van stilstaande VW's op de vluchtstrook.
Ze rijden dan ineens weg als de politie komt aanrijden.....

Sommige regio's komen ze gewoon niet meer zeggen dan is jullie taak ?????.

Maar wij kunnen er niks mee nog niet !!!!!!
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2013, 22:27:32
Sommige regio's komen ze gewoon niet meer zeggen dan is jullie taak ?????.

Maar wij kunnen er niks mee nog niet !!!!!!
Er is natuurlijk een verschil in Regiopolitie op de snelweg en de Verkeerspolitie op de snelweg ;)


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2013, 22:50:47
Er is natuurlijk een verschil in Regiopolitie op de snelweg en de Verkeerspolitie op de snelweg ;)


Dat klopt dat verschil ken ik zeker,ik werk zeker ook liever met vp maar op sommige gebieden kennen ze dat niet helaas.
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2013, 23:43:20
Ik stuur ze ook weg, desnoods met een rekening, laat dat even voorop staan. Tenzij overmacht (bv paar jaar geleden toen alles in NL vast stond door sneeuw). Maar wat je wel moet beseffen is dat als ze vandaag een overtreding ATW maken van een paar minuten ze over een maand in bv Frankrijk en Duitsland een mega boete kunnen krijgen. Weet niet wat de bedragen daar zijn, maar in NL is de boete voor een overtreding ATW heterdaad 2200 euro.

Ja, en natuurlijk hoort een chauffeur daar rekening mee te houden en op tijd een parkeerplaats op te zoeken. Maar de Oost-Europeanen, Turken, Indiërs, etc. verdienen dusdanig weinig dat ze er snel voor kiezen om zo lang mogelijk door te rijden en dan de vrachtwagen op de vluchtstrook neer te zetten. In die landen is het trouwens heel normaal om te parkeren langs de snelweg.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #9 Gepost op: 23 mei 2013, 00:18:05
In 2010 is al onderzoek gedaan naar deze problematiek. Onderstaan een 'leuk' rapport van het ministerie van I&M.
De problematiek is in 2011 ook teruggekomen in een onderzoek dat ik zelf uit heb gevoerd. Dit ging over de A67. Het KLPD gaf aan in dat gebied in ieder geval altijd te bekeuren als ze het tegenkomen en er in geval van gevaarlijke situaties er ook daadwerkelijk voor te rijden. Tijdens de rustige uren is de prioriteit lager.

http://nl.scribd.com/doc/60310464/Onveilig-parkeren-buitenlandse-vrachtwagenchauffeurs