Parkeren vrachtauto's op de vluchtstrook

Auteur Topic: Parkeren vrachtauto's op de vluchtstrook  (gelezen 8440 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #10 Gepost op: 23 mei 2013, 07:30:57
Ik stuur ze ook weg, desnoods met een rekening, laat dat even voorop staan. Tenzij overmacht (bv paar jaar geleden toen alles in NL vast stond door sneeuw). Maar wat je wel moet beseffen is dat als ze vandaag een overtreding ATW maken van een paar minuten ze over een maand in bv Frankrijk en Duitsland een mega boete kunnen krijgen. Weet niet wat de bedragen daar zijn, maar in NL is de boete voor een overtreding ATW heterdaad 2200 euro.

Ja, en natuurlijk hoort een chauffeur daar rekening mee te houden en op tijd een parkeerplaats op te zoeken. Maar de Oost-Europeanen, Turken, Indiërs, etc. verdienen dusdanig weinig dat ze er snel voor kiezen om zo lang mogelijk door te rijden en dan de vrachtwagen op de vluchtstrook neer te zetten. In die landen is het trouwens heel normaal om te parkeren langs de snelweg.

Heel vaak zie je dat ze op zich wel een parkeerplaats hebben opgezocht, alleen dat deze 's avonds al vol staat en dat ze dan maar uit nood parkeren op de vluchtstrook net na de parkeerplaats, ook door Nederlandse chauffeurs.
Ook zie je dat buitenlandse chauffeurs nog wel eens er voor kiezen om de rust, die ze op basis van de rijtijdenwet moeten maken, op de vluchtstrook maken, omdat ze te veel tijd in een file hebben gestaan om nog een reguliere parkeerplaats te bereiken.
Dit komt mede door de rigide opstelling betreffende de ATW en RTW door handhavers in diverse Europese landen met bijbehorende absurd hoge boetes voor kleine overtredingen ATW en RTW en met een absurd lange tijd van 4 weken waar over terug gekeken word.

In Nederland word er normaliter, langs de weg, maximaal 1 week terug gekeken betreffende dit soort overtredingen


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #11 Gepost op: 23 mei 2013, 11:20:52
Bijkomend nadeel van de enorm hoge boetes op de rijtijden, ook elders in Europa, is dat de boete voor het parkeren op de vluchtstrook een schijntje is. Het is welhaast onmogelijk om dreigend met de paar honderd euro boete voor de vluchtstrook een vrachtwagenchauffeur die over zijn rijtijden gaat in beweging te krijgen. Als hem dat dan toch een boete moet opleveren, dan maar die paar honderd en niet die paar duizend. Dat gecombineerd met een chronisch tekort aan fatsoenlijke vrachtwagenparkeerplaatsen bij verzorgingsplaatsen, zeker op de hoofdassen richting oosten, levert dit probleem.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #12 Gepost op: 23 mei 2013, 12:01:14
Zo simpel is het, als een chauffeur moet kiezen tussen tweehonder of tweeduizend euro boete, blijft hij lekker staan waar hij staat tot zijn rusttijd vol is.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #13 Gepost op: 23 mei 2013, 12:14:43
Of je bekeurt 'm en stuurt 'm alsnog weg. Niet? Dan houd je 'm aan. En zover heb ik nog nooit hoeven gaan.  Ze gaan allemaal weg..

Moet niet gekker worden dat de atw al een rechtvaardiging wordt om verkeersgevaarlijk te parkeren..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #14 Gepost op: 23 mei 2013, 13:44:51
Precies; de keus tussen twee boetes is simpel. Dan blijft de chauffeur staan, ook omdat ie vaak geen pepernoot kan verstaan van wat een agent te vertellen heeft (of het niet wil verstaan/begrijpen).

Zodra men begint over aanhouden en afslepen van de vrachtauto is de discussie razendsnel over.

Ik probeer alleen maar aan te geven dat dit probleem niet opgelost wordt met handhaving alleen; ze gaan weg maar zoeken elders een andere (onveilige of hinderlijke) plek. Hier in het oosten hebben we de vrachtwagenproblematiek op de Duitse feestdagen. Er wordt voor vele tienduizenden euro's aan maatregelen de weg opgesleept om het zowel op de snelweg als de onderliggende wegen veilig en hindervrij te houden. De hardliners zeggen dan dat er "gewoon" bekeurd en afgesleept moet worden, maar dat doe je één keer, en vervolgens staan alle bedrijventerreinen, vluchthavens langs provinciale wegen, tankstations en woonwijken vol met geparkeerde vrachtwagens.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #15 Gepost op: 23 mei 2013, 14:53:53
Of je bekeurt 'm en stuurt 'm alsnog weg. Niet? Dan houd je 'm aan. En zover heb ik nog nooit hoeven gaan.  Ze gaan allemaal weg..

Moet niet gekker worden dat de atw al een rechtvaardiging wordt om verkeersgevaarlijk te parkeren..

Één keer mogen ervaren dat een diender de chauffeur aangehouden heeft nadat hij niet wilden vertrekken op de vluchtstrook en toen was het ineens heel veel centjes vooral voor het land waar de chauffeur vandaan kwam.

En die diender dacht het zelfde als jou het geeft geen recht die atw of rijtijdenwet.
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #16 Gepost op: 23 mei 2013, 23:04:37
'Wildparkeren' vrachtwagenchauffeurs op vluchtstrook steeds groter probleem

'Wildparkeren' vrachtwagenchauffeurs op vluchtstrook steeds groter probleem
 omroepbrabant·      
Gepubliceerd op 22 mei 2013
Citaat
Wildparkeren door vrachtwagenchauffeurs. Het gebeurt steeds vaker dat chauffeurs hun truck stil zetten op de vluchtstrook als ze niet op tijd een parkeerplek kunnen vinden. En dat is levensgevaarlijk volgens Rijkswaterstaat
Samen sterk in de hulpverlening!


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Reactie #17 Gepost op: 24 mei 2013, 11:30:06
Gewoon even hardop denken hier, maar zou het bijvoorbeeld een optie zijn om weginspectuers een chauffeurskaart te geven waarmee ze wagens kunnen verplaatsten of laten verplaatsen, zodat de kaart van de chauffeur schoon blijft?
Ik weet het, het mag niet,bekeuren,hardliners en zo, maar meedenken levert vaak simpelere en snellere resultaten op.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #18 Gepost op: 24 mei 2013, 14:51:28
De pas voor de digitale tachograaf is een bestuurderskaart, de gene die wordt gebruikt door de controlediensten is een controlekaart.

Maar waardoor ontstaat dit probleem nu eigenlijk. Dit hele probleem ontstaat door de te strakke planning van de bedrijven. Het wegsturen van chauffeurs is gewoon mogelijk volgen het arbeidstijden besluit vervoer. Er moet alleen door de toezichthouder een aantekening te worden gemaakt waarom de dagelijkse voltooide of verkorte rust werd onderbroken.


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #19 Gepost op: 24 mei 2013, 16:47:03
tja.. Zwager is trucker en heb hier een dubbel gevoel bij.

Wat als er geen plek is, of je baas betaald niet voor een beveiligde plek en je rijtijd is voorbij?

Andere kant is natuurlijk de veiligheid.

Zou het geen 'nood' oplossing zijn om een rijstrook 's avonds af te zetten zodat men op de vluchtstrook kan staan.

Zoals filmpje al werdt aangegeven, als er geen plek is dan zal een rechter de boete nietig verklaren. Dus bekeuren heeft ook weinig zin.