Oefening aanvaring Noordzee kanaal - IJmuiden 23-05-2013

Auteur Topic: Oefening aanvaring Noordzee kanaal - IJmuiden 23-05-2013  (gelezen 5372 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.




Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2013, 15:21:42
Grote oefening donderdagavond 23 mei

http://www.vrk.nl/nieuws/grote-oefening-donderdag-23-mei
23 mei 2013 11:09

Veiligheidsregio Kennemerland organiseert op donderdagavond 23 mei een grote oefening op het sluizencomplex bij IJmuiden ter hoogte van het Binnenspuikanaal. De oefening start om 19.00 uur en eindigt rond 22.30 uur. De oefening wordt met mensen en materieel zo realistisch mogelijk in scene gezet.

De betrokken organisaties zijn Brandweer Kennemerland, GGD Kennemerland (GHOR/ambulancezorg), Regionale eenheid Noord-Holland van de nationale politie, Rijkswaterstaat, Havenbedrijf Amsterdam, Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en de reddingsbrigades van Zandvoort, Bloemendaal en IJmuiden.

Doel
De veiligheidsregio Kennemerland wil goed voorbereid zijn op incidenten en calamiteiten op het Noordzeekanaal. Met deze oefening toetsen we werkafspraken en procedures bij multidisciplinaire samenwerking en de communicatie tussen de eenheden op het water en op het land. Het gaat om een realistische oefening voor hulpverleners in het veld en vertegenwoordigers van de betrokken organisaties in het crisisteam Commando Plaats Incident (CoPI). De overige crisisteams en de buitenwereld worden nagespeeld vanuit een responscel.

Scenario
Het scenario is een aanvaring tussen twee schepen ter hoogte van de monding van het Binnenspuikanaal bij de sluizen bij IJmuiden. Wij geven vooraf geen specifieke informatie over het scenario. Deelnemers worden namelijk kort van tevoren geďnformeerd over het scenario en de precieze aard van het incident. Om overlast voor de omgeving en scheepvaart te beperken wordt de oefening in de avonduren en buiten de hoofdvaarweg gehouden. Daarnaast vindt de oefening plaats op een afgesloten terrein dat niet toegankelijk is voor derden.

Meer informatie
Incidentbestrijdingsplan Noordzeekanaal
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2013, 15:31:32
RB IJmuiden ‏@IJRB 23 May
De IJmuider Reddingsbrigade heeft als doelstelling het voorkomen van de verdrinkingsdood en het verlenen van hulp op/nabij het strand van IJmuiden.
IJmuiden · ijrb.nl


Momenteel wordt er een oefening gehouden rond het sluizencomplex van IJmuiden. Diverse hulpdiensten werken mee.

9:14 PM - 23 May 13

23 MEI 2013
Multidisciplinaire oefening op het sluizencomplex in IJmuiden

http://www.ijrb.nl/multidisciplinaire-oefening-op-het-sluizencomplex-in-ijmuiden/

Veiligheidsregio Kennemerland organiseerde op donderdagavond 23 mei een grote oefening op het sluizencomplex bij IJmuiden ter hoogte van het Binnenspuikanaal. De oefening startte om 19.00 uur en eindigde rond 22.30 uur. De oefening werd met mensen en materieel zo realistisch mogelijk in scene gezet. Aan de oefening deden 115 hulpverleners mee, 60 figuranten en 40 overige medewerkers.

De betrokken organisaties waren Brandweer Kennemerland, GGD Kennemerland (GHOR/ambulancezorg), Regionale eenheid Noord-Holland van de nationale politie, Rijkswaterstaat, Havenbedrijf Amsterdam, Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en de reddingsbrigades van Zandvoort, Bloemendaal, Wijk aan Zee, Haarlem en IJmuiden.

Doel
De veiligheidsregio Kennemerland wil goed voorbereid zijn op incidenten en calamiteiten op het Noordzeekanaal. Met deze oefening toetsen we werkafspraken en procedures bij multidisciplinaire samenwerking en de communicatie tussen de eenheden op het water en op het land.

Het ging om een realistische oefening voor hulpverleners in het veld en vertegenwoordigers van de betrokken organisaties in het crisisteam Commando Plaats Incident (CoPI). De overige crisisteams en de buitenwereld werden nagespeeld vanuit een responscel.

Scenario
Het scenario was een aanvaring tussen twee schepen ter hoogte van de monding van het Binnenspuikanaal bij de sluizen bij IJmuiden. Door een brand in de machinekamer van een rondvaartboot liep het schip ‘uit het roer’ en kwam in aanvaring met een binnenvaartschip met 3 bemanningsleden aan boord. Een aantal passagiers van de rondvaartboot raakte te water. Het aantal slachtoffers was onbekend. De rondvaartboot heeft veel schade, maakte water en dreigde te zinken.

Video: http://www.ijrb.nl/multidisciplinaire-oefening-op-het-sluizencomplex-in-ijmuiden/
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 27 mei 2013, 15:36:49
BRW Kennemerland ‏@BrandweerKen 23 May
Brandweer Kennemerland heeft brandweerposten in de 10 gemeenten in de Veiligheidsregio Kennemerland.
brandweerkennemerland.nl



Vanavond zal er een grote operationele oefening worden gehouden. Via dit account zullen we u informeren. #veiligheid
10:13 AM - 23 May 13

Veiligheidsregio Kennemerland - Grote oefening donderdagavond 23 mei http://vrk.nl/nieuws/grote-oefening-donderdag-23-mei#.UZ3q8UssC0M.twitter
12:10 PM - 23 May 13

Er start zo een grote operationele oefening bij de sluizen van #ijmuiden. Via dit account zullen we u informeren. @nlvrk #noordzeekanaal
7:08 PM - 23 May 13

We zijn gestart met de grote operationele oefening bij de sluizen van #ijmuiden.  @nlvrk #noordzeekanaal
7:50 PM - 23 May 13

Eerste eenheden ter plaatse bij aanvaring in spui sluis. Let op dit betreft een oefening.  @nlvrk #noordzeekanaal
8:00 PM - 23 May 13

Rws en havenbedrijf Amsterdam werken mee bij incidenten op het #noordzeekanaall, dus ook tijdens deze oefening #ijmuiden.  @nlvrk
8:09 PM - 23 May 13

De brandweer is aan boord van de boot die brand.  #ijmuiden.  @nlvrk #noordzeekanaal
8:41 PM - 23 May 13

Het incident op het water bij de sluizen van #IJmuiden. @nlvrk  #noordzeekanaal

8:57 PM - 23 May 13

De activiteiten in het veld zijn klaar, maar het commando plaats incident heeft nog een overleg. #noordzeekanaal #IJmuiden
9:39 PM - 23 May 13

Einde oefening. 115 hulpverleners, 60 figuranten en slachtoffers, 50 oefenstaf en waarnemers hebben hard gewerkt, nu tijd om te evalueren.
10:16 PM - 23 May 13
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 27 mei 2013, 15:41:52
GGD Kennemerland ‏@ggdkennemerland 23 May
GGD Kennemerland bewaakt, beschermt en bevordert de volksgezondheid van de ruim half miljoen inwoners van de Veiligheidsregio Kennemerland.
Haarlem/Hoofddorp · ggdkennemerland.nl



Vanavond grote operationele oefening op Noordzeekanaal bij sluizencomplex, Veiligheidsregio Kennemerland en partners http://tinyurl.com/q5lnrxq
11:44 AM - 23 May 13 ·

De hulpdiensten uit de regio Kennemerland oefenen op dit moment op het sluizencomplex van IJmuiden. Het 1e overleg.

8:09 PM - 23 May 13

Een aanvaring tussen twee schepen. Dat is het scenario van deze oefening. Er liggen nog mensen in het water.


Oefening op Noordzeekanaal. De (oude)reddingboot is representatieboot van de KNRM en speelt mee in oefening. #noordzeekanaal
8:21 PM - 23 May 13

De slachtoffers van het 'incident' worden nu van boord gehaald en opgevangen door de hulpdiensten.

9:15 PM - 23 May 13
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 27 mei 2013, 15:48:32
Grote rampoefening rond het sluizencomplex IJmuiden Veiligheidsregio Kennemerland Video KjH4mobile
Grote rampoefening rond het sluizencomplex IJmuiden Veiligheidsregio Kennemerland Video KjH4mobile
 kjh4mobile·    
Gepubliceerd op 24 mei 2013
Citaat
Veiligheidsregio Kennemerland organiseerde op donderdagavond 23 mei van 19.00 tot 22.30 een grote oefening op het sluizencomplex IJmuiden aan het Binnenspuikanaal. Zo'n 115 hulpverleners en 60 figuranten zette deze oefening zo realistisch mogelijk in scene. Het scenario luidde als volgt; 2 schepen hebben een aanvaring gehad dit kwam door een brand in de machinekamer van een rondvaartboot met als gevolg dat het schip 'uit het roer' raakte en zo tegen een passerend binnenvaartschip aanbotste. Passagiers raakte te water en ook de rondvaart boot was er slecht aan toe en dreigde te zinken.
Verschillende organisaties waaronder; Brandweer Kennermerland, GGD Kennermerland, Rijkswaterstaat, KNRM en verscheidene reddingsbrigades uit de regio deden mee aan de oefening. Deze oefening was bedoeld voor hulpverleners en betrokken organisaties in het crisisteam Commando Plaats Incident (CoPI). Het doel was dan ook om goed voorbereid zijn op incidenten en calamiteiten op het Noordzeekanaal, maar was vooral gericht op de communicatie tussen de eenheden op het water en het vaste land. De laatste grote oefening op het Noordzeekanaal was 2 jaar geleden.



2x politiebus+KMAR+nieuwe OVDP met spoed, een humorvolle ambulancechauffer +wat overige voertuigen
2x politiebus+KMAR+nieuwe OVDP met spoed, een humorvolle ambulancechauffer +wat overige voertuigen
 112velserbroek·    
Gepubliceerd op 24 mei 2013
Tijdens grote hulpverleningsoefening bij de sluizen in IJmuiden.
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2013, 08:39:34
Enige opmerkingen inzake het ''natte deel'' van deze oefening.

De oefening werd gehouden in de Velzer kom, dus in de directe nabijheid van de Velzer pont.

1,Bij een echte calamiteit zou de pont Velzen (waarschijnlijk) onmiddelijk ter assistentie ter plaatse gaan.

a.Redding : De pont Velzen kan worden ingezet als platform waarop de eerste opvang van slachtoffers kan zijn.(Er wordt gesproken over 60 figuranten.)
b.Brandbestrijding : De pont Velzen is ingericht voor de bestrijding van branden.

In het verleden werd geoefend met aan boord twee autospuiten/ de schuimbluswagen,een ladder en een commandowagen met het oog op scheepsbranden op het Noordzeekanaal,de Velzer kom,haven Beverwijk etc.
Voor deze oefening had men de reservepont kunnen inzetten.

2. Een (blus)vaartuig van de Havendienst Amsterdam is ter plaatse, welke mobilisatietijd had dit vaartuig,c.q. waarmee is gerekend ?

3.De KNRM boot moest van buiten de sluis komen,welke mobilisatie tijd ?

4.Ik ontwaar geen politie, een snelle politieboot vanuit Amsterdam (afstand 30 km, snelheid 80 km/uur) is waarschijnlijk eerder ter plaatse dan de KNRM boot van buiten de sluis.

5.Ook bij deze oefening worden geen andere vaartuigen dan die van de hulpdiensten
betrokken terwijl bij een echte calamiteit particulieren en bedrijven zeker hulp zullen gaan verlenen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2013, 10:35:35
Citaat van: Thor link=msg=1167552 date=1369809574
Enige opmerkingen inzake het ''natte deel'' van deze oefening.

De oefening werd gehouden in de Velzer kom, dus in de directe nabijheid van de Velzer pont.

1,Bij een echte calamiteit zou de pont Velzen (waarschijnlijk) onmiddelijk ter assistentie ter plaatse gaan.

a.Redding : De pont Velzen kan worden ingezet als platform waarop de eerste opvang van slachtoffers kan zijn.(Er wordt gesproken over 60 figuranten.)
b.Brandbestrijding : De pont Velzen is ingericht voor de bestrijding van branden.

In het verleden werd geoefend met aan boord twee autospuiten/ de schuimbluswagen,een ladder en een commandowagen met het oog op scheepsbranden op het Noordzeekanaal,de Velzer kom,haven Beverwijk etc.
Voor deze oefening had men de reservepont kunnen inzetten.

2. Een (blus)vaartuig van de Havendienst Amsterdam is ter plaatse, welke mobilisatietijd had dit vaartuig,c.q. waarmee is gerekend ?

3.De KNRM boot moest van buiten de sluis komen,welke mobilisatie tijd ?

4.Ik ontwaar geen politie, een snelle politieboot vanuit Amsterdam (afstand 30 km, snelheid 80 km/uur) is waarschijnlijk eerder ter plaatse dan de KNRM boot van buiten de sluis.

5.Ook bij deze oefening worden geen andere vaartuigen dan die van de hulpdiensten
betrokken terwijl bij een echte calamiteit particulieren en bedrijven zeker hulp zullen gaan verlenen.

Zolang er bij dit soort oefeningen geen rekening wordt gehouden met de inzet van niet "prof. hulpverleners" gedurende de eerste fase van de calamiteit hebben deze oefeningen maar weinig realiteitswaarde.
Wil men de invloed van buitenstaanders, naar snelheid ter plaatse,kennis en kunde en mogelijk geschikter materieel bewust buiten beschouwing laten en zo ja waarom ?


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #9 Gepost op: 29 mei 2013, 11:24:45
Citaat van: Thor link=msg=1167566 date=1369816535
Zolang er bij dit soort oefeningen geen rekening wordt gehouden met de inzet van niet "prof. hulpverleners" gedurende de eerste fase van de calamiteit hebben deze oefeningen maar weinig realiteitswaarde.
Wil men de invloed van buitenstaanders, naar snelheid ter plaatse,kennis en kunde en mogelijk geschikter materieel bewust buiten beschouwing laten en zo ja waarom ?

Even een officieuze reactie van een ingewijde bij de organisatie van deze oefening:
Het primaire doel van deze oefening was de samenwerking tussen de hulpdiensten van de veiligheidsregio, Rijkswaterstaat, reddingsbrigades en de KNRM zoals die recent zijn vastgelegd in convenanten. Wat zijn elkaars middelen en hoe zet je die in om slachtoffers naar de kant te brengen?
Daarvoor zijn inderdaad wat keuzes genomen die voor een ander realiteitsgehalte zorgen. De locatie was ook willekeurig en had net zo goed in een buitenhaven kunnen plaatsvinden, of voor de kust.
Nu was ervoor gekozen om te oefenen met het overbrengen van slachtoffers door de reddingsbrigades en de KNRM en de overname door de hulpdiensten van de VRK. Zodat die van elkaar konden ervaren hoe dat gaat.
Het oefenen met het gebruik van de veerpont is 2 jaar geleden bij eenzelfde soort oefening op het Noordzeekanaal gedaan.
De volgende keer misschien dat een vaartuig van het Havenbedrijf oid het "getroffen schip" gewoonweg tegen de kant aanduwt?