Oefening aanvaring Noordzee kanaal - IJmuiden 23-05-2013

Auteur Topic: Oefening aanvaring Noordzee kanaal - IJmuiden 23-05-2013  (gelezen 5371 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #10 Gepost op: 29 mei 2013, 17:54:51
Citaat van: SimonSt link=msg=1167589 date=1369819485
Even een officieuze reactie van een ingewijde bij de organisatie van deze oefening:
Het primaire doel van deze oefening was de samenwerking tussen de hulpdiensten van de veiligheidsregio, Rijkswaterstaat, reddingsbrigades en de KNRM zoals die recent zijn vastgelegd in convenanten.1) Wat zijn elkaars middelen en hoe zet je die in om slachtoffers naar de kant te brengen?
Daarvoor zijn inderdaad wat keuzes genomen die voor een ander realiteitsgehalte zorgen. 2)De locatie was ook willekeurig en had net zo goed in een buitenhaven kunnen plaatsvinden, of voor de kust.
Nu was ervoor gekozen om 3)te oefenen met het overbrengen van slachtoffers door de reddingsbrigades en de KNRM en de overname door de hulpdiensten van de VRK. Zodat die van elkaar konden ervaren hoe dat gaat.
Het oefenen met het gebruik van de veerpont is 2 jaar geleden bij eenzelfde soort oefening op het Noordzeekanaal gedaan.
De volgende keer misschien dat een vaartuig van het Havenbedrijf oid het "getroffen schip" gewoonweg tegen de kant aanduwt?

Dank voor je toelichting.

Ik krijg de indruk dat er maar heel weinig onverwachts tijdens deze oefeningen optreedt. Nmm wordt een calamiteit veelal gekenmerkt door onverwachte gebeurtenissen waarop dan in meer of mindere mate geimproviseerd moet worden gereageerd, c.q. de plannen moeten worden bijgesteld.
Ik mis dit aspect (onverwachte gebeurtenissen) in oefeningen,terwijl dat er wel eenvoudig in kan worden gebracht.

N.a.v.1:Elkaars middelen kunnen heel gemakkelijk per foto/video etc. worden gecommuniceerd,daar is nmm geen oefening als deze voor nodig. Ook de manier van naar de wal brengen is toch vrij eenvoudig uit te leggen zonder een dergelijke oefening. (N.B. Ik zie geen ambulancemedewerkers aan boord van de reddingsboten, is dat niet toegestaan of zijn er andere redenen ?

N.a.v.2: Lijkt mij niet. In de buitenhaven en op zee zouden de KNRM boten van IJmuiden,Wijk aan Zee/Egmond aan Zee,Zandvoort snel ter plaatse zijn geweest en voor het oppikken en de afvoer van de slachtoffers hebben gezorgd.
Op zee, het merendeel van de voertuigen op de film is niet geschikt voor het strand, dat geeft dus geheel andere eisen mbt het aanlanden en afvoeren, c.q. de afstanden waarover de slachtoffers moeten worden afgevoerd.

De (blus)boot van de Havendienst mag niet op zee vwb de certificaten schip en de qualificaties standaard bemanning.

N.a.v.3:Gelet op het verschil in vrijboord tussen de grote en hoge KNRM boten en de kleine en lage reddingsbrigade bootjes zul je al bij het aan boord nemen van de verschillende soorten slachtoffers rekening moeten houden met de opstaphoogte kade waarop de slachtoffers dienen te worden afgezet.
In de oefening wordt uitgegaan van een en dezelfde locatie,waren er hulmiddellen oid voorzien voor dit aan land brengen vanaf de lagere bootjes.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #11 Gepost op: 29 mei 2013, 19:52:53
Graag gedaan.

Ik was niet betrokken bij de oefening voor wat betreft de oefentechnische zaken (en dus ook gemaakte keuzes), maar vanuit mijn beheersrol van de genoemde convenanten (planvorming). Daarom kan ik hier wel reageren vanuit mijn eigen inschatting.
Het is volgens mij wel altijd lastig of en welke "variabelen" in een oefening worden toegelaten; er worden bepaalde leerdoelen gesteld en die wil je toch zoveel mogelijk behalen. Dat betekent dat er inderdaad wat meer (bij)gestuurd moet worden om voldoende rendement uit de oefening te halen.

1. Er worden op lokaal niveau kleinere oefeningen of uitwisselingen gedaan tussen reddingsbrigades, KNRM en de hulpdiensten, maar de grotere schaal met een multidisciplinaire coordinatie vindt in Kennemerland alleen in deze vorm plaats. Het gaat om de combinatie van grootschalige inzet en multidisciplinaire coordinatie daarvan.
Voor wat betreft de NB: lijkt mij wel dat ook ambulancemedewerkers aan boord mogen van de reddingsboten, maar daar is hier niet voor gekozen door hen zelf of hun leidinggevende?

2. Met "willekeurig" bedoelde ik dat het geen doel was om de planvorming en bijbehorende afspraken voor een locatie (in deze het IBP NZK) te beoefenen, maar dus de samenwerking tussen een bepaald aantal partijen.

3. Daarvan weet ik niet welke keuzes zijn gemaakt en waarom. Ik had begrepen dat dit aan de flexibiliteit van de diensten zou worden overgelaten (dus toch die variabelen!), maar misschien dat er later toch voor is gekozen om ook hierin te sturen. Misschien vanwege de (arbo)veiligheid en/of overzichtelijkheid van de oefenstaf zelf? Het kan ook te maken hebben met dat ze de reguliere scheepvaart en processen van het sluizencomplex niet wilden verstoren? Ook dat zijn zaken die in werkelijkheid niet zullen spelen maar waarbij je met een oefening toch rekening moet houden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #12 Gepost op: 29 mei 2013, 20:28:00
@SimonSt

Nogmaals bedankt voor je uitvoerige toelichting.

Na een dergelijke oefening volgt er natuurlijk een evaluatie.
Worden er ook wel eens equetes gehouden onder de daadwerkelijke hulpverleners om de appreciatie/waardering/nut/ leerproces van de deelnmers/ etc. mbt de oefening te meten ?


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #13 Gepost op: 29 mei 2013, 20:58:04
Citaat van: Thor link=msg=1167757 date=1369852080
Worden er ook wel eens equetes gehouden onder de daadwerkelijke hulpverleners om de appreciatie/waardering/nut/ leerproces van de deelnmers/ etc. mbt de oefening te meten ?

Voor zover ik weet niet. Wel een goed idee.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #14 Gepost op: 29 mei 2013, 22:40:49
Citaat van: SimonSt link=msg=1167776 date=1369853884
Voor zover ik weet niet. Wel een goed idee.

Mijn ervaringen met goede enquetes onder het varend/uitvoerend personeel zijn uitermate positief.
Het werkt stimulerend en motiverend,voor een ieder verhelderend.
Zeker als men zoals bij o.a. oefeningen de mogelijke verbeteringen aan de hand van de enquete in een volgende oefening kan herkennen werkt een enquete zeer positief.


Professor in fictie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 416
  • ^Samen sta je sterk^
Reactie #15 Gepost op: 29 mei 2013, 22:51:24
Citaat van: Live link=msg=1166897 date=1369662512
2x politiebus+KMAR+nieuwe OVDP met spoed, een humorvolle ambulancechauffer +wat overige voertuigen
2x politiebus+KMAR+nieuwe OVDP met spoed, een humorvolle ambulancechauffer +wat overige voertuigen
 112velserbroekˇ    
Gepubliceerd op 24 mei 2013
Tijdens grote hulpverleningsoefening bij de sluizen in IJmuiden.


De Ambu 12-156 weet op 1:01 zijn ongenoegen tegen 112 filmers/en fotograven op een erg onaangename manier duidelijk te maken. Recht op iemand afrijden, rakelings passeren, en bij het passeren nog een gebaar en uitdrukking van "tja moet je hier maar niet komen."  
98uiye
Gelukkig laat een paar tellen later de PM bus van de brandweer zien dat er ook wel sprake is van wederzijds respect en elkaar iets gunnen.

Daarnaast vraag ik me af of er in het draaiboek is afgesproken dat men optische signalen voert bij het naderen van de incidentlocatie of dat de politie dit doet voor de filmers en fotograven. Bij het laatste, top.

Ik zou haast zeggen samen sta je sterk, iedereen heeft z'n werk.  :)
Freude am Fahren


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #16 Gepost op: 31 mei 2013, 18:47:14
Citaat van: Live link=msg=1166897 date=1369662512
2x politiebus+KMAR+nieuwe OVDP met spoed, een humorvolle ambulancechauffer +wat overige voertuigen[/url]
 112velserbroekˇ    
De chauf en de filmer kennen elkaar maar al te goed.

Citaat van: Professor in fictie link=msg=1167863 date=1369860684
De Ambu 12-156 weet op 1:01 zijn ongenoegen tegen 112 filmers/en fotograven op een erg onaangename manier duidelijk te maken. Recht op iemand afrijden, rakelings passeren, en bij het passeren nog een gebaar en uitdrukking van "tja moet je hier maar niet komen."  
Dat was een humorvol plaagstootje, er is geen sprake van welk ongenoegen dan ook.

Citaat van: Professor in fictie link=msg=1167863 date=1369860684
Daarnaast vraag ik me af of er in het draaiboek is afgesproken dat men optische signalen voert bij het naderen van de incidentlocatie of dat de politie dit doet voor de filmers en fotograven. Bij het laatste, top.
Dat laatste ;-)