Kan er worden bezuinigd op het MMT?

Auteur Topic: Kan er worden bezuinigd op het MMT?  (gelezen 44230 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mir

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #10 Gepost op: 22 mei 2013, 20:36:00
Waarom niet andersom? De overheid garandeert het bestaan en donaties zijn welkom?

Het verhaal komt bij Klpd (LE) luchtvaart vandaan. Daar was ik recent een keer op visite en ze werden daar 'overspoeld' met vragen van de mmt helikopterpiloten of ze nog vacatures hadden. Deze hadden allemaal de indruk dat de ANWB de stekker eruit ging trekken..

En terecht; waarom zou een organisatie als deze de kosten van een dergelijk project moeten dragen; die logica heb ik sowieso nooit begrepen..

Ter info: de ANWB-MAA draagt de kosten niet, maar heeft een contract met de traumacentra (worden dus ingehuurd  (respectvol bedoeld)).


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #11 Gepost op: 22 mei 2013, 21:18:46
Verschil met Duitsland schijnt te zijn dat men daar veel meer vlieguren maakt en daardoor dus de kosten per inzet lager zijn.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #12 Gepost op: 22 mei 2013, 23:05:12
Verschil met Duitsland schijnt te zijn dat men daar veel meer vlieguren maakt en daardoor dus de kosten per inzet lager zijn.

Dit maakt het duur http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=75068

Met de helikopter uit Amsterdam naar de andere kant van het land vliegen terwijl er helemaal geen slachtoffer was.


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Reactie #13 Gepost op: 24 mei 2013, 14:07:36
Dit maakt het duur http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=75068

Met de helikopter uit Amsterdam naar de andere kant van het land vliegen terwijl er helemaal geen slachtoffer was.

Jawel, later die avond is er iemand (overleden) uit het water gehaald. Onderkoeling/verstikking is een inzetcriterium voor het MMT.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #14 Gepost op: 24 mei 2013, 14:11:51
Jawel, later die avond is er iemand (overleden) uit het water gehaald. Onderkoeling/verstikking is een inzetcriterium voor het MMT.

Iemand die overleden uit het water gehaald wordt is een inzetcriterium voor de Monuta-stichting.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #15 Gepost op: 24 mei 2013, 15:35:15
Jawel, later die avond is er iemand (overleden) uit het water gehaald. Onderkoeling/verstikking is een inzetcriterium voor het MMT.
Maar kun je ze ook bellen op het moment dat er zicht is op een redding? scheelt een behoorlijk stukkie vliegen e050
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #16 Gepost op: 24 mei 2013, 16:38:12
Maar kun je ze ook bellen op het moment dat er zicht is op een redding? scheelt een behoorlijk stukkie vliegen e050

Juist, en dat scheelt behoorlijk veel kosten.

Nu staat er een chirurg of anesthesioloog met helikopter te kijken hoe de brandweer aan het zwemmen is. Ik vind het logisch dat er tijdens dit soort inzetten een ambulance paraat staat.

Dat er sprake kan zijn van onderkoeling ligt voor de hand als iemand uit het water komt, de vraag is wat het uitmaakt of het MMT iemand gaat reanimeren of dat het ambulanceteam dat doet.

Om iemand op te warmen heb je veel meer nodig dan een bekwame anesthesioloog of traumachirurg op een grasveldje, het is hoogcomplexe zorg die plaats moet vinden in de kliniek. In grote landen kan de rol van de helikopter cruciaal zijn indien het gebruikt wordt om de patient te vervoeren naar een geschikte kliniek.

Het scheelt veel geld als de ambulanceverpleegkundige of een opperhoofd van de RAV het MMT pas oproept als blijkt dat er handelingen verricht moeten worden die zij niet mogen uitvoeren of door omstandigheden niet kunnen uitvoeren. Er is helemaal niets dat stelt dat een drenkeling met VF een probleem is voor de ambulanceverpleegkundige (klappen en evt. intuberen beschouw ik als routineklus voor ambulancepersoneel).


Dennis Kempers

  • Brandweervrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Manschap A - Post Soest
Reactie #17 Gepost op: 24 mei 2013, 16:47:04
Staat tegenover dat het een feit is dat iemands leven daadwerkelijk al in gevaar is; dat maakt de afweging heel simpel..

Sja, als je moet landen dan gewoon landen en die voorruit heeft Carglass wel weer op voorraad liggen ;)
Zo zie je het verschil toch maar weer tussen Duitsland en Nederland.


Piecke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 597
Reactie #18 Gepost op: 24 mei 2013, 17:22:13
Gebeuren er dan zoveel ongevallen met traumaheli's in duitsland, of draaien wij hier weer eens door?

Volgens mij valt het nog wel reuze mee als je bedenkt dat er in Duitsland zoveel traumahelikopters vliegen van verschillende organisaties.
Je hebt de ADAC, DRFL, BMI en nog enkele helikopters van de Bundeswehr, dan heb je ook nog de intensivtransport heli's, (een soort
vliegende MICU) en dan ook nog de helikopters die vanuit omliggende landen (Zwitserland, Oostenrijk, Luxemburg en Frankrijk) komen.
Dan kan er wel eens een helikopter door een voorruit gaan  ;D


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #19 Gepost op: 24 mei 2013, 18:13:13
Ik vind het een mooie discussie van 024. De verwende Nederlander is aan de hoogst mogelijke zorg gewend geraakt. Deze zorg is niet oneindig. Er komt een tijd dat we bewuste keuzes moeten maken om het systeem in stand te houden. Een van de onderwerpen zou idd de MMT's kunnen zijn. Waarom moet dat uit de basiszorg worden bekostigd? Levert het echt zoveel winst op?

Ik wil hier geen welles/nietes discussie beginnen maar voor iedere onderzoek in het voordeel van het MMT is er ook één te vinden in het nadeel. Dat hebben we al meerdere malen ondervonden hier.

Ik zou het terecht vinden dat wij, de burgers zelf, meebetalen aan een stuk hoogwaardige zorg. Willen we dat niet? Prima, dan is het blijkbaar niet nodig.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon