Brandweervoertuigen op voormalige legervoertuigen!

Auteur Topic: Brandweervoertuigen op voormalige legervoertuigen!  (gelezen 19340 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

m.j.oosthoek

  • Gast
Reactie #50 Gepost op: 2 december 2005, 20:22:38
Oude kraanwagen van het franse leger doet nu dienst in NICE gestationeerd Bon Voyage
bj 54, ward la france-car wood
groeten,
rinus

Foto : Michel Voogd         toevoeging door moderator RdC



louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #51 Gepost op: 10 december 2005, 15:14:59
een Dodge T214 Beep ingericht als bosbrandweerwagen in Frankrijk.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


j.scheele

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 14 december 2005, 15:43:57
hier nog wat oudjes.
De chevvy van Asten en een GMC van bedrijfwbrandweer IBC uit best.
Let op de opbouw van de GMC.

[verwijderd door de beheerder]


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #53 Gepost op: 14 december 2005, 16:50:12
hier nog wat oudjes.
De chevvy van Asten en een GMC van bedrijfwbrandweer IBC uit best.
Let op de opbouw van de GMC.

Beide wagens zijn Chevrolets. de wagen van Asten is een zgn. Canadese CMP Chevrolet (Canadain Military Pattern). de wagen van de IBC uit Best is een Amerikaanse Chevrolet in 4x4 uitvoering. de neus en cabine werden ook gebruikt voor de 6x4 en 6x6 GMC legertruck. oorsprongelijk was dit een USAF bommentakelwagen. de wagen staat zelfs nog inmiddels gerestaureerd als legertruck. een soortgelijke Chevrolet deed als brandweerwagen dienst op Schiphol net na de oorlog.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


j.scheele

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 14 december 2005, 20:12:09
ok, je hebt gelijk, staat er ook onder, chevvy, maarja.
nu een Reo uit soest

[verwijderd door de beheerder]


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #55 Gepost op: 17 december 2005, 13:43:24
nog even een aanvulling op de brandweerwagen van bedrijfsbrandweer IBC uit Best.
het ging hierom een Chevrolet NQ-G-7128 uit ongeveer 1944. militaire aanduiding M6 Bombservicestruck.
de bedrijfsbrandweer nam deze voormalige USAF bommentakelwagen in 1956 over uit een legerdump.
het werd ingericht als brandweerwagen en voorzien van kenteken PJ-03-97.
in 1969 werd hij vervangen door een nieuw gekochte Mercedes-Benz LF408G29.
in de jaren tachtig werd de oude Chevrolet teruggevonden op een sloperij en door een particulier gered van de sloop,
deze heeft de wagen geheel teruggebracht in zijn oorspronkelijke USAF bommentakelwagen uitvoering.

gisteren nog even in het archief gezocht naar een foto van de oorspronkelijke uitvoering. helaas geen foto gevonden
terwijl deze er wel moet zijn, dus ipv een foto. een tekening van een Chevrolet M6 bombservicestruck. beter iets dan niets.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #56 Gepost op: 17 december 2005, 19:34:51
ok, je hebt gelijk, staat er ook onder, chevvy, maarja.
nu een Reo uit soest

Mooie Hey

die REO van brandweer Soest. voorzien van een opbouw van Boudewijn en Zonen. wie weet of deze bijzondere wagen nog bestaat. bij het RDW is hij niet meer ingeschreven. maar is zo twee jaar geleden nog gezien door iemand in Soest. dus wie weet of hij er nog is. trouwens elke informatie over voertuigen van Boudewijn zijn welkom.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


FirePol

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,371
Reactie #57 Gepost op: 17 december 2005, 20:07:44
ik ben een half jaar geleden nog in de kazerne geweest en daar stond het voertuig stil in een hoekje helemaal onder het stof en kaalgeschuurd. ik denk dat ze hem opnieuw gaan spuiten.
Althans dat hoop ik, het zou zonde zijn dat als zo'n stukje historie verloren gaat.

grtz
rick


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #58 Gepost op: 18 december 2005, 13:10:37
ik ben een half jaar geleden nog in de kazerne geweest en daar stond het voertuig stil in een hoekje helemaal onder het stof en kaalgeschuurd. ik denk dat ze hem opnieuw gaan spuiten.
Althans dat hoop ik, het zou zonde zijn dat als zo'n stukje historie verloren gaat.

grtz
rick

Nou Rick

dat zou goed nieuws zijn. dat hebben ze in Soest twee van hun vorige auto's weer terug. deze GMC CCKW353 met Boudewijn-Bean opbouw uit 1949 hebben inmiddels gerestaureerd en nu begrijp ik van jou dat ze nu met de oude REO bezig zijn.

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


jwpots

  • Gast
Reactie #59 Gepost op: 18 december 2005, 13:33:50
En hier de REO met de voor en achterzijde.





Het gaat volgens mijn database om een:

REO-M35/Boudewijn-Bean
TS7HD275T3000
Bouwjaar chassis 1938.
In dienst bij Soest in 1959

Groet
Johan