strandveiligheidsdag Noordwijk

Auteur Topic: strandveiligheidsdag Noordwijk  (gelezen 12126 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Gepost op: 5 mei 2005, 14:46:43
bron: www.nvbr.nl

Strandveiligheidsdag

Vrijdag 3 juni 2005 organiseert de ANWB, samen met de gemeente Noordwijk en Reddingsbrigades Nederland, een landelijke strandveiligheidsdag. De veiligheid op het strand is de afgelopen jaren zowel nationaal als internationaal volop onderwerp van discussie.

De dag zal bestaan uit een symposium (ochtend) en een grote reddingsdemonstratie (middag).

Tijdens het symposium staan drie onderwerpen centraal:
Bemensing reddingsposten
Het wordt steeds moeilijker om reddingsposten te bemensen met vrijwilligers. Wat zijn eventuele oplossingen om de bemensing van de reddingsposten op peil te houden?
Informatie over internationalisering
Jaarlijks overlijden in Europa ongeveer 4000 waterrecreanten door verdrinking. Er worden op internationaal niveau afspraken gemaakt om dit aantal terug te dringen.
Naast de voorgenomen internationalisering van de reddingsbrigades, komt het toepassen van risk assesment op de Nederlandse stranden aan bod.

Samenwerking en communicatie tussen verschillende disiplines
Uit een risico-inventarisatie in Zuid Holland blijkt een stijgend aantal incidenten met zwemmers en watersporters. Ook blijkt dat de samenwerking en communicatie tussen de reddingsbirgades, politie, brandweer en GHOR beter kan.

Doelgroep
Bestuurders en ambtenaren van kustgemeenten, provincies en rijksoverheid die betrokken zijn bij het veiligheidsbeleid op de stranden. Reddingsbrigades, hulpverleningsorganisaties, belangenorganisaties en toeristische organisaties en andere betrokkenen bij de veiligheid op het strand. Verwacht aantal bezoekers tussen de 100 en 200 mensen.

Meer informatie
Meer informatie over deze dag kun je kun je vinden in de vooraankondiging

http://www.nvbr.nl/cms/servlet/nl.gx.nibra.client.http.GetFile?id=576889&file=Strandveiligheidsdag.pdf




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 5 mei 2005, 20:40:48
en gelinkt naar de kalender  ;)


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #2 Gepost op: 5 mei 2005, 23:21:22
Eindelijk serieuze aandacht voor de strandwachttaak van de brigades.

Voor degene die interesse hebben zijn nu 2 teksten over de taken op het strand via de site van RN beschikbaar.

Zie:
http://www.redned.nl/nl/bondsinfo/Themadagen/De%20strandwachttaak%20binnen%20de%20reguliere%20hulpverlening.doc
en
http://www.redned.nl/nl/bondsinfo/Themadagen/Strandwachttaak%20RB%20v1.6.doc
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #3 Gepost op: 6 mei 2005, 14:26:56
http://www.rijnmond.nl/index.html?pid=4&item=28063

De link verwijst naar een artikel van tv rijnmond over de strandwacht van Hoek van Holland. Deze zijn nu al van af half mei actief. Dit jaar wordt de bewaking nog uit gevoerd door betaalde krachten. Vanaf volgend seizoen willen ze 40 vrijwilligers hebben.

Rechts kan je klikken voor het filmpje, de KNRM komt ook nog effe voorbij
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #4 Gepost op: 10 mei 2005, 21:41:59
Nu ook filmpjes over de reddingsbrigade op www.paal13.com


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #5 Gepost op: 25 mei 2005, 14:37:50
Ik kreeg vandaag de uitnodiging doorgemaild.
Ik ga als ik vervoer heb, ik ben dan toch klaar met m'n examens dus ik heb toch niks beters te doen ;D


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #6 Gepost op: 25 mei 2005, 21:50:46
Rescue Ranger en ik zullen ook aanwezig zijn op deze dag. Wij zullen namens de NRR aanwezig zijn en uitleg geven over het project WATCH wat gehouden word langs de kust.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 25 mei 2005, 22:04:32
ik ben er niet.... :'( want ook vrijwilligers moeten wel eens gewoon voor de baas werken en aangezien dit op een vrijdag is (waarom geen zaterdag eigenlijk?) kan ik dus niet. Wel jammer want zowel het ochtend programma, als de demo's 's middags lijken aantrekkelijk. Uberhaupt nog een vraag of er wel een boot van ons gaat aangezien ik niet de enige ben die op een vrijdag begin juni niet vrij is... :o
[img]/img]


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #8 Gepost op: 25 mei 2005, 22:33:09
Ik hoor van meer mensen uit brigade-land dat ze graag willen. Alleen de vrijdag is gewoon moeilijk.

Gelukkig draai ik ploegendiensten....


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #9 Gepost op: 26 mei 2005, 09:48:26
Was deze dag ook niet meer bedoeld voor gemeente personen en niet voor de brigades. Dat maakt de keuze om het onder werktijd te plannen makkelijker.

9910001
9910001