strandveiligheidsdag Noordwijk

Auteur Topic: strandveiligheidsdag Noordwijk  (gelezen 12239 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #20 Gepost op: 8 juni 2005, 10:35:17
de vraag die mij mij opkomt is:

Heeft RedNed wel een goede achterban om deze ideeën uit te voeren.
Als ik nou zo even om  mij heen kijk naar de "bewakende" brigades dan is niemand met de ideeën van RedNed eens...


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #21 Gepost op: 8 juni 2005, 11:57:53
de vraag die mij mij opkomt is:

Heeft RedNed wel een goede achterban om deze ideeën uit te voeren.
Als ik nou zo even om  mij heen kijk naar de "bewakende" brigades dan is niemand met de ideeën van RedNed eens...
Het zijn natuurlijk niet allen de ideeën van Redned, en in basis ben ik het er mee eens: het is een goede zaak dat er een soort basis certificering komt voor reddingsbrigades/ gemeente met strandbewaking en dat daarbij minimale eisen worden aangegeven. Dit zorgt voor een stuk kwaliteitsverbetering en professionalisering binnen die reddingsbrigades die een bewakende taak hebben. Het voorschrijven zorgt er daarbij tevens voor dat er een legitimering komt voor deze verenigingen en dat zij dus naar gemeente en andere overheden betere eisen kunnen stellen vica versa...door gaan dus met de ideeen, maar wel bechmarken naar de achterband etc..
[img]/img]


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #22 Gepost op: 8 juni 2005, 16:02:46
Citaat
Niet meer overal zwemmen maar 5/6 plekken van 100 meter breed waar je het water in mag en 2 lifeguards op een toren zitten... zullen die 40 strandtenten hier vast erg leuk vinden!  
 

Het strand is geen zwembad.
Het strand met zijn getijden is puur natuur en dat is juist de grote aantrekkingskracht.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #23 Gepost op: 8 juni 2005, 16:15:02
Ik mis vooral een achterliggende visie bij de Blauwe vlag.

Een telefoon is nutteloos als er geen achterliggend proces is dat werkt.
Het oplossen van de 112 problemen heeft veel meer zin dan het plaatsen van publieke telefoons op de stranden.

Stel, er staat zo'n telefoon en hij doet het, dan ben je er nog lang niet. Want je telefoontje verzand en heb je mazzel dan is het volgende obstakel dat de brigades niet effectief zijn te alarmeren.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #24 Gepost op: 9 juni 2005, 08:44:16
Heel erg jammer voor al die vrijwilligers, maar dit is een goede stap is naar professionalisering en dus BETAALDE BANEN voor de badmeester aan zee.
En betaald staat niet gelijk aan slecht. Of leveren wij allen in onze banen alleen maar slecht werk af?

Mogelijk blijven dan voor de strandwachters in spé de wat rustiger stranden over om zonder vergaande verplichtingen ervaring op te doen. Ook is het een idee om in navolging van andere landen de bewakende strandbrigade om te bouwen tot sportclub.

Kees  8) (toekomst-visie is tijdig de bakens verzetten)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #25 Gepost op: 9 juni 2005, 09:20:35
Heel erg jammer voor al die vrijwilligers, maar dit is een goede stap is naar professionalisering en dus BETAALDE BANEN voor de badmeester aan zee.
En betaald staat niet gelijk aan slecht. Of leveren wij allen in onze banen alleen maar slecht werk af?

Mogelijk blijven dan voor de strandwachters in spé de wat rustiger stranden over om zonder vergaande verplichtingen ervaring op te doen. Ook is het een idee om in navolging van andere landen de bewakende strandbrigade om te bouwen tot sportclub.

Kees  8) (toekomst-visie is tijdig de bakens verzetten)


Kijk Kees,

en hier heeft, in deze regio, al een GHOR medewerker laten doorschemeren, dat een tankautospuit bemanning (6 personen), de basis kan zijn voor een postbezetting, welke aangevuld kan worden met vrijwilligers die vrijwillig aanwezig zijn, maar wel voor repressief oproepbaar.

Hij koos voor een TAS bemanning omschrijving, omdat in zijn ogen de reddingsbrigades een onderdeel behoren te worden van de Brandweer en in die hierarchie ook de daarbij behorende structuren.

Ik mis vooral een achterliggende visie bij de Blauwe vlag.

Een telefoon is nutteloos als er geen achterliggend proces is dat werkt.
Het oplossen van de 112 problemen heeft veel meer zin dan het plaatsen van publieke telefoons op de stranden.

Stel, er staat zo'n telefoon en hij doet het, dan ben je er nog lang niet. Want je telefoontje verzand en heb je mazzel dan is het volgende obstakel dat de brigades niet effectief zijn te alarmeren.


Koen,

indien reddingsbrigades goede PR en duidelijke afspraken maken met meldkamers en vervolgens ook duidelijk maken naar die meldkamers toe, wat reddingsbrigades zijn, doen en waar zij inzetbaar voor zijn, is het schaap al bijna op het droge. Dilemma vaak is de verscheidenheid aan soorten reddingsbrigades. Laat staan hun materiaal. Neem bijvoorbeeld hun voertuigen. Reddingsbrigade A vervoert slachtoffers liggend op brancard in het voertuig dat daar helemaal voor is ingericht met zuurstof, AED, wervelplank etc aan boord, terwijl reddingsbrigade B een slachtoffer in een open bak legt en daarmee naar de boulevard rijdt, zonder enige eerste hulp materiaal. Beide zijn voor die reddngsbrigade HET voertuig.

De zee is geen zwembad, waarbij alle conditie gecontroleerd kunnen worden. Daarom mag je van de bezoeker, bader en zwemmer aan en in zee ook een gedeelde eigen verantwoordelijkheid verwachten. Bewaking/ strand toezicht heeft beperkingen. Bepaalde criteria van de Blauwe vlag zullen op bepaalde stranden nooit gehaald kunnen worden. Daarom pleit ik voor een lokaal/ regionaal toepasbare oplossing en geen strakke en vaste criteria. Terwijl er bijvoorbeeld wel een redstok elke 250 meter kan gaan staan. En bijna elke Nederlander heeft een mobiele telefoon, waarbij 112 gratis gebeld kan worden, dus . . . . . . .
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #26 Gepost op: 9 juni 2005, 14:40:34
Citaat
Heel erg jammer voor al die vrijwilligers, maar dit is een goede stap is naar professionalisering en dus BETAALDE BANEN voor de badmeester aan zee.
En betaald staat niet gelijk aan slecht.

Het probleem met betaalde krachten is niet alleen dat ze duur zijn en je dat geld beter in vrijwilligers kan investeren, maar vooral dat ze met slecht weer met teveel en met mooi weer met te weinig zijn.

Een tussenvorm lijkt mij de oplossing, strandwachten die een vergoeding krijgen voor de uren dat ze op verzoek dienst draaien.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #27 Gepost op: 14 juni 2005, 09:28:49
Een tussenvorm lijkt mij de oplossing, strandwachten die een vergoeding krijgen voor de uren dat ze op verzoek dienst draaien.

Key word = verzoek

Dus bij verhindering kom je dus niet. Precies hetzelfde als bij vrijwilligers. Indien je betaalde bemensing op een reddingspost hebt, heb je een gegarandeerde bezetting en kan je andere en meerdere eisen stellen aan je bemensing, alsmede aan de structuur van je bemensing.
Bijvoorbeeld
* 1 commandant/ bevelvoerder
* 1 centralist
* 2 motordrijvers/ chauffeurs
* 2 opstappers

Hiervoor wordt de bevelvoerder natuurlijk beter betaalde dan de opstappers en kan je diffrentatie doorvoeren. Voor de aanwezige vrijwilligers geldt dan dat zij dan voor gaan in bemensing van voertuigen en boten voor preventieve en repressieve doeleinden, om zodoende altijd nog een extra boot of voertuig te kunnen bemensen.

By the way, ik ben hier geen voorstander van. Liefst zonder rooster, geen verplichte diensten. Maar indien er een structureel tekort aan vrijwilligers en postbezetting zou zijn, dan houdt je uiteindelijk geen keuze over.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #28 Gepost op: 14 juni 2005, 21:03:07
Citaat
Indien je betaalde bemensing op een reddingspost hebt, heb je een gegarandeerde bezetting

Dat is niet mijn ervaring. Cursus, ADV, ziek en op vakantie maken dat die beroepsbezetting in de praktijk veel minder werkt dan van te voren op papier het geval lijkt.

Ik sluit mij geheel aan bij de slogan van de HVRB: vrijwillig maar niet vrijblijvend!
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #29 Gepost op: 17 juni 2005, 19:36:10
Dat is niet mijn ervaring. Cursus, ADV, ziek en op vakantie maken dat die beroepsbezetting in de praktijk veel minder werkt dan van te voren op papier het geval lijkt.

Koen,

elke planning voor een rooster is te maken. Als bij ons een zieke is, komt er een ander in dienst. Dat is voor zowel de Ambulance als voor de Brandweer een normaalste zaak van de wereld. Ik verwacht dat zelfde geldt voor het werk van Kees "Uitkijk".
Als er voor gekozen wordt voon een minimale bezetting van bijvoorbeeld 6 personen, zullen er zes personen moeten komen. Dit kan je, in geval van gaten, aanvullen, zoals momenteel bij bijvoorbeeld de beroeps Brandweer in Haarlem en Zandvoort gebeurt door vrijwilligers op te laten komen en daarbij de eventuele gaten incidenteel op te vullen. Of dat er een uitzendburo mankracht stuurt.

Het gaat hierbij om een basis bezetting. De overige vrijwilligers kunnen altijd hun diensten draaien als zij dat willen. Zij vormen de extra mankracht die op zomerse dagen onontbeerlijk zijn. Daarnaast kunnen zij de repressieve taak van een reddingsbrigade leveren buiten de urenen dat het basisteam aanwezig is.

FF, voor de duidelijkheid. Ik ben hier geen voorstander van. Maar als reddingsbrigades niet beter structureren is dit toch een mogelijkheid die gecreeerd gaat worden, zodat een strandzorg met een inzet van 3 minuten tot een drenkeling van 10.00 tot 18.00 ten alle tijden gegarandeerd is. Inclusief zone beveiliging.
Elke hulpverlening start met communicatie.