strandveiligheidsdag Noordwijk

Auteur Topic: strandveiligheidsdag Noordwijk  (gelezen 12149 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #30 Gepost op: 20 juni 2005, 11:50:30
zodat een strandzorg met een inzet van 3 minuten tot een drenkeling van 10.00 tot 18.00 ten alle tijden gegarandeerd is. Inclusief zone beveiliging.
en wie garandeerd die 3 minuten dan buiten die tijden?...trouwens een antwoord op de vraag hoe je die 3 minuten op 10 km strand met bijna 40 paviljoens toepast heb ik ook nog niet...dat los je niet met een tas beroeps op  ;D
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 20 juni 2005, 12:12:54
Gistermiddag werd een kindje onwel (reanimatie) op het Almeerderzand, een strand aan het IJmeer met een paar duizend bezoekers. RAC Flevoland vroeg assistentie van de reddingsbrigades welke van 10 km verderop moest komen in de vorm van de reddingsbrigade Blaricum, de Blaricum 1 en de Mayflower die op haar beurt het eigen strand met 5000 bezoekers zonder boten moest laten.

Wij waren toevallig vlakbij het Almeerderstrand bij het eiland 't Hoofd en twee minuten na de melding op 16 kwamen wij gelijk met de traumaheli het strand op stormen. De piloot: Ik zag niet waar het was, ook niet na een paar rondjes dus ik denk, ik zet 'm hier maar neer, er komt wel iemand naar me toe. En ja hoor even later werd de arts opgehaald de door een politieauto.

RB almere was zondag niet bereikbaar, hoewel zij zaterdag wel met 4 boten op het water waren bij een of andere housebeacheparty. RB Huizen was ook niet op het water, dus bleven Blaricum en HOGE over voor een kleine 5000 boten en bootjes op Gooi- Eeem en IJmeer.

Als de melding de RB pas bereikt als de Traumaheli al aan het landen is en dat dan de reddingsbrigade van 10 km ver moet komen,

HOE VEILIG IS DAT??

Wat zegt dat dan over de toegevoegde waarde van een RB?

Henk

PS, sorry als ik een beetje boos overkom.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #32 Gepost op: 20 juni 2005, 13:20:52


Als de melding de RB pas bereikt als de Traumaheli al aan het landen is en dat dan de reddingsbrigade van 10 km ver moet komen,

HOE VEILIG IS DAT??




 
Wat wil je hier mee zeggen?Als de heli land wil dat zeggen dat er op dat moment voldoende personeel aanwezig is omdat kindje te kunnen helpen,en andere hulpdiensten door kunnen gaan met hun eigenlijke werk.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #33 Gepost op: 20 juni 2005, 13:51:11
Wat wil je hier mee zeggen?Als de heli land wil dat zeggen dat er op dat moment voldoende personeel aanwezig is omdat kindje te kunnen helpen,en andere hulpdiensten door kunnen gaan met hun eigenlijke werk.

Dat zal ik uitleggen, ik dacht dat dat vanzelf sprak.

Als de heli land is de melding al minimaal 15 minuten oud. De melding bereikte de reddingsbrigade dus als mosterd na de maaltijd, bij een reanimatie zijn 15 minuten er 13 minuten teveel.

Bovendien is de reddingsbrigade Blaricum van vanaf de Stichtse Brug naar dat strand ook nog 10 minuten onderweg dus 15 + 10 = 25 minuten na de melding komt daar de reddingsbrigade aanzetten met een AED, als laatste. Wat is hier dan de toegevoegde waarde van?

dus:

Op dat strand hoort dus een al een reddingsbrigade te zijn om na enkele minuten te kunnen reageren, daarna is ze oud nieuws.
Ambulances kunnen er slecht komen, er is geen aanspreekpunt, zoek maar eens als ambupleeg een onwelwordening tussen een paar duizend mensen als je niet opgevangen wordt, terwijl iedere seconde telt. Niet voor niets werd een beroep op de reddingsbrigade gedaan.

en:

De melding moet sneller, met pas na 15 minuten de assistentie van de reddingsbrigade inroepen geef je deze geen enkele kans.

Wij hebben dan ook rechtsomkeerd gemaakt toen wij aangekomen hoorden van de helicopterpilote dat het MMT en twee ambulances reeds ter plekke waren. Wij dachten toen we de melding kregen dat het om een "verse" melding ging en wij twee minuten na de melding, vlak in de buurt zijnde als wij waren, als eerste ter plaatse zouden zijn, maar het was een valse start, we stonden al op 15 minuten achterstand.

Ook de traumaheli had problemen met het vinden van de lokatie, de patient en de hulpverleners hadden allemaal de koelte opgezocht, onder de bomen.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #34 Gepost op: 20 juni 2005, 13:57:27
Tja,met deze achtergrond info kan ik alleen maar concluderen dat er inderdaad weer het een en ander mis is gegaan.  :-\

Eigenlijk zou je reddingsboten uit moeten rusten met GPS waarmee de kustwacht exact kan zien waar een reddingsboot zich bevindt,dan kun je nog doeltreffende allarmeren.En ben je wat zekerder van snelle hulp


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #35 Gepost op: 20 juni 2005, 14:01:32
Tja,met deze achtergrond info kan ik alleen maar concluderen dat er inderdaad weer het een en ander mis is gegaan.  :-\

Eigenlijk zou je reddingsboten uit moeten rusten met GPS waarmee de kustwacht exact kan zien waar een reddingsboot zich bevindt,dan kun je nog doeltreffende allarmeren.En ben je wat zekerder van snelle hulp

De kustwacht werd pas van de reanimatie op de hoogte gebracht van het voorval toen de Blaricum 1 van de RB Blaricum zich inmeldde met deze informatie op 16.

Ik heb de kustwacht erover gebeld en die dekt zich in: het is een lokaal incident, dat is voor de KNBRD en daar heeft de kustwacht geen bemoeienis mee.

Zo, daar kun je het mee doen.

Henk


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #36 Gepost op: 20 juni 2005, 14:04:07
De kustwacht werd pas van de reanimatie op de hoogte gebracht van het voorval toen de Blaricum 1 van de RB Blaricum zich inmeldde met deze informatie op 16.

Ik heb de kustwacht erover gebeld en die dekt zich in: het is een lokaal incident, dat is voor de KNBRD en daar heeft de kustwacht geen bemoeienis mee.

Zo, daar kun je het mee doen.

Henk
Mna,lekkere samenwerking tussen CPA en kustwacht.Als de CPA al weet dat er een kustwacht is  :-X


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #37 Gepost op: 20 juni 2005, 14:04:54
Mna,lekkere samenwerking tussen CPA en kustwacht.Als de CPA al weet dat er een kustwacht is  :-X

precies!


Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #38 Gepost op: 20 juni 2005, 21:33:59
Mna,lekkere samenwerking tussen CPA en kustwacht.Als de CPA al weet dat er een kustwacht is  :-X

De meeste CPA's zitten samen met de RAC's. Deze laatste alarmeren een reddingsbrigade of maatschappij. Dus ik zou verwachten als een reddingsbrigade/ reddingsmaatschappij gealarmeerd is, zij volgens de procedure, zich inmelden bij de alarmverstrekker. Helaas is de Kustwacht in deze geen alarmverstrekker en heeft dus geen tussenkomst.
Indien er een reanimatie aan boord van een schip op diezelfde hoogte geweest zou zijn en er via kanaal 16 om hulp gevraagd zou worden, is de Kustwacht in deze wel een alarmverstrekker en dient de Kustwacht de desbetreffende reddingsbrigade/ maatschappij of HOGE en de CPA te alarmeren.
Ik denk niet dat de Kustwacht blij geweest zou zijn als ik alle onwelmeldingen van gisteren doorgespeeld zou hebben aan die Kustwacht. Dan had ik ook een probleem gehad met de CPA, want ik kan maar één telefoontje tegelijk afhandelen.

Dit zelfde dillema hebben we hier aan de kust ook meerdere malen meegemaakt, maar door doordacht samenwerken kan tijd bespaart worden. Hier is de halve KNRM reddingsboot actief strandwacht bij de reddingsbrigade en wordt er snel op verschillende meldingen geanticipeert. Dat kan inhouden dat de reddingboot binnen blijft en de reddingsbrigade het probleem takkelt, maar kan ook dat de KNRM gaat varen, of elkaar aanvult.

Eigenlijk zou je reddingsboten uit moeten rusten met GPS waarmee de kustwacht exact kan zien waar een reddingsboot zich bevindt,dan kun je nog doeltreffende allarmeren.En ben je wat zekerder van snelle hulp

Peter 71,

behoudens het kostenplaatje, wat zijn "reddingboten". De Kustwacht hanteert maatstaven van een declared unit. Op dit forum is daar al uitvoerig over gebabbeld. Op een groot aantal reddingboten is geen zuurstof en AED aanwezig, wat juist zo essentieel is bij een reanimatie. Toevallig wel aan boord van HOGE, maar op elke boot van een reddingsbrigade of KNRM?????

Overigens het systeem op zich werkt perfect op gele 112-busjes in deze regio. De overschreidingen nemen af en das volgens mij een zeer positief punt.

en wie garandeerd die 3 minuten dan buiten die tijden?...trouwens een antwoord op de vraag hoe je die 3 minuten op 10 km strand met bijna 40 paviljoens toepast heb ik ook nog niet...dat los je niet met een tas beroeps op ;D

Erny,

buiten kantoortijden niet zwemmen of baden! En de drie minuten red je met hele kleine zones waar zwembeveiliging is. Dus uitsluitend recht voor de posten! Dus de paviljoens niet naast de reddingsposten kunnen particuliere strandwachten inhuren en zorgt de beroepsbemensing voor de over-all command line.
8)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #39 Gepost op: 21 juni 2005, 01:06:22
Er is een verschil met jullie strand, dit strand werd niet bewaakt en de dichtsbijzijnde reddingsbrigade was 10 km verderop. Met hulp van de kustwacht zou snellere hulp gerealiseerd kunnen zijn. Ambu's rijden niet op het strand. Bovendien hebben we de SAMIJ regeling nog, waar instaat dat de RAC de kustwacht MOET informeren, ook bij een "lokaal" incident, zeker als daar een reddingsbrigade bij ingezet gaat worden.

Henk