Ventilatie bij calamiteiten: Uit- of aanzetten?

Auteur Topic: Ventilatie bij calamiteiten: Uit- of aanzetten?  (gelezen 5575 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

frans.lucy

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Gepost op: 26 mei 2013, 10:06:01
Goeie morgen ik kwam op zoek naar info dit forum tegen en denk dat met info uit de praktijt en ervaring van de forum leden een eind kan komen
de vraag waar ik tot nu toe nog nergens een duidelijk antwoord heb gekregen is het volgende
de situatie is vier kleine wooncomplexen nabij de snelweg waar veel vrachtverkeer en tankwagens rijden (hemels breed op ong 1500 meter afstand )
Onze appartementen hebben een huisventilatie systeem en in de gangen inclusief de 2 brand trappenhuizen word via twee ventilator systemen  buitenlucht geblazen.
Stel dat er op de snelweg een ongeluk gebeurt waarbij giftige dampen ontstaan dan is het verzoek sluit ramen en deuren dus niet aan de orde omdat niemand weet waar en hoe de luchttoevoer uit teschakelen
mijn vraag is wat is noodzakelijken verstandig om te doen  in geval van brand in het complex of bij een calamiteit op de snelweg /of het spoor
zou het zinvol zijn om in dit soort gevallen de ventilatie uit te kunnen schakelen(dus voorzieningen te treffen )
is het zinvol om ook het huisventilatie systeem uit te schakelen?
graag uw reacties en tips




hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1 Gepost op: 26 mei 2013, 10:23:29
In geval van calamiteiten buitens huis lijkt het mij nuttig om dit systeem tijdelijk uit te kunnen schakelen.
Inderdaad om gevaarlijke stoffen buiten te houden.

Evt kan een ventilatiesysteem ook een rook afvoerende werking hebben wanneer deze bij een brandalarm andersom geschakeld wordt, dus van binnen naar buiten. Je hebt hierdoor iets meer tijd om naar buiten te komen.

Let wel: mijn reactie schrijf ik als leek op dit gebied, mijn laatste punt ken ik vanuit een ziekenhuis.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 26 mei 2013, 10:27:14
Goedenmorgen,

zoals ik je verhaal begrijp worden zowel de woningen als de openbare ruimtes in de complexen geventileerd door middel van buitenlucht. In geval van brand in het complex is het gewoon aan te raden om te kijken waar de brand is, en om te kijken of de rookontwikkeling naar jouw woning toe komt. Zolang dit niet het geval is zou ik gewoon de situatie rustig afwachten. Ligt je huis echt in de rook, ja dan is het wel verstandig om de huisventilatie uit te schakelen omdat hij anders de rook naar binnen haalt.
Voor de ventilatiesystemen in de openbare ruimtes (gangen, trappenhuizen) daar zul je bij de eigenaar van het complex moeten zijn. Over het algemeen kunnen bewoners van een complex die niet zelf uitschakelen aangezien het bedieningssysteem meestal in een afgesloten technische ruimte hangt.

Het kan dan ook geen kwaad om daar je vraag neer te leggen, temeer omdat het systeem in geval van een calamiteit braaf de rotzooi dan het complex in blaast.
Het zou bijvoorbeeld geen kwaad kunnen om 1 of 2 bewoners de sleutel te geven van die ruimte, zodat zij in geval van een incident het systeem kunnen uitschakelen, en als het gevaar voorbij is het systeem weer in kunnen schakelen.
Het is me al vaker opgevallen dat er over dit soort zaken eigenlijk niet is nagedacht in het verleden. Maar zeker met een snelweg vlak langs de deur er altijd een risico aanwezig kan zijn. Ik hoop dat ik je iets verder heb kunnen helpen. ;)


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #3 Gepost op: 26 mei 2013, 10:37:29
Dan blijft wel de vraag: moeten de sleutelhouders dan via de buitenlucht naar die technische ruimte toe, of kan het binnendoor? Want als er gewaarschuwd wordt met "ramen en deuren sluiten", lijkt het me niet handig, om nog even naar buiten te gaan om de ventilatie uit te zetten...
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 26 mei 2013, 10:40:03
Dan blijft wel de vraag: moeten de sleutelhouders dan via de buitenlucht naar die technische ruimte toe, of kan het binnendoor? Want als er gewaarschuwd wordt met "ramen en deuren sluiten", lijkt het me niet handig, om nog even naar buiten te gaan om de ventilatie uit te zetten...
Nou, zoals ik het verhaal begrijp hebben we te maken met afgesloten gangen waar verse buitenlucht in wordt gepompt. En je pakt dan wel de mensen die het dichtst bij die technische ruimte wonen, zodat zij niet eerst het halve complex door hoeven. ;)


FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #5 Gepost op: 26 mei 2013, 10:50:04
Iets wat in me opkomt, en zijdelings verwant met dit topic.

Hoe is dit in ziekenhuizen geregeld wat betreft ademlucht? Want ademlucht die 'aan bed' gebruikt wordt, komt toch ook gewoon van een compressor die buitenlucht ( door een aantal filters ) aanzuigt?

Filteren die alle schadelijke stoffen er uit in het geval van een calamiteit met giftige stoffen in de lucht? Of is er een noodsysteem in dit soort gevallen ( ademluchtcilinders oid? )


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 26 mei 2013, 10:55:29
Iets wat in me opkomt, en zijdelings verwant met dit topic.

Hoe is dit in ziekenhuizen geregeld wat betreft ademlucht? Want ademlucht die 'aan bed' gebruikt wordt, komt toch ook gewoon van een compressor die buitenlucht ( door een aantal filters ) aanzuigt?

Filteren die alle schadelijke stoffen er uit in het geval van een calamiteit met giftige stoffen in de lucht? Of is er een noodsysteem in dit soort gevallen ( ademluchtcilinders oid? )
In ziekenhuizen kunnen ze de buitenlucht filteren, voordat het gebruikt wordt als lucht voor de patienten. Net zoals we bij de brandweer ook de lucht voor onze ademluchtcylinders eerst filteren en drogen voordat het in de flessen wordt geperst. ;)


FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #7 Gepost op: 26 mei 2013, 11:14:28
In ziekenhuizen kunnen ze de buitenlucht filteren, voordat het gebruikt wordt als lucht voor de patienten. Net zoals we bij de brandweer ook de lucht voor onze ademluchtcylinders eerst filteren en drogen voordat het in de flessen wordt geperst. ;)

Oke, het wordt gefilterd. Maar er zijn zoveel verschillende schadelijke stoffen in gasfase met zoveel verschillende eigenschappen die in de lucht terecht zouden kunnen komen ( bij een ongecontroleerde ontsnapping industrie, treinramp, etc. ) dat ik me afvraag of deze er allemaal uitgefilterd kunnen worden? Zowel organische verbindingen ( benzeenverbindingen etc ) als anorganische verbindingen ( waterstofcyanide bijv ).

Wat zijn dit voor filters?


frans.lucy

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #8 Gepost op: 26 mei 2013, 11:16:54
Ik dacht om in de van binnenuit bereikbare scooter/rollator ruimte een voor iedere bewoner bedienbare sleutelschakelaar te plaatsen met die zelfde sleutel komen ze ook het gebouw binnen
bovendien is er altijd wel iemand niet naar zijn werk of thuis aanwezif
dus om de boel kort te sluiten is het gevaar van giftige dampen naar binnen pompen wel degelijk aan de orde
Is het verstandig  in z''on geval alle ventilatie of afzuigsystemen  sijstemen uit te schakelen ? dusook de z.g box ventilatie ???


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 26 mei 2013, 11:17:35
Oke, het wordt gefilterd. Maar er zijn zoveel verschillende schadelijke stoffen in gasfase met zoveel verschillende eigenschappen die in de lucht terecht zouden kunnen komen ( bij een ongecontroleerde ontsnapping industrie, treinramp, etc. ) dat ik me afvraag of deze er allemaal uitgefilterd kunnen worden? Zowel organische verbindingen ( benzeenverbindingen etc ) als anorganische verbindingen ( waterstofcyanide bijv ).

Wat zijn dit voor filters?
De filters die gebruik worden zijn zover ik weet koolstoffilters, en daarmee kun je al erg veel verontreiniging uit de lucht halen. Tja in geval van nood zul je op noodbeademing over moeten gaan, dus flesjes met zuurstof en of de ballonbeademing. Hoe ze dat in het ziekenhuis verder kunnen opvangen ben ik gelukkig niet thuis in ;D ;)