HV-belemmerende obstakels en hindernissen openbare weg

Auteur Topic: HV-belemmerende obstakels en hindernissen openbare weg  (gelezen 25372 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #40 Gepost op: 7 juni 2014, 08:51:33
Citaat van: Dinges link=msg=1273769 date=1402093476
Dat enkele tientallen meters uitmaken voor overlevingskansen betwijfel ik ten zeerste, maar dit mediabericht geeft wel weer aan; overal worden klakkeloos paaltjes en andere verkeersbelemmerende maatregelen uit de grond gestampt. Ik vind dit nog steeds een zorgelijke ontwikkeling. Om over de valpartijen met ernstig letsel waarbij wegdekpaaltjes en andere dingen bij betrokken zijn nog maar te zwijgen...
Omrijden, zoeken, je wagen achterlaten en al je spullen die je mee moet zeulen, soms is het inderdaad gekkenwerk.


http://nos.nl/artikel/657878-fietspaaltje-hindert-reanimatie.html
Ik vindt dit filmpje nog het meest treffende
Paaltje stopt brandweer bij brand Leeuwarden

Het is inderdaad allemaal leuk bedacht, paaltjes verkeersdrempels en wat voor ellende allemaal tegenwoordig bedacht is om auto's enz te weren, of om snelheid uit het verkeer te halen. Maar dit gaat inderdaad ten koste van een snelle hulpverlening.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #41 Gepost op: 7 juni 2014, 12:36:02
Is dit geen mooie tussenoplossing? Nauwe straat, duidelijk aangegeven dat je er (buiten venstertijden) niet doorheen mag. Geen poller, wel een flitspaal. Centrum van Zeist.

klik


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #42 Gepost op: 7 juni 2014, 12:48:10
Citaat van: Haageneesch link=msg=1273909 date=1402137362
Is dit geen mooie tussenoplossing? Nauwe straat, duidelijk aangegeven dat je er (buiten venstertijden) niet doorheen mag. Geen poller, wel een flitspaal. Centrum van Zeist.

klik
Met deze link zie ik de ingang van een parkeergarage, en is de rest voetgangersgebied. Het doorgangetje links is de in en uitrit van het achterterrein van de V&D. Voor de bevoorrading van de V&D. ;)


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #43 Gepost op: 7 juni 2014, 13:13:16
En dan beide kanten van deze straat gaan geregeld auto's stil omdat de bestuurder even snel naar de winkels aan beide kanten gaan...


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #44 Gepost op: 7 juni 2014, 14:02:52
Citaat van: Peter71 link=msg=1273911 date=1402138090
Met deze link zie ik de ingang van een parkeergarage, en is de rest voetgangersgebied. Het doorgangetje links is de in en uitrit van het achterterrein van de V&D. Voor de bevoorrading van de V&D. ;)
Inderdaad de doorgang links bedoel ik. Bij het betreden van de parkeergarage krijg je uiteraard niet standaard een prent ;)

Maar het gaat niet om waar je in dat voetgangersgebied kan komen, het gaat mij om het bord en de 'belemmering': in dit geval geen poller maar de garantie op een prent als je er toch rijdt. En een prent houdt een ambulance niet tegen bij een reanimatie.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #45 Gepost op: 7 juni 2014, 14:09:58
Citaat van: Haageneesch link=msg=1273944 date=1402142572
Inderdaad de doorgang links bedoel ik. Bij het betreden van de parkeergarage krijg je uiteraard niet standaard een prent ;)

Maar het gaat niet om waar je in dat voetgangersgebied kan komen, het gaat mij om het bord en de 'belemmering': in dit geval geen poller maar de garantie op een prent als je er toch rijdt. En een prent houdt een ambulance niet tegen bij een reanimatie.
Je kunt daar niet links af, er zit aan de andere zijde van dat tunneltje nog een slagboom die door een expeditiemedewerker van de V&D kan worden geopend. En die slagboom gaat enkel open voor bevoorrading, of een paar auto's van personeel of serviceauto's van servicemonteurs die werkzaamheden moeten verrichten bij de V&D. Ik heb daar al een paar maal mogen staan ivm mijn werkzaamheden bij de V&D. 8) ;)


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #46 Gepost op: 7 juni 2014, 14:12:41
Citaat van: Dinges link=msg=1273769 date=1402093476
Dat enkele tientallen meters uitmaken voor overlevingskansen betwijfel ik ten zeerste, maar dit mediabericht geeft wel weer aan; overal worden klakkeloos paaltjes en andere verkeersbelemmerende maatregelen uit de grond gestampt. Ik vind dit nog steeds een zorgelijke ontwikkeling. Om over de valpartijen met ernstig letsel waarbij wegdekpaaltjes en andere dingen bij betrokken zijn nog maar te zwijgen...
Omrijden, zoeken, je wagen achterlaten en al je spullen die je mee moet zeulen, soms is het inderdaad gekkenwerk.


http://nos.nl/artikel/657878-fietspaaltje-hindert-reanimatie.html

De brandweer was hier ook aanwezig, dus als dat paaltje echt in de weg had gestaan was er grof geschut aan te pas gekomen. Alhoewel....met een betonschaar en een sleutel was je hier waarschijnlijk klaar geweest.

Citaat van: Haageneesch link=msg=1273909 date=1402137362
Is dit geen mooie tussenoplossing? Nauwe straat, duidelijk aangegeven dat je er (buiten venstertijden) niet doorheen mag. Geen poller, wel een flitspaal. Centrum van Zeist.

klik


Hier stonden aan beide kanten eerst ook pollers die met een schijf (lagen op hv-voertuigen) naar beneden zouden moeten gaan. Ging ook lang niet altijd goed. Nu gewoon camera en keurig bonnetje thuis als je er toch op rijdt.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #47 Gepost op: 7 juni 2014, 16:21:47
Zelfs al had de gemeente de sleutel. Dan had je nog steeds een uur mogen wachten voor die ter plaatsen is


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #48 Gepost op: 7 juni 2014, 20:05:03
Citaat van: Danny722 link=msg=1273949 date=1402143161
De brandweer was hier ook aanwezig, dus als dat paaltje echt in de weg had gestaan

Het paaltje stond in de weg, dat lijkt me duidelijk.  ;)

Ik heb er laatst  zelfs nog 1 kapot getrokken. Een paaltje welke al in slechte staat was, n.a.w. door een eerdere tik van een voertuig, wenste totaal niet mee te werken, ook niet met sleutels. Heb er met heel m'n gewicht een ruk aan gegeven en heb het finaal afgebroken.

Kijk, voor de eerste aanval kun je best enkele tientallen meters rennen met al je spullen. (het zou niet zo mogen zijn, maar okee)
Maar daarna moet je wel met patiënt ook weer terug, richting je wagen. Met alle toeters en bellen die eraan hangen, al dan niet reanimerend.

Maar waarom nou eigenlijk, al die paaltjes? Als ze er niet zouden staan, gaat men dan echt massaal met auto's het fietspad op? Ik geloof het echt niet. Uiteraard zijn er uitzonderingsgebieden en bijzondere gevallen, maar ik denk dat het overgrote deel van alle wegdekpaaltjes in dit land totaal overbodig is. Het veroorzaakt alleen maar letsel, valpartijen, en onnodig oponthoud voor hulpdiensten.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #49 Gepost op: 8 juni 2014, 09:28:33
Het plaatsen van paaltjes, het autoluw maken van straten e.d. moeten met de brandweer (en andere hulpdiensten) worden besproken. Verantwoordelijkheid gemeente........

Citaat van: Dinges link=msg=1273769 date=1402093476
Dat enkele tientallen meters uitmaken voor overlevingskansen betwijfel ik ten zeerste, maar dit mediabericht geeft wel weer aan; overal worden klakkeloos paaltjes en andere verkeersbelemmerende maatregelen uit de grond gestampt. Ik vind dit nog steeds een zorgelijke ontwikkeling. Om over de valpartijen met ernstig letsel waarbij wegdekpaaltjes en andere dingen bij betrokken zijn nog maar te zwijgen...
Omrijden, zoeken, je wagen achterlaten en al je spullen die je mee moet zeulen, soms is het inderdaad gekkenwerk.


http://nos.nl/artikel/657878-fietspaaltje-hindert-reanimatie.html