Oefening GRIP 1 Zeer grote hulpverlening (parkeergarage) Willemstunnel - Arnhem 27-05-2013

Auteur Topic: Oefening GRIP 1 Zeer grote hulpverlening (parkeergarage) Willemstunnel - Arnhem 27-05-2013  (gelezen 6725 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

riromic

  • bhv
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,409
p2kflex
19:30:58 30-05-13-ALPHA-OEFENING graag naar oefenlocatie
0920202MKA Veiligheidsregio Gelderland-Midden (SIGMA West)
p2kflex
19:28:41 30-05-13GROUP-1A1 **P-GARAGE OOST AH CENTRUM** *WILLEMSTUNNEL* 1 *Arnhem* (*oefening*) (GRIP: 1) 1
0920104Ambu 07-104 (Arnhem)
0923381Rapid Responder 08-381 (RAV Gelderland-Zuid)
p2kflex
19:17:43 30-05-13GROUP-1A1 **P-GARAGE OOST AH CENTRUM** *WILLEMSTUNNEL* 1 *Arnhem* (*oefening*) 1
0920102Ambu 07-102 (Arnhem)
0920161B Ambu 07-401 (RAV Gelderland-Midden)
p2kflex
19:08:37 30-05-13-ALPHA-oefening ga naar locatie
0920201MKA Veiligheidsregio Gelderland-Midden (SIGMA Oost)
p2kflex
19:06:28 30-05-13GROUP-1A1 **P-GARAGE OOST AH CENTRUM** *WILLEMSTUNNEL* 1 *Arnhem* (*oefening*) 1
0920113Ambu 07-113 (Arnhem)
0923122Ambu 08-122 (Nijmegen)
0920009MKA Veiligheidsregio Gelderland-Midden (OvD-G West Veluwevallei)
0920154Rapid Responder 07-345 (RAV Gelderland-Midden)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Dag 4 zul je bedoelen. Dit was de laatste dag van de oefening. Nu dus tijd om de beelden uit te zoeken, te bewerken en online te zetten. Jullie zien meer straks!
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Brandweer Gelderland Midden houd 4 daagse rampenoefening in parkeergarage Willemstunnel Arnhem 30 05
Brandweer Gelderland Midden houd 4 daagse rampenoefening in parkeergarage Willemstunnel Arnhem 30 05
 Luke Beens·    
Gepubliceerd op 30 mei 2013
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Ik zie nu brandweer met perslucht en ambulance medewerkers zonder perslucht de gewonden ter plaatse behandelen.
Hoe gaat dit als er ook rook in die parkeergarage staat of komt te staan ?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
De lui met perslucht was omdat er een gevaarlijke stoffen besmetting was door een XTC lab. Buiten het afgezette gebied mocht men zonder ademlucht lopen.

Hoe zo iets werkt bij een echte brand mag iemand anders vertellen, ga ik me niet op wagen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1168369 date=1369987207
De lui met perslucht was omdat er een gevaarlijke stoffen besmetting was door een XTC lab. Buiten het afgezette gebied mocht men zonder ademlucht lopen.

Hoe zo iets werkt bij een echte brand mag iemand anders vertellen, ga ik me niet op wagen.

Dank je voor de reactie.

Als er een gevaarlijke stoffen besmetting was moeten er dan geen speciale pakken worden gedragen en kan dan worden volstaan met alleen perslucht ?


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Wat de voorlichter vertelde was het OGS gedeelte klein gehouden omdat het anders te veel werk koste om een hele OGS procedure te starten. Daarbij komende dat de oefening al zwaar was omdat men 4 a 5 keer zo'n dacht 100 treden moest lopen via het trappenhuis met matrialen.

--------------------------------------------------------------------------------

ARNHEM – Vier dagen lang was de Parkeergarage Centraal in Arnhem in het middelpunt van een grote rampenoefening. Ruim 1000 hulpverleners uit de hele regio van Zevenaar tot Nijkerk hebben daar aan deelgenomen.

 

Het scenario bestond uit straatracers een uit de hand gelopen illegale houseparty en een heus XTC laboratorium. Het doel van de oefening was het ontwikkelen van vaardigheden omtrent: rust brengen in chaotische menigten; methodes om grote groepen gewonden adequaat te verzorgen; en wanneer opschalen naar een hogere “hulpverleningscode”. Aan de oefening deden mee de Brandweer Gelderland Midden, Ambulancedienst Gelderland Midden en Gelderland Zuid, de politie, Koninklijke Marechaussee, twee SIGMA groepen, en vele tientallen slachtoffers en figuranten.






bron n uitgebreide reportage : http://www.wh-fotografie.nl/nieuwsarchief/226-grote-rampenoefening-in-parkeergarage-arnhem


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Het was 150 treden tot -4. Sommige ploegen hebben 5 of 6 keer heen en weer moeten lopen. Behoorlijk buffelen dus.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1168383 date=1369989240
Het was 150 treden tot -4. Sommige ploegen hebben 5 of 6 keer heen en weer moeten lopen. Behoorlijk buffelen dus.

Dan rijst de vraag zijn er geen andere methoden/middelen om die spullen ter plaatse te krijgen ?
En zo niet moet dat misschien naar aanleiding van deze oefening een aandachtspunt worden.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Thor link=msg=1168385 date=1369989479
Dan rijst de vraag zijn er geen andere methoden/middelen om die spullen ter plaatse te krijgen ?
En zo niet moet dat misschien naar aanleiding van deze oefening een aandachtspunt worden.

Er waren wel karretjes om mee te rijden maar dan moet je weer een groot stuk lopen. Het scenario zoals deze terplaatse was uitgezet zal nooit een echt incident worden. Een echte inzet zal nooit een dusdanig grote inzet worden. En zowel dan moet er een 2de CIE bij komen. Inzetten in Parkeerkelders zijn altijd problematisch. Lange aanvalswegen, diep onder de grond, moeilijk om te oriënteren waar je precies bent.

Verder zijn er ook wel liften beschikbaar. Maar deze mochten nu niet gebruikt worden. Bij een beknelling in de garage in het echt kan dat natuurlijk wel. Bij brand niet. Maar het verschil is dat je voor brand meestal geen aggegraat, spreider en ander HV Gereedschap nodig hebt.

Al met al is innovatie voor parkeergarages wel welkom denk ik. Maar dat is landelijk van toepassing gok ik. Inzetten in garages in het verleden vroegen al snel om een grote inzet. En dat is ook de enige manier denk ik.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens