Oefening GRIP 1 Zeer grote hulpverlening (parkeergarage) Willemstunnel - Arnhem 27-05-2013

Auteur Topic: Oefening GRIP 1 Zeer grote hulpverlening (parkeergarage) Willemstunnel - Arnhem 27-05-2013  (gelezen 6708 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Even een wat andere vragen. Worden jouw/jullie foto's en eventueel ander materiaal ook gebruikt bij de evaluatie(s) en verslaggevingen van dergelijke oefeningen ?
Is het zo dat je/jullie van tevoren gevraagd wordt om naast foto's/films op eigen initiatief ook op verzoek gerichte foto's etc. te maken, met daarbij een uitleg van het hoe en waarom.
Ben je of zijn jullie bij de evaluaties aanwezig om eventuele toelichtingen op het beeldmateriaal te geven en aan de hand van o.a. de evaluaties de volgende keren "nog beter beeldmateriaal" te produceren.

Is er van te voren onderling overleg fotograven en overleg met de organisatoren van de oefening om te komen tot een soort werk/aandachtsverdeling.
Het lijkt mij namelijk,gelet op een foto zegt soms meer dan duizend woorden, dat je juiste reportages zeer bruikbaar kunnen zijn.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Thor link=msg=1168397 date=1369991191
Even een wat andere vragen. Worden jouw/jullie foto's en eventueel ander materiaal ook gebruikt bij de evaluatie(s) en verslaggevingen van dergelijke oefeningen ?
Is het zo dat je/jullie van tevoren gevraagd wordt om naast foto's/films op eigen initiatief ook op verzoek gerichte foto's etc. te maken, met daarbij een uitleg van het hoe en waarom.
Ben je of zijn jullie bij de evaluaties aanwezig om eventuele toelichtingen op het beeldmateriaal te geven en aan de hand van o.a. de evaluaties de volgende keren "nog beter beeldmateriaal" te produceren.

Is er van te voren onderling overleg fotograven en overleg met de organisatoren van de oefening om te komen tot een soort werk/aandachtsverdeling.
Het lijkt mij namelijk,gelet op een foto zegt soms meer dan duizend woorden, dat je juiste reportages zeer bruikbaar kunnen zijn.

In dit geval heeft de regio zelf een fotograaf aan het werk gehad die als waarnemer rond liep. Deze heeft foto's gemaakt voor leerdoeleinde verwacht ik.

Ik heb overleg gehad met de voorlichting van de regio en ben met hun begeleiding de kelder in geweest. Afdeling voorlichting heeft dit heel goed geregeld. In principe word mij niet gevraagd om van iets specifieks foto's of video te maken. Ik weet echter wel dat mijn videobeelden in de regio inmiddels behoorlijk vaak gebruikt worden om iets te laten zien op een cursus. Ik hoor van verschillende brandweermannen dat ze mijn beelden voorbij hebben zien komen in cursussen. Daarnaast komt er via voorlichting of via de afdeling O&O van verschillende korpsen nog wel eens het verzoek binnen om beelden op te sturen voor gebruik. Soms word er ook gevraagd om een foto van een specifieke situatie. Wanneer wij daar beeld van hebben mogen ze dit uiteraard kostenvrij gebruiken.

Met de ambulancedienst in de regio hebben wij via het hoofd opleidingen een soort samenwerkingsverband. Er zijn USB stickjes in de omloop die worden uitgewisseld waarop de beelden van voornamelijk ongevallen gedeeld worden. Hun gebruiken dit om te oefenen op het inschatten van gevaren/prioriteiten en benodigdheden.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Als ik je reactie zo lees zijn er voldoende uitdagingen voor een fotograaf.

Ter illustratie :

53 jaar gelden begon Gerard Koppers met een simpel bloknootje tijdens branden in Amsterdam alles in kaart te brengen,nog ver voordat de Brandweer Amsterdam dat deed. In de loop der tijd liep hij ook rond met een camera en scanner.

Hedentendage :

Gerard Koppers van het Nationaal Brandweer Documentatie Centrum in Amsterdam.

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2540356/1995/02/11/Koppers-is-al-35-jaar-gek-van-de-brandweer.dhtml

Ja zo kan dat gaan !