Sireneversneller

Auteur Topic: Sireneversneller  (gelezen 6876 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 27 mei 2013, 23:28:05
Nou wil het toeval dat het vóór een kruising meestal een recht stukje is waarop je mooi even je toeter kunt indrukken voor de versneller...  O0


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 28 mei 2013, 22:19:08
Het is vaak een tiptoets.
De versnellerfunctie bouw ik meestal op de claxon. Wordt de claxon kort aangetikt, dan gaat automatisch de versneller voor 7sec of 15 sec aan (is in te stellen door middel van een dipswitch op de sirenemodule), je hoeft dus niet de claxon (of voetschakelaar) continu ingedrukt te houden.

Groeten, Ruud


Gast

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 28 mei 2013, 22:27:13
Zo werkt dat ook op de Sanquin Tourans, claxon indrukken dan heb ik zo'n 16 of 20 teet-tuu cycles de versneller.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #13 Gepost op: 28 mei 2013, 23:51:08
Persoonlijk mis ik wel de meerwaarde van een 'versneller'. Het volume neemt niet toe, het is puur 't toontje..

Ik denk dat 't effect vooral tussen de oren zit; ik gebruik 'm dus nooit..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #14 Gepost op: 29 mei 2013, 00:18:03
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1167478 date=1369777868
Persoonlijk mis ik wel de meerwaarde van een 'versneller'. Het volume neemt niet toe, het is puur 't toontje..

Ik denk dat 't effect vooral tussen de oren zit; ik gebruik 'm dus nooit..
Op de oude Chevy's van VZA was dit wel het geval. Prachtig, je hoorde al van kilometers afstand afentoe de versneller!  8)
De meerwaarde van een versneller zonder toename van het volume zit hem denk ik vooral in het anders zijn. Meer afwijkende geluiden = opvallender?


Gast

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 29 mei 2013, 00:20:45
Citaat van: Dion link=msg=1167484 date=1369779483
Meer afwijkende geluiden = opvallender?

Juistem, onderbreking van de monotone en bekende teeeeee-tuuuuuu-teeeeee-tuuuuuu- etc etc etc, door een versnelde, EN dus per definitie opvallende, wissel-cyclus van de tonen.
Zoals de Amerikanen en Engelsen niet zonder reden bij het naderen van kruisingen wisselen naar de Yelp of de Piercer, zo kan ook de versneller op de sirene (met én zonder volumeverhoging) toch een grotere attentiewaarde veroorzaken.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #16 Gepost op: 29 mei 2013, 07:21:27
Als dat zo'n geweldig effect zou hebben, waarom dan een versneller en geen bel zoals de ijscoman heeft? Die hoor ik ook van verre en nog veel beter ook..

Ik hoor in de verte een sirene aankomen, dichterbij schakelt het ding over op een turbotempo en daardoor ben ik scherper?

De keren dat ik zoiets voorbij hoorde komen, dacht ik alleen maar: 'Doe normaal met je poppenkast, we horen je evengoed wel..'

Ik zie ook niemand opspringen omdat opeens een versneller aangaat. Ik merk totaal geen verschil. Het grote verschil met de 'yelp' van de Amerikanen is ook volgens mij dat deze laatste een indringende hoge toonhoogte heeft. De Nederlandse 'versneller' voert alleen het tempo iets op en verder verandert er helemaal niets.

Voor mij blijft 't een nutteloos accessoire..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #17 Gepost op: 29 mei 2013, 11:07:30
Het plots verhogen (of verlagen) van de toon stelt het menselijk gehoor veel beter in staat de richting waar het geluid vandaag te komen te bepalen. Door voor een kruising de frequenties van een sirene aan te passen stel je mensen veel beter in staat te horen uit welke richting het komt, zonder eerst als een malloot in het rond te moeten kijken.
Er zijn ook sirenes waar ze expres witte of roze ruis aan toevoegen om ons gehoor te helpen de richting te bepalen. Van lage tonen bepalen we de richting door het tijdverschil van aankomst bij de oren, hogere tonen worden meer door subtiel intensiteitsverschil tussen beide oren geregistreerd. Verder speelt ook nog de vorm van onze oren een rol. Door het toe voegen van die ruis geef je het gehoor de kans om al die methodes te combineren en beter de richting van het geluid te bepalen.

Overigens beschijf je het effect van de versneller zelf heel goed Zijlvaart, je zegt zelf dat ze je nog extra aan het denken zetten en dus extra aandacht van je gevraagd hebben.  ;)


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #18 Gepost op: 29 mei 2013, 11:24:14
Dus je reageert niet anders op de versneller dan op de gewone sirene?
Waarom irriteer je jezelf dan aan die "Extra Poppenkast", schijnbaar is de doelstelling dan toch bereikt?

Toonversneller is puur bedoeld om het monotone er uit te halen, frequentiegolven te wijzigen zodat mensen alerter zijn....en dat ben jij ook op dat moment....
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #19 Gepost op: 29 mei 2013, 11:26:41
Op de oude Chevy's van VZA was dit wel het geval. Prachtig, je hoorde al van kilometers afstand afentoe de versneller!  8)
De meerwaarde van een versneller zonder toename van het volume zit hem denk ik vooral in het anders zijn. Meer afwijkende geluiden = opvallender?
Dat was mij ook opgevallen en volgens mij werkt dit helemaal optimaal; sneller en luider. Volgens mij hebben enkele voertuigen van de brandweer in Amsterdam dit ook.