Sireneversneller

Auteur Topic: Sireneversneller  (gelezen 6875 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #20 Gepost op: 29 mei 2013, 11:31:31
Ik ben het dan wel weer met Zijlvaart67 eens over "Het grote verschil met de 'yelp' van de Amerikanen is ook volgens mij dat deze laatste een indringende hoge toonhoogte heeft"

Een Yelp of Whale, zou naar mijn gevoel nog meer attentie waarde hebben.....en is mooier :-)
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #21 Gepost op: 29 mei 2013, 11:50:06
Citaat van: VKRC link=msg=1167588 date=1369819454
Dus je reageert niet anders op de versneller dan op de gewone sirene?
Waarom irriteer je jezelf dan aan die "Extra Poppenkast", schijnbaar is de doelstelling dan toch bereikt?

Toonversneller is puur bedoeld om het monotone er uit te halen, frequentiegolven te wijzigen zodat mensen alerter zijn....en dat ben jij ook op dat moment....
Ja idd geeft beetje het effect van: beetje opschieten, aan de kant, ik wil erdoor !!
Dat gevoel krijg ik als ik een versneller hoor. ;D


Gast

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 29 mei 2013, 12:43:14
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1167544 date=1369804887
Ik zie ook niemand opspringen omdat opeens een versneller aangaat. Ik merk totaal geen verschil. Het grote verschil met de 'yelp' van de Amerikanen is ook volgens mij dat deze laatste een indringende hoge toonhoogte heeft. De Nederlandse 'versneller' voert alleen het tempo iets op en verder verandert er helemaal niets.

Helaas, de Yelp is NIETS anders dan een versnelde Wail, exact dezelfde toonhoogte frequentie onder en boven. De Piercer kennen we ook wel, is weer een versneller van de Yelp, nog steeds dezelfde toonhoogtes onder en boven. Slechts een enkele sirene-fabrikant heeft op de Yelp een iets andere toonhoogte boven en onder zitten dan de Wail-klank.
Geprogrammeerd onder de "handsfree" functie, vanaf 00:15 opeenvolgend Wail, Yelp en Piercer (ook al zeg ik high-low)
http://www.youtube.com/watch?v=k2ZWrAGoY5w

Dus als het gebruik van de versneller een mate van ergernis oproept heeft het zijn doel bereikt; een bepaalde attentiewaarde is behaald.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 29 mei 2013, 17:44:58
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1167458 date=1369772833
Zo werkt dat ook op de Sanquin Tourans, claxon indrukken dan heb ik zo'n 16 of 20 teet-tuu cycles de versneller.
Een 2e keer indrukken is weer een normale 2 toon?


Gast

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 29 mei 2013, 17:56:39
Citaat van: Sylvester link=msg=1167689 date=1369842298
Een 2e keer indrukken is weer een normale 2 toon?

Druk ik 1x dan heb ik zo'n 5 á 7 seconden de versneller-tweetoon, waarna de reguliere tweetoon verder gaat.
Druk ik in die periode een 2e keer op de claxon dan keert hij terug naar de reguliere tweetoon inderdaad.


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #25 Gepost op: 29 mei 2013, 19:09:03
Citaat van: Dion link=msg=1167484 date=1369779483
Op de oude Chevy's van VZA was dit wel het geval. Prachtig, je hoorde al van kilometers afstand afentoe de versneller!  8)
De meerwaarde van een versneller zonder toename van het volume zit hem denk ik vooral in het anders zijn. Meer afwijkende geluiden = opvallender?
De ervaring binnen mijn ploeg is dat dit inderdaad het geval is. Het werkt zeker wel ( niet altijd maar regelmatig wel ).


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #26 Gepost op: 29 mei 2013, 22:48:15
Het voordeel vind ik tevens dat je met twee voertuigen achter elkaar aan rijdend tijdens een spoedrit tóch twee verschillende sirene's hebt, waardoor de kans om ''niet'' op te vallen als 2e auto verkleind wordt.
Ik ben zowiezo voorstander van een versneller en alle andere nieuwe foefjes.

Op de nieuwe dienstauto's van de Politie werkt de versneller na een druk op de claxon en gaat de versneller weer uit nadat er weer op de claxon is gedrukt (Whelen/Honac/PON)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Gast

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 29 mei 2013, 22:50:46
Er was laatst een filmpje gepost waar een Touran en een Transporter achter elkaar met OGS reden, en de hoog-laag van de voorste tegen de laag-hoog van de achterste elkaar uitvlakten en zorgden voor een monotone, continu toon waarin je (behalve voor het geoefende oor) nauwelijks nog variatie meer kon ontdekken.
Dat wordt weer even zoeken of ik die nog vinden kan.

EDIT
gevonden

http://www.youtube.com/watch?v=If5eghVvgps#ws


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 29 mei 2013, 22:52:53
Zijn meerdere versies leverbaar. Voor de Engelse en Amerikaanse markt heb je de handsfree versie:
1x tikken = sirene aan
nogmaals tikken: volgende sirene toon
2x kort achter elkaar tikken = sirene geheel uit.

Je zou, als je wil, de sirene harder kunnen laten klinken als je op de versneller drukt. Is simpelweg een kwestie van een extra speaker plaatsen en aansturen via relais.
Alternatief kun je ook een Howler of een Rumbler laten meelopen, of, zoals de Duitsers doen, wisselen tussen de electronische variant en de martinhoorns.
Het is net wat een klant op haar voertuig wil hebben. Persoonlijk, als je een kruising vrij wil hebben: Martinhoorns. Alleen midden in een stad en met nachtritten, niet echt ideaal voor omwonenden....

Groeten, Ruud