Overvaller neergeschoten door politie na gijzeling gezin Laan v Norma - Nieuw-Vennep 29-05-2013

Auteur Topic: Overvaller neergeschoten door politie na gijzeling gezin Laan v Norma - Nieuw-Vennep 29-05-2013  (gelezen 29645 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Citaat van: SniperEye link=msg=1168410 date=1369993153
Ik vraag me af of het niet verstandiger was geweest om een AT in te zetten. Ik heb makkelijk praten vanaf de zijlijn natuurlijk. Ik kan er over nadenken, de agenten ter plaatse moeten beslissen in een seconde.

Als het was is,is hebben geweest  ,goed afgelopen dus super actie wat mijn betreft
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Eindelijk een filmpje dat daadwerkelijk aanhoudingsvuur laat zien. Ik heb me gisteravond, toen dit item tijdens het journaal werd behandeld, als een klein kind zo blij gevoeld, dat de politie doortastend optreedt in dit soort situaties.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: JarnoF link=msg=1168450 date=1370002848
Eindelijk een filmpje dat daadwerkelijk aanhoudingsvuur laat zien. .

Het gaat hier om een noodweersituatie ;)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Citaat van: SniperEye link=msg=1168410 date=1369993153
Ik vraag me af of het niet verstandiger was geweest om een AT in te zetten. Ik heb makkelijk praten vanaf de zijlijn natuurlijk. Ik kan er over nadenken, de agenten ter plaatse moeten beslissen in een seconde.

Het AT heeft een bepaalde opkomsttijd. Al die tijd heb je dus iemand staan met een vuurwapen op het hoofd van een onschuldige. Al die tijd kan die kat in het nauw gekke sprongen maken of zich voorbereiden. Het is een afweging die je moet maken. Gezien de situatie is het niet ondenkbaar dat het AT en een onderhandelaar allang opgepiept zijn op het moment dat de agenten daar kans zien de situatie te beëindigen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Thanks, het was zeker niet bedoeld als kritiek. Ik verweet mijzelf volgens mij ook makkelijk te praten vanaf de zijlijn. Vaak ligt het aanzienlijk genuanceerder :)


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
"De politie heeft woensdagavond onverantwoorde risico's genomen bij de inval in een woning aan de Laan van Norma in Nieuw-Vennep. Dat stelt Hans Slaman." - RTVNH 01/06/2013
http://rtvnh.nl/nieuws/107665/Politie-inval+Nieuw-Vennep+was+onverantwoord


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Citaat van: JelZo link=msg=1168762 date=1370102468
"De politie heeft woensdagavond onverantwoorde risico's genomen bij de inval in een woning aan de Laan van Norma in Nieuw-Vennep. Dat stelt Hans Slaman." - RTVNH 01/06/2013
http://rtvnh.nl/nieuws/107665/Politie-inval+Nieuw-Vennep+was+onverantwoord

Nu is meneer Slaman blijkbaar een expert op dit gebied, maar toch bekruipt me een gevoel van onbehagen over de zoveelste (invloedrijke) persoon die kritiek uit op de politie.

De agenten hebben bij dit incident in de situatie waarin ze zich op dat moment bevonden doorpakkend opgetreden, iets waar ik veel respect voor heb en wat mij betreft nog meer mag gebeuren.

Als er ruimte is om een halt te maken in de situatie en een AT etc. af te wachten is dat zeker een optie, maar blijkbaar was dat op dat moment niet het geval en kon er handelend worden opgetreden. Petje af en ga zo door.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Citaat van: Mattijs link=msg=1168773 date=1370107942
Nu is meneer Slaman blijkbaar een expert op dit gebied, maar toch bekruipt me een gevoel van onbehagen over de zoveelste (invloedrijke) persoon die kritiek uit op de politie.

De agenten hebben bij dit incident in de situatie waarin ze zich op dat moment bevonden doorpakkend opgetreden, iets waar ik veel respect voor heb en wat mij betreft nog meer mag gebeuren.

Als er ruimte is om een halt te maken in de situatie en een AT etc. af te wachten is dat zeker een optie, maar blijkbaar was dat op dat moment niet het geval en kon er handelend worden opgetreden. Petje af en ga zo door.

<mompelt iets over stuurlui en de wal, leunstoeladmiraals & profileringsdrang> Je hoort dit soort figuren nooit als het goed gaat, laat m lekker.  98uiye
Bijdragen op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Onervarenheid kan hier volgens hem een rol bij spelen. Zo vaak gebeurt het immers niet dat het korps in de Haarlemmermeer met gijzelingen te maken krijgt. "Toch had er een iemand moeten zijn, bijvoorbeeld een leidinggevende, die 'stop' had moeten zeggen, we nemen even afstand en wachten de komst van het arrestatieteam af.
Nu ben ik geen politieagent, ik weet wel dat er procedures zijn in dit soort gevallen. Maar ik geloof er ook nog steeds in hoe situaties zelf kunnen gaan lopen. Ondanks dat je een arrestatieteam kunt oproepen. Soms lopen zaken nu eenmaal zo. Ondanks je procedures die je van te voren met elkaar afspreekt. ::)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Alleen al sinds deze meneer met pensioen is zijn er een hoop richtlijnen veranderd.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein