Overvaller neergeschoten door politie na gijzeling gezin Laan v Norma - Nieuw-Vennep 29-05-2013

Auteur Topic: Overvaller neergeschoten door politie na gijzeling gezin Laan v Norma - Nieuw-Vennep 29-05-2013  (gelezen 29651 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Diamondback link=msg=1173569 date=1371248627

 maar het komt voor een groot deel neer op die "splitsecond" waarbij er wordt geschoten. En ja: ook zal er worden gekeken of het niet anders had gekund/gemoeten. De berichten van een "deskundige" dat er misschien beter gewacht had kunnen worden op een AT heeft iedereen in dit topic kunnen lezen en ook daar staan de meningen al weer op scherp.


En hier hebben we het over. Er is gehandeld in een splitsecond, een moment waarin de agent zich genoodzaakt zag om te schieten.
Wat een deskundige er van vindt moet je direct naast je neerleggen, daar hecht ik op dat moment geen waarde aan. Ook ik ga liever af op het oordeel van de rijksrecherche en de rechter.


guest13155

  • Gast
Citaat van: Live link=msg=1173574 date=1371252358
Ja, koekoek, die snap ik ook. Maar de hele discussie, en dus ook de reactie daarop van lucht, ging juist over het feit of die verdachte door zijn eigen eerdere keuzes zelfs het risico genomen heeft dat hij uiteindelijk een kogel heeft mogen vangen (oorzaak-gevolg).
Discussie ging niet zozeer over het feit of hij vervolgens ook recht moet hebben op een gesubsidieerde rolstoel, zoals lucht in later stadium tot 3 keer toe beweert.

Anders ga je even lekker met mijn woorden aan de haal :o

Met mijn eerste opmerking bedoel ik gewoon dat je niet zomaar iemand (ook al is dat door eigen schuld) bepaalde basisrechten af kunt nemen. Dat noem ik de schiet-maar-raak-voor-een-knaak-mentaliteit. Niets meer en niets minder. Dat andere daar een discussie over het schieten van een agent van maken, daar kan ik niets aan doen.

Ik ben gewoon niet zo van de brugpijlercorrecties en dergelijke.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Citaat van: Peter71 link=msg=1173614 date=1371278019
En hier hebben we het over. Er is gehandeld in een splitsecond, een moment waarin de agent zich genoodzaakt zag om te schieten.
Wat een deskundige er van vindt moet je direct naast je neerleggen, daar hecht ik op dat moment geen waarde aan. Ook ik ga liever af op het oordeel van de rijksrecherche en de rechter.

Ook daar hecht ik niet veel waarde aan. Ik maak een keuze op straat en achteraf kijk je een koe in zijn .....


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: r1200gs link=msg=1173767 date=1371305806
Ook daar hecht ik niet veel waarde aan. Ik maak een keuze op straat en achteraf kijk je een koe in zijn .....

Hoewel ik juist wel waarde hecht aan een gedegen onderzoek, en een eventuele rechtsgang voor de echt "foute" gevallen, denk ik dat een agent vooral eerst rekenschap aflegt aan zichzelf. Dat zal niet altijd even makkelijk zijn. Niet alleen voor de gevallen waarbij hij/zij geschoten heeft, maar ook bij de gevallen waarbij men juist niet geschoten heeft....

Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1173592 date=1371261986
Ik vind 't altijd grappig om een stukje Nederlandse mentaliteit te lezen:
Nederlanders hebben overal een mening over, vooral over anderen. Familie, vrienden van verdachten klagen over de Politie, en de Politiemensen over die mensen en de pers. ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Inmiddels hebben we genoeg woorden vuil gemaakt aan de jonge daders, nu even wat positieve aandacht voor de jongeren die wel weten hoe het hoort  O0



Hoofddorp: Burgemeester en politie zetten zes jongeren in het zonnetje

http://www.112meerlanden.nl/2013/06/21/hoofddorp-burgemeester-en-politie-zetten-zes-jongeren-in-het-zonnetje/
Geplaatst op 21 juni 2013   

Hoofddorp, 21 juni - Burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer en politieteamchef Ronald van de Linde hebben vandaag zes Venneper jongeren in het zonnetje gezet (één was afwezig vanwege een tentamen).

Twee van hen waren getuige van de overval van de snackbar op 29 mei in Nieuw-Vennep en zijn gelijk achter de vluchtende verdachten aangerend. Beiden hebben van de politie de ‘pluim’ uitgereikt gekregen. Samen met de vier andere jongeren hebben zij daarna de omgeving van de Laan van Norm afgezet totdat de politie arriveerde om een einde te maken aan een gijzeling door de twee verdachten.

Alle zes de jongeren hebben daarvoor een bioscoopbon en het boek ‘Glijvlucht’ van Anne-Gine Goemans, dat over Haarlemmermeer gaat, gekregen in de collegekamer van het raadhuis in Hoofddorp.

Dit alles onder het genot van gebak en een drankje. Burgemeester Weterings is trots op deze jongeren: “Het is van groot belang dat politie en gemeentelijke handhavers geholpen worden door inwoners van onze gemeente. Deze jongeren hebben precies het goede gedaan: achtervolgen en op afstand blijven tot de politie er was. Het is altijd belangrijk jezelf niet in gevaar te brengen als er iets in de omgeving gebeurt, of als reactie op een oproep van Burgernet.

Zoals in februari van dit jaar toen twee burgers van Badhoevedorp reageerden op een oproep van Burgernet uit te kijken naar een overvaller. Ze leidden de politie via de telefoon uiteindelijk naar de verdachte, die daarna kon worden aangehouden. Kortom: de pluimen, de bioscoopbonnen en de boeken zijn volkomen verdiend.

” Ronald van de Linde van de politie vult aan: “Wij kunnen altijd hulp gebruiken van alerte burgers bij de bestrijding van criminaliteit. Hetzij via 112 bij spoed, hetzij via 0900-8844 als er minder haast bij is.” Eén van de jongeren reageerde met: “Ik werk zelf voor mijn geld en wil niet accepteren dat een ander niet eerlijk aan zijn geld komt. Verder was het instinct en ook een beetje actie. “
Samen sterk in de hulpverlening!


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Zeker iets om TROTS op te zijn en een goed voorbeeld voor de rest van de bevolking in het land.  O0 O0
Samen staan we sterk en kunnen we een hoop ellende te lijf en overwinnen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


quattromontanes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Mooi dat er positieve aandacht voor deze jongeren is  O0
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Zeker goed om dit soort zaken te belonen. Echter hoop ik wel dat ze anoniem blijven vanwege risico op represailles.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Citaat van: SniperEye link=msg=1176109 date=1371826067
Echter hoop ik wel dat ze anoniem blijven vanwege risico op represailles.

Laten we niet teveel spoken gaan zien. Hun namen zullen ook van voor tot achter meermaals in de dossiers voorkomen en de daders hebben ondertussen ook wel gezien door wie ze achtervolgd zijn.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Dirtdiver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 469
Gijzelnemer Nieuw-Vennep blijft op vrije voeten  


NIEUW-VENNEP Het openbaar ministerie legt zich neer bij het op vrije voeten stellen van een Amsterdammer die op woensdag 29 mei betrokken was bij een gijzeling in Nieuw-Vennep.
Dat meldt het Haarlems Dagblad vrijdagavond op hun website.

De rechtbank besloot de voorlopige hechtenis van de verdachte te schorsen vanwege diens medische toestand. Volgens zijn advocaat heeft de Amsterdammer bij de gijzeling door een schot van een politieagent een dwarslaesie opgelopen. De kans bestaat dat de gijzelnemer de rest van zijn leven in een rolstoel door moet brengen.

Verontwaardiging
Het OM in Amsterdam is het, gezien de ernst van het misdrijf, niet eens met het vrijlaten van de verdachte, maar besloot hier niet tegen in beroep te gaan. ,,We leggen ons daarbij neer, omdat we denken dat een appèl weinig kans van slagen heeft’’, aldus een woordvoerder. Na de vrijlating van de gijzelnemer, die ook verdacht wordt van het plegen van een overval op een snackbar dezelfde avond, stak een storm van verontwaardiging op. Een andere Amsterdammer die betrokken was bij gijzeling zit nog wel vast.

In het zonnetje
Burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer en politie teamchef Ronald van de Linde hebben vrijdagmiddag zes Venneper jongeren in het zonnetje gezet omdat dankzij de hulp van deze jongeren de politie twee overvallers heeft kunnen aanhouden.
http://www.rtvnh.nl/nieuws/109613/Gijzelnemer+Nieuw-Vennep+blijft+op+vrije+voeten


Ik ben bang wanneer dit voor de rechter komt dat deze jongen een milde straf krijgt vanwege zijn leeftijd, het "geweld" dat de politie heeft gebruikt en het feit dat hij een dwarslaesie heeft opgelopen. Het zalf me niet verbazen dat deze jongen de agent nog gaat aanklagen voor zijn dwarslaesie....
Of heb ik nu een te negatief beeld van onze rechtspaak door eerdere uitspraken ?