Overvaller neergeschoten door politie na gijzeling gezin Laan v Norma - Nieuw-Vennep 29-05-2013

Auteur Topic: Overvaller neergeschoten door politie na gijzeling gezin Laan v Norma - Nieuw-Vennep 29-05-2013  (gelezen 29644 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Dit is nu zo een situatie van : Je zal er op dat moment maar voor staan!

Ooit wel eens een eenarmige jurist tegengekomen ? Alle juristen argumenteren : aan de ene kant dit en aan de andere kant dat.

Laten we er ook eens even bij stilstaan dat het voor de gegijzelde man goed is afgelopen,het had ook slecht(er) kunnen aflopen en voor die man en voor die (jeugdige) gijzelnemer.Het gaat toch om de uiteindelijke afloop lijkt mij.

Als het AT was ingeschakeld, zou de afloop dan beter of slechter zijn geweest, een nimmer te beantwoorden vraag.


N.B. In plaats van overvaller neergeschoten zou ik hebben gemeld overvaller uitgeschakeld.


devilfish

  • Moleculair bioloog - geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Citaat van: Thor link=msg=1168100 date=1369927302
N.B. In plaats van overvaller neergeschoten zou ik hebben gemeld overvaller uitgeschakeld.

Vanwaar deze uitspraak? Als een overvaller een winkelier neerschiet staat er toch ook niet in de krant dat de winkelier is uitgeschakeld.
Ik zie niet in waarom het in dit geval wel zou moeten


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Ik vind het een top actie!!, eigenlijk had van mij .. ( ach laat ook maar  :D ) Een pluim voor de politie mag ook wel is gegeven worden  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Citaat van: pompbediende link=msg=1168109 date=1369928356
Ik vind het een top actie!!, eigenlijk had van mij .. ( ach laat ook maar  :D ) Een pluim voor de politie mag ook wel is gegeven worden  O0


En zo zie ik het ook gewoon een pluim voor de dienders die gewoon effe moeten beslissen over een vader die opgescheept zit met twee van die criminelen.

 O0 O0 O0
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: devilfish link=msg=1168106 date=1369927951
Vanwaar deze uitspraak? Als een overvaller een winkelier neerschiet staat er toch ook niet in de krant dat de winkelier is uitgeschakeld.
Ik zie niet in waarom het in dit geval wel zou moeten

Het gaat mij om de hele context. De gijzelnemer is door de politie uitgeschakeld middels aanschieten. De politie is er nu eenmaal o.a. voor het uitschakelen van personen die iets (ernstigs) doen wat niet mag, daartoe heeft de politie o.a. een vuurwapen (legaal),meestal om iemand in veiligheid te brengen etc.
Een overvaller die een winkelier neerschiet,dus illegaal wapengebruik/geweld, doet dat in de regel niet om zichzelf te verdedigen of
iemand anders in veiligheid te brengen.

Daarbij ook de ernst van de verwonding,de gijzelnemer was volgens de berichten in de schouder gewond,licht gewond.

Ik weet trouwens eigenlijk niet wanneer je nu spreekt over aanschieten en neerschieten.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
In Pernis viel heel Nederland over de politie omdat ze procedures hadden toegepast en niet hadden ingegrepen.

Dan ook niet zeuren als de politie kordaat ingrijpt in een andere situatie.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Citaat van: Arie link=msg=1168121 date=1369929694
In Pernis viel heel Nederland over de politie omdat ze procedures hadden toegepast en niet hadden ingegrepen.

Dan ook niet zeuren als de politie kordaat ingrijpt in een andere situatie.

Inderdaad... En dan is het voor de verdachte nog ''goed'' afgelopen  :|


Citaat van: Thor link=msg=1168116 date=1369929278
Het gaat mij om de hele context. De gijzelnemer is door de politie uitgeschakeld middels aanschieten. De politie is er nu eenmaal o.a. voor het uitschakelen van personen die iets (ernstigs) doen wat niet mag, daartoe heeft de politie o.a. een vuurwapen (legaal),meestal om iemand in veiligheid te brengen etc.

Nee, de politie is er voor om personen aan te houden die een strafbaar feit plegen of hebben gepleegd, hulp te verlenen aan hen die dat behoeven en in uiterste noodzaak noodweer voor derden toe te passen. Uitschakelen betekend definitief uitschakelen als in een AMOK-situatie. En dan hebben we het over het ''niet handelsbekwaam maken''.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Deze overvaller mag Allah op z'n knieën danken dat hij het kan navertellen en dat ie überhaupt de kans heeft gekregen om zich straks in de rechtszaal te beroepen op z'n verschoningsrecht, te liegen, het aan iedereen behalve hemzelf te wijten etc. etc.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Jerommeke link=msg=1168129 date=1369930486
Inderdaad... En dan is het voor de verdachte nog ''goed'' afgelopen  :|


Nee, de politie is er voor om personen aan te houden die een strafbaar feit plegen of hebben gepleegd, hulp te verlenen aan hen die dat behoeven en in uiterste noodzaak noodweer voor derden toe te passen. Uitschakelen betekend definitief uitschakelen als in een AMOK-situatie. En dan hebben we het over het ''niet handelsbekwaam maken''.

Eens. Maar ik reageerde natuurlijk alleen even op de vergelijking overvaller-winkelier versus politieagent-gijzelnemer en dat ging toch over neerschieten.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Past dit ook niet binnen de lijn van ingrijpen indien nodig, zoals je ook bij de AMOK-procedure ziet?
(Los van de exacte uitvoering uiteraard).
Senior GGP / Oost-Brabant