Van Lotus slachtoffer naar echt slachtoffer.....

Auteur Topic: Van Lotus slachtoffer naar echt slachtoffer.....  (gelezen 5570 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Gepost op: 4 juni 2013, 22:54:18
Op de dinsdagavond 04-06-2013 zou de Westerschelde tunnel van 20:30 tot 04:00 dicht gaan voor onderhoud.
1x per 3 jaar gebruikt de VRZ deze mogelijkheid om een oefening te houden in de tunnel.
Hiervoor worden LOTUS slachtoffers gebruikt om e.e.a. zo realistisch mogelijk te doen lijken.

Rond 20:50 rijden de LOTUS slachtoffers vanaf de tolpoortjes naar de oefenlocatie toe..... totdat:
 
20:53:52 04-06-13 GROUP-2 P 1 4738 4760 4778 4768 5660 5661 N62 L - WESTERSCHELDETUNNELWEG 28,0 DRIEWEGEN ONG WEGVERVOER LETSEL

Vlak voor de ingang van de tunnel waren de LOTUS slachtoffers betrokken bij een kop-staart botsing.
2 LOTUS slachtoffers werden opeens echte slachtoffers.

Oefening is overigens afgelast.

Ik hoop dat de betrokkenen snel herstellen.




hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1 Gepost op: 5 juni 2013, 09:12:27
Betroffen geen lotus slachtoffers:

http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=22197
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 5 juni 2013, 22:24:44
Meer gediplomeerde figuranten bij rampenoefening'

WESTERSCHELDE - Bij rampenoefeningen moeten meer figuranten met diploma worden ingezet. En niet zoals bij de geplande oefening gisteravond in de Westerscheldetunnel ongetrainde vrijwilligers. Die oproep doet de voorzitter van Lotus Kring Noord en Midden Zeeland Kees Jacobse.

Bij een ongeluk gisteravond bij de Westerscheldetunnel zijn twee mensen gewond geraakt aan nek en buik. Het ongeluk gebeurde iets voor 21.00 uur. Net na het afsluiten van de tunnel voor werkzaamheden en een oefening.

Slachtoffers
De slachtoffers zijn vrienden en bekenden van hulpverleners die als figuranten zouden deelnemen aan de oefening. Door het ongeluk ging de oefening niet door. Bij de oefening zouden 45 figuranten meedoen, onder wie vijf medewerkers van Lotus.

Misverstanden
Jacobse wil geen misverstanden: "De figuranten doen enorm hun best en ik wil hen in deze zaak ook niets verwijten. Maar in het algemeen zou het goed zijn als er meer Lotus-medewerkers worden ingezet bij oefeningen. Een Lotus medewerker krijgt een opleiding van anderhalf jaar waarin hij leert hoe zich te gedragen als slachtoffer. Maar ook veiligheid van zichzelf en van anderen is een belangrijk onderdeel."


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #3 Gepost op: 5 juni 2013, 22:39:58
De slachtoffers van het ongeval, waren zij op het moment van het ongeval al ingezet als figurant? Dat kan ik uit het artikel namelijk niet opmaken. Als dat niet zo is, dan begrijp ik de reactie van de voorzitter van de betreffende kring niet zo goed...


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #4 Gepost op: 6 juni 2013, 09:04:50
Nee, zij waren nog niet ingezet als figurant. De oefening zou later van start gaan waarbij zij zouden figureren.

Ik vind de reactie van Jakobse ook wat vreemd.
Kijk, wat hier is gebeurd is dat "leken" zich op een afgesloten weg hebben begeven, maar wel in opdracht van...
Maar zijn lotussen getraind in gedragingen op dit soort wegvakken? Had er in die zin dan wat voorkomen kunnen worden?

Ik heb meer het idee dat dit een zeer ongepaste lobby is naar de hulpverleningswereld omdat hij vind dat er teveel leken worden ingezet.

Ook ik vind dat wanneer figuranten zich in "benarde posities" gaan begeven zoals in wrakken ed. zij een degelijke scholing moeten hebben gehad. Echter zouden de ongeschoolde figuranten zich niet in dat soort voertuigen begeven en zouden ze dus naar mijn idee weinig risico lopen.  

Klein detail: voor de ramen van betrokken voertuigen lagen al briefjes dat deze voertuigen niet beschadigd mochten worden bij de oefening.....
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #5 Gepost op: 6 juni 2013, 10:02:10
Wat een kulartikel.  gewoon iets met centjes.  Is nog een groot verschil tussen een slachtoffer met verwondingen en een figurant die wat paniek zaait.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #6 Gepost op: 6 juni 2013, 11:23:26
Citaat van: hoefhaan link=msg=1170519 date=1370502290
...
Ik heb meer het idee dat dit een zeer ongepaste lobby is naar de hulpverleningswereld omdat hij vind dat er teveel leken worden ingezet.
...
Citaat van: Jos v L link=msg=1170531 date=1370505730
Wat een kulartikel.  gewoon iets met centjes.  Is nog een groot verschil tussen een slachtoffer met verwondingen en een figurant die wat paniek zaait.
Inderdaad. Uiterst ongepast.  :-X