‘Verkeersslachtoffers moet je hypnotiseren’ (experiment in Frankrijk)

Auteur Topic: ‘Verkeersslachtoffers moet je hypnotiseren’ (experiment in Frankrijk)  (gelezen 10065 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: 024 link=msg=1170322 date=1370458722
Het maakt niet uit of het om pijnbestrijding gaat of om het voorkomen van psychologische problematiek op termijn. Hypnose is gewoon onzin.

Ik vind de term 'hypnose' in het artikel wat ongelukkig gekozen. Ik neem aan dat je wel zal hebben gelezen dat het méér dan dat inhoudt en dat het verhaal dus genuanceerder is dan dat.
Heb je trouwens bronnen die stellen dat de hier toegepaste methodes in deze context "gewoon onzin" zijn? In Frankrijk is men immers ook enthousiast.

Citaat van: 024 link=msg=1170322 date=1370458722
Zoals brandweerman Peter aangeeft moet je het doen; gewoon het slachtoffer zeggen wat er gaat gebeuren en verder een zo rustig mogelijk gesprek.

Dat is toch in grote lijnen wat er gebeurd?

Citaat van: 024 link=msg=1170322 date=1370458722
Hypnotiserende brandweermannen die met ademhalingstechnieken een bekneld slachtoffer met spanningspneumothorax  mentaal ‘uit de auto’ krijgen wil ik wel eens meemaken.

Er wordt toch nergens beweerd dat het in alle gevallen de enige remedie voor alle problemen is?  ::)


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: Peter71 link=msg=1170332 date=1370459753
Een paar regels, en toen ze mij teveel medische termen begonnen te smijten, en over eekhoorns begonnen was ik er geheel klaar mee. Daar
moet je niet mee aankomen bij brandweermensen ::)

Ik ben zeker ook geen expert binnen de medische wereld maar het is wel oneerlijk om een concept af te branden, louter omdat je het zelf niet goed begrijpt.
Ik zou je ook willen vragen om niet voor alle brandweermensen te willen spreken. Het is niet omdat jij zo denkt (wat uiteraard je goed recht is  ;)) dat daarom alle brandweermensen-zonder-onderscheid zo denken.

Citaat van: Peter71 link=msg=1170332 date=1370459753
Wij hebben tijdens een bevrijding continu contact met het slachtoffer, en anders doet de ambulancebemanning dat. Een methode die erg goed werkt, met erg goede resultaten.

Ongetwijfeld, die hebben wij ook maar dat wil daarom toch niet zeggen dat het niet nòg beter kan?  :)

Citaat van: Peter71 link=msg=1170332 date=1370459753
Dan, kun je als hulpverlener wel hypnose willen toepassen op een slachtoffer, zal je slachtoffer daar wel open voor moeten staan. Ga eens een slachtoffer vertellen dat hij/zij precies moet gaan doen wat je zegt. Het beletten dat een slachtoffer het hoofd draait of niet al te wilde bewegingen maakt is al een uitdaging op zich. Laat staan dat je een hypnose gaat toepassen.

Dat hangt m.i. van SO to SO af. Ik heb er zelf al bij een beknelling mee moeten vechten nog voor ze werden 'platgespoten' door een arts, anderen waren dan weer poeslief en werkten mee. Doorgaans zijn SO's onrustig omdat ze zich machteloos voelen en tegelijk panische angsten uitstaan. Ze krijgen geen grip op de situatie. Daar probeert deze methode net een mouw aan te passen.

Citaat van: Peter71 link=msg=1170332 date=1370459753
Dan dit:Resultaten van wel 7 slachtoffers, die ook nog eens 3 kwartier bekneld hadden gezeten. Bij ons spreken we over het Gouden uur, en willen we als het even kan met 3 kwartier het slachtoffer in het ziekenhuis hebben. Alles wat het langer duurt dan 3 kwartier en een uur is een taak voor de ambulancedienst en trauma artsen om het slachtoffer bij te staan. Moet je geen eens poespas willen toepassen. Dan heeft het slachtoffer dringend medische hulp nodig.

Waarom zou het ene het andere moeten uitsluiten? Je kan perfect een brandweerverpleegkundige hebben die een lijn prikt, monitort en ondertussen die eekhoornmethode toepast.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Citaat

Psychologische stabilisatie van geknelde en kritieke gewonde verkeersslachtoffers: de rol van de brandweereekhoorn.


Erik De Soir
Koninklijke Militaire School, Department Gedragswetenschappen,
Studiecentrum voor Stress & Trauma

Koen Goffings
Ziekenhuis Maas en Kempen – Rampencoördinatoren Limburg

Samenvatting
Theoretische achtergrond. Verkeersongevallen (VKO) waarbij de slachtoffers in het wrak gekneld blijven zitten, kunnen bijzonder traumatiserend zijn. Geknelde slachtoffers zijn vaak niet alleen kritiek gewond en in levensgevaar, maar worden eveneens geconfronteerd met desoriëntatie, doodsangst, hevige pijnen, intense geluiden en bedreiging. De literatuur toont aan dat er een samenhang is tussen peritraumatische dissociatie (PD) en het voorkomen van een post-traumatische stress stoornis (PTSS). Naast PD blijken ook andere factoren samen te hangen met posttraumatische stressklachten: de mate van ontreddering, de ervaren bedreiging, verlies aan controle, de negatieve emoties en de pijn die gepaard gaat met de verwondingen.

Doelstellingen:
Dit hoofdstuk beschrijft de mogelijkheden voor psychologische stabilisatie, naast de gangbare medische stabilisatie, van geknelde en vaak ernstig gewonde verkeersslachtoffers met het oog op de voorkoming van posttraumatische stressklachten en restletsels. Door een stapsgewijze psychologische stabilisatie, die rechtstreeks inwerkt op vitale parameters zoals hartritme, bloeddruk en ademhalingsfrequentie, kan het tijdsvenster voor levensreddende handelingen worden verbreed volgens het principe van permissieve hypotensie. De methode die wordt aangewend voor de psychologische stabilisatie van kritiek gewonde en/of geknelde verkeersslachtoffers staat in brandweer- en urgentiemiddens inmiddels bekend als de ‘eekhoornmethode’ naar analogie met de rol van de écureuil  (eekhoorn) die binnen brandweerdiensten in Frankrijk reeds sedert jaren instaat voor het toedienen van de eerste zorgen aan gewonde verkeersslachtoffers. Het ultieme doel van deze psychologische stabilisatie, naast het voorkomen van de chronificatie van posttraumatische stressreacties, is het verhogen van de levenskansen van kritiek gewonde slachtoffers door het verbeteren van de vitale parameters en het verlagen van de angstgeconditioneerde hyperactivatie.

Resultaten:
In een terreinverkennend onderzoek in Vlaanderenwerden de leden van brandweer- en urgentiediensten opgeleid om tijdens interventies met geknelde verkeersslachtoffers de eekhoornmethode toe te passen. Gedurende de hele reddingsoperatie, tijdens het transport naar het ziekenhuis en bij aankomst op eerstehulpdienst werden de vitale parameters van de gewonde slachtoffers nauwgezet geregistreerd. De deelnemers uit de experimentele groep, kritiek gewonde slachtoffers bij de wie de eekhoornmethode werd toegepast, vertoonden tijdens en na de bevrijding uit het wrak een stabiel hartritme, een stabiele ademhalingsfrekwentie en een lagere bloeddruk. Ze rapporteerden na afloop van de reddingsoperaties ook een algemene beleving van rust, veiligheid en vredigheid terwijl ze aan de andere kant de duidelijke tekenen van peritraumatische dissociatie (PD) vertonen. De eerste gegevens lijken aan te tonen dat PD als mechanisme niet volstaat om een chronificatie van traumagerelateerde problematiek te voorspellen. Bovendien lijkt een hypnotisch gestuurde dissociatieve beleving van de redding en bevrijding bij geknelde verkeersslachtoffers niet alleen de medische vitale parameters gunstig te beïnvloeden maar tevens een buffer te zijn met betrekking tot de parameters die chronificatie van de posttraumatische problematiek in de hand werken.


Ambitieus.

Expert


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1170357 date=1370460994
Ik ben zeker ook geen expert binnen de medische wereld maar het is wel oneerlijk om een concept af te branden, louter omdat je het zelf niet goed begrijpt.
Ik zou je ook willen vragen om niet voor alle brandweermensen te willen spreken. Het is niet omdat jij zo denkt (wat uiteraard je goed recht is  ;)) dat daarom alle brandweermensen-zonder-onderscheid zo denken.

Ik ben brandweerman, geen hypnotiseur. Als ik als brandweerman bij een ongeval kom, dan kom ik daar om hulp te verlenen, niet om een een of ander zweverig verhaal af te steken tegen het slachtoffer. Waar je nog maar van af moet vragen of het werkt. Zoals gezegt, je slachtoffer zal daar ook open voor moeten staan. Anders heeft dat hele gedoe geen nut, dan ben je tijd aan het verdoen. Kostbare tijd!!

Citaat van: Asterix 900 link=msg=1170357 date=1370460994

Waarom zou het ene het andere moeten uitsluiten? Je kan perfect een brandweerverpleegkundige hebben die een lijn prikt, monitort en ondertussen die eekhoornmethode toepast.
Ik weet niet in hoeverre je op de hoogte bent van de hulpverlening in nederland. Als gewondeverzorger van de brandweer prik je geen lijntjes en sluit je je slachtoffer niet aan op een monitor. Je treed dan enkel levensreddend op, voor alle andere medische zaken is de ambulancedienst daarvoor het juiste adres. Wij als brandweer staan dan alleen het slachtoffer bij door met het slachtoffer te praten en alles te vertellen wat er gebeurt. Maar op medisch gebied doen wij helemaal niets, enkel levensreddend optreden als het nodig is.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: Peter71 link=msg=1170372 date=1370461913
Ik ben brandweerman, geen hypnotiseur. Als ik als brandweerman bij een ongeval kom, dan kom ik daar om hulp te verlenen, niet om een een of ander zweverig verhaal af te steken tegen het slachtoffer. Waar je nog maar van af moet vragen of het werkt.

En wat als die technieken nou bewezen zouden bijdragen tot het welzijn van de patiënt achteraf? Zou het dan geen plaats moeten hebben in de hulpverlening?
Je schreef zelf eerder al dat een goed gesprek wonderen kan doen. Wel, ik kende vroeger een (oudere) brandweerman die steevast zei dat hij niet wordt betaald "om verhalen te vertellen" maar enkel om te blussen en te knippen. Net zoals ik nu paramedici ken die liever een geagiteerd persoon (laten) platspuiten dan er een gesprek mee te hebben want dat is allemaal maar "eieren onder iemand leggen". Het is maar hoe je zelf je taak als hulpverlener wil invullen en hoe openminded je bent om nieuwe zaken uit te proberen.

Citaat van: Peter71 link=msg=1170372 date=1370461913
Zoals gezegt, je slachtoffer zal daar ook open voor moeten staan. Anders heeft dat hele gedoe geen nut, dan ben je tijd aan het verdoen. Kostbare tijd!!

Ik zie echt niet waar er tijdverlies zou zijn? Het is bij mijn weten niet de bedoeling om de bevrijding pas op gang te brengen als het slachtoffer gekalmeerd is of er mee instemt of zo. Het is niet dat er op iets moet worden gewacht. De technische werkzaamheden gaan gewoon voort. En baat het niet, schaadt het blijkbaar ook niet.

Citaat van: Peter71 link=msg=1170372 date=1370461913
Ik weet niet in hoeverre je op de hoogte bent van de hulpverlening in nederland. Als gewondeverzorger van de brandweer prik je geen lijntjes en sluit je je slachtoffer niet aan op een monitor. Je treed dan enkel levensreddend op, voor alle andere medische zaken is de ambulancedienst daarvoor het juiste adres. Wij als brandweer staan dan alleen het slachtoffer bij door met het slachtoffer te praten en alles te vertellen wat er gebeurt. Maar op medisch gebied doen wij helemaal niets, enkel levensreddend optreden als het nodig is.

Ja, dat weet ik maar mijn voorbeeld was nu niet per se Nederland-gebonden. Ik denk dat men gewoon eens goed dat document moet lezen. Ik heb de indruk dat sommigen denken dat je met een soort pendule voor iemand zijn ogen moeten gaan hangen en dan eens met je vingers moet knippen of zo. De methode lijkt mij vooral het professionaliseren van de communicatie naar de patiënt toe, met een duidelijk doel in het voordeel van de patiënt en op een geijkte, onderbouwde wijze. Helaas ervaren veel HV'ers zoiets nieuws nog altijd als een bedreiging voor hun positie/capaciteiten/goede naam?

Desalniettemin ben ik blij hier reacties te lezen van mensen die niet meteen pro zijn. Ik kan er maar iets van opsteken, daarom dat ik graag zo een discussies voer.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Geeft men ook rekenschap aan het feit dat slachtoffers misschien helemaal niet zitten te wachten op hypnose door een brandweerman middels de eekhoorn methode.

Expert


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Moet niet gekker worden, straks ook nog een bass blazer mee voor de jeugdigen worden ze ook ontspannen van ;)

Zonder gekheid, weer een cursus erbij voor de brandweer.
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1170474 date=1370470729
En wat als die technieken nou bewezen zouden bijdragen tot het welzijn van de patiënt achteraf? Zou het dan geen plaats moeten hebben in de hulpverlening?

7 gevallen waarbij hypnose is toegepast vindt ik geen goed waarde oordeel. Voorts denk ik dat er genoeg argumenten zijn verteld om het gewoon niet te doen. ::)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Jahoor, hypnose terwijl je op z'n kop in een auto bekneld zit. Ze zien je al aankomen...

Ik heb ooit in een oefencasus nog te horen gekregen dat ik te lief was voor 'n slachtoffer van een verkeersongeval. In de trent van "Hallo het is hier geen theekransje" ::)

Nu we een tijd en aardig wat incidenten verder zijn... Rust uitstralen en duidelijk zijn, daarbij natuurlijk ook begrip tonen. Met het helemaal gaan "meeleven" met een slachtoffer verzuip je jezelf alleen maar in de situatie. Just my 2 cents...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: -Joost- link=msg=1170695 date=1370529909
Jahoor, hypnose terwijl je op z'n kop in een auto bekneld zit. Ze zien je al aankomen...

Ik heb ooit in een oefencasus nog te horen gekregen dat ik te lief was voor 'n slachtoffer van een verkeersongeval. In de trent van "Hallo het is hier geen theekransje" ::)

Nu we een tijd en aardig wat incidenten verder zijn... Rust uitstralen en duidelijk zijn, daarbij natuurlijk ook begrip tonen. Met het helemaal gaan "meeleven" met een slachtoffer verzuip je jezelf alleen maar in de situatie. Just my 2 cents...
ik kan het niet beter verwoorden. ;)