‘Verkeersslachtoffers moet je hypnotiseren’ (experiment in Frankrijk)

Auteur Topic: ‘Verkeersslachtoffers moet je hypnotiseren’ (experiment in Frankrijk)  (gelezen 10067 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

  • Gast
Een spreekwoord komt in mij op "wat de boer niet kent, dat vreet 'ie niet",
Het lijkt wel een angst voor het onbekende, hypnose oeeee dat zit in de zachte sfeer, is eng, geen stoere mannen aanpak methode, hups afschieten die hap!! Het is ONZIN wordt zelfs geroepen.

Waar komt die tendens tot afknallen wat niet in het straatje past toch vandaan?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Tussen de zuurstoftas en de Lifepack hebben we nog een vrij kastje. Daar kan mooi die hypnotiseur hangen, goed vastgesnoerd. Als ie maar zelf zorgt voor z'n natje en z'n droogje, want die taak wil ik er niet bij hebben.  :P  Bij aanvang dienst alle batterijen vervangen vind ik wel genoeg. Om nou ook nog koffie en een broodje te gaan serveren, nee.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Niet dat ik er direct negatief tegenover sta hoor, integendeel. Maar babbelen en geruststellen gebeurt altijd, zeker in dit soort heftige situaties. Als ik iemands nek achterin een voertuig fixeer, hou ik echt niet 20 minuten mijn mond. Om maar een zijstraat te noemen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1170707 date=1370532024
Een spreekwoord komt in mij op "wat de boer niet kent, dat vreet 'ie niet",
Het lijkt wel een angst voor het onbekende, hypnose oeeee dat zit in de zachte sfeer, is eng, geen stoere mannen aanpak methode, hups afschieten die hap!! Het is ONZIN wordt zelfs geroepen.

Waar komt die tendens tot afknallen wat niet in het straatje past toch vandaan?
Wij knallen niets af, wij oordelen als hulpverleners. Hulpverleners die al erg vaak mensen uit een auto hebben moeten peuteren, en dus erg goed weten hoe het allemaal werkt en hoe slachtoffers kunnen reageren. Hoe vaak heb jij zelf bij een ongeval gestaan, en iemand uit een auto moeten knippen of medische handelingen moeten verrichten bij een ernstig bekneld persoon? Als je het diverse malen hebt mee gemaakt moet je nog eens nadenken over jouw eigen reactie. ::)


Gast

  • Gast
Citaat van: Peter71 link=msg=1170726 date=1370537373
Wij knallen niets af, wij oordelen als hulpverleners. Hulpverleners die al erg vaak mensen uit een auto hebben moeten peuteren, en dus erg goed weten hoe het allemaal werkt en hoe slachtoffers kunnen reageren. Hoe vaak heb jij zelf bij een ongeval gestaan, en iemand uit een auto moeten knippen of medische handelingen moeten verrichten bij een ernstig bekneld persoon? Als je het diverse malen hebt mee gemaakt moet je nog eens nadenken over jouw eigen reactie. ::)

Nog nooit heb ik dat hoeven doen, gelukkig moet ik zeggen.
Maar dat is niet de issue, ik bekritiseer niet de huidige gang van zaken! Dan lees je toch verkeerd als je dat denkt. Ik vraag, waar komt die tendens vandaan om iets nieuws direct af te serveren (zo dan), het te beschimpen en zelfs als onzin af te doen als je (in het algemeen -je-) omgekeerd ook dát nog nooit gedaan hebt, of je erin verdiept hebt?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1170728 date=1370537484
Nog nooit heb ik dat hoeven doen, gelukkig moet ik zeggen.
Maar dat is niet de issue, ik bekritiseer niet de huidige gang van zaken! Dan lees je toch verkeerd als je dat denkt. Ik vraag, waar komt die tendens vandaan om iets nieuws direct af te serveren (zo dan), het te beschimpen en zelfs als onzin af te doen als je (in het algemeen -je-) omgekeerd ook dát nog nooit gedaan hebt, of je erin verdiept hebt?
Ik heb het woord onzin nog nooit genoemd, ik heb wel een duidelijke mening over hypnose zoals ik een mening heb over alle zaken die zweverig zijn. Er is duidelijk uitgelegt waarom wij het niet zien zitten als hulpverleners, en ga me niet vertellen dat dat afknallen of afserveren is. Ik heb gesproken als hulpverlener, had ik mijn persoonlijke mening door laten komen hadden we een hele andere discussie gehad, en was het zeer zeker afknallen geweest.
Dus ik heb bewust als hulpverlener gesproken.En als hulpverlener mijn mening gegeven. En ja, heel vervelend dat mijn mening dan niet strookt met wat je graag wil lezen, dat wij wel open zouden moeten staan voor dat soort dingen.


Gast

  • Gast
Dat wil ik niet graag lezen, ook daarin schat je me verkeerd in Peter. Prima dat jij het niets vindt, en anderen ook niet hoor.
Misschien is aura lezen voordat je gaat extraheren dan nog iets voor je om open voor te staan  ;D


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: Peter71 link=msg=1170732 date=1370538149
Er is duidelijk uitgelegt waarom wij het niet zien zitten als hulpverleners, en ga me niet vertellen dat dat afknallen of afserveren is.

Je schreef eerder zelf dat je het rapport niet verder dan een paar regels had gelezen omdat het over 'eekhoorns' ging en je bepaalde terminologie niet begrijp. Vervolgens werd het dan maar gauw-gauw... afgeknald en afgeserveerd, zonder dus te weten waarover het precies gaat en zonder relevante argumenten. Doe er dan nog wat blablabla over hypnotiseurs in kastjes en batterijen bovenop en men zit hier al onder kelderniveau. Geen ramp echter, ik had gewoon gehoopt wat onderbouwde inzichten van mensen uit de pre-hospitaalzorg te mogen lezen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Artikel van Ronald van den Berg, psychiater en bestuurslid van de Vereniging tegen de Kwakzalverij.

Citaat
Het begrip hypnose is omringd met vele mythen, maar in de reguliere psychotherapie wordt hypnose nog maar mondjesmaat gebruikt, en in veel gevallen is het hooguit een krachtig placebo. Een waar leger van lekengenezers heeft er zich echter op gestort. Met behulp van hypnose zou men zichzelf, zijn vorige levens en de hele wereld beter kunnen begrijpen, en zou men betere prestaties kunnen leveren

Citaat
De term 'hypnotherapie' raakte in de twintigste eeuw in gebruik om het therapeutisch gebruik van hypnose van de kermishypnose te onderscheiden. In de marge en vooral naast de reguliere psychotherapie ontwikkelden hypnotherapeuten overigens steeds verdergaande ideeën over hun mogelijkheden. Omdat de opleidingen tot hypnotherapeut niet kieskeurig zijn met het aannemen van leken op het gebied van psychologie en geneeskunde ontwikkelen die ideeën zich vaak tot waanachtige proporties die niets meer te maken hebben met biologie, (patho-)fysiologie of psychologie.

Citaat
Hoedt u bij al deze lieden voor kwakzalverij!

http://www.kwakzalverij.nl/788/Hypnotherapie_of_kermisgeneeskunde_

PARASIETEN IN HET BREIN; Hypnose, hysterie en hersenhelften http://www.skepsis.nl/parasieten.html

Encyclopedie: Hypnose

Uit: Tussen Waarheid en Waanzin: een encyclopedie der pseudo-wetenschappen http://www.kwakzalverij.nl/937/Encyclopedie_Hypnose


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Citaat

Psychologische stabilisatie van geknelde en kritieke gewonde verkeersslachtoffers: de rol van de brandweereekhoorn.

Erik De Soir
Koninklijke Militaire School, Department Gedragswetenschappen,
Studiecentrum voor Stress & Trauma

Koen Goffings
Ziekenhuis Maas en Kempen – Rampencoördinatoren Limburg

Samenvatting
Theoretische achtergrond. Verkeersongevallen (VKO) waarbij de slachtoffers in het wrak gekneld blijven zitten, kunnen bijzonder traumatiserend zijn. Geknelde slachtoffers zijn vaak niet alleen kritiek gewond en in levensgevaar, maar worden eveneens geconfronteerd met desoriëntatie, doodsangst, hevige pijnen, intense geluiden en bedreiging. De literatuur toont aan dat er een samenhang is tussen peritraumatische dissociatie (PD) en het voorkomen van een post-traumatische stress stoornis (PTSS). Naast PD blijken ook andere factoren samen te hangen met posttraumatische stressklachten: de mate van ontreddering, de ervaren bedreiging, verlies aan controle, de negatieve emoties en de pijn die gepaard gaat met de verwondingen.

Doelstellingen:
Dit hoofdstuk beschrijft de mogelijkheden voor psychologische stabilisatie, naast de gangbare medische stabilisatie, van geknelde en vaak ernstig gewonde verkeersslachtoffers met het oog op de voorkoming van posttraumatische stressklachten en restletsels. Door een stapsgewijze psychologische stabilisatie, die rechtstreeks inwerkt op vitale parameters zoals hartritme, bloeddruk en ademhalingsfrequentie, kan het tijdsvenster voor levensreddende handelingen worden verbreed volgens het principe van permissieve hypotensie. De methode die wordt aangewend voor de psychologische stabilisatie van kritiek gewonde en/of geknelde verkeersslachtoffers staat in brandweer- en urgentiemiddens inmiddels bekend als de ‘eekhoornmethode’ naar analogie met de rol van de écureuil  (eekhoorn) die binnen brandweerdiensten in Frankrijk reeds sedert jaren instaat voor het toedienen van de eerste zorgen aan gewonde verkeersslachtoffers. Het ultieme doel van deze psychologische stabilisatie, naast het voorkomen van de chronificatie van posttraumatische stressreacties, is het verhogen van de levenskansen van kritiek gewonde slachtoffers door het verbeteren van de vitale parameters en het verlagen van de angstgeconditioneerde hyperactivatie.

Resultaten:
In een terreinverkennend onderzoek in Vlaanderenwerden de leden van brandweer- en urgentiediensten opgeleid om tijdens interventies met geknelde verkeersslachtoffers de eekhoornmethode toe te passen. Gedurende de hele reddingsoperatie, tijdens het transport naar het ziekenhuis en bij aankomst op eerstehulpdienst werden de vitale parameters van de gewonde slachtoffers nauwgezet geregistreerd. De deelnemers uit de experimentele groep, kritiek gewonde slachtoffers bij de wie de eekhoornmethode werd toegepast, vertoonden tijdens en na de bevrijding uit het wrak een stabiel hartritme, een stabiele ademhalingsfrekwentie en een lagere bloeddruk. Ze rapporteerden na afloop van de reddingsoperaties ook een algemene beleving van rust, veiligheid en vredigheid terwijl ze aan de andere kant de duidelijke tekenen van peritraumatische dissociatie (PD) vertonen. De eerste gegevens lijken aan te tonen dat PD als mechanisme niet volstaat om een chronificatie van traumagerelateerde problematiek te voorspellen. Bovendien lijkt een hypnotisch gestuurde dissociatieve beleving van de redding en bevrijding bij geknelde verkeersslachtoffers niet alleen de medische vitale parameters gunstig te beïnvloeden maar tevens een buffer te zijn met betrekking tot de parameters die chronificatie van de posttraumatische problematiek in de hand werken.


"Peritraumatische dissociatie. Stapsgewijze psychologische stabilisatie, die rechtstreeks inwerkt op vitale parameters zoals hartritme, bloeddruk en ademhalingsfrequentie, kan het tijdsvenster voor levensreddende handelingen worden verbreed volgens het principe van permissieve hypotensie. Voorkomen van de chronificatie van posttraumatische stressreacties", et cetra, et cetra.

Eerder omschreef ik het geheel als ambiteieus. Je hoeft echt niet heel het rapport te lezen. Een goede samenvatting moet voldoende zijn om je punt over het voetlicht te brengen, waarbij ik direct rillend afhaak.

Expert