‘Verkeersslachtoffers moet je hypnotiseren’ (experiment in Frankrijk)

Auteur Topic: ‘Verkeersslachtoffers moet je hypnotiseren’ (experiment in Frankrijk)  (gelezen 10052 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Citaat van: Delta link=msg=1174043 date=1371394878
Hij kan de auto openknippen...

Gebeurt ook. In Belgie is het echter ook sowieso de gewoonte dat er een brandweerman in de auto plaats neemt, of er moest een serieuze tegenindicatie zijn.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Ja, we doen het al jaren zo en dat lukt ook dus waarom zouden we iets veranderen. Klinkt bekend in de oren.

Misschien een kwadranten model ontwikkelen dat slikken jullie onmiddellijk maar dit niet.

Ik ben nu toch al jaren brandweerman en kan je vertellen dat, na gesprekken met betrokkenen, het inpraten op het slachtoffer wel degelijk effect heeft op de ervaring van slachtoffers, misschien is de term hypnotiseren verkeerd gekozen (ben er bijna zeker van) want dat doen we zeker niet, maar wat je wel moet doen is rustig met het slachtoffer praten en zorgen dat er (zoveel mogelijk) rust is rondom het slachtoffer. Is dat niet iets wat psychologen en anderen in de mentale zorg doen om iemand te helpen? Dat babbelen, dat is wat men de hulpverlener wil aanleren, zodat hij weet hoe hij iets moet aanpakken. Sommigen kunnen dit van nature, anderen hebben misschien wat stimulans nodig en sommigen gaan dit volgens mij nooit kunnen (iets met een hersenkronkel).

Iemand volledig sederen, als het moet zal dat wel gebeuren maar toch staat men daar nog al eens angstig tegen over ivm de mogelijke impact die het heeft, ze doen je in het ziekenhuis ook niet zomaar in slaap zonder de nodige onderzoeken.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Citaat van: ffemt19 link=msg=1177430 date=1372148759
Ja, we doen het al jaren zo en dat lukt ook dus waarom zouden we iets veranderen. Klinkt bekend in de oren.

Misschien een kwadranten model ontwikkelen dat slikken jullie onmiddellijk maar dit niet.

Ik ben nu toch al jaren brandweerman en kan je vertellen dat, na gesprekken met betrokkenen, het inpraten op het slachtoffer wel degelijk effect heeft op de ervaring van slachtoffers, misschien is de term hypnotiseren verkeerd gekozen (ben er bijna zeker van) want dat doen we zeker niet, maar wat je wel moet doen is rustig met het slachtoffer praten en zorgen dat er (zoveel mogelijk) rust is rondom het slachtoffer. Is dat niet iets wat psychologen en anderen in de mentale zorg doen om iemand te helpen? Dat babbelen, dat is wat men de hulpverlener wil aanleren, zodat hij weet hoe hij iets moet aanpakken. Sommigen kunnen dit van nature, anderen hebben misschien wat stimulans nodig en sommigen gaan dit volgens mij nooit kunnen (iets met een hersenkronkel).

Iemand volledig sederen, als het moet zal dat wel gebeuren maar toch staat men daar nog al eens angstig tegen over ivm de mogelijke impact die het heeft, ze doen je in het ziekenhuis ook niet zomaar in slaap zonder de nodige onderzoeken.

Ik begrijp het! Het is gewoon punt 3 van de EHBO - stel het slachtoffer gerust (en zorg voor beschutting). Niks mis mee en geen flauwekul over hypnotiseren..

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Idd, ik heb nog niet geweten dat iemand in een auto na dat wij er mee bezig geweest zijn plots een kip nadoet en ook nog denkt dat hij een kip is ;-)

Gewoon inpraten op slachtoffer om hem/haar te kalmeren en het verblijf in het wrak en zijn ongevraagd gezelschap zo positief mogelijk te ervaren.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Citaat van: ffemt19 link=msg=1177443 date=1372150070
Idd, ik heb nog niet geweten dat iemand in een auto na dat wij er mee bezig geweest zijn plots een kip nadoet en ook nog denkt dat hij een kip is ;-)

Gewoon inpraten op slachtoffer om hem/haar te kalmeren en het verblijf in het wrak en zijn ongevraagd gezelschap zo positief mogelijk te ervaren.

Daar moet je niet te licht over denken. Wij hebben in onze regio een regelmatig terugkerende klant die, in zijn psychotische staat, denkt dat hij een kip is..... Wij leggen een pad mais aan en hij komt vanzelf naar ons toe.....

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: CM link=msg=1177444 date=1372150272
Daar moet je niet te licht over denken. Wij hebben in onze regio een regelmatig terugkerende klant die, in zijn psychotische staat, denkt dat hij een kip is..... Wij leggen een pad mais aan en hij komt vanzelf naar ons toe.....

CM

.. als je maar op je schoenen let als hij denkt dat het tijd is om zijn dagelijkse ei te leggen, dan flotst hij er wel iets anders uit.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: ffemt19 link=msg=1177430 date=1372148759
Ja, we doen het al jaren zo en dat lukt ook dus waarom zouden we iets veranderen. Klinkt bekend in de oren.

Misschien een kwadranten model ontwikkelen dat slikken jullie onmiddellijk maar dit niet.

Ik ben nu toch al jaren brandweerman en kan je vertellen dat, na gesprekken met betrokkenen, het inpraten op het slachtoffer wel degelijk effect heeft op de ervaring van slachtoffers, misschien is de term hypnotiseren verkeerd gekozen (ben er bijna zeker van) want dat doen we zeker niet, maar wat je wel moet doen is rustig met het slachtoffer praten en zorgen dat er (zoveel mogelijk) rust is rondom het slachtoffer. Is dat niet iets wat psychologen en anderen in de mentale zorg doen om iemand te helpen? Dat babbelen, dat is wat men de hulpverlener wil aanleren, zodat hij weet hoe hij iets moet aanpakken. Sommigen kunnen dit van nature, anderen hebben misschien wat stimulans nodig en sommigen gaan dit volgens mij nooit kunnen (iets met een hersenkronkel).

Iemand volledig sederen, als het moet zal dat wel gebeuren maar toch staat men daar nog al eens angstig tegen over ivm de mogelijke impact die het heeft, ze doen je in het ziekenhuis ook niet zomaar in slaap zonder de nodige onderzoeken.
laat ik het zo zeggen. Tussen hypnotiseren en een slachtoffer gerust stellen en trachten rusrtig te houden zit voor mij een wereld van verschil. Slachtoffers gerust stellen doen wij ook. In die zin is het artikel geheel uit zijn verband getrokken met de aanhef hypnose. ;)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: Peter71 link=msg=1177564 date=1372170690
laat ik het zo zeggen. Tussen hypnotiseren en een slachtoffer gerust stellen en trachten rusrtig te houden zit voor mij een wereld van verschil. Slachtoffers gerust stellen doen wij ook. In die zin is het artikel geheel uit zijn verband getrokken met de aanhef hypnose. ;)

Hoeveel geld zou het gekost hebben om te onderzoeken/bedenken dat een brandweereekhoorn een slachtoffer gerust zou moeten stellen... :-X


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: -Joost- link=msg=1177568 date=1372171027
Hoeveel geld zou het gekost hebben om te onderzoeken/bedenken dat een brandweereekhoorn een slachtoffer gerust zou moeten stellen... :-X
Het zou me niets verbazen als dat wederom een stevig bedrag is geworden. :-X


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Citaat van: Peter71 link=msg=1177571 date=1372171625
Het zou me niets verbazen als dat wederom een stevig bedrag is geworden. :-X

Spijtig genoeg wordt daar in België niet zoveel geld tegen aan gesmeten en is het dikwijls uit eigen beweging dat dit gedaan wordt.  :D
E. De Soir is een nogal bekend trauma psycholoog hier aan deze kant van de grens en heeft er ook al wel wat ervaring mee. Heeft ook FiST (Firefighter Stress Team) opgericht in de tijd dat hij nog erg actief was als brandweerman, zij zorgen voor de opvang van hulpverleners na traumatische ervaringen. Zoiets als jullie BOT denk ik.
Go home we got it !!!  We finish what others can't