"Uitsmijter mag geweld gebruiken"

Auteur Topic: "Uitsmijter mag geweld gebruiken"  (gelezen 17807 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Beveilig71

  • Beveiliger
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
Reactie #10 Gepost op: 15 juni 2013, 13:59:10
Zeker een goede zaak!! Nu nog wat betere afspraken hierover en het gaat nog eens wat worden hier in Nederland.


Di-Commandore

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
  • ≤|≡∞≡|≥
Reactie #11 Gepost op: 1 juli 2013, 15:35:08
Erg interessante uitspraak. Ik ben wel met de KHN eens, dat er een duidelijke geweldinstructie moet komen. Want ook ik kan begrijpen, dat je er soms als portier niet onderuit komt. Maar ik weet ook, dat de particuliere beveiliger in Nederland erg weinig training heeft ( gehad ) in conflictsituaties.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #12 Gepost op: 1 juli 2013, 17:50:55
Citaat van: Di-Commandore link=msg=1179691 date=1372685708
Erg interessante uitspraak. Ik ben wel met de KHN eens, dat er een duidelijke geweldinstructie moet komen. Want ook ik kan begrijpen, dat je er soms als portier niet onderuit komt. Maar ik weet ook, dat de particuliere beveiliger in Nederland erg weinig training heeft ( gehad ) in conflictsituaties.

Dat is precies het punt waar ik ook op doel. Van mij mag iedere beveiliger afgetoetst worden op "AZ" vaardigheden en dat er op de opleiding ook geoefend wordt met bijv. groepsescalatie i.p.v. gastheer spelen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #13 Gepost op: 9 september 2013, 17:45:53
Bezoeker(34) overleden op MagneetFestival

Een 34-jarige bezoeker van het Magneet Festival is zondagochtend overleden. Dat meldt de politie.
De man was vermoedelijk onder invloed van drugs en alcohol. Hij viel een aantal mensen zeer hinderlijk lastig en gedroeg zich zeer agressief in de richting van de beveiligers.

Men wilde hem van het festivalterrein verwijderen, maar de man sloeg in de richting van de beveiligers en bedreigde hen. Een van de beveiligers werd door de man in haar hand gebeten.

Twee beveiligers brachten de verdachte naar de grond en probeerden hem in bedwang te houden. Hierbij bleef de man agressief. Gewaarschuwde politiemensen zagen dat de man erg slap was en gingen over tot reanimatie. De man werd met een ambulance naar een ziekenhuis overgebracht. De politie heeft van de beveiligers en getuigen een verklaring afgenomen.

Om de doodsoorzaak vast te stellen zal dinsdag sectie verricht worden op het stoffelijk overschot van de man.
http://www.at5.nl/artikelen/110381/bezoeker-34-overleden-op-magneet-festival
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Hendriksje

  • Hoofdagent | Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #14 Gepost op: 9 september 2013, 18:47:59
Gissen, maar in mijn tijd in de beveiliging hebben we zeer uitgebreid bijscholing gehad over het in bedwang houden van een verdachte.

Spitste zich vooral op het gebruik van verdovende middelen --> agressiviteit --> bedwang --> delirium (spierafbraak).

Wil niet op de zaken vooruit lopen maar meen dat dit vaker is gebeurd op festivals.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #15 Gepost op: 9 september 2013, 21:50:30
Dit wordt juridisch interessant.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #16 Gepost op: 10 september 2013, 09:34:55
Citaat van: Sesamzaadje link=msg=1200169 date=1378756230
Dit wordt juridisch interessant.

Hoezo? Theoretisch is het best uit te leggen volgens mij.
- Persoon gedroeg zich hinderlijk en agressief,
- Beveiliger zegt dat de betreffende persoon het terrein moet verlaten op basis van de geldende huisregels,
- Persoon weigert,
- Beveiliger houd de persoon aan op grond van huisvredebreuk(?),
- Beveiliger wil persoon zo snel mogelijk overdragen aan een (B)OA,
- Persoon werkt tegen en wil ontsnappen,
- Beveiliger gebruikt gepast geweld om ontsnappen te voorkomen,
- Persoon overlijd tijdens het in bedwang houden door een combinatie van drugs, alcohol en een grote inspanning door het leveren van verzet.

Het is alleen gissen hoe het in de praktijk gegaan is.....
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #17 Gepost op: 10 september 2013, 10:20:54
Citaat van: Koekerdt link=msg=1200256 date=1378798495
Hoezo? Theoretisch is het best uit te leggen volgens mij.
- Persoon gedroeg zich hinderlijk en agressief,
- Beveiliger zegt dat de betreffende persoon het terrein moet verlaten op basis van de geldende huisregels,
- Persoon weigert,
- Beveiliger houd de persoon aan op grond van huisvredebreuk(?),
- Beveiliger wil persoon zo snel mogelijk overdragen aan een (B)OA,
- Persoon werkt tegen en wil ontsnappen,
- Beveiliger gebruikt gepast geweld om ontsnappen te voorkomen,
- Persoon overlijd tijdens het in bedwang houden door een combinatie van drugs, alcohol en een grote inspanning door het leveren van verzet.

Het is alleen gissen hoe het in de praktijk gegaan is.....

Dan gaat er toch ergens iets niet goed...


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #18 Gepost op: 10 september 2013, 10:35:32
Bij de dooie, bedoel je?

Oftewel, als de beste man met alles en iedereen wil vechten en z'n hart kan dat niet aan, aan wie ligt 't dan?

We kijken altijd heel snel naar 'anderen', ik begin altijd aan de andere kant van 't spectrum..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #19 Gepost op: 10 september 2013, 10:44:50
Was er niet een festival in Den Haag (?) waarbij de beveiligers veroordeeld zijn nadat een bezoeker overleed? Was volgensmij redelijk dezelfde situatie.