"Uitsmijter mag geweld gebruiken"

Auteur Topic: "Uitsmijter mag geweld gebruiken"  (gelezen 17829 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #20 Gepost op: 10 september 2013, 10:48:29
Uiteraard ligt het oorspronkelijke probleem bij het slachtoffer, maar het gaat mij niet zozeer om de schuldvraag. Hoe kunnen we zorgen dat de kans op een dergelijk incident verder afneemt. Ik heb in de praktijk al regelmatig meegemaakt dat er bij beveiligers die veel in aanraking komen met drank en drug niet bepaald een "klinisch beeld" hebben omtrent deze situaties.


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #21 Gepost op: 10 september 2013, 16:12:08
Als een bezoeker/slachtoffer door beveiliging in bedwang wordt gehouden, is het welzijn van die persoon dan ook automatisch de volledige verantwoordelijkheid van de beveiliging? Bij een opwindingsdelier kun je als beveiliger (maar ook EHBO'er) niet zo veel betekenen. Regel 1 - denk aan de veiligheid - kan dan ook vereisen dat een wild om zich heen slaand slachtoffer in bedwang wordt gehouden toch?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #22 Gepost op: 10 september 2013, 23:16:18
Citaat van: petre link=msg=1200359 date=1378822328
Als een bezoeker/slachtoffer door beveiliging in bedwang wordt gehouden, is het welzijn van die persoon dan ook automatisch de volledige verantwoordelijkheid van de beveiliging? Bij een opwindingsdelier kun je als beveiliger (maar ook EHBO'er) niet zo veel betekenen. Regel 1 - denk aan de veiligheid - kan dan ook vereisen dat een wild om zich heen slaand slachtoffer in bedwang wordt gehouden toch?

Dat je in een dergelijke situatie alleen kunt kiezen uit verschillende kwaden ben ik geheel met je eens. Ik hou ook niet zozeer van met het vingertje wijzen, de rechter zoekt wel uit of er verwijtbare omstandigheden hebben plaatsgevonden. Wat echter wel kan is een dergelijk incident aangrijpen om nader te bekijken of de "professionals" die hiermee te maken krijgen betere handvatten moeten krijgen om een inschatting te maken van de situatie.

In opdracht van het WODC van het Ministerie van Veiligheid en Justitie heeft een onderzoeksteam van Bureau Beke en het Trimbos-instituut vorig jaar een studie naar dit onderwerp uitgevoerd.

Het rapport is hier te downloaden: http://www.trimbos.nl/~/media/Nieuws%20en%20Persberichten/De_juiste_snaar_Eindrapport_Word_versie%20(2).ashx

Hierin is onder andere het volgende te lezen:

Citaat
2.4.1  Inzichten omtrent bejegening van personen die onder invloed zijn

Het omgaan met een persoon die een opwindingsdelier heeft,  is de enige  concrete vorm
van  bejegening  van  personen  onder  invloed die  in de wetenschappelijke  literatuur wordt
beschreven.

Omgaan met opwindingsdelier

Bij (vermoeden van) een opwindingsdelier is het zaak om zodanig te handelen dat het risico
op  letsel  voor  zowel  de  hulpverlener  als  de  persoon  in  kwestie  zo  veel mogelijk  beperktwordt. Voorkomen moet worden  dat  een  langdurige worsteling  ontstaat, waarin  iemand zich letterlijk ‘doodvecht’. Worsteling is in de literatuur geassocieerd met een fatale afoop, al is hier oorzaak en gevolg lastig uit elkaar te halen (Karch & Stephens, 1999; Vilke e.a., 2011). Wel wordt aangeraden om, wanneer het vermoeden bestaat dat er sprake is van een opwindingsdelier, iemand zo snel en veilig mogelijk te overmeesteren; bij voorkeur in combinatie met een verdoving (Vilke e.a., 2011).
 
.....

2.4.4   Conclusie
In de gevonden wetenschappelijke literatuur worden geen concrete aanbevelingen gedaan voor  het  omgaan met  agressieve mensen  onder  invloed, met  uitzondering  van  de  eerder geschetste  aanpak  van  een  opwindingsdelier. Voorkomen  van  langdurige worsteling,  zo mogelijk met behulp van sedatie, is daarbij het belangrijkste advies.

Daarnaast brengen de auteurs een advies uit om een protocol op te stellen voor het handelen bij een opwindingsdelier door betrokken professionals.


petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #23 Gepost op: 11 september 2013, 10:55:17
Citaat van: -Joost- link=msg=1200496 date=1378847778
Dat je in een dergelijke situatie alleen kunt kiezen uit verschillende kwaden ben ik geheel met je eens. Ik hou ook niet zozeer van met het vingertje wijzen, de rechter zoekt wel uit of er verwijtbare omstandigheden hebben plaatsgevonden. Wat echter wel kan is een dergelijk incident aangrijpen om nader te bekijken of de "professionals" die hiermee te maken krijgen betere handvatten moeten krijgen om een inschatting te maken van de situatie.

In opdracht van het WODC van het Ministerie van Veiligheid en Justitie heeft een onderzoeksteam van Bureau Beke en het Trimbos-instituut vorig jaar een studie naar dit onderwerp uitgevoerd.

Het rapport is hier te downloaden: http://www.trimbos.nl/~/media/Nieuws%20en%20Persberichten/De_juiste_snaar_Eindrapport_Word_versie%20(2).ashx

Hierin is onder andere het volgende te lezen:

Daarnaast brengen de auteurs een advies uit om een protocol op te stellen voor het handelen bij een opwindingsdelier door betrokken professionals.
Maar beveiliging of EHBO heeft niet de middelen om iemand snel te sederen.. Dus blijft alleen het veilig houden van de omgeving etc. over... helaas.
(Als het kan, probeer je een slo natuurlijk pratend rustig te krijgen, maar daar zijn sommigen niet ontvankelijk voor.)


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #24 Gepost op: 11 september 2013, 20:04:47
precies, sederen is maar in weinig gevallen mogelijk.

Ook werd er genoemd dat de worsteling zo kort mogelijk gehouden moet worden. Dat lijkt mij juist het gene waar de winst te halen is. In een horeca situatie is dit vaak lastig omdat er 1 of 2 portiers per gelegenheid aanwezig zijn, als je dan tegenover iemand staat die flink doorgedraaid is dan geef ik het je te doen om het zo kort mogelijk te houden. In een evenementen situatie is dit anders, daar zijn beveiligers vaak met veel meer personeel aanwezig. Echt worstelen hoeft daar niet, daar kan je met een grote groep beveiligers de situatie snel domineren. Maar het leerpunt daarin is dan wel HOE ze dat moeten doen. Cursusje zou in veel gevallen niet verkeerd zijn.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #25 Gepost op: 11 september 2013, 22:42:50
Ben ik 't mee eens, maar wat wil je de beveiliger leren?
Hij staat tegenover een doorgesnoven randdebiel die geen pijn voelt en zich morgen niets meer herinnert, maar wel dolgraag knokken wil met alles en iedereen, en niet naar buiten wil..

Hoe pak je dat aan?
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


K9 Handler

  • Zelfstandige / Hondengeleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 63
  • Justice is coming and Hell's coming with me
Reactie #26 Gepost op: 12 september 2013, 03:02:41
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1200813 date=1378932170
Hij staat tegenover een doorgesnoven randdebiel die geen pijn voelt en zich morgen niets meer herinnert, maar wel dolgraag knokken wil met alles en iedereen, en niet naar buiten wil..

Hoe pak je dat aan?

Als die situatie mijn persoonlijk overkomt en het is mogelijk dan trek ik mijn echt wel terug. Ik heb nogwel een diensthond tot mijn beschikking, maar naar mijn mening begin je niks tegen een doorgesnoven randdebiel. Ik laat zulke situaties over aan de "blauwe" kant, die hebben een betere opleiding en zijn daarvoor uitgerust.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #27 Gepost op: 12 september 2013, 08:03:09
Ben ik 't mee eens, maar wat wil je de beveiliger leren?
Hij staat tegenover een doorgesnoven randdebiel die geen pijn voelt en zich morgen niets meer herinnert, maar wel dolgraag knokken wil met alles en iedereen, en niet naar buiten wil..

Hoe pak je dat aan?

Iemand in bedwang houden is niet gelijk aan pijn toedienen. De beveiliger zal moeten weten hoe dat moet om zijn werk te doen. Dat niveau bereiken is een verantwoordelijkheid van de branche, maar ook een eis die de horeca moet stellen.

Dat het kan wordt ieder weekend bewezen; in sommige zaken is structureel minder geweldgebruik binnen dezelfde bezoekerspopulatie dan in andere. Het gebrek aan duidelijke (gewelds)bevoegdheden en kwalificaties is debet aan dit verschil. De politie mag hier wat mij betreft zij aan zij optrekken met justitie om dit recht te trekken. Zij doen dagelijks zaken met de beveiligingsbranche in de horeca en kennen, vanuit handhavingsperspectief, de materie. De branche zelf mag zeker meepraten maar het moet duidelijk zijn dat bevoegdheden gegund moeten worden door de staat en niet geclaimd mogen worden door de praktijk.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #28 Gepost op: 12 september 2013, 11:23:25
Citaat van: K9 Handler link=msg=1200859 date=1378947761
Als die situatie mijn persoonlijk overkomt en het is mogelijk dan trek ik mijn echt wel terug. Ik heb nogwel een diensthond tot mijn beschikking, maar naar mijn mening begin je niks tegen een doorgesnoven randdebiel. Ik laat zulke situaties over aan de "blauwe" kant, die hebben een betere opleiding en zijn daarvoor uitgerust.

De keus om je terug te trekken heb je in mijn ogen niet. Je kan je wel tijdelijk terugtrekken en later samen met een groep collega's terug komen om de situatie op te lossen. Mijn ervaring is dat de beveiligers mensen binnen "ophalen" en aan de deur/het hek overdragen aan de politie. De politie komt bijna nooit binnen een horecagelegenheid of tussen het publiek van een evenement.

Ik heb persoonlijk ook nog nooit een diensthond binnen een horeca of evenementen situatie gezien, anders dan bij de ingang om rond te snuffelen.

Citaat van: Highfield link=msg=1200862 date=1378965789
(...) De branche zelf mag zeker meepraten maar het moet duidelijk zijn dat bevoegdheden gegund moeten worden door de staat en niet geclaimd mogen worden door de praktijk.

Stel dat deze bevoegdheden niet gegund gaan worden door de overheid. Hoe ziet de praktijk er dan uit in jouw ogen? Beveiligers om alleen maar foei te zeggen en bij iedere vorm van tegenstribbeling de politie het op laten knappen? Of bij iedere vorm van problemen de bezoeker aanhouden en overdragen aan de politie? Die hebben het nu al vaak veel te druk tijdens stapavonden.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #29 Gepost op: 12 september 2013, 19:44:30
Citaat van: Koekerdt link=msg=1200910 date=1378977805
Stel dat deze bevoegdheden niet gegund gaan worden door de overheid. Hoe ziet de praktijk er dan uit in jouw ogen? Beveiligers om alleen maar foei te zeggen en bij iedere vorm van tegenstribbeling de politie het op laten knappen? Of bij iedere vorm van problemen de bezoeker aanhouden en overdragen aan de politie? Die hebben het nu al vaak veel te druk tijdens stapavonden.

Waar kan ik m'n peloton ME bestellen voor komend weekend? Ik denk dat maar weinig mensen de andere kant van de lijn zien... "what happens behind the scene..."

Ik ben voor meer professionaliteit, afspraken en training... inclusief doorpakken wanneer nodig ;)